Vlákno názorů k článku Přístupnost webů státní správy - testovací kritéria od Jiří Novák - Jen pár komentářů: Z hlediska přístupnosti je možná důležité,...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 21. 11. 2003 13:52

    Jiří Novák (neregistrovaný)
    Jen pár komentářů:

    Z hlediska přístupnosti je možná důležité, že lidé s vypnutým nebo nedostupným JS se nedostanou dále než na hlavní stranu, ale je myslím dobré v tomto duchu zmínit i vyhledavače, se kterými se nedostanu o nic dál...

    Dále opravuji jeden omyl. V prohlížeči MSIE nelze zvětšit písmo v absolutních jednotkách (pt), ale v jednom případě ani v relativních. Totiž jednotka px (pixel) je jednotka relativní! Na různých zařízeních může být její velikost odlišná!

    Nadpisy Hx jsou opět důležité nejen pro "zobrazení", ale vůbec pro pochopení struktury dokumentu, tj. opět i pro vyhledavače. Proto bych zmínil i min. další elementy, jako: STRONG či EM, nebo vzhledem ke struktuře výčty: DL, DT, DD či seznamy: UL, OL, LI.

    Jinak hezký počin, jsem ovšem stejně tak zvědav na výsledky. Neboť, řekněme si to na rovinu, sám jsem přesvědčen o tom, že drtivá většina stránek státní správy nesplňuje rozhodně ani většinu bodů priority č. 1, a už vůbec ne č. 2 (o č. 3 je zbytečné vůbec mluvit). A tak jsem zvědav, co na to autor tohoto článku, jestli to pojme tvrdě nebo bude občas "shovívavý" ;-)
  • 21. 11. 2003 14:03

    David Špinar (neregistrovaný)
    ... myslím dobré v tomto duchu zmínit i vyhledavače, se kterými se nedostanu o nic dál...

    Máte samozřejmě pravdu. Vyhledavače jsem zmínil v minulém díle.

    Dále opravuji jeden omyl. V prohlížeči MSIE nelze zvětšit písmo v absolutních jednotkách (pt), ale v jednom případě ani v relativních. Totiž jednotka px (pixel) je jednotka relativní! Na různých zařízeních může být její velikost odlišná!

    Pokud vím, tak z hlediska tvorby webových stránek je považována jednotka px (pixel) spolu s jednotkou pt (point) za jednotku absolutní. Relativní jednotky jsou např. em nebo %.

    Proto bych zmínil i min. další elementy, jako: STRONG či EM, nebo vzhledem ke struktuře výčty: DL, DT, DD či seznamy: UL, OL, LI.

    Ano, jak jsem napsal, pravidel je samozřejmě více (a nutno poznamenat, že pravidlo o nadpisech je z hlediska WCAG na stejne úrovni jako pravidlo o seznamech). Já jsem vybral je některé, protože testovat všechny v rámci tohoto seriálu není časově možné.

  • 21. 11. 2003 14:16

    Jiří Novák (neregistrovaný)
    Bohužel, co se týká pixelů (px), trvám si na svém. Monitor má jinou velikost px, stejně tak tiskárna, televizor nebo displej mikrovlnky... Jak již bylo v mnoha článcích, 1px = "obrazový bod", nikoliv "bod obrazovky". Obrazovka rozhodně není jediné zařízení pro výstup webového dokumentu.

    Zkuste si nalézt o jednotkách článek, ve většině bude uvedeno správně to, co píšu - abych si to ověřil, Googlem jsem si několik článků dal vyhledat, a opravdu to tak je :-)
  • 21. 11. 2003 14:27

    David Špinar (neregistrovaný)
    Bohužel, co se týká pixelů (px), trvám si na svém.

    Ano, máte pravdu. Uznávám. Nicméně vzhledem k tomu, jak s jednotkou px nakládá MSIE, se domnívám, že se do pravidla 3.4 dá zahrnout i tato definice.
  • 21. 11. 2003 15:02

    Marek Prokop (neregistrovaný)
    Myslím, že je ten spor o jednotky trochu zbytečný. Je dobré si uvědomit, že WCAG jsou jednak doporučení, která reprezentují určitou (jednu z mnoha) cestu k přístupnému webu a zároveň podklad pro poměrně efektivní kontrolní metodiku. Nic víc, nic míň. Tím rozhodujícím faktorem zůstává, zda je web skutečně přístupný a ne to, zda doslova splňuje nějakou normu.

    Abych to vztáhl konkrétně na definici velikosti písma. Pokud písmo nadefinuju veliké 18px, je IMHO jedno, že to je v pixlech, protože ho přečte každý, kdo se na webu obejde bez zvláštních pomůcek či nastavení. Totéž platí v případě, že písmo nadefinuju veliké sice jen 10px, ale zároveň poskytnu uživateli plně přístupný mechanismus, kterým si ho bude moci zvětšit nezávisle na možnostech prohlížeče.

    Jinak si ale myslím, že David nastavil kritéria dobře, protože umožní relativně snadné ověření a porovnání výsledků a o to v takovém testu jde. Kdyby se měla zkoumat skutečná přístupnost, dočkali bychom se dalšího článku někdy na jaře a to by byla škoda.
  • 21. 11. 2003 15:30

    Jiří Novák (neregistrovaný)
    To také byly jen drobné připomínky, nic víc. Souhlasím, že v duchu článku je diskuze o pixelech zbytečná.

    Ale jinak nevím, o čem by se dalo pod tímto článkem diskutovat než o tom, co v článku je a co by člověk rád doplnil nebo upřesnil ;-) Myslím, že pod dalšími články už to bude reálně "příspěvkovitější" a "živější", a bude to "o něčem".
  • 21. 11. 2003 14:34

    Ritchie (neregistrovaný)
    Pixel je skutečně považovám za relativní jednotku, ale neplatí, že 1px odpovídá jednomu obrazovému (nejmenšímu zobrazitelnému) bodu. Více http://www.w3.org/TR/CSS21/syndata.html#values .
  • 23. 11. 2003 20:49

    Michal Kubeček (neregistrovaný)
    Ono je především nutné si uvědomit, že překlad toho relative to ze specifikace CSS level 2 termínem relativní, je sice obvyklý a oblíbený, ale velmi zavádějící. Osobně bych spíše dal přednost výstižnějšímu vztažena k, což každému dá najevo, že to samo o sobě vůbec nic neznamená. Podstatná je odpověď na otázku, k čemu je ta či ona jednotka vztažena.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).