Už jsem si myslel, že mne nemůže zaujatost pana Žáčka přimět k příspěvku k jeho zdejší "tvorbě". Tento "detektivní" seriál řadím mezi ty povedenější, které rád shlédnu, ale nebudu znovu zdlouhavě hledat scény, které podle Žáčka obsahují chyby. Také já jsem vnímal upozornění na požár auta jako řeč na manžela v posteli. Nejsem kriminalista, jen čerpám z filmů a TV, ale téměř vždy jsou zločinci při zatýkání poutáni s rukama za zády, je to v tomto okamžiku nejbezpečnější. Ale i americká policie převáží zatčené v autě s rukama vpředu. Dost dobře nelze v osobáku sedět s rukama za zády. Proto bych ve scéně, kde je podezřelý odváděn z auta, žádnou chybu nehledal.
Možná si pan Žáček myslí, že jsme měli jen pár estébáků a ti se buď polepšili, nebo už umřeli? Ne, stále žijí mezi námi a u většiny ty vlastnosti, které je přivedly do řad STB, nevymizely. A, že někteří měli speciální výcvik, který se jim třeba hodil při "privatizaci", nebo obecně u hospodářské kriminality z posledních let, případně jak "zneškodnit" nepřítele, o tom snad nepochybuji jen já.
Vždyť nový šéf zde psal, že mu můžete na mail psát názory, které zveřejní. Nebo něco v tom smyslu. Já být tebou Mildo, tak bych napsal recenzi na nedávný film vysílaný na tvé oblíbené stanici v hlavním vysílacím čase - Da Vinciho poklad. Bych se styděl, kdybych se podílel na natáčení tohoto paskvilu. O to více mě zarážely dlouhé závěrečné titulky. :-)
"že dvě ženy nekřičely bylo způsobeno silným nárazem trubky, takže ženy neměly čas ani hlesnout"
Přece nepraštil obě najednu. :)
Když slyšel,tupý úder Jasánek ,tak ho musela slyšet i druhá žena i třeba ve druhé místnosti.Šla se podívat co se děje uvidí chlapa s trubkou,kolegyni na zemi a automaticky stačí zakřičet něž se jí pokusí také zabít. Tak to si to představuji já. :)
Vážený pane Žáčku,
děkuji za Vaši recenzi. Dovolím si přidat pár faktických upřesnění.
Scénáře jsou napsány na motivy skutečných případů které osobně vyšetřoval jeden z autorů scénáře, plk. J.Mareš. Držíme se, pokud je to možné, co nejvíc reality. Je tomu tak i v případě postavy vraha kterého hrál Jiří Štrébl - opilec, estébák atd. Neděláme z něj většího démona než byl, a už vůbec ne z nějaké autorské libovůle, ale p. Mareš se drží svých vzpomínek. Navíc je tu i funkční dramatická logika: byl to opilec, který měl v práci excesy, proto se dostal do svízelné situace, kdy jej partnerka chtěla vyhodit z práce i ze života, a tuto situaci řešil vraždou. Kdyby nebyl alkoholik, nevraždil by. Opilství byla z jeho strany i záměrná taktika vůči vyšetřovatelům - u opilého chlapa nepoznáte, zda se chová divně, neadekvátně, podezřele. Nevidíte do něj. Tento postřeh se už ale do scénáře bohužel nevešel.
Ohledně druhého dílu. Monolog svědkyně na úvodu není monolog, ale dialog se spícím / probouzejícím se manželem, ale to je detail.
Podstatnější námitka: proč jsme nenatočili dramatické napínavé scény vraždy? Koncept 1.oddělení je "profesní" kriminálka a případy jsou nahlíženy úhlem pohledu kriminalistů. Vidíme tedy to, u čeho fyzicky jsou přítomni, nebo co jim mohou sdělit očití svědci. Zásadně nejsou, už z podstaty, u vraždy samotné - týká se všech dosud natočených dílů. Kriminální čin vidíme jen v případě, že oběti přežily (např. Fantom z Jižáku) nebo čin viděli očití svědci kteří kriminalistům referovali (např. Smrt novináře). Ze stejného důvodu se vyhýbáme i flashbackům a retrospektivám, používaných např. v Kriminálce Anděl, které sice jsou atraktivní a dynamizují děj, ale narušily by věcnost vyprávění, která je zásadním stylotvorným prvkem 1.oddělení. Možná tato věcnost je dle Vašeho názoru špatná volba, ale je to volba záměrná.
Věcnost a profesnost jsou i důvodem proč Vám díl, snad v porovnání s jinými kriminálkami, připadá usezený. Je to součást konceptu a záměr. S nadsázkou řečeno, 1.oddělení je drama kancelářské, je to drama byrokratických procesů a úředních postupů. Není to Sherlock Holmes založený na atraktivitě dedukcí, ani Profesionálové nebo 007, založení na atraktivitě akce. "Šeď" je v tomto případě principem žánru.
Co se týče výtky ohledně pout pachatele Žigy, věřte, skutečně se nejedná o skriptovou chybu. Jednak Žigu převáželi autem, jednak máme v ději masivní časový předěl noc / ráno, tedy několika hodin. Když už by mě něco zarazilo, tak kde ho těch několik hodin drželi, ale myslím, že to opravdu není podstatné. Ohledně pout to berte tak, že se byl mezitím třeba vyčůrat a klukům se nechtělo mu držet :).
Seriál má samozřejmě své nedokonalosti a problémy, a vidím je na jiných místech než Vy. S dovolením si je však nechám pro sebe.
Omlouvám se, že jsem si dovolil reagovat takto přímo na Vaši recenzi, není to mým zvykem. DigiZone je však médium pro profesionály z branže a vy jste scénárista, tak to prosím berte jako diskusní příspěvek mezi kolegy.
S pozdravem
Dan Wlodarczyk
Autor by si mohl alespoň všimnout, že domnělý začátek seriálu je ve skutečnosti začátek druhé série, která logicky rozvíjí některé motivy a charaktery z první řady. Třeba právě chování šéfa oddělení... Stejně tak chování pachatelů a jejich minulost vychází z případů, podle nichž jsou jednotlivé díly natočeny.
Nejsem divák českých seriálů, ale je určitě pozitivní, že v té záplavě primácké a novácké ubohé dramatické tvorby se občas vynoří i domácí dílko, které může zaujmout místo vedle některých lepších německých tv seriálů. Jelikož není času nazbyt a konkurence zahraničních titulů, kterým dávám z nejednoho důvodu přednost, je obrovská, tak se s našimi seriály seznámím vždy velmi sporadicky, ale i to mi bohatě stačí, abych si udělal názor, že seriály jako Případy 1.oodělení, Mamon nebo Bukowsky, přinejmenších drží českou tvorbu alespoň na tom "průměrném" středu.
Nad výplody pana Žáčka se nemá cenu moc rozepisovat. Tento seriál sleduji pravidelně a jsem velmi rád, že byl vůbec natočen. Sloužím 22 let a ve vězeňství mám spustu známých. Mohu zde tvrdit, že metody vyšetřování, vztahy na pracovišti a další věci v seriálu mají reálný základ, včetně negramotnosti kriminálně závadových osob u nás vězněných. Drobné chyby se jistě najdou tak jako i v jiných seriálech a filmech, ale proč pitvat jednotlivé příběhy, které pocházejí z různého období naší minulosti a jsou k této době nějak vztaženy a proto není divu, že se vzpomene na amnestii, nebo jinou událost té doby. Tento seriál se neomrzí a v současné konkurenci se jistě neztratí, neboť na kriminální seriály ze zahraničí se nedá dívat.
Osobně považuji seriál za špičku poslední doby. Čemuž odpovídá i hodnocení např. na ČSFD, kde se narozdíl od jiných drží velmi vysoko. S prvním dílem souhlasím, ale narozdíl od pana Žáčka se mi líbil neméně i díl druhý a velmi se těším na další, tohle je špička seriál, kam se hrabou předchozí detektivky na ČT. Takže s tou kritikou bych celkem ubral.
No vidíš Mildo, já zase doufal že konečně z Barrandova zmizí ta hodně ujetá a trapná reklama na "váš oblíbený" seriál Bezdružice poněvadž snad každý ví že tohle je snad nejhorší paskvil a propadák roku, doufám že žádného pokračování se už nikdy nedočkáme. A nedočkal jsem se ani já. Je Vám tahle reklamní lež zapotřebí?
Pohnutky mohou mít vliv na kvalitu jakéhokoliv díla. V českém případě se zřejjmě uplatňuje vliv FAMU, řada filmových disciplín má svou propracovanou teorii a naši tvůrci je s velkou pravděpodobností znají.
Patriotizmus je v USA mnohem vyšší než u nás, je jen škoda, že se v kvalitě filmů tak neprojevuje.
Ani při největší snaze bych nedal srovnání s americkým seriálem. Narco - The Sopranos - Ray Donovan - The Killing a mnoho dalších. Ta kvalita je úplně někde jinde. Těch českých je několik na slušné evropské úrovni. Tam patří Případy 1.oddělení. Takhle se to dá napsat, nic víc bych za tím nehledal. :-))
Kdesi jsem četla, že původně byli pro tuto roli osloveni Romové z řad statistů, ale nikdo z nich to nechtěl hrát, prý ze studu, že vrah (Luboš Miko) byl Rom. To je i vysvětlení, proč byl Žiga negramotný. Pro roli byl vybrán herec kolínského amatérského divadla Ondřej Hampl a myslím, že to sehrál výborně.
Mám stejný názor. Každopádně, z amerických krimi preferuji ty krátké série na pokračování (ostatně i ty tu zmiňuješ). Z evropských mám nejraději severské série, ale občas se velmi rád podívám např. na některý z dílů Moulina. Je zajímavé, jak tento seriál procházel kolísající tendencí. Např. ty díly z devadesátých let vůbec nemusím. Chvílemi to na mne působí jako trapná komedie. Každopádně, ty z let 00 jsou super. Dále mám slabost pro italského Montalbana. Taktéž jako u Moulina mne na sympatickém Montalbanovi baví to spojení: krimi-drama-thriller-romantika.
Byla tam jedna podstatně závažnější chyba - ta paní,která přežila pokus o vraždu(několik bodných ran),byla osmý!!! den po činu při rekonstrukci pokusu o vraždu!!! v naprosto pozoruhodné fyzické i psychické kondici.V reálném životě (což je představa autorů scenáře),ta paní vzhledem ke svému věku nejen že by nebyla schopna se aktivně! rekonstrukce účastnit,ale byla by zcela jistě hospitalizována - jestli na JIPce nebo na psychiatrii si každý dosadí sám.
Bohužel občas blábolíte a tohle ten případ. Co rozumíte pod "sovětské pořady"? Některé věci natočené v bývalém SSSR (např. Danelijova Kin-dza-dza, je i český dabing) byly dobré, i když u našeho náročného diváka by se nechytly, protože se u nich musí myslet. Z novější tvorby třeba Noční hlídka...
BTW: Od roku 1994 jsem jezdil 16 let služebně do Ruska, takže jsem měl slušný přehled o tom, co se v tamních TV vysílalo.
Jeden úder trubkou do hlavy může poměrně snadno ve vedlejší kanceláři znít jako pád šanonu na zem, nikdo nepředpokládá, že se ve vedlejší místnosti vraždí, koneckonců kdyby to ta druhá oběť tušila, nebyla by taktéž praštěna zezadu, ale pokoušela by se křičet nebo jinak uniknout, doražena byla druhou ranou když ležela na zemi a rekonstrukce činu se týkala právě té druhé rány, kdy zvuk rány přenášela konstrukce podlahy.
Recenze pana Žáčka nečtu, ale tuto jsem si nenechal ujít, abych opět konstatoval jeho zaujatost na nepravém místě a vytváření závěrů ze své neznalosti, kterou tu dává na odiv a nejinak je to u této recenze. Takže popořádku: Přijde mi celkem zbytečné vyřizovat si seriálem účty s prezidentem Klausem zmínkou o jeho amnestii a o tom, že ji udělal proto, že hospodářský kriminalista pracuje příliš pomalu - zbytečné to není řada případů hospodářské kriminality, kterou rozpracovaly týmy kriminalistů po dobu několika let, byla jedním podpisem poslána do kytek. Když už autor kritizuje jednotlivost kriminálních případů, ať si na internetu zjistí o případech podrobnosti. Vrah advokátek byl skutečně před revolucí důstojník STB se znalostí operativní činnosti, že dvě ženy nekřičely bylo způsobeno silným nárazem trubky, takže ženy neměly čas ani hlesnout. Případy vycházejí ze skutečných spisů, takže určitě nikoho nepřekvapí, když se tam najde zápis svědkyně: stojím u okna a říkám manželovi, který se převaloval v posteli „Ježíši Kriste, tam hoří.“ jak prosté drahý Watsone. U druhého dílu je celá pointa v tom, že pachatel útočil na různých místech, s různými zbraněmi a podle svědeckých výpovědí se zjistilo, že se v těch místech právě pohyboval, přestože ho s těmi útoky naráz nikdo nespojoval. Při zatýkání a osobní prohlídce ruce za zády, při převozu autem vepředu. Podívá li se autor recenze na skutečného pachatele Luboše Miku, který si před uvedenými činy odseděl kolem dvaceti let v kriminálu, lze věřit tomu, že byl negramotný, proč jinak by se to zmiňovalo http://www.ceskatelevize.cz/ct24/sites/default/files/styles/scale_1180/public/images/1355382-261596.jpg?itok=8Yyvfx50
Hlavně proto, že Američani nemusejí při návštěvě kina nebo nákupu nosiče filmu podporovat povinným desátkem americkou kinematografii.
Proto nemají problém stopnout seriál klidně po třech dílech, jak vidí, že jde do kytek.
Všichni tvůrci už jdou do toho s tím, že seriál si musí na sebe vydělat. Každý český tvůrce naopak ví, že ho to nechají dotočit i kdyby to pak mělo proběhnout jen jednou někdy ve 4 ráno.
Jinak si můžou dovolit vyrábět seriál pro potěchu duše, když najdou dostatečně velkého cvoka, který ho zafinancuje.U nás si takový člověk řekne o státní grant právě z těch vybraných desátků...
Já bohužel k těmto pořadům nemám přístup, protože neumím rusky. Na Youtube jsou toho mraky a myslím, že se jedná o oficiální videotéky (!) Ale bohužel titulky tam nejsou.
https://goo.gl/Fklc5R
"...Trochu mě zarazila negramotnost vraha Žigy. U nás moc negramotných není. A pokud ano, patří většinou i k určitým výlučným skupinám obyvatelstva, která mají jména podobná jako tento vrah..."
1. Taky jsem četl, že zcela negramotných lidí u nás není více než jedno procento. Až 16 procent Čechů ovšem neumí analyticky uvažovat, takže si například neumí spočítat výhodnost půjčky a celkově jsou extrémně dobře ovladatelní.
http://blisty.cz/art/18171.html
2. Problémem dnešní doby nejsou Rómové nebo flákači na sociálkách, ale hrozící "orbanizace" české politiky. Podle maďarského diktátora Orbána. Pan Babiš neustále přitvrzuje svoje výroky a už naznačil možnou budoucí spolupráci s panem Zemanem.