Už to tady jednou padlo - údajně byly součástí "průzkumu" i obchody nabízející služby (jízdenky, vstupenky ...)
Proto výsledná čísla vypadají jak vycucaná z prstu a dokládájí obecnou pověst APEK jako organizace, která za hodně peněz nedělá pro obchody NIC a jen kalí vodu nesmysly.
Platba kartou je moc nebezpečná. Já bych osobně u neznámého obchodníka kartou nezaplatil. Na to mám PayPal.
V ČR ale platím 90% objednávek online platební bránou eKonta. Zbytek potom převodem předem.
Je pravda, že občas si také podle toho vybírám obchodníka. Pokud obchod umožňuje pouze platbu dobírkou nakupuji tam jenom v případě, že dané zboží nelze jinde koupit za podobnou cenu (klidně i o pár procent vyšší).
Takto jsem už za posledních pár let nakoupil zboží určitě více, jak za mega a bez jediného problému... A skoro všechno v ČR... Takže ono to nakonec asi nějak jde i u nás :-)
Ani v článku, ani na stránkách samotného APEKU jsem nenašel (třeba jsem jen špatně hledal), ve kterých e-shopech průzkum probíhal. 44% objednávek na dobírku se mi prostě nezdá reálné, je to prostě málo. Předpokládám, že vzorek e-shopů nebyl příliš reprezentativní.
Když si vyjedete zboží na SrovnaniCen, nebo podobně, tak několik prvních nejlevnějších e-shopů má podobný design, podobné ceny, stejnou skladovou dostupnost a stejné popisy zboží.
Tyhle weby to chce přeskočit a ostatní už jsou pak většinou s informacemi a včasnými dodávkami v pohodě.
také u nákupu drobnějšího zboží. Tady jde hlavně aby poštovné nepřevyšovalo cenu koupeného předmětu. Protože u nás tomu často není (jedno jestli ČP nebo konkurence), radši si objednám na netu protože poštovné z UK, USA i třeba HK vyjde levněji.
Ta Čína je trochu zrádná (tedy pokud HK není Hradec Králové :-) ). Z HK jsem několikrát objednával za cca 500 Kč a doprava byla zdarma. Ale pak jsem měl třeba taky něco... teď si nevzpomenu - ale asi o 150 km dál... Balík za 10 000 Kč a poštovné skoro 2 000 Kč... :-( Ale chtěl jsem to, tak jsem to dal :-)
To je fakt tyto shopy bych rovnou zrušil. Vždy eshop naprosto příšerný design pokud o něm lze třeba hovořit vždy stejný jen nainstalovaný eshop + nějaké logo. Informace zkopírované naprosto stejné a majitel eshopu často stejný. Udělá si několik takových eshopů na prd hodí tam levnou cenu a drahé poštovné a ono se něco v sítích uchytí.
Jaký vyhledávač zboží využíváte. Já momentálně nejčastěji Heureku kvůlu recenzím zboží a eshopů... Zbozi.cz už opravdu minimálně jen jako doplňkové vyhledávání.
Průzkum probíhal mezi zákazníky, nikoliv mezi eshopy. Tuto skutečnost je potřeba vnímat. Otázka "mezi kterými eshopy...." potom zůstává jako otázka zbytečná.
Hmm, a na to číslo jsi přišel jak? Respektive, myslíš cenu poštovného s DPH nebo BEZ DPH?
Jestli bez DPH tak je to ok, jenomže prodejce by podle zákona už nějaký ten rok měl k poštovnému doúčtovat 20% DPH (přestože pošta sama má 0% DPH), takže řekněme že reálné poštovné s dobírkou 120 je najednou pro koncového klienta 144 Kč a přitom z toho prodejce nemá ani korunu!
Takže pokud poštovné s dobírkou pro klienta bude 120 Kč, tak prodejce dostane jen 100 Kč. Z toho poště zaplatí cca 120-130 Kč plus dalších 20 korun dá za krabici do které to zabalí. Podle tebe "reálné" poštovné 120 Kč pro něj tedy může najednou znamenat ztrátu 40 Kč. U větších objednávek to není problém, tam každý slušný prodejce stejně poštovné "dotuje" ze zisku, ale u objednávek v řádu stokorun může být vyřízení takové objednávky jednoznačně ztrátové.
Ano je to myšleno bez DPH vím že s tím jsou náklady a často to prodávající dotuje. Ty levnější věci ani nekupuji v eshopu právě z důvodu že se to nevyplatí. Najdu sice nejlevnější cenu ale za poštovné dám víc než když si to koupím v dražším kameném obchodě. A nebo se snažím platit předem pokud podporuje platby online u raifky dříve ebanky. Nebo paypal ten ale u nás není tak rozšířen. Vždy ale tak abych nečekal dlouho na zboží, protože když si něco koupím chci to mít co nejdřív.
ne zbytečná, jen špatně položená. I mě by to zajímalo, snad se zeptám správně a tak to nejspíš myslel i zakladatel vlákna - Mezi zákazníky kterých e-shopů průzkum probíhal?
No to slyším prvně, že má někdo problémy s PPL a volí raději dobírku. Pro mě je je to obtížně pochopitelné - doprava kurýrem jednou z priorit (po ceně a "jméně" obchodu). Obvykle se mi podaří najít obchod s odpovídající cenou a bez toho, že má jako jedinou možnost doručení na dobírku.
Myslim, ze si nerozumime. Respektive nerozumite Vy charakteru vyzkumu.
Jedna se o panelovy vyzkum, ktery probihal na 1023 respondentech online panelu. Paneliste jsou vybirani spoelcnosti Mediaresearch podle urcitych (predevsim sociodemografickych kriterii).
Paneliste nejsou vybirani podle toho, na jakem e-shopu nakupuji. Vy zrejme predpokladate, ze byl rozposlan dotaznik od eshopu jejich zakaznikum, tak tomu ovsem neni.
Proste se jedna o podobne delany vyzkum, jako kdyz se zjistuji predvolebni preference apod..
Jinak, abych zduraznil dulezity fakt: jeden ze zde komentujicich spravne poznamenal, ze se vyzkum zameril na zbozi i sluzby a data, ktera zverejnujeme se tykaji prodeje zbozi i sluzeb dohromady. V pripade naprikald plateb je to opravdu ovlivneno prodeji vstupenek apod., nic to ovsem nemeni na faktu, ze ta data maji urcitou vypovidajici hodnout o ceskem online trhu.
Chystame do budoucna postupovat podle stejne metodiky, takze budou k dispozici data na srovnani vyvoje trhu v ruznych casovych cyklech.
Hlavne takovy e-shop nema moznost osobniho odberu a kdyz uz jo tak zpoplatnene takove e-shopy by mel seznam hazet rovnou na konec (resp. stacilo by dat do srovnani cen zobrazeni/zapocteni i ceny postovneho a u nenulovou cenu osobniho odberu zapocitat automaticky k cene zbozi hned by bylo jasno)
na tuto cenu se zcela určitě nedostanete, pokud budete posilat obchodnim balikem ;) pokud je balik vetsi nez tusim 5 cm, nelze jej zaslat jako dopis (v obalce) ale je nutno posilat jako balik... a zde tech 60Kč opravdu nehrozi ;) i když zaleži na ochotě pošťačky apod...
Myslím, že se konečně začínáme dostávát ke shodě a vzájemnému pochopení. ;)
Rozumím tomu nyní tak, že Vás námi zveřejněná data nezajímají, zajímala by Vás jiná.
I u samotných služeb je rozdíl mezi letenkami či vstupenkami, ačkoliv oboje je "hmatatelný kus papíru". Jistě bychom mohli jít podrobněji do jednotlivých segmentů, dokonce použít ke sběru dat i jiných metodik. Však také podobná data pravděpodobně někdy zveřejníme.
A když jsme se pustili do toho filozofování: nikde přeci není řečeno, že ta data, která by Vás zajímala, v oněch 60ti stranách nejsou uvedena.
ad Rozumím tomu nyní tak, že Vás námi zveřejněná data nezajímají, zajímala by Vás jiná.
ano, zajímalo by mě to samé, co na začátku - v kterých eshopech (kterých segmentech trhu) se prodává podpoloviční množství zboží na dobírku:) Předpokládám, že průzkum se neptal jen "jakým způsobem jste platil?", ale také "Co jste platil?" Co zveřejnit podrobnější informace hned? Bylo by dobré napsat "letenky se platí většinou kartou", "pantofle na dobírku", "knihy převodem"... určitě by ta čísla měla větší vypovídací hodnotu.
Pošta mi zašantročila i profi balík a čekal jsem na něho 3 dny. A to mi ještě hodná paní šéfová pošty vyhověla, že ten balík kterej jim přivezli před zavíračkou vyhledali a mohl jsme si pro něj dojít ještě ten den kdy ho dovezli a tenkrát jsem na to opravdu spěchal. Že je někde problém jsem ale zjistil při sledování zásilky.
Obchodní balíky se doručují do druhého dne, Profi balíky "většinou" do druhého dne. To bylo v jejich podmínkách ;-) Každopádně teď už profi vůbec neexistují a podle mých zkušeností opravdu 99% balíků doručí do druhého dne.
Občas se stane chyba, ale to i u PPL. I tam už jsem zažil že se řidič na závoz "vykašlal" a klienta vůbec neinformoval.
Díváme se na to jinak, proč by si měl zákazník hledat e-shop, když by si měl spíš e-shop hledat zákazníka. Ten by měl být pánem nákupu a tím nemyslíme jenom cenu.
Pokud jsi nechtěl platit v hotovosti tak se přece stačí přihlásit do banky a poslat jeden příkaz, k tomu nemusí mít prodejce platbu kartou.
Na jednu stranu sám píšeš že nechceš platit za výběr peněz, tak proč myslíš že by se mělo obchodníkovi platit za to že mu zaplatíš kartou?
>Naopak jsem schopen odpovědět na dotaz, jeslti na dobírku platí více muži či ženy, jestli je dobírka využívanější ve velkých městech, jestli ji využívají více lidé s vyšším vzděláním, čí jak se na využívání dobírky či platby kartou odráží příjem domácnosti.
Gratuluji. Krásně jste shrnul několik "důležitých bodů", které jsou při budování eshopu celkem ukradené. Mě je JEDNO jestli má klient vysokou školu, je z Prahy nebo nosí sukni. Navíc se to opět týká dohromady jak lidí co nakupují na eshopu, tak i těch co si kupují vstupenky nebo zájezd. To musí být opravdu 60 stran nabitých strašně důležitými informacemi.
Já myslím, že si rozumíme velice dobře (i když, nezlobte se, číst text bez diakritiky je skutečně za trest).
Co se průzkumu týče - myslím, že podstata je mi velice dobře známa, co předpokládáte, že předpokládám, vůbec nepředpokládám.
Data z výzkumu podle vás mají určitou vypovídací hodnotu o českém online trhu. Podle mě jí nemají. Hodit do jednoho hrnce způsoby platby za služby a nákupy v eshopech? K čemu je to dobré? I proto se ptám na konkrétní eshopy, kde se prodává méně než polovina zboží na dobírku - téměř určitě nikde.
Když se ale smíchá prodej letenek - dejme tomu 80% kartou, prodej vstupenek (třeba 40% převodem) a platby v e-shopech (80% dobírka), všechny tři segmenty (letenky, eshopy a třeba ty vstupenky) se namixují ve správném poměru, vyleze z toho 44% zákazníků, kteří platí na českém internetu dobírkou. Hezké, ale k ničemu.
Ale k tématu - výzkum by měl vypovídací hodnotu, kdyby říkal, za jaký sortiment se jak platí nebo kdyby alespoň rozlišil mezi prodejem zboží, tak jak je chápáno obecně (kus něčeho fyzického a třeba i software, prodané na médiu) a prodejem služby (letenka apod.) - předpokládám, že "zboží" a "služby" se platí zcela odlišně a pokud jsou dány do jedné množiny, vyleze z toho prostě zprůměrovaný kočkopes, který nebere v potaz odlišnosti nákupu (a především odlišnosti v platebních návycích) zboží a služeb. A to může mít studie klidně i 100 stran.
ak si mam kupit fotak za 300EUR priamo v BA v obchode s kamennou predajnou a osobne si pren behnut do znameho roky fungujuceho obchodu alebo si ho mam kupit kdesi z francuzskej pixmanie za 275EUR + 9EUR = 284EUR, cakat nan z francuzska a potom prip. komplikovane riesit reklamaciu cez kurierov, tak je moja volba asi jasna, tych 16EUR mi u tej 300EUR polozky nestoji za tie komplikacie s lacnejsim obchodom, on obvykle nie je lacnejsi len tak bezdovodne ale na niecom sa to musi odrazit
ale samozrejme zalezi od cenoveho rozdielu a od veci, pri nejakej serepeticke za 20EUR nebudem platit drahsiemu obchodu 25EUR, aj ked pravda taketo lacne veci ani nema velmi zmysel kupovat kvoli postovnemu ktore ich predrazi
Celé je to jeden velký nesmysl, protože takováto statistika se nedá provádět globálně. To, že lidé nakupují v nejlevnějším obchodě bez ohledu na kvalitu obchodu se skutečně děje, ale je zároveň potřeba říct, že se to týká skupiny mládeže cca do 17 let a to ještě chlapců a ještě při nákupu elektroniky, třeba u dívek a oblečení toto pravidlo neplatí a tak by se dalo pokračovat. Zkrátka každá věková skupina a nabízený sortiment mají svá specifika prodeje a priority uživatelů, kteří chtějí nakoupit se také dle toho liší.
Co se týče plateb kartou, tak je hezké napsat, že to bylo jen zanedbatelné procento, jenže by se také hodilo napsat kolik obchodů vůbec nabízí platby kartou a nejlépe uvést kolik bylo objednávek z obchodů nabízejících i platbu kartou a z nich počet uskutečněných kartou, pak to má vypovídající hodnotu. Pokud obchody nebudou stále nabízet platbu kartou, tak těžko v nich mohu kartou zaplatit.
Například před pár dny sem chtěl koupit objektiv k foťáku, jenže pobočku mé banky v našem městě nemáme, bankomat je na druhé straně města a při výběru 20tis budu platit velké poplatky za výběr, proto dávám přednost platbě kartou, jenže najít foto obchod s možností platby kartou byl opravdu oříšek a z těch pár obchodů byl schopen zboží dodat do 3 dnů jen jeden a ten zase podporoval jen dopravu přes PPL, se kterým máme jen soustavné problémy, ani za příplatek nebyli schopni zboží poslat českou poštou. Takže nakonec sem v čechách nekoupil vůbec nic.
Prodejci zkrátka myslí jen na to co je výhodné pro ně samotné a ne na to co je dobré pro zákazníka a proto nám vnucují pro ně levnější dopravu přes PPL, které ne pro všechny může být výhodné, nutí nám jen platby dobírkou, nebo ještě hůř platbu bankovním převodem, implementují nesmyslné splátkové prodeje když přes ně stejně skoro nikdo neprojde a přitom lidi chtějí kupovat na dluh (na splátky) ale jsou paradoxně vybaveni z bank kreditníma kartama, které nemají kde použít krom drahého výběru z bankomatu. To je zkrátka obrázek našeho českého podnikání ...
Jako prodejce maximálně souhlasím, taky mě štve když konkurence uvádí co všechno má skladem a já přitom vím že to třeba ještě ani fyzicky nedorazilo k výhradnímu dovozci do republiky.
Nejšílenější na tom ale je, že samotné Zbozi.cz to samo podporuje, podle jejich podmínek je zcela OK uvádět že mám něco skladem i přesto že je to "skladem u dodavatele". No a pak si tam vyber obchod který zboží skutečně má sám na svém skladě :-(
No a proto nekteri obchodnici dovazeji zbozi naprimo a ne pres dovozce a maji diky tomu trebas o 30% nizsi ceny. Par veccicek sem takto koupil (totez stalo 4k5 vs 3k1 a to uz je sakra znat).
Zdravím, tohle se dost liší podle lokality. Já jsem z Prahy a spadám pod velkou poštu, která má otevřeno do 20h a v sobotu - jsem s ní celkem spokojen, vyzvednu si pohodlně - klasická Česká pošta je pro mě obvykle opravdu lepší než PPL, kde netuším, kdy s tím přijede atd.
Naproti tomu ale co vím od kamarádů "z vesnice", tak tam je to s otevíracími dobami pošty někdy totální katastrofa, zaměstnaný člověk leckdy moc nemá šanci to rozumně vyzvednout - pak je určitě nějaká specializovanější služba na místě.
Drtiva vetsina prodavaneho zbozi s cenou do 1000,- nepotrebuje obri krabici za 20,- a nevazi pres 1kg takze realne naklady obal + posta konci nekde na 60kc + dobirka ikdyz zapoctete vase DPH tak se pres stovku nedostanete asi jste obchodnik jak Liska z toho filmu "co ty 200 stovky? To je DPH..."
S platbou převodem na účet mam jen ty nejhorší zkušenosti. Nejen, že se trefim vždy tak že prodejce má jinou banku a převod tak trvá a nemůže být zboží expedováno ihned, vše se prodlužuje do doby než prodejci dojdou peníze na účet, bohužel prodejci u kterých sem v minulosti nakupoval asi nějak často na své účty nekoukají a zjistili že platba přišla až po několika dnech kdy už sem zboží nepotřeboval a nastávali dohady ohledně vracení peněz. Prostě očekávám, že si vyberu zboží které je skladem (raději to telefonicky ověřim pokud se nejedná o obchod který vim že uvádí pravdivé údaje) a to hodlám okamžitě i zaplatit kartou ať nemusim pak druhý den schánět peníze z bankomatu, nebo jak debil běhat do trafiky rozměnovat peníze abych měl přesnou částku protože obzvlášť PPL nemá nikdy peníze na vrácení.
Ono to nemusí být jen při platbě na účet u jiné banky. Představte si, že nakupujete třeba u Mironetu, platíte z Raiffaisenbanky do Raiffaisenbanky, za dvě hodiny si jdete vyzvednout zboží a oni vám řeknou, že platbu nemají připsanou a účetní už šla domů, ať přijdete zítra.
Ze si cestu na postu usetrite poslanim obchodnim balikem je hezke proc by to, ale mel platit zakaznik? V obchode si take podavaci neuctuji cestu do skladu pro zbozi :) Doporuceny balik do 1kg stoji 54,- do 2kg 58,-... http://www.cpost.cz/assets/nastroje/kompletni_cenik.pdf
byla tu rec o postovnem nad 120,-... a je mi uplne jedno jestli e-shop posila zbozi treba taxikem za 1000,- kdyz da zakaznikovi na vyber ma i volbu platbu predem nebo osobni odber, ale vadi me e-shopy co nasadi premrstene ceny za postovne jen aby ve srovnani cen vychazeli nejlevnejc a zakaznik zjisti postovne az na poslednim kroku objednavky! Take mi vadi kdyz porad ctu stiznosti na nevyzvednute dobirky pritom maloktery shop nabidene pri platbe predem postovne v cene skutecnych nakladu tedy do tech 60,-kc...
Ach jo, další chytrák co si přečetl ceník pošty a překypuje rozumem jak správně provozovat eshop... Tak jen pár bodů proč takhle normální obchod zásilky posílat nebude:
Především normální eshop neposílá denně 2 zásilky ale desítky. S tím tě za pár dní u přepážky vyhodí a hromadně to posílat nejde. Navíc pokud budeš mít štěstí tak než se k té přepážce dostaneš tak budeš čekat hodinu ve frontě než se na tebe dostane. A to nemluvím o tom jak by to fungovalo o vánocích.
Dále u doporučeného dopisu je velké omezení ohledně velikosti. To že zásilka stojí pod tisícovku neznamená že je malá. Do tohoto omezení se toho až tak moc nevejde: "Délka nesmí přesahovat 50 cm a šířka 35 cm, přičemž tloušťka nesmí být větší než 5 cm."
Další věcí je pojištění, za doporučený balíček je maximální pojištění do hodnoty 500 Kč.
No a na konec - u doporučeného balíku pošta neručí za rychlost doručení, ale u obchodního balíku je to do druhého dne! Na jedné straně se tady nadává jak špatně a pomalu české eshopy fungují, najednou by ale nebyl problém že balík místo druhého dne přijde třeba až za týden.
Štve mě nešvar českých eshopů ohledně informovanosti zákazníka o stavu zboží. Když něco vidím že je skladem, tak počítám že to je skladem a další den nejpozději se expeduje. A ne že je skladem u dodavatele nebo skladem buhví kde. Měl by za to existovat postih aby se ta džungle trochu prosekala. Vyberu si pak eshop, který bude mít třeba cenu o něco větší, ale budu mít jistotu že mi to bude doručeno do dvou dnů.
Dále pak ten nepořádek v cenách za dopravu. Ano zboží je sice o několik korun nejlevnější, ale na dopravě si to opět eshop vynahradí a účtuje za dopravu vyšší cenu, než je nutné.
Kdyby byli přísnější podmínky, tak by to plno garážových firem mohlo zabalit.
Omlouvám se Vám za ten text bez diakritiky, síla zvyku.
Jsem přesvědčen, že si nerozumíme, Váš dotaz hned v úvodu vlákna zněl "v kterých e-shopech výzkum probíhal". Vzhledem k tomu, že výzkum neprobíhal v e-shopech, ani u zákazníků konkrétních e-shopů, musí má odpověď znít "v žádných".
Výzkum má vypovídající hodnotu v něčem a v něčem jiném zase ne. Třeba na Váš dotaz na konkrétní e-shopy, kde se prodává méně než polovina zboží na dobírku opravdu neodpovídá.
Naopak jsem schopen odpovědět na dotaz, jeslti na dobírku platí více muži či ženy, jestli je dobírka využívanější ve velkých městech, jestli ji využívají více lidé s vyšším vzděláním, čí jak se na využívání dobírky či platby kartou odráží příjem domácnosti.
Výzkum sám o sobě má 60 stran a to nemluvím o metodice, která stojí bokem. Vaši kritiku a odmítavý postoj respektuji, i když s Vašimi argumenty nesouhlasím.
Cena samozřejmě rozhoduje, ale to nemusí znamenat že se nakupuje v tom absolutně nejlevnějším eshopu! Protože ten nejlevnější většinou znamená nulový sklad, mizernou podporu, drahé poštovné nebo problémy při reklamaci. Důležité je nebýt nejdražší (pokud si nehrajeme na 'stylovku', tam to nevadí), ale pohybovat se v pásmu nižších cen a přitom mít přehledný obchod ze kterého má klient dobrý pocit.
Navíc je naivní myslet si že můžu být vždy nejlevnější, je řada oborů kde je 'povolená' určitá nejmenší cena a tu nesmíte překročit. Pokud tak učiníte, tak vám výhradní dovozce přestane dodávat zboží a poskytovat servis a jste v háji... Na druhou stranu ale díky takové regulaci jsou ještě obory kde se prodejci nemlátí a neprodávají zboží s 1% ziskem.