Vlákno názorů k článku Prerekvizity datových schránek: k infrastruktuře elektronického podpisu v úřadě od Jakub - Cit.: "V oblasti orgánů veřejné moci je možné...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 29. 7. 2009 6:09

    Jakub (neregistrovaný)
    Cit.: "V oblasti orgánů veřejné moci je možné za účelem podpisu používat pouze (…) "uznávaný elektronický podpis"(…)"

    To je sice pravda, ale pokud si správně pamatuji na svá léta ve státní správě, tak drtivá většina úředníků pouze připravuje "podklady", které pak oprávněná osoba podepíše - a takových je (bylo) relativně málo.
    Pravidla a postupy pro kolování spisů pak byla dány interní směrnicí (přesněji směrnicemi). Celkem mě nenapadá důvod, proč by výše zmíněná citace vyžadovala změnu tohoto postupu a plošné nasazení elektronického podpisu. Stačí spisová služba a interní pravidla, která stanoví postupy a elekttonický podpis nepotřebují.

    Kromě toho si nemyslím, že by se opustily klasické papírové spisy a jejich oběh. Heslem dne bude "konverze z moci úřední". Už proto, že termíny dané zejména novelou zák. 499/2004 jsou naprosto mimo realitu (a naprosoto ignorují uživatele a jejich schopnosti a setrvačnost úřadu). Co se pamatuji tak poměrně přesně platila úměry - čím výše postavený úředník, tím měl lepší počítač a méně ho používal. Vrcholové vedení si naopak zakládalao na tom, že ho nepoužívali vůbec. A tohle chce někdo změnit ze dne na den (z pohledu úřadu) - checht.

    Myslím, že správně bychom si měli položit otázku: "Jak zařídit, aby se vlk nažral a koza zůstala celá."
  • 29. 7. 2009 10:15

    bez přezdívky
    Naprosto s Vámi souhlasím, pracuji na úřadě také nějaký rok, jsem informatik na "trojkové" obci a tato problematika mě už delší dobu přijde jako z jiného světa, naprosto nerealistická, postavená uplně mimo od běžných úkonů, které se na úřadech dějí. Neustále slyším od našich úředníků, že oni jsou odborníci na jinou problematiku, než jsou nějaké počítače a že by jim ten počítač měl sloužit jako nástroj ke zjednodušení práce a ne jim tu práci ještě přidělávat. Já to vidím tak, že pokud bude věkový průměr na úřadech 50+, tak toto zlehka nepůjde:-)
  • 3. 8. 2009 12:43

    adejmkova (neregistrovaný)
    Ti úředníci mají velký kus pravdy. Uvízl mi v hlavě bonmot k tomu, zdroj si nepamatuju - že počítače zjednodušují práci, jejíž potřeba by bez nich vůbec nevznikla. Pan Tošenovský to upřesnil na jedné z konferencí ISSS ve smyslu, že zákonodárci při výrobě nových zákonů už předpokládají počítačové zpracování a vybavenost úřadů hardwarem, a neomezují se co do složitosti evidencí, aniž by měli představu, k čemu se ty evidence nakonec použijí. Ti padesátiletí to ještě podvědomě cítí, mladým už počítač přijde natolik normální, že jim tahle souvislost uniká.

    Není vyloučeno, že právě datové schránky a centrální registry na tom něco změní, pokud celá reforma neustrne na začátku. Nemělo by jít o mechanické autorizované konvertování, ale hlavně o primárně elektronickou komunikaci a o používání strukturovaných formulářů. To už přesvědčí každého, když "se mu to samo načte".
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).