Vlákno názorů k článku Prerekvizity datových schránek: k elektronické spisové službě v úřadě od anonym - No poté, co firmy CME a Diag Human...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 5. 8. 2009 11:51

    anonymní
    No poté, co firmy CME a Diag Human prošlapaly cestičky se mi jako realistická jeví varianta komunikace nějaké česko-lictenštejnsé firmy s úřady pomocí DS a využití všech těch nedomyšleností k arbitráži za maličkost, řemněme 15G CZK.
  • 5. 8. 2009 12:14

    Jakub (neregistrovaný)
    Ano, to se velmi pravděpodobně stane.

    Koncept sám o sobě není špatně vymyšlený. Potíž je v tom, že nejmenovaný politik se chtěl ohřát na výsluní zájmu a tak to bylo celé natolik uspěchané, že se nestačily vychytat detaily.

    Teď reálně hrozí, že celý projekt půjde do kytek.
  • 5. 8. 2009 13:30

    MB (neregistrovaný)
    Teď reálně hrozí, že celý projekt půjde do kytek - to snad ne, vždyť ještě ani nezačal a úřady se stále "připravují" a to nejsou vůbec malé investice. Vlastně by to byla malá domů dodavatelům, kteří by nepřišli o zasloužené peníze za dodávky, jen by už bylo jedno zda už je implementace funkční.
  • 5. 8. 2009 14:54

    Jakub (neregistrovaný)
    Nejde o datové schránky. Ty se spustí.
    Přinejhorším to dopadne stejně jako u elektronických podatelen - existují, ale používají se minimálně.

    Jde mi o přechod na "elektronickou spisovku". Neumím si představit, jak chtějí spustit největší změnu v systému práce úřadů od doby kdy byl na c.k.mocnářství zaveden brk, papír a inkoust, a za situace, kdy v předvečer "velkého třesku" se pořádně neví, jak to má fungovat a jaké to bude mít důsledky ...
    ... když nejsou peníze na nákup potřebných technologií a IT systémů (a ještě se škrtá v rozpočtech) ...
    ... když úředníci většinou vůbec netuší, že je něco takového čeká (nebo dělají mrtvého brouka) ...
    ... úřady se na elektronickou spisovku nepřipravují, protože pravidla vznikají za pochodu a narychlo.

    Co já se setkávám s úřady, tak větešinou věnují mnohem víc energie vymýšlení, jak se "tomu všemu vyhnout". I za cenu, že příslušný úřad "zkolabuje" a nebude dodržovat termíny - to totiž může hodit na "ty nahoře". Pokud se budou chovat podle nových pravidel a něco zkazí, bude to jen a jen na nich.

    Pokud se to opravdu spustí, skončí to velkých průšvihem. Ale já stále doufám v to, že se poslanci na poslední chvíli vzpamatují a posunou termíny, aby byl čas udělat to pořádně.
  • 5. 8. 2009 16:25

    MB (neregistrovaný)
    Možná je hlavní problém v povinném 100% používání ISDS. To je sice pro veřejnost (fyzické a právnické osoby) žádoucí, ale na druhé straně jen povinný přijem podání orgány VM by neměl způsobit takový kolaps. I dnes by už 100% OVM mělo mít zavedenou el. podatelnu a nikdo neřešil jak bez elektronické spisovky by zvládali, kdyby začalo chodit třeba 30% podání opravdu elektronicky (a zřejmě s e-podpisem s kvalifikovaným certifikátem), jak se přepokládalo při přijetí prvních zákonů k e-úřadování kolem roku 2000. Nyní ale nikdo neodhadne, o kolik se situace posune, zda na 10, 30 či 70% elektronických podání. Povinné vypravování pro fyzické osoby je pak fyzicky naprosto neprůchodné, pokud opravdu má při každém podání úředník zjišťovat zda osoba má DS. To je časově problémová záležitost s nespolehlivým výsledkem a musí se podle zákona činit a to vždy opakovaně i za předpokladu, že 90% fyzických osob si DS nezřídí. Tedy úředníci některých agend budou konat naprosto jalovou práci.
  • 5. 8. 2009 20:42

    anonymní
    Ano to je právě ten moment, kterého lze využít. Nejlépe 1. listopadu podat pomocí DS na stavební úřad žádost o stavební povolení v nějaké exklusivní lokalitě (třeba na hotel na Sněžce) a zkusit, jestli úřad do zákonných 30 dnů zareaguje. Pokud to stihne až za 40 dní, tak nastupuje ta arbitráž...
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).