Jen rychle:
- banner je tam jen jeden, pokud vidite dva, vyhravate na nem mesicni reklamu pro Interval :)
- anglicky text je tam proto, ze na Archonu jako jedini v Cechach (mozna v cele stredni evrope) hostujeme Open Directory project
- davat textove linky na nase dalsi projekty je bezna praxe (viz kterykoliv jiny portal)
No - Archon svým vzhledem nijak neoplývá a vubec nechapu, proc je tam smíchná angličtina (sekce) s českých textem? Uvodni stranka Archonu mi spise pripada jako vyveska pro vsechny vase projekty - dva banner, ikonky v pravo, textove odkazy dole.
Je to spatna propagace, mnoho novinaru ani o Archonu nevi
Do mnoziny fulltextovych hledacu jsme nyni pridali i Google a Alltheweb s omezenim na ceskou domenu. Myslim, ze budete spokojen. Absence cestiny u nekterych fulltextovych odkazu je dana tim, ze napr. Altavista cestine prilis nerozumi, ale stejne ji tam nechame, protoze jeji index je pomerne rozsahly. Metahledani v katalozich ani dalsich hledani (obchodni rejstrik, lide, mp3) se problem netyka.
Diskuse se sice stocila docela zajimavym smerem, ale chtel bych jen upozornit, ze o Archona v mem puvodnim komentari neslo (i kdyz nas tesi vas zajem), uvedl jsem ho jako jeden ze ctyr prikladu. Spis jsem se zamyslel nad tim, jak si novinari vybiraji sva temata.
O Archonu jsme psali před rokem, když se spouštěl.
To, že všichni píší o Redbox.cz, je jistě také dáno tím, že Contactel bude tento svůj portál široce propagovat. (Už jste viděli billboardy a bannery?). Spousta lidí pak cítí potřebu hlásat do světa nevěřte reklamě, nestojí to za to.
Pokud zase někdo napíše o neznámém nedořešeném projektu, je obviněn z negativní reklamy a proč si vybírá tento, když je stejně tolik jiných špatných projektů.
Prostě, není na světě člověk ten, aby se zavděčil lidem všem. V případě RedBoxu je možné, že se poupraví a bude úspěšný, nebo se nezmění a zapadne. Naše peníze to ale nejsou.
Ja zase spise vidim zadrhel v poskytovani informaci od provozovatelu. Pageviews a unikatni IP adresy jeste prozradi (aby ne, kdyz si je muzu precist v iAuditu), ale s ostatnimi informacemi je to blede. Treba kdyz budu chtit vedel 50 nejpokladanejsich dotazu. Aspon takove jsou me zkusenosti, kdyz jsem se jeste aktivne venoval Detektivovi, ktery za ucelem psani o vyhledavacich & spol. puvodne vznikl. Nic Vam prece nebrani udelat tiskovou konferenci, pozvat tam novinare, napojit a nakrmit je tam a oni by pak jiste par radek napsali :-)) Ovsem priznam se, ze me treba Archon nenadch natolik, abych se tam podival a pouzil ho podruhe. A zrovna tak Megatext. Co hledam, najdu venku zahranicnimi sluzbami a jako katalog my vyhovuje Seznam, protoze nevznikl tolik vykradanim jinych a tak tam jsou popsane odkazy svymi vlastniky a ne jako napr. na Zmiji nekym, kdo nevi, o cem weby, ktere pridava do katalogu, vlastne jsou.
Bohužel musíte svým portálem zaujmout i pasivní uživatele - vy chcete, aby uživatelé používali zrovna váš portál, ne opačně. Z mého hlediska, jako hlediska uživatele, je důležité to, zda například vyhledávač najde to, co já hledám. Zkusil jsem si ten Archon a výsledky nejsou moc přesvědčivé, něco je s diakritikou, něco bez. A po takovém úvodu vysvětlujte novinářům, že to za něco stojí. Ostatně, proč ne - zkusíme udělat testy fulltextů a uvidíme :)
Novinari potrebuji o necem psat. Je pravda, ze kontaktelove krome toho, ze za nima porad chodi, zvou je taky na konference a podplaceji je matonkami a krekry ... tak toho novinare pozvete na pivo a vysvetlete mu to politicky :)
Sice vim, jak se co jmenuje a jak to chodi, ale porad se nemuzu zbavit pocitu, ze by to slo proste delat LEPE, nemyslite?
Pasivni uzivatel pouze "reaguje"... kdyz vidi reklamu, tak na ni klikne, kdyz cte clanky, konsumuje nazory nekoho jineho a casto nevidi alternativy. Aktivni uzivatel projde vsechny sluzby, precte si dostupne testy, a pak informovane zvoli. Netreba rikat, ze takovych lidi je mensina.
Prave novinari by mohli byt katalyzatorem, ktery jak aktivne vyhledava informace, tak je dokaze srovnat a predestrit uzivatelum. Mam ale pocit, ze i internetovi zurnaliste v Cechach se chovaji "pasivne" - reaguji na tiskove zpravy a reklamni kampane. Mozna ctu spatne webmagy, ale videli jste v nedavne dobe nejake cilene srovnani sluzeb? - Treba relevance vyhledavacu, kvality a velikosti katalogu, schopnosti fulltextu?, abych se drzel tematu.
Tomu se rika MARKETING. Pokud chcete, aby se o vasich projektech vedelo, musite je umet PRODAT. Na internetu je obrovske mnozstvi zajimavych projektu, o kterych uslysi zrejme jen velmi, velmi malo lidi, protoze autori techto projektu nemaji moznost jak s nimi seznamit verejnost. Naopak samozrejme existuje rada prumernych produktu, ktere diky masivni reklamni podpore udelaji terno. Tak uz to v podnikani chodi.
Katedrala: nepřehledná, pochopit jak udělat některé věci je pěkně na dlouho. Navíc se málo propaguje.
Archon: není špatný, ale opět slabá propagace.
Megatext: ten má naprosto vynikající hledání díky schopnosti pracovat s více tvary téhož slova (časování, skloňování, ...). Bohužel opět malá propagace....
No, co je na těch ostatních projektech zajímavého? Viděl jsem asi většinu z těch, co máte na mysli a řekl bych, že ničím nezaujali ani mne, ani ostatní. Tak proč o nich psát...
Co mi na tom celem prijde nejhorsi, je, ze o odflaknutem portalu napise kazdy (Lupa, Zive, Namodro, kazdy minimalne dvakrat), zatimco na ceskem Internetu existuje mnoho zajimavych projektu, o kterych nikdo nevi.
Napriklad vcera jsem zcela nahodou narazil na Katedralu a nestacil se divit - on je to take portal, se vsim, co by mel mit (spousta prace, ale kvalita nevelka). Z vyhledavacu je zde nas Archon ci fulltextovy Megatext, oba se zcela unikatnimi vlastnostmi - ale novinari o nich bud nevi, nebo nechteji psat. Dalsi portal na pokraji zajmu je Zmije, ktera se sice dukladne ukryla pod nepochopitelne URL v jine domene, ale stale jeste existuje a ma slusny katalog.
Pokud ale Contactel narve do nepovedeneho projektu miliony za reklamu, vsichni se mohou pretrhnout jen aby se na nej podivali. Toto by mela byt predevsim vyzva pro novinare, aby zapojili trochu vic usili, byli "investigativni" a sami hledali projekty, o kterych stoji za to psat a nepsali jen o tom, co je "velke", at uz z jakychkoliv duvodu.