Tunel Blanka nebyl nijak zajímavě dražší, než měl být. Část zvýšení ceny šla na to, že si místní části vyžádaly lepší a dražší řešení (včetně třeba dobrého mostu). A část zvýšení celkové ceny šla na vrub zpomalení stavby (na žádost města).
V případě tunelu Blanka je ta vysoká cena vysoká jenom zdánlivě, protože primátor Bém mazaně uváděl v omyl radu, zastupitelstvo i voliče tím, že mluvil pouze o ceně přímých stavebních prací a tvářil se, že to je cena celého tunelu (aby mu ten projekt někdo schválil).
Vaše čísla jsou z počátku provozu. Současná čísla provozu jsou vyšší a průměrná hodnota ve všední den je přes 90tis. i v prosinci, kdy byl všichni pryč...
http://www.tunelblanka.info/intenzity-dopravy-v-prosinci-2017/
Provozní náklady jsou nyní asi 20milKč/měsíc, tedy 240 ročně, ne 400. Takže tak 10Kč navíc k těm 20 a je to 30kč na průjezd.
Inflaci počítat jaksi nemusíme, neboť se bavíme o dnešních cenách, tedy pokud vývoj inflace odpovídá ceněn peněz i v budoucnosti, tak relativně to bude pořád stejný poměr ceny díla (povýšené o inflaci) a ceny údržby (povýšené o inflaci).
Ale i kdybych započetl všechno co se postavilo v okolí a co chcete a znevýhodnil tu stavbu jakkoli myslitelným způsobem, tak původní hausnumero na náklad průjezdu bylo o dva řády jinde a pořád se bavíme o částce srovnatelné s cenou 1 hodiny parkování v Praze.
Náklady na údržbu jsou o řád až dva nižší než výstavba, takže to nic nemění na tom, že náklad na jeden průjezd auta je asi 1 euro.
Ostatní komunikace musíte udržovat a opravovat též, takže se relativní porovnání změní ještě méně, buď počítám údržbu všude - nebo nikde. A to ta životnost tunel bude asi delší než mnou uvažovaná minimální (pro stavby) 50 let, letenský tunel má už 65 let a nezdá se, že by nevydržel ještě jednou tolik.
Pár doplnění:
Hustota provozu je 77 tis. v pracovní den, vikendy jsou min. o třetinu slabší, takže spíš 25 milionů. Cena tunelu (včetně napojení) byla reálně přes 43 mld. Provozní náklady byly první rok 400 mil. Kč, tj. za 50 let dalších 20 mld. (ale reálně těch 50 let bez větší rekonstrukce stejně nevydrží). Tedy spíš 50 kč za jeden průjezd, inflaci a cenu peněz nepočítaje.
Tak si to spočítáme, jako v 8 třídě ZŠ.
Denně projede 80tisíc aut, to je za rok 365*80tisíc, zaoukrohleně 30 milionů. To je jaksi při ceně tunelu 30mld asi 1000kč na jeden průjezd. Pokud tunel vydrží 50 let, je to 20Kč/ auto. Váš nefunkční návrh s cenou 5000 je asi 250krát dražší než existující funkční řešení.
Ono staci vzit do ruky kalkulacku pocet aut ktere Blankou za rok projedou vydelit nakladama na provoz tohodle tunelu v tunelu a pak je na zvazeni jestli by nebylo lepsi u vsech vjezdu postavit parkoviste a kazdemu kdo tam prijede tu 5000,- co jeho prujezd stoji dat za to ze dnes NIKAM NEPOJEDE (ja bych to bral)... Sice by to stalo stejne jako Blanku provozovat, ale usetrilo by se za stavbu :D
Stavba dálnic je příliš pomalá, tvrdí kontrolní úřad
http://zpravy.e15.cz/domaci/udalosti/stavba-dalnic-je-prilis-pomala-tvrdi-kontrolni-urad-1342728
"Dálniční síť původně měla být zcela dokončena v roce 2010. Termín ministerstvo dopravy několikrát posunulo a nyní je stanoven na rok 2050. Současné tempo výstavby ale nestačí ani pro dosažení tohoto cíle," uvedl.
Zatímco důležité věci jsou prakticky v nedohlednu.
Kolem Blanky se především motá jedna lživá informace, které ale v duchu Goebelse po neustálém opakování leckdo uvěřil.
Jde o porovnávání různých čísel, kdy "údajný" plánovaný náklad byl zjednodušeně řečeno právě jen na tunel, zatímco u výsledné částky se berou kompletní náklady včetně všech souvisejících staveb. Pak vyjde spektakulární předražení o 100%, ve skutečnosti je ale při srovnání srovnatelného je rozdíl nesrovnatelně menší (maximálně 30%, ale možná dokonce jen 10%).
Samozřejmě to při výši celkové částky je pořád hodně peněz a kritika a ověřování je na místě stále, jenže celkové vyznění se posune dost jinam...
Ano, Béma sice považuji za gaunera první kategorie, ale i mně šetří Blanka hodinu denně, což fakt není málo. Někde jsem četl, že Blanka prý zas tak strašně předražená nebyla, jen původní odhad byl hodně podstřelený. Pokud je to pravda, tak ještě, že tak, jinak by se stavět nezačala.
Osobně jsem příznivcem různých "smart" věcí a smart cities obecně, zrovna měření čistoty ovzduší mi přijde fajn. Jenže přesně, jak píšete, ne v době, kdy buď infrastruktura chybí úplně, nebo je v katastrofálním stavu. Milion k milionu a za chvíli tu máme náklady třeba na novou Trojskou lávku.
Kdyby místo SMART hloupostí raději nudně a předpotopní technologií minulého století opravovali silnice a mosty a dostavěli pražský okruh.
Zlatej Bém. Po něm máme Blanku a já mu každý den v duchu děkuji za ušetřenou hodinu mého času. Na rozdíl od těhle hipsterských pitomostí ten tunel bude sloužit desítky let.