Vlákno názorů k článku Přibývá operátorů nabízejících na optice rychlosti nad 1 Gb/s. Chybí ale poptávka od Klemik - Chtěl bych se podělit o svou zkušenost s...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 15. 1. 2025 15:46

    Klemik

    Chtěl bych se podělit o svou zkušenost s poskytovateli internetu a vývojem služeb na naší adrese.

    Cca před 10 lety jsem domlouval připojení našeho rodinného domu v Olomouci na optiku. Obešel jsem všechny poskytovatele kteří měli v naší blízkosti optické sítě.
    Téměř nikdo nejevil zájem připojovat tehdy rodinný domek v "centru" města i když jsem nabízel že se na tom chci finančně podílet. Podařilo se s tehdejší firmu FOFRnet domluvit na realizaci.
    Tehdejší parametry byly super, za cca 550 Kč jsem měl připojení 150/150Mbps s odezvou okolo 2-3ms.
    Jak šel čas tak jsem si v roce 2017 vyjednal 1Gbit. Jak začalo skupování ISPíků velkými společnosti, FOFRnet -> DRFG/Suntel -> Nordic. Začaly se parametry a chování linky zhoršovat. V rychlostech to bylo stejné ale odezva se navýšila na 5-6 ms. Výpadky byly častější. Poté co O2 koupilo Nordic tak se v Listopadu zhoršila odezva na 10ms.
    Když jsem se začal vyptávat proč se mi vlastně odezva zhoršila téměř o 100% bylo mi odpovězeno že je to pořád vynikající hodnota, tohle jsem nepopíral 10ms je pořád dobrá hodnota ale šlo mi o princip že se parametr služby zhoršil o 100%. (Ve smlouvě není nikde odezva číselně specifikována takže se s tím musím smířit)

    Po kontaktování informované osoby v Nordicu jsem zjistil že v důsledku fůze s O2 se měnilo routování a že se s tím nic nedá dělat. Na to jsem odpověděl že na jejich vlastní měřící bod, dosahuji s T-mobile optickou přípojkou na stejné adrese o 3-4ms lepších výsledků. Nastalo ticho a velké divení že tomu tak je.

    Vyjádřil jsem zájem o individuální přípojku v ceně 2000-3000Kč ale nepochodil jsem (když už je horší odezva, ať je aspoň větší rychlost). Rychlejší neděláme i-když to technicky jde. Musíte si pořídit "firemní" tarif.

    T-mobile mi jejich experimentální 8/8Gbit na adrese nenabídne, průběžně se na to každých 6 měsíců ptám.

    Ohledně "využití" linky jak tady někteří zmiňují. Nejde vždy o to 100% času tahat plnou rychlostí ale o to že když je doma houf lidí a chci si zahrát hru / stáhnou HD film / aktualizace. Nemusím na to tak dlouho čekat.
    Jsem ochotný platit určitou rozumnou částku ale firemní připojení s 99,9*% garancí není mým cílem.

    Tolik k tomu že "firmy" lidem nabízejí ale nikdo to nechce. Podobně jak tady zaznělo že lidé kteří mají 20Mbps a chtějí ... tak nedostanou.

  • 15. 1. 2025 18:08

    Ditys

    Každý aktivní prvek navíc zvyšuje latenci o ~1ms. Pokud se tedy propojí více poskytovatelů, latence zákonitě naroste. Stačí vyzkoušet přes tracert. Ovšem 10ms je pořád luxusní hodnota.

  • 15. 1. 2025 18:32

    Danny

    1ms je fakt velka latence, pokud jde o aktivni prvek ;-) Realne se dnes bavime spise o desitkach, max nizsich stovkach mikrosekund - a to i na vcelku lowcostovych prepinacich. Spis ale narazite na to, ze sirenim signalu i v optickem vlakne nejake zpozdeni vznika... cca 4 mikrosekundy prida kazdy fyzicky kilometr...

    Navic v traceroute dost casto kazdy aktivni prvek neuvidite. Uvidite jen routery... a i tam muze dochazet k umele limitaci, protoze router po ceste ma predevsim routovat provoz, ktery tim prochazi a ne odpovidat na ping/traceroute ;-) Takze v praxi toto byva i nejak rate-limitovane...

  • 15. 1. 2025 18:54

    Klemik

    Souhlasím, že 10 ms je stále dobrá hodnota. Když ale vezmu v úvahu, že jsem před 10 lety začal s nějakými hodnotami a očekáváními ohledně chování služby v budoucnu (rychlost, latence, stabilita), člověk by předpokládal, že se tyto hodnoty budou v budoucnu zlepšovat. Ve skutečnosti mám však pocit, že je tomu spíše naopak. Ještě k tomu že měl člověk lepší hodnoty latence a stability než má teď.

    Velmi úsměvné mi připadá, když se na prvek poskytovatele dostanu rychleji z cizí sítě než z jeho vlastní. Přitom jde o přípojky pro běžného koncového zákazníka.

    Když pak vidím lokální poskytovatele, kteří mají lepší parametry připojení pro běžného zákazníka, je mi z přístupu těch velkých hráčů smutno. :(

    15. 1. 2025, 18:58 editováno autorem komentáře

  • 16. 1. 2025 9:14

    RRŠ

    Ad: když se na prvek poskytovatele dostanu rychleji z cizí sítě než z jeho vlastní
    To může být prostě tím, že jde o prvek na konci trasy, sedící někde u peeringu: z cizí sítě to je jen několik skoků, ale ve vlastní síti se musíte probojovat přes deset routerů bývalých poskytovatelů...

  • 16. 1. 2025 10:10

    Klemik

    Rozumím, právě proto na to narážím ze v rámci “zkvalitňování služeb” se to zhoršilo. 7 let jsem měl lepší hodnoty než teď. A odezva se zhoršila právě o tu danou hodnotu na všechny směry. Ne jen na ten jeden bod. (Hry, weby, měřicí nástroje)

    Aspoň ze T-mobile, se trochu předvedl. Dříve byla u něj odezva okolo 40ms. V tento rok se zlepšil na tech 6-7ms.
    Je mi líto ze když vidíte ze to jde, všude jinde, tak v rámci “zkvalitňování” se jde u mě s kvalitou dolu

  • 16. 1. 2025 11:27

    Danny

    Tak vzdy je to o zvolene technologii, ono jaksi nejde pausalizovat. A do znacne miry hlasujete penezenkou, takze pokud se vam sluzby jednoho poskytovatele nelibi, muzete zkusit stesti jinde. Dnes uz se muzete odrazit i z mapove aplikace, kterou CTU poskytuje a ze ktere orientacni nabidku i pro svou adresu zjistite (pricemz plati, ze zalezi co operatori ve vykazech nareportuji, kecat to samozrejme muze).

  • 16. 1. 2025 20:37

    Zek

    No.. sluzba se ti zhorsila, protoze se v tom stouras. Mas se koukat na rychlost a hotovo. Stejne jako 99,9% uzivatelu, kteri znaji jen rychlost :D
    A ted vazne.. Ja kdysi taky volal operatorovi kvuli rychlosti. A taky mi poblahopral, ze to mam rychlejsi nez si myslel, ze to muze behat :)
    Taky jsem si vzdy myslel, ze kdyz se vymeni medeny kabel za optiku, skoci ping nekam na max 5ms. Ale jak je videt, vede to kdovi kudy a kdovi pres co... Bude to chtit bydlet na univerzitni koleji.

  • 17. 1. 2025 12:40

    martinpoljak

    To "nikdo" znamená, že těch lidí je tak málo, že se jim to příliš nevyplatí řešit. To samozřejmě není doslovné nikdo.

  • 17. 1. 2025 17:50

    Trident

    Sve vedi mali ISP o saskovani s routovani po koupeni Sloane UPC. Ti kteri maji jinou moznost si zajistili druhou nohu od jinud nebo vydelavaji na tom ze jejich zakaznici nemaji kam uhnout.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).