Ano, na první pohled to vypadalo jako dobrá myšlenka, ale při podrobnějším pohledu už to vypadá na nebetyčnou blbost. Už dnes při většině transakcí člověk účtenku dostane (a já je platím i kartou), a na těch pár, když si jdi např. k sousedce pro vajíčka, účtenku nedostanu. Ale primárně ne kvůli tomu, aby někdo neplatil daně, ale kvůli tomu, že na každou blbost věnovat x tisíc na zařízení, papírování, připojení k internetu a nevím co dalšího, je nesmysl.
Na to, že to je blbost (kromě faktické nemožnosti technické realizace v takovém rozsahu) a nedává to ani žádný ekonomický smysl, přijdou za pár týdnů i v parlamentu, a bude po ptákách. Kdyby trvali na realizaci, tak mají v příštích volbách jasnou perspektivu.
Pokud by chtěli opravdu bojovat s úniky, není asi problém těm pár hospodám nebo hotelům nařídit vedení nějaké objektivní evidence, a u velkých úniků se zaměřit na firmy, které je provádějí. Buzerací stovek tisíc malých firem a živnostníků, kteří stejně přežívají na hraně a bez drobných úniků by to možná jen zabalili na pracák, stejně žádné peníze do rozpočtu na rozhazovací akce typu pandury, Blanka, Casa nepřinese.
A kde tu statistiku vezmete?
Pan hostinský totiž (pokud není úplně hloupý), si do nákladů v účetnictví dá pouze 50% nakupovaných surovin, takže opticky je vše v pořádku (nakoupil jsem jen polovinu vepřového masa a brambror a prodal jsem řízek s marží 100%). Statisticky má správnou marži, takže vám z toho jako poctivý vypadne, i když si z poloviny prodeje ponechal celou marži bez řádného zdanění.
"Pár kontrolních nákupů" - v té branži bohužel krátí tržby většina hostinských, takže by to vedlo k nárůstu počtu zaměstnanců FÚ nebo celníků, kteří asi budou kontroly pro FÚ provádět. ČOI s tím nemá nic společného...
"A nebo vystačíte s komerčními daty operátorů o hustotě pohybu lidí v dané lokalitě." - dobrá teorie, ale zkusíte mi nastínit použití v praxi?
- "pane hostinský (majiteli obchodu), podle údajů operátorů vám tady chodí okolo hospody (obchodu) x tisíc lidí denně, tak jsme odhadli, že každý třetí u Vás jedl a pil a proto doplatťe daně" - takto?
Statistiku získám porovnáním ostatních restaurací a dat od operátorů o pohybu lidí v okolí každé restaurace. Získám ji taky měřením, postavím pracovníka FÚ před reprezentativní vzorek restaurací a ti manuálně spočtou návštěvnost. Provedu měření i v restauracích, co a za kolik si lidé objednávají. Metodika na to je v průmyslu dávno vypracovaná, analogická například pro určení poruchovosti výrobků a nebo výrobní kvality šarží výrobků. Reprezentativní vzorek z tisíce kusů je jen pár kusů. Vzoreček pro výpočet reprezentativního vzorku si můžete dohledat v každé učebnici statistiky. Ale to zřejmě příslušní pracovníci FÚ neovládají, proto jako amatéři chtějí informace plošné. Naivně se domnívají, že více informací něco pro ně změní. A na základě teprve takto vytipovaných restaurací budu dělat kontrolní nákupy. Je na to přece čas, ti co podvádějí, budou podvádět delší dobu, včas nepřestanou, a zase pro zlepšení výběru daní není potřeba chytit každého, ale pár. Je to stejná absurdita, jako kdyby fyzici chtěli spočítat všechny atomy vesmíru po jednom, a teprve na tomto základě určit, jak vesmír funguje .-)))
Váš nápad chápu a celkem se mi líbí - ale jak to chcete zařídit s tím, co má stát k dispozici jako zaměstnance FÚ - t.j. průměrně paní 45-55 let, která umí hlavně kancelářskou práci.
A to měření v restauracích - jak to chcete prakticky a legislativně vyřešit?
A budete se divit - většina z majitelů se řídí heslem, že dokud nechytili přímo je, tak se krátit daně vyplácí.
Dnešní kontroly FÚ občas někoho usvědčí, ale je to poměrově málo, aby to funguvalo jako odstrašující příklad.
Kontroly se musí řídit platnými předpisy a např. doměřit daň tzv. "pomůckou", nebo-li tím už dnes známým statistickým údajem (dle ceny v čase a místě obvyklé) může FÚ jen pokud kontrolovaný subjekt nepředloží dostatečně průzkazné účetnictví.
A to mi věřte, že když k Vám kontrola například po 8 letech přijde, tak se hodně snažíte, aby Vám nic nenašla a doložíte i to, co nemáte.
Nebo-li, těžko můžete na podnikatele snadno uplatnit statistická pravidla a i kdyby, tak je to pro stát nesmírně administrativně náročné (správně to zdůvodnit, aby se každý druhý nechtěl odvolávat nebo soudit).
Ale to je strašně jednoduché, ČOI udělá kontrolovaný nákup, a FÚ po odevzdání daňového tvrzení zkontroluje, zda se do něj promítl a to klidně s několika měsíčním zpožděním a s využitím stávající legislativy. Na to vytvořit dostatek odstrašujících případů stačí tým 20 lidí. Nevím proč Češi trpí zvláštní chorobou, vždy přemýšlí o absolutním řešení, když všem ostatním stačí dílčí. Například statistický test může spočívat v tom, kolikrát uslyší pracovník FÚ v hospodě slovo pivo. A z toho, při ohromné znalostní databázi FÚ (daňová tvrzení) už statisticky určíte docela přesně, jaké skutečné obraty má daná provozovna. Pak už stačí si u dodavatelů nechat vypsat faktury na dodávky piva u těch, kde se objeví nesrovnalosti v přiznání a odhadu. EET opravdu nic neřeší. Zájem na něm bude mít jen mafie, která ho využije k praní špinavých peněz a karuselovým podvodům s DPH. Pro to je to jako dělané.
A tady samozřejmě nejde o odbornost řadových pracovníků, ale o odbornost vedení ministerstva, přece pokud někdo operuje v médiích potřebou specializovaných analytických skupin, pak z toho plyne, že v těch analytických skupinách jsou hlupáci co neovládají statistiku, což by bylo absurdní, ale ve státních strukturách docela možné, a nebo jde o zlý záměr. Třetí možnost neexistuje.
No a tím tu jednu z nich vytipujete a máte několik možností, ta co je plná, krátí tržby, ta co je prázdná pere peníze, a nebo z hlediska odvodu daní je vše v pořádku. A ty případy lehce oddělíte místním šetřením, z dat operátorů zjistíte kdy bývá nejvíce lidí (v poledne :-))) a v té době pracovník FÚ nakoukne do obou a je jasno. Časová náročnost samotného místního šetření 20 minut, když si naplánujete optimálně dojezdové trasy tak zkontrolujete 4 - 6 hospod za den. Za týden 30, za měsíc 90, za rok 1000, Takže na kontrolu 20% pohostinství ročně potřebujete 20 lidí. To jsou dva lidé na kraj :-)))
Ale ty případy oddělíte i statisticky, protože jinde jsou vedle sebe pohostinství, které obě jednou na plný plyn, takže jednotlivé případy statisticky rozlišíte, když vypočtete lokální obrat v rozlišení podle operátorů a zohledníte počet subjektů na operátorskou jednotku plochy a nemusíte ani tolik běhat :-)))
Z tohohle Vám uznám leda toho pracovníka FÚ, co stojí před podnikem a dělá si čárky za návštěvníky. Jinak je snadné (a jistě byste toho byl sám schopen, kdyby se Vám to hodilo do argumentace) najít dvojice hospod, které stojí vedle sebe (ve smyslu přesnosti dat od operátorů), v jedné se na stůl čekají fronty a ve druhé si stůl prakticky kdykoliv můžete vybírat.
No ale k tomu nepotřebujete plošné protiústavní sledování všech. No ale k tomu nepotřebujete plošné protiústavní sledování všech. K tomu vám stačí statistika a matematické modelování, abyste vytipoval takové hospody a pár kontrolních nákupů ČOI. Vše v rámci platné legislativy. Tím se riziko dopadení znásobí mnohem více, než elektronickou evidencí tržeb. Protože pak pro FÚ nebudou provozovny, které se nikam nenahlásí, vlastně existovat a v kapse hospodského skončí 100%. Podívejte se na případ z poslední doby, na jeden státní podnik došel dopis, ve kterém dodavatel sděluje změnu účtu a pracovníci tohoto podniku bez rozpaků na něj začali posílat platby, vtip byl ovšem v tom, že šlo o podvod, peníze pak neodcházely dané firmě, ale podvodníkovi na jeho účet. Než na to přišli, tak naposílali 160 miliónů. Stejný efekt elektronické slepoty bude fungovat i zde.