1. ZKUSIL to někdy provozovatel Lupy? Nabídl nám někdy "Za 10 Kč měsíčně budete Lupu vidět bez reklam"? Ne, on prostě předsudečně předpokládá, že by to nikdo za peníze nechtěl, a tedy se rozhodl založit svůj obchodní model na reklamě, přilepované k článkovému obsahu.
2. Nesledovat reklamu na internetovém serveru je na úrovni toho, odskočit si na WC, když je reklamní blok uprostřed filmu. Přičemž jsem několikrát zažil, že se určitá velká firma rozhodla, že určitý televizní pořad (či sportovní přenos) bude financovat ona a že reklamní bloky budou obsahovat vždy jen jednu její reklamu; v důsledku toho ti, kdo zkusili odběhnout na WC, přišli o část programu, protože reklama trvala 20 sekund, ale jejich návštěva WC dvě minuty; při dalším reklamním bloku už nikam nešli a raději koukali na tu jednu reklamu, aby o nic nepřišli.
Kdyby firmy nebyly úplně blbé a "nenažrané", udělaly by jednořádkové reklamy, které by se jako text vložily v rámečku mezi jednotlivé odstavce (či kapitoly) článku - byly by textové, žádný flash, žádné obrázky, žadné IFRAMEy... a nikoho by neobtěžovaly, nezpomalovaly by počítač, zrak čtenáře by přes ně úplně normálně přejel, sdělení by přešlo do mozku a nazdar.
3. odhadem 90% reklamy propaguje nevýhodné produkty - buď předražené (vzhledem k funkcím), na kterých má obchodník extrémní marži, nebo nekvalitní, kterých se chce rychle zbavit. Na "ekonomické produkty", které za rozumnou cenu poskytují to, co slibují, se reklama obvykle nedělá, protože ta rozumná cena jaksi negeneruje dostatečný "badžit". Až se dostaneme do fáze, kdy si obchodníci uvědomí, že zákazník, který jim každý měsíc poskytne zisk 100,- Kč, je pro ně výhodnější než zákazník, kterého jednou natáhnou o 2000,- a on pak doma skřípe zuby kvůli "kosmodisku" nebo jiné naprosté hovadině za nekřesťanské peníze, pak také budu zvědavý, co mi obchodníci nabízejí, protože budu věřit, že to, co propagují reklamou, je pro mě přínosné. Bohužel dnes jsem si jist, že jestli je na něco reklama, existuje tatáž funkcionalita či tatáž kvalita za nižší peníze "těsně vedle"; například udělá-li Alza billboardy na USB flash disk za 790,-, můžu si být jist, že ten USB flash disk, který tatáž Alza prodává za 760 bude stejně dobrý, a ten flash disk za 830 bude dvakrát tak spolehlivější.
==========
Kdekdo tvrdí, že přes všechny kecy odpůrců reklamy reklama funguje. Že lidé sice do průzkumů, dotazníků, diskuzí a anket tvrdí, že je reklama neovlivňuje, ale stejně nakonec jdou a koupí si to, co je propagováno. Jenže to je ten krátkodobý efekt: Udělal jsi reklamu výrobku s marží a oni ho kupují a ty jsi jednorázově z každého z nich vytřískal spoustu peněz. Jenže oni už podruhé nepříjdou. Mají doma krám, který se tvářil jako něco super, a přitom je v lepším případě průměrný. Zákazníci se cítí oklamáni a už ti nevěří. Ale tohle se do statistik PPC a dalších nóbl zkratek nepromítne, takže to zdánlivě vypadá dobře.
Moderní je tvrdit, že reklama na lidi nefunguje. Ona nefunguje neefektivní... ale reklama je třeba i PR, doporučení někoho, vytváření názorů a podobně. To ani nepoznáte, když čtete noviny nebo se díváte na televizi na net, dokonce i když jen mluvíte s kamarádem. Čistá reklama samozřejmě nebaví nikoho, na druhou stránku bez reklamy by se profesionálnímu internetu dýchalo těžko. Většina služeb online kromě blogů žije z reklamy... až někdo vymyslí efektivnější způsob přerozdělování, proč ne. To byl třeba komunismus, servery znárodnit a mít je bez reklamy, Lupu.cz by pak mohl provozovat stát :)
Koukam, ze oba byste nejradeji za obsah platili, ze? Tim, ze blokujete reklamu okradate provozovatele o jeho prijem ze ktereho ten server zivi. Ale jak to vidim, tak zrovna vy byste byli prvni, kdo by zacal vykrikovat, ze platit za nic nebude. Jak bych to nazval, takoví vyzirkové. Ac se mi reklama taky vzdy nelibi, tak ji akceptuji, protoze vim, ze z toho jsou servery zivy.
Do bannerové reklamy nekopu, naopak v době, kdy je módní říkat, že fungují především PPC říkám, že bannerová reklama může fungovat. Problém je v tom, zda s ní lidé nakládají dobře. A tomu tak bohužel často není...
Myslim, ze pokud by se provozovatel Lupy rozhodl s ni skoncit, nic hrozneho se nestane (obzvlast v pripade, kdy by to bylo zduvodnene prilis nizkym prijmem z reklamy).
Proc si tolik lidi mysli, ze kdyz nekdo pravidelne cte nejaky server, tak ho soucasne i potrebuje k zivotu a neobejde se bez nej? Respektive, proc se povazuje za normalni, ze kazdy server tu musi byt na veky veku, a pokud by skoncil kvuli tomu ze nevyjde s penezi, tak to bude malem narodni tragedie?
Predpokladam ze vyzirka je take kazdy, kdo si pri reklame v televizi vypne zvuk a jde na zachod :).
Problém je s mírou. Já bych reklamu také nechal, když z ní servery žijí. Jenže pak přijde nějaký nepříčetný kreativec, plácne mi na obrazovku hýbací okno, které mi brání v cestě k obsahu, a já musím lovit, jak ten nesmysl zavřít. Pár takových setkání, má ochota narazí na své limity, do Firefoxu putuje Adblock a mám klid.
Pokud provozovatel Lupy nadává na uživatele s AdBlockem, pak existují technické prostředky jak takovému uživateli odepřít přístup zcela. Takže šup do toho.
"Rád bych viděl podklad, ze kterého by se dalo vyvodit, jak na bannery kliká "jedno procento oslovených" - já jsem měl dojem, že se clickrate dlouhodobě pohybuje spíš v číslech o řád nižších."
Ano, CTR skutecne standardne byva o rad nizsi, ale to je CTR vypocitane z poctu prokliku vuci poctu zobrazeni rekl. formatu. Pokud autor hovori o tom, ze klika jedno procento oslovenych, dava do pomeru pocet kliknuti vuci poctu oslovenych uzivatelu. Toto CTR ("uzivatelske") bude vzdy vyssi, protoze jednomu uzivateli byva zpravidla zobrazena vice nez jedna imprese rekl. formatu.
Nezlobte se, ale tento Váš výrok o tom příliš nesvědčí:
"Jak je možné, že někdo investuje milióny do takové formy reklamy, když má tak mizerné výsledky? Problém je v konzervativním uvažování manažerů, kteří ve velkých firmách i v reklamních agenturách o takových kampaní rozhodují."
Právě z tohoto výroku jsem usoudil, že každého, kdo investuje milióny do bannerové formy reklamy, považujete přinejmenším za méněcenného...
Reklama na web patri a pokud neobtezuje, tak ji neblokuju. Tzn. textove reklamy a nepohyblive obrazky do rozmeru 468*80 (nebo tak nejak)
Co me obtezuje je treba ten naprosto humusacky, odporne se pohybujici seznam nabidek ""IT prace"" tady na lupe. Nahoru dolu nahoru dolu... jak u kokotu.
Docela casto to cloveka prinuti opustit stranku, i kdyz by me jinak mohla zajimat. (cast tohoto clanku jsem kvuli toho necetl.)
Navic dobre cilena textova reklama musi byt prece logicky ucinnejsi, nez nejaka odporna flash animace, ktera maximalne uzivatele obtezuje fullscreenem.
Nazorny priklad: cca pred mesicem jsem daval dokupy jeden comp, na kterem byl nainstalovany flash (ktery ja blokuju AdBlockem). Po oprave jsem ho pripojil kvuli updatu avastu a otevrel seznam.cz. Vyskocil na me nejakej divnej typek a snazil se mi vysvetlit cosi o kole stesti a moznosti vytocit stoprocentni slevu.. Bohuzel se ono kolo tocilo na prihlasovacim formularem, takze ta firma dosahla jedine toho, ze jsem si nemohl precist maily a tudiz si od nich nikdy nic nekoupim, i kdybych mel zahradu strihat nuzkama...
Naopak, kdyby se mi takovy inzerat zobrazil v textove forme pri vyhledavani "koupit sekacku", tak na nej s nejvetsi pravdepodobnosti kliknu..
zaver? Reklama muze byt uzitecna, kvalitne zacilena a neobtezujici - technicke prostredky uz na to mame. Je jen otazka, kdy si to uvedomi inzerenti a reklamni agentury...
Sám jste uvedl které. Kolik uživatelů má vypnutý javascript by mne docela zajímalo. Jde o to, že pokud provozovatel Lupy chce odstranit uživatele s adblockem, tak z této skupiny se rekrutují i ti, kteří si vypínají javascript. Abyste neodřízl uživatele mobilních a textových browserů, pak dáte podmínku, že uživatel FF, MSIE, Safari, Konqueroru prostě javascript pro čtení Lupy zapnutý mít musí. A pomocí Javascriptu si zobrazení reklamy už pohlídáte. Prostě, cesta existuje.
Pokud to tak vyznělo, tak to byla nešťastná formulace. Nebo spíše zkrácená myšlenka. Miliónové investice do reklamy do bannerové reklamy jsou v pořádku a fungují, pokud to manažer dělá dobře. To znamená, že testuje, má více sdělení, průběžně vyhodnocuje a má i jiné formy reklamy než bannery, například textové články, soutěže, PPC, Word of Mouth atd. Zkrátka kombinace využitelných prvků, vždy individuální dle kampaně a klienta. To konzervativní uvažování manažerů spočívá v tom, že utratí bezhlavě peníze za několik týdnů bez jakéhokoliv výsledku. Uvažují o tom jako o nákupu televizní kampaně.
Díky, respektuji Váš názor. Jen bych doplnil, že glosa je vždy subjektivní pohled, tedy autorův pohled na věc. No a obecně opakuji, že reklama nejsou jen věci, které vidíte a "vypnete", ale mnohdy vás ovlivňuje, aniž byste si to uvědomil.
Přesně tak! Chodit po Praze s hlavou vzhůru, znamená jen tolik, že velmi brzy do čehosi šlápnete. Pouliční nabízeče čehokoli posílám do háje dřív, než vůbec začnou mluvit a z mBanky mne ještě s reklamou neotravovali, zřejmě to nemají zapotřebí. Telemarketingu se vyhýbám anonymní SIM kartou a dopisem na centrálu Vodafonu, v němž jsem jim obtěžování reklamou na své číslo kategoricky zakázal. Podomní dealeři se k nám do domu dostanou jen tehdy, když je někdo omylem pustí (poslední dobou už se to prakticky nestává).
Pokud někdo tohle udělá, bude cdalší vývoj takový, že nejprve návštěvnost stránek poklesne, načež někdo vymyslí něco, co si s takto ošetřeným vnucením reklamy poradí. Takže to dopadne stejně, jako s ochranami proti kopírování.
Klidně si stránky zpoplatněte, jsem zvědav, kolik lidí se sem bude potom obtěžovat! A blokování nechtěného obsahu je základním lidským právem. Za internet platím, tudíž mám právo si rozhodnout, na co se budu dívat a na co ne! Že moje peníze neskončí tam, kde byste chtěli, není můj, ale váš problém! Takže si ho řešte, jak chcete, ale neotravujte lidi s tím, co nechtějí! Nedávno byla realizována na téma Reklama dotazníková akce. Výsledek byl naprosto očekávatelný! 90% respondentů je reklamou znechuceno a považuje ji za nehorázné obtěžování! O tom, jak billboardy kolem silnic napomáhají zvýšení nehodovosti není třeba diskutovat. Na Slovensku nic takového neuvidíte, reklamy kolem silnic jsou prostě totálně zakázány a je to jen dobře.
bohuzel nektere stranky to michaji dohromady www.idnes.cz
misto odkazu daji Flashovou animaci, takze se tam kam chcete dostat bez flashe nedostanete
Stranky co me donutili poridit si Adblock a NoScript:
-www.idos.cz - zombiptaci- trhave pohyby a letali strasne rychle sem a tam, bal jsem se, ze od nich chytnu SARS (reklama na cestovku)
-www.ihned.cz - reklama pres celou obrazovku
Prijde mi, ze bulvar ma mene agresivni a odpornou reklamu nez seriozni noviny (ihned.cz, idnes.cz), coz taky zrovna nechapu
Jinak, tvdit, ze ten co necumi (blokuje) a neklika na reklamy na lupe je vlastne zlodej tomuto serveru moc nepomuze. Spis by se meli snazit aby se sever dal cist i bez Adblocku, povolit reklamu v Adblocku je zalezitost dvou kliku mysi.
Bohuzel asi neni zrovna lehke presvedcit inzerenty, ze splasena flashova reklama spis zakazniky otravi a donuti naistlovat flashblock nez na ni kliknout
pokud si ale lupa na svuj web zvracenosti ala zombiptaci, tak je to jen jejich chyba
Reklama je, přeloženo do češtiny, opakovaně klamati a je to jen navoněná mrtvola. Podle toho s ní také nakládám. Na dopisní schránce REKLAMY NE! pokud je v TV, přepínám na TV Noe, (Jsem sice zapřisáhlý ateista, ale blábolení flanďáků je snesitelnější, než výtvory kreativních blbců) a na netu? Firefox, adblock a flahblock. Bez reklamy se nejen lze obejít, ale život bez ní je mnohem kvalitnější.
vzhledem k mnozstvoi clanku na lupe bez obsahu nebo chcete-li o nicem nejprve nahlednu do komentaru a pote se rozhodnu zda to nebude ztrata casu. Dnes jsem tu jako jeden z prvnich a po precteni clanku muzu konstatovat ze to je clanek z ktereho se 90% ctenaru lupy nic nedozvi...
Je fascinující, jak lidé, kteří se snaží prodat zadavatelům svá více či méně kreativní řešení, a zcela legitimně si přitom vydělat, "kopou" do bannerové reklamy bez uzardění s odůvodněním, že není účinná a kdo ze zadavatelů ji používá je s největší pravděpodobností poněkud duševně zaostalý jedinec (netýká se jen autora tohoto článku).
Úsměvné. Čekal bych od člověka, který se považuje za profesionála v internetové reklamě, trochu víc.
Jestli bych mohl prosit, tou vasi personalizovanou (ci jinou) reklamou me neobtezujte. Dam o sobe urcite vedet, jak se mne vyhnout. Budu velmi potesen, pokud to vy, reklamní žvanilové a nutiči budete respektovat a ja s vami nebudu muset bojovat pomoci stiznosti, zalob a podobnych (i pro me) neprijemnosti.
Což o to, já se klidně i dívám, ale až na výjimky ne když to dávají, a to často ani když bych mohl. A dělám to právě proto, že zcela běžně pořad o čisté délce 50 minut plánovaný v programu na 20:00 končí někdy mezi 21:15 a 21:20, protože ve skutečnosti začne 20:12 (skvělá věc, ty upoutávky na něco, co už má deset minut běžet) a dovnitř jsou vloženy dva reklamní bloky o celkové délce 15 minut. Jinak řečeno, míra zasvinění reklamou (a tím, že v době, kdy už má běžet film, televize záměrně teprve vysílá sportovní "zprávy" a počasí) činí 50 procent. Tím, že si ho pustím ze záznamu, tento čas ušetřím. A je mi úplně jedno, jestli mne kvůli tomu nějaký Franta bude považovat za zloděje.
Velice by mě zajímalo které. Dokonce ani největší génius celosvětového internetu si neporadí s těmi, kdo používají AdBlock a nemají zapnutý javascript.
Pochopil jsem to správně, že titulek a obsah článku (v tomto případě glosy) spolu sice souviset mohou, ale nemusí? Protože já jsem se chtěl dočíst něco o manipulaci a nenávisti k internetové reklamě a nějak jsem to v článku nenašel. Což může být moje chyba, to připouštím.
Každopádně si myslím, že jestli se něco blíží manipulaci, tak je to glosa samotná: Specálně upoutávka je přímo ukázkový případ, jak podstrčit nějaký subjektivní názor jako podložený fakt. Kde se vzala například ta teze, že "se bez reklamy neobejdeme"? Já jako uživatel se bez ní obejdu docela dobře. Nebo je to myšleno tak, že se bez reklamy neobejde autor článku ("ředitel agentury OgilvyInteractive. Pravidelně přednáší a publikuje o Internetu a nových formách marketingu")? Tomu bych i věřil, ale pak bych prosil, nepodsouvejte nám svoje problémy.
Vůbec je toho v článku hodně, co autor zjevně považuje za axiomy, ale co podle mého názoru prostě není pravda. Nemyslímn si třeba, že je reklama "vděčné téma k nenávisti" - spíš bych řekl, že je vděčným tématem pro lhostejnost (což je samozřejmě z pohledu člověka z marketingu ještě horší než nenávist).
Rád bych viděl podklad, ze kterého by se dalo vyvodit, jak na bannery kliká "jedno procento oslovených" - já jsem měl dojem, že se clickrate dlouhodobě pohybuje spíš v číslech o řád nižších.
---
Co si myslím o internetové reklamě já? Nic. Je to pro mě mrtvé téma - nové formáty mě míjí takříkajíc automaticky, protože prostě nemám tu důvěru, abych povoloval neznámým stránkám aktivní obsah, a bannery jsou vyřazeny příslušným filtrem. Je to smutné, protože jsou weby, které bych rád podpořil, ale realita je prostá: Když už jsem filtr jednou nastavil, je pro mě jednodušší ho nechat běžet než ho odstraňovat. Možná už dávno neplatí nevyřčená ale praktikovaná marketingová teze "čím agresivnější reklama, tím lepší", ale teď už se to prostě nedozvím, i kdyby náhodou lidé z marketingu opravdu přišli k rozumu.
Ptate se: Kolik z vás kliklo na tento článek jen kvůli titulku?
Ja odpovidam a kvuli cemu jinemu jsem mel kliknout nez kvuli tomu jedinemu co z clanku vidim? Mel jsem telepaticky vytusit obsah clanku a kliknout kvuli obsahu? Proc kdyz uz ho predem telepaticky znam?
Na ulici ma vypestovanou slepotu a v pripade obzvlaste agresivniho vnucovani cehokoli reaguje stejne agresivne = produktu se obloukem vyhne. Mimochodem, z banky me tak dlouho otravovali s nabidkou vsemoznych sluzeb, az sem si nasel par minut casu a ucet zrusil.