Tak minimálně bych vynechal pro účely článku zcela zbytečné a velmi okaté odkazy na dodavatele řešení. Pokud budu psát případovou studii o tom, že notebooky zvyšují produktivitu, tak nepotřebuji od článku dostávat fráze o tom, jak jsem ten notebook, se kterým jsem to měřil, koupil na Alze.
Pak to totiž působí tak, že v první řadě bylo třeba udělat reklamu a pak se vymýšlí, jak napsat článek "reklamě na míru". Například se nabízí úvaha, že když někdo nakoupit chce, tak nakoupí a nemusí to dělat nutně z mobilu, když mobilní stránky nejsou, otevře si radši webové stránky téhož obchodu. Jinými slovy zda ty mobilní objednávky nekanibalizují nemobilní, protože takový "růst" by byl pouze přesun.
Tak jsem hodil do kalkulačky, jak rostly objednávky celkově, bez rozlišování mobilní a nemobilní verze.
Konverzí poměr VašeČočky.cz mi vychází na 10,18% vloni a 11,68% letos, na již zmobilizované verzi. Nezmobilizovaný slovenský web měl vloni 10,30% a letos, stále nezmobilizovaný, 14,17%. Takže slovenský rostl více přes to, že mobilní verzi nemá. Samozřejmě, může to být tím, že náš trh strašně stagnuje, zatímco slováci jedou, ale rozhodně tam NIKDE nevidím to, že by nasazení mobilní verze pomohlo získat tržby, které by obchod jinak nezískal. Vy snad ano?
Ad odkazy:
Udělali jsme případovku o tom, jak konverze atd. zlepšila mobilní verze e-shopu od Tapomatu. Nikoliv responzivní web, nikoliv mobilní verze od německého ShopGate atd. U nich by čísla i závěry mohly být zcela rozdílné.
Pokud by vaše případovka o noteboocích měla dávat smysl, také byste v ní asi zmínil, že se jednalo o notebooky Acer, Lenovo atd. Navíc nepředpokládám, že by takovou případovku dělal někdo jiný, než výrobci notebooku, že :)
Ad kanibalizace:
To je v článku rozebráno, viz věta "Můžete namítnout, že transakce i konverzní poměr..."
Ad porovnávání trhů:
U VašeČočky vyrostl konverzní poměr u mobilní návštěvnosti o dost víc, než u nemobilní. U jiných webů z portfolia bez mobilní verze se to nestalo, ač jeden je úplné stejný (i když na SK trhu) a druhý je velice podobný.
Samozřejmě, že nelze na 100 % potvrdit, že růst způsobila mobilní verze. S jistotou lze ale ve webové analytice prohlásit jen máloco. Hypotézu navíc podporuje i růst ostatních veličin (průměrná doba na trvání návštěvy, počet stránek na návštěvu atd.)
Větší jistotu by nám pravděpodobně poskytl A/B test, který připravujeme.
Jinak ano, český a slovenský trh rostou úplně jinak. Na slovenském jsou VašeŠošovky AFAIK kratší dobu, nejen proto rostou celkově rychleji.
Víte, pořád se to točí kolem jediného. Vy se snažíte vytvářet spolu s autorem článku dojem, že zaplatit si za mobilní verzi webu od vás se vyplatí, a argumenty pro to nemáte absolutně žádné. Je logické, že pokud uživateli nabídnete něco, co dřív nebylo, tak to někdo začne používat. Vyzdvihovat pak růst mobilní verze mi přijde z hlediska majitele e-shopu (kterým mimochodem jsem, proto mě to zajímá) naprosto mimo, protože pokud budu do něčeho investovat, dělám to jedině a výhradně pro to, aby mi to vydělalo. Ne pro dobrý pocit, ne proto, abych si udělal čárku, že mám zase další podporu něčeho apod.
Z hlediska toho, jak se zákazníci chovají, se totiž velice obávám té kanibalizace, kterou jste mimochodem v článku vůbec neřešili. Ano, je tam zmínka, že "můžete namítnout, že", ale to hned vzápětí vyvracíte. Mimochodem zde vidím tu obroskou účelovost celého článku. Vyvracíte (resp. autor, ale protože jste spolu spojeni, nerozlišuji to) to "dokazuje" tím, jak se chová slovenský web. Pro vás je naopak slovenský web důkaz, že se to srovnávat nedá, protože oba trhy rostou jinak a naopak na Slovensku běží kratší dobu, takže z mála se roste rychleji. Kdyby ten článek měl být něčím jiným než reklamou na vás, tak všechny tyto aspekty zmíní.
Dále píšete "Hypotézu navíc podporuje i růst ostatních veličin...". Nikde statistiky neuvádíte, takže netuším, jak moc jde o skutečnost a jak moc o účelové tvrzení či přání. Zda to mám chápat tak, že se zvýšila průměrná doba návštěvy u nemobilní verze a nějak za to má moci existence mobilní verze atp.).
Nezlobte se mé nedůvěře, ale musíte pochopit, že pokud vám začnu vyprávět, jak úklid prachu vysáváním je super, že když vám na konci mého na první pohled důvěryhodného výkladu dám vizitku "prodejce vysavačů", je zcela přirozené zbystřit a onen důvěryhodný výklad podrobit tomu, zda náhodou někde nezamlčuje, nezkresluje a nehraje s účelově s fakty.
Díky za komentář. Jak byste tu případovku pojal vy?
Přidám kontext: VašeČočky byly asi vůbec první klient Tapomatu, tedy skoro jediný klient, od kterého jsme byli schopni získat vypovídající data za delší období.
Klientů je samozřejmě více, ale přístup do Google Analytics a svolení k publikování konkrétních čísel dá jen málokdo.
Našli jsme zajímavá čísla, proto jsme je publikovali. Neznám žádnou podobnou případovku v Česku.
Ano, děláme si tím propagaci stejně, jako spousta dalších autorů a firem na Lupě. Zároveň ale věřím, že článek má přidanou hodnotu. Ověřili jsme, že mobilní verze skutečně zvyšuje konverze a eshopáři by o ní měli přemýšlet Je už na nich, jestli se svým developerem nebo pomocí Tapomatu.
Jinak podobně rostoucí čísla nám vyšla i u dalších e-shopů, ale nemáme povoleno je zveřejnit. Snažíme se to povolení získat a až ho dostaneme, zveřejníme další případovky.
Vlasta přiznal, že je v Tapomatu zainteresovaný. Nevím, co by mohl udělat víc.