No poté, co firmy CME a Diag Human prošlapaly cestičky se mi jako realistická jeví varianta komunikace nějaké česko-lictenštejnsé firmy s úřady pomocí DS a využití všech těch nedomyšleností k arbitráži za maličkost, řemněme 15G CZK.
Koncept sám o sobě není špatně vymyšlený. Potíž je v tom, že nejmenovaný politik se chtěl ohřát na výsluní zájmu a tak to bylo celé natolik uspěchané, že se nestačily vychytat detaily.
Teď reálně hrozí, že celý projekt půjde do kytek - to snad ne, vždyť ještě ani nezačal a úřady se stále "připravují" a to nejsou vůbec malé investice. Vlastně by to byla malá domů dodavatelům, kteří by nepřišli o zasloužené peníze za dodávky, jen by už bylo jedno zda už je implementace funkční.
Nejde o datové schránky. Ty se spustí.
Přinejhorším to dopadne stejně jako u elektronických podatelen - existují, ale používají se minimálně.
Jde mi o přechod na "elektronickou spisovku". Neumím si představit, jak chtějí spustit největší změnu v systému práce úřadů od doby kdy byl na c.k.mocnářství zaveden brk, papír a inkoust, a za situace, kdy v předvečer "velkého třesku" se pořádně neví, jak to má fungovat a jaké to bude mít důsledky ...
... když nejsou peníze na nákup potřebných technologií a IT systémů (a ještě se škrtá v rozpočtech) ...
... když úředníci většinou vůbec netuší, že je něco takového čeká (nebo dělají mrtvého brouka) ...
... úřady se na elektronickou spisovku nepřipravují, protože pravidla vznikají za pochodu a narychlo.
Co já se setkávám s úřady, tak větešinou věnují mnohem víc energie vymýšlení, jak se "tomu všemu vyhnout". I za cenu, že příslušný úřad "zkolabuje" a nebude dodržovat termíny - to totiž může hodit na "ty nahoře". Pokud se budou chovat podle nových pravidel a něco zkazí, bude to jen a jen na nich.
Pokud se to opravdu spustí, skončí to velkých průšvihem. Ale já stále doufám v to, že se poslanci na poslední chvíli vzpamatují a posunou termíny, aby byl čas udělat to pořádně.
Možná je hlavní problém v povinném 100% používání ISDS. To je sice pro veřejnost (fyzické a právnické osoby) žádoucí, ale na druhé straně jen povinný přijem podání orgány VM by neměl způsobit takový kolaps. I dnes by už 100% OVM mělo mít zavedenou el. podatelnu a nikdo neřešil jak bez elektronické spisovky by zvládali, kdyby začalo chodit třeba 30% podání opravdu elektronicky (a zřejmě s e-podpisem s kvalifikovaným certifikátem), jak se přepokládalo při přijetí prvních zákonů k e-úřadování kolem roku 2000. Nyní ale nikdo neodhadne, o kolik se situace posune, zda na 10, 30 či 70% elektronických podání. Povinné vypravování pro fyzické osoby je pak fyzicky naprosto neprůchodné, pokud opravdu má při každém podání úředník zjišťovat zda osoba má DS. To je časově problémová záležitost s nespolehlivým výsledkem a musí se podle zákona činit a to vždy opakovaně i za předpokladu, že 90% fyzických osob si DS nezřídí. Tedy úředníci některých agend budou konat naprosto jalovou práci.
Ano to je právě ten moment, kterého lze využít. Nejlépe 1. listopadu podat pomocí DS na stavební úřad žádost o stavební povolení v nějaké exklusivní lokalitě (třeba na hotel na Sněžce) a zkusit, jestli úřad do zákonných 30 dnů zareaguje. Pokud to stihne až za 40 dní, tak nastupuje ta arbitráž...