Platí, ale tam přibývá navíc ještě efekt, který nazývám "škoda nevyužité služby". Podle toho, co jsem kde viděl sledují "satelitní" (ale i "kabeloví") diváci bonusové programy často hlavně proto, že je mají. U nových stanic v DVB-T je tenhle efekt o poznání slabší.
Když jsem měl (kdysi dávno) kabelovku s HBO, koukal jsem na HBO skoro každý den. Trvalo mi poměrně dlouho (řadu měsíců, možná i rok) než jsem dospěl k závěru, že to pro mě nemá smysl a že si na uvedení na "normálním" TV programu klidně rok či dva počkám. Navíc jsem zjistil, že se s většinovým divákem HBO žánrově dost míjíme a ty nejzajímavější filmy najdu stejně nakonec na "úplně obyčejné" ČT2, kterou mám zadarmo. Přiznávám, že mít satelit, už jen ze zvědavosti bych určitě na nějaký ten "exotický" kanál občas zabrousil. Je to takový nepsaný závazek (to je ta "škoda nevyužité služby"). Ale nechybí mi, naopak. Už ani z DVB-T nevidím všechno co bych chtěl, ještě tak satelit! :-D
Tak tak, lidi jsou strašně konzervativní a mají zažitá schémata. Může trvat dlouhé měsíce než objeví, že je na novém kanálu zajímavější pořad než na těch starých a zvyknou si na něj dívat. Je logické, že když vidíte náhodně jeden díl seriálu, nevíte která bije a příště už se nejspíš nepodíváte. Nalákat diváka na novinku není problém, ale udržet ho u ní, to je kumšt.
U Primy Cool se musí brát v úvahu, že nevysílá celodenně, ale ve všední dny jen večer. I když čísla za prime time taky nejsou ideální. Jenže narozdíl od Barrandova startovala o pár měsíců později a cílí na diváky, pro které je televize mrtvé médium.
Určitý nárust sledovanosti Barrandova, Cinemy a Coolu lze očekávat na podzim, až se vypne analogový Cukrák a komplet Západní Čechy. Své jistě udělá i spuštění muxu 2 koncem prázdnin na jihočeské Kleti. Škoda ale, že další velké vysílače (Javořice, Pardubicé-Krásné) se rozběhnou až na jaře 2010 ;-)
Paráda, konečně máme všechny hlavní televize pěkně pohromadě a je vidět aktuální rozložení sil. Barrandov sice vykázal stejnou sledovanost jako v dubnu, ale minulý týden byl mimořádný kvůli eurovolbám na ČT24 a také Prima si díky sobotě a víkendovým zprávám vedla nadstandardně. Prosadit se u českého konzervativního diváka bude ale pro nové stanice přetěžký boj. Je malý zázrak že Barrandov po půl roce vysílání je schopen vykázat větší share než Nova Cinema, která má za zády slepici snášející zlatá vejce ;-)
Trochu zklamáním jsou výsledky Primy COOL, která se moc neprosadila ani přes masivní promokampaň hlavní Primy. A při současném šetření na Primě to do budoucna nevěští nic dobrého.