Už to tady jednou padlo - údajně byly součástí "průzkumu" i obchody nabízející služby (jízdenky, vstupenky ...)
Proto výsledná čísla vypadají jak vycucaná z prstu a dokládájí obecnou pověst APEK jako organizace, která za hodně peněz nedělá pro obchody NIC a jen kalí vodu nesmysly.
Ani v článku, ani na stránkách samotného APEKU jsem nenašel (třeba jsem jen špatně hledal), ve kterých e-shopech průzkum probíhal. 44% objednávek na dobírku se mi prostě nezdá reálné, je to prostě málo. Předpokládám, že vzorek e-shopů nebyl příliš reprezentativní.
Průzkum probíhal mezi zákazníky, nikoliv mezi eshopy. Tuto skutečnost je potřeba vnímat. Otázka "mezi kterými eshopy...." potom zůstává jako otázka zbytečná.
ne zbytečná, jen špatně položená. I mě by to zajímalo, snad se zeptám správně a tak to nejspíš myslel i zakladatel vlákna - Mezi zákazníky kterých e-shopů průzkum probíhal?
Myslim, ze si nerozumime. Respektive nerozumite Vy charakteru vyzkumu.
Jedna se o panelovy vyzkum, ktery probihal na 1023 respondentech online panelu. Paneliste jsou vybirani spoelcnosti Mediaresearch podle urcitych (predevsim sociodemografickych kriterii).
Paneliste nejsou vybirani podle toho, na jakem e-shopu nakupuji. Vy zrejme predpokladate, ze byl rozposlan dotaznik od eshopu jejich zakaznikum, tak tomu ovsem neni.
Proste se jedna o podobne delany vyzkum, jako kdyz se zjistuji predvolebni preference apod..
Jinak, abych zduraznil dulezity fakt: jeden ze zde komentujicich spravne poznamenal, ze se vyzkum zameril na zbozi i sluzby a data, ktera zverejnujeme se tykaji prodeje zbozi i sluzeb dohromady. V pripade naprikald plateb je to opravdu ovlivneno prodeji vstupenek apod., nic to ovsem nemeni na faktu, ze ta data maji urcitou vypovidajici hodnout o ceskem online trhu.
Chystame do budoucna postupovat podle stejne metodiky, takze budou k dispozici data na srovnani vyvoje trhu v ruznych casovych cyklech.
Myslím, že se konečně začínáme dostávát ke shodě a vzájemnému pochopení. ;)
Rozumím tomu nyní tak, že Vás námi zveřejněná data nezajímají, zajímala by Vás jiná.
I u samotných služeb je rozdíl mezi letenkami či vstupenkami, ačkoliv oboje je "hmatatelný kus papíru". Jistě bychom mohli jít podrobněji do jednotlivých segmentů, dokonce použít ke sběru dat i jiných metodik. Však také podobná data pravděpodobně někdy zveřejníme.
A když jsme se pustili do toho filozofování: nikde přeci není řečeno, že ta data, která by Vás zajímala, v oněch 60ti stranách nejsou uvedena.
ad Rozumím tomu nyní tak, že Vás námi zveřejněná data nezajímají, zajímala by Vás jiná.
ano, zajímalo by mě to samé, co na začátku - v kterých eshopech (kterých segmentech trhu) se prodává podpoloviční množství zboží na dobírku:) Předpokládám, že průzkum se neptal jen "jakým způsobem jste platil?", ale také "Co jste platil?" Co zveřejnit podrobnější informace hned? Bylo by dobré napsat "letenky se platí většinou kartou", "pantofle na dobírku", "knihy převodem"... určitě by ta čísla měla větší vypovídací hodnotu.
>Naopak jsem schopen odpovědět na dotaz, jeslti na dobírku platí více muži či ženy, jestli je dobírka využívanější ve velkých městech, jestli ji využívají více lidé s vyšším vzděláním, čí jak se na využívání dobírky či platby kartou odráží příjem domácnosti.
Gratuluji. Krásně jste shrnul několik "důležitých bodů", které jsou při budování eshopu celkem ukradené. Mě je JEDNO jestli má klient vysokou školu, je z Prahy nebo nosí sukni. Navíc se to opět týká dohromady jak lidí co nakupují na eshopu, tak i těch co si kupují vstupenky nebo zájezd. To musí být opravdu 60 stran nabitých strašně důležitými informacemi.
Já myslím, že si rozumíme velice dobře (i když, nezlobte se, číst text bez diakritiky je skutečně za trest).
Co se průzkumu týče - myslím, že podstata je mi velice dobře známa, co předpokládáte, že předpokládám, vůbec nepředpokládám.
Data z výzkumu podle vás mají určitou vypovídací hodnotu o českém online trhu. Podle mě jí nemají. Hodit do jednoho hrnce způsoby platby za služby a nákupy v eshopech? K čemu je to dobré? I proto se ptám na konkrétní eshopy, kde se prodává méně než polovina zboží na dobírku - téměř určitě nikde.
Když se ale smíchá prodej letenek - dejme tomu 80% kartou, prodej vstupenek (třeba 40% převodem) a platby v e-shopech (80% dobírka), všechny tři segmenty (letenky, eshopy a třeba ty vstupenky) se namixují ve správném poměru, vyleze z toho 44% zákazníků, kteří platí na českém internetu dobírkou. Hezké, ale k ničemu.
Ale k tématu - výzkum by měl vypovídací hodnotu, kdyby říkal, za jaký sortiment se jak platí nebo kdyby alespoň rozlišil mezi prodejem zboží, tak jak je chápáno obecně (kus něčeho fyzického a třeba i software, prodané na médiu) a prodejem služby (letenka apod.) - předpokládám, že "zboží" a "služby" se platí zcela odlišně a pokud jsou dány do jedné množiny, vyleze z toho prostě zprůměrovaný kočkopes, který nebere v potaz odlišnosti nákupu (a především odlišnosti v platebních návycích) zboží a služeb. A to může mít studie klidně i 100 stran.
Omlouvám se Vám za ten text bez diakritiky, síla zvyku.
Jsem přesvědčen, že si nerozumíme, Váš dotaz hned v úvodu vlákna zněl "v kterých e-shopech výzkum probíhal". Vzhledem k tomu, že výzkum neprobíhal v e-shopech, ani u zákazníků konkrétních e-shopů, musí má odpověď znít "v žádných".
Výzkum má vypovídající hodnotu v něčem a v něčem jiném zase ne. Třeba na Váš dotaz na konkrétní e-shopy, kde se prodává méně než polovina zboží na dobírku opravdu neodpovídá.
Naopak jsem schopen odpovědět na dotaz, jeslti na dobírku platí více muži či ženy, jestli je dobírka využívanější ve velkých městech, jestli ji využívají více lidé s vyšším vzděláním, čí jak se na využívání dobírky či platby kartou odráží příjem domácnosti.
Výzkum sám o sobě má 60 stran a to nemluvím o metodice, která stojí bokem. Vaši kritiku a odmítavý postoj respektuji, i když s Vašimi argumenty nesouhlasím.