No a to ještě nevíme, co se s tak vyplněným formulářem stane. Skoro bych se vsadil, že ho to vytiskne na papír (samo barevně) v pěti kopiích na podatelně FÚ, baba ho orazítkuje a
1. kopii si nechá pro kontrolu,
2. kopii založí v archivu do šanonu "elektronicky podáno"
3. kopii založí do šanonu "doručená podání"
4. kopii založí do šanonu "test tiskárny"
5. kopii odnese příslušné daňařce, která to ručně přepíše do počítače...
Kua, pokud jde o daně, chci, aby na mě vyskočila stránka "osobním daňovým účtem", možností "zaplatit daň" a "opravy daňového přiznání", obojí s korektně předvyplněným formulářem, přehled plateb (včetně záloh od zaměstnavatele), včetně místních poplatků (za odpady, za psa,...) atd. A se seznamem příloh s možností jejich vložení. Chci vážně tak moc?
Sázet se nemusíte, je to tak. Před časem mi volala paní z berňáku, že mám v daňovém přiznání nějakou chybu, ať si ho udělám znova. A ať jim ho pošlu poštou a ne elektronicky, že oni si to elektronické stejně napřed vytiskou, než ho opíšou do systému a tak s tím papírovým mají míň práce.
O tom tisknutí bych si dovolil pochybovat.
Co se týče stránky s "osobním daňovým účtem", tak pokud máte příjem jen ze zaměstnání, tak za vás daňové přiznání podává zaměstnavatel. Pokud máte další příjmy, musíte daňové přiznání vyplnit a to jde už teď na tom daňovém portálu. Jediný rozdíl je v tom, že vám to nepředvyplní údaje od zaměstnavatele, ale musíte těch pár čísel přepsat. Předvyplnění by bylo hezké, ale v rámci podání toho přiznání je to jeden z nejmenších problémů a vyžadovalo by to spolehlivou autorizaci uživatele.
Co se týče těch místních poplatků, tak tam je zas problém v tom, že ty si neřeší ministerstvo financí, dokonce ani státní správa, ale samospráva, tedy úplně jiná větev a navíc si je každý obecní úřad řeší po svém. Pražské městská část to bude určitě dělat zcela jinak, než obec o třech stovkách obyvatel. To je prakticky neřešitelné nějak zintegrovat. (Leda snad donutit všechny obce používat váš jednotný software.)
Uplne stejne s vami bude (libovolny) urad komunikovat "elektronicky" pres DS. V komunikaci smerem od nich obdrzite oscanovane PDF (nepodepsane) s viditelnym otiskem razitka.
A uplne stejne komunikuji "elektronicky" urady vzajemne. Respektive tam je to jeste vylepseno. Vytisteny a orazitkovany dokument nascanuji, aby byla ta "elektronicka" evidence, kopii vlozi do sanonu, dalsi poslou (v papirove podobe pochopitelne) cilovemu uradu. Tam protejsek opet dokument oscanuje, v nalezitem mnoztvi okopiruje, jednu kopii vlozi do sanonu, a dalsi roznese na prislusne odbory.
Ovsem pokud si myslite, ze v korporatnim prostredi je to lepsi, nemuzete se myliti vice.