...ze svého právního bezvědomí. Facebooková pravidla bych zde viděl jako ten menší problém. Tři relevantní citáty ze zákona č. 40/1995 O regulaci reklamy (připomínám, že reklamou se zde míní sdělení určené k podpoře podnikatelské činnosti):
§2, odst. 1, písm. d): Zakazuje se reklama skrytá. Takovou reklamou se pro účely tohoto zákona rozumí reklama, u níž je obtížné rozlišit, že se jedná o reklamu, zejména proto, že není jako reklama označena.
§2, odst. 3: Reklama nesmí být v rozporu s dobrými mravy, zejména nesmí ... ohrožovat obecně nepřijatelným způsobem mravnost, snižovat lidskou důstojnost, obsahovat prvky pornografie, násilí nebo prvky využívající motivu strachu.
§6b, odst. 3: Zadavatel se zprostí odpovědnosti za obsah šířené reklamy, který je v rozporu se zákonem, prokáže-li, že zpracovatel
nedodržel při jejím zpracování jeho pokyny, a v důsledku toho je obsah této reklamy v rozporu se zákonem. Zpracovatel se nemůže zprostit odpovědnosti za obsah šířené reklamy poukazem na její zadání zadavatelem, ledaže by se jednalo o údaje, jejichž pravdivost není schopen posoudit ani s vynaložením veškerého úsilí.
To není trestní záležitost. Ale je to správní dellikt, který by v tomto případě měl řešit krajský živnostenský úřad v sídle zadavatele či zpracovatele reklamy. Oběma je už jenom za skrytou reklamu možné uložit pokutu do výše 2 mil. Kč.
Problémem je, že orgány kontroly u nás až na vzácné výjimky nekonají samy od sebe. Je potřeba, aby někdo podal oficiální stížnost. A přestože spousta lidí reklamě spílá za kde-co, doopravdy si často stěžuje pouze konkurence ;-)
Omyl. Reklama byla zadána v ČR, zpracována v ČR, akorát zprostředkována zahraničním médiem, ale opět cílená do ČR. Když přeskočím mezistupně, pokud si jako uživatel budu stěžovat na tuto reklamní praktiku, rozdíl je pouze v tom, že porušení zákona vůči Facebooku by se muselo řešit cestou mezinárodního práva - nakonec, pokud by Facebook nespolupracoval nebo nebyl schopen dokázat, že se podobné praktiky neumožňuje, docela by si koledoval. Viz kauzy s Německem, EU atd.
V tomto případě bych je ale spíše vynechal, protože ve svých (česky psaných - proč asi?) pravidlech mají tuto praktiku jasně zakázanou.
Mimochodem, nikde v tom zákoně (to platí i pro autorské právo) se o území ČR nemluví. To by si třebas satelitní televize rovněž mohly dělat co chtějí, protože technicky neprovozují vysílače "na území ČR".