No nevim...stezovat si na konkurenci, ze zkazila trh tim, ze nasadila "pouze" cca 10% marze kdyz napriklad v IT jsou marze sotva polovicni a reklamace mnohem castejsi, a presto eshopy ziji, mi prijde takove divne.
A rikat, ze eshop muze provozovat kazdy blbec...kratkodobe urcite ano, dlouhodobe urcite ne...
Proste Vas prevalcovali, mozna by bylo lepsi to priznat jako chlap a nebrecet tady nad osklivou konkurenci. Protoze nic oskliveho na tom nevidim.
A nezbyva nez se smirit s tim, ze 90% lidi v CR jde po nejlepsi cene jako slepice vite po cem, takze bohuzel...cas, kdy lidi budou premyslet jako na zapade jeste nenadesel a buhvi kdy nadejde...
Mimochodem predtim jsem delal vedouciho prodejny s audio/video technikou v centru mesta rabat byl 30-35% a 70% zisku slo na najem prostor a energie to u e-shopu zcela odpada zbude jen parsetkorunovy poplatek za hosting!
Omlouvam se ale to je uplna kr*vina. Najem musite platit, musite platit zamestnance, musite platit internet, elektrinu, balici materialy, ucetni a tuny dalsiho. Jasne ze kdyz prijdete domu z prace a poslete nekomu par knizek (coz se nemuze vyplatit, pac se nedostanete na limity distribuci), tak to je fakt pecka...
Clovece, co to povidate? Provozujeme internetove knihkupectvi a platime najem, sluzby atd. + nekolik zamestnancu. Hosting je v tomto pripade zanedbatelna polozka.
Myslite, ze e-shopy funguji jak? Ze prijde objednavka, ja skocim do knihkupectvi koupit tu knizku a doma ji zabalim a poslu?..:-))
Naklady do technologii, zamestnancu, reklamy atd.. jsou rekl bych srovnatelne, ne-li casto vyssi nez u kamennych prodejen.
Nestezuji si, jen mi udivuji prispevky od lidi, kteri sami knihu skoro nectou, natoz aby ji prodavali...-)) Pak by totiz nemohli napsat takove blaboly ...-)
Nebudu to vyvracet, protože netuším s jakou marží prodávají jiné knižní e-shopy. Má pointa směřovala k tomu, že lze srovnávat pouze obchody ve stejném oboru. Velikost trhu je jiná, průměrná výše objednávky je jiná, další spousta aspektů se liší.
Docela se smeji vyroku "cas, kdy lidi budou premyslet jako na zapade jeste nenadesel a buhvi kdy nadejde".
Co jim chcete rici? Ze by na "zapade" lide kupovali stejnou vec tam, kde za ni zaplati vice? To asi ne. A knizka je snad nejlepsim moznym prikladem, dany titul pochazi ohledu na dodavatele urcite z jedine tiskarny a zadne mlzeni typu pridavna hodnota nelze aplikovat.
Máte absolutní pravdu. Konkurence je převálcovala. V článku se píše, že to s čím přišel Pemic je nešťastné řešení, že vybudouval farmu e-shopů s daty, aplikací a grafikou. To je něco s čím mohl přijít každý, mít super data a nad nimi si vybudovat tlupu odběratelů.
Prostě Pemic to vyhrál na celé čáře a dává konkurenci pokouřit. Nejlepší na tom je, že se to vyplatí i malým knihkupcům, protože si za dvojku měsíčně otevřou shop s 80 000 knižními položkami, s vlastní grafikou a ve fulltextových vyhledávačích, porovnávačích zboží a PPC se vždycky nějak ujmou. S jejich maržemi si pak na tu dvojku lehce vydělají, ještě jim zbude a před kamennými zákazníky vypadají prima, protože jdou s dobou, když na paragony tisknou adresu nabušeného webu a lepí na výlohy.
Ono vůbec, Pemic je do extrému dotažený Drop Shipping v knižní branži. Až do toho stejně razantně vstoupí velkoobcohdy s jinými komoditami, tak se pánové a dámy budou teprve dít věci. To bude hodně nešťastníků psát články proč to zabalili :-)
Taky tedy nepovažuju počin Pemicu jako "nešťastný". Naopak, jde o velice solidní řešení pro kamenná knihkupectví, která se třeba předtím obávala nějaké složitosti při provozování eshopu. Drtivá většina uživatelů Fastcentriku jsou malí kamenní knihkupci začasté z "venkova" a jak mám tak od nich zprávy, tak jsou většinou spokojeni. Proč? Protože tržby z eshopu jsou pro ně příjemným příspěvkem do kasy a nejsou na nich závislí. Navíc, narozdíl od čistě internetových knihkupců mají řadu titulů prostě z podstaty skladem a pokud pravidelně aktualizují svá data na Fastcentriku ze svého systému (většinou Soumar), tak se dá údajům o skladové dostupnosti věřit.
My máme též kamenné knihkupectví, systém Pemiku nemáme, poněvadž jsme již dříve vyvinuli vlastní (www.knihkupec.com - snad se to smí, sem dát odkaz?) a též se dá našim údajům o dostupnosti věřit, poněvadž taktéž tak dvakrát denně aktualizujeme. A naše zkušenosti jsou stejné: sám o sobě by si na sebe eshop nevydělal, ale mít 30 procent obratu ke kamennému obchodu navíc při žádných nákladech k tomu (balíky prostě zabalíme ve skladu a pošleme a žádného zaměstance navíc k tomu nepotřebujeme, Vánoce vyřeší brigádníci) je příjemné.
Co z toho a z článku pana exinternetového knihkupce vyplývá? Asi to dopadne tak, že na trhu internetového prodeje knih nezůstane moc eshopů, které nemají zároveň kamenné knihkupectví. Oproti kameníkům nemají zásoby, a při těch maržích a té konkurenci si asi nebudou moci dopřát ten luxus někoho zaměstnávat.
Systém Pemicu tedy, ačkoliv na něm neparticipujeme, považuju naopak za velice šťastný, protože umožňuje prodávat knihy na internetu těm, kteří věci opravdu rozumí, to jest knihkupcům.
Je to fakt, PEMIC je velka zmena na tuzemskem kniznim trhu. Opet se ukazuje, ze staci kdykoliv prijit se spravnou myslenkou, uchopit ji lepe nez ostatni a razantne za ni jit. Tipuju, ze behem neceleho roku prostrednictvim sve farmy shopu, ktere poskytuje svym odberatelum ziskal tak 25 % knizniho trhu na internetu. Cele to spustili tusim pred letnimi prazdninami 09, takze necely rok. V kvetnu to zase budou ve velkem stylu nabizet na kniznim veletrhu v Praze a to do toho zase pujdou dalsi mensi knihkupci. S knihama je na netu utrum. Vsadim se, ze do konce 10 bude mit PEMIC a jeho "privrzenci" tak 40 % trhu.
K tomu bych ještě podotknul, že Pemic nijak nezavazuje uživatele jeho systému k tomu, aby knihy nakupovali zrovna u něj, takže je otázka, kolik procent z obratu všech těch eshopů z farmy skončí opravdu u něj. Ovšem vzhledem k tomu, že i jeho B2B systém pro odběratele je bezkonkurenční, tak se dá předpokládat, že velká většina knih opravdu proteče přes jeho velkoobchod. A ještě jedna věc: v jeho databázi, kterou přebírají uživatelé Fastcentriku, jsou i tituly, které nedistribuuje (to je specifikum, taková lahůdka knižního trhu, mnohé tituly jsou "ve výhradní distribuci" nějakého distributora - třeba Euromedia, která zároveň vydává knihy - Knižní klub, Odeon - si "své" knihy distribuuje výhradně sama, to samé Kosmas s Argem a dalšími vydavateli), takže "dává vydělat" i svým konkurentům, poněvadž knihkupec prostě nemá možnost knihu objednat jinde. Tomu říkám velkorysost, poněvadž omezit přenos databáze pro eshopy partnerů pouze na tituly, které distribuuje Pemic, by určitě nebyl problém.
Tak to je bozi strategie. Zadny priposrany uzkoprsy pristup jako vestina velkoobchodu v jinych komoditach, ktera da data jen s podminkou vyhradniho odberu zbozi. Myslim, ze tudle svobodu knihkupci oceni a stejne u PEMICu nakupuji, kdyz uz ma kvalitni B2Becko. Libi se mi i ty shopy fastcentrik, az do dneska jsem to neznal, ale za ty love to vypada docela OK.
Já bych dodal k tomu článku, že to samé se děje nejenom v oboru knihy, ale v podstatě všude. Když se podíváte i do dalších oborů, tak najdete paralelu i tam. Prodejci, kteří prodávají s marží okolo 5%-10% a s dostupností "skladem" je víc než dost (obzvláště ti co nakupují elektro u nejmenovaného zlínského velkoobchodu), nechápu jak se mohou uživit, ale po jisté době to již neřeším. To že je čím dál více náročnějších (v nárocích na obchodníka) zákazníků jsem se také již smířil (kupodivu většinou z matičky Prahy, ale to bude tím, že tam žije víc lidí, jinak si to nedokáži vysvětlit), nicméně bojuji dál, nic nevzdávám a jsem zvědavý jak to bude vypadat za pět či deset let.
je to tak. minimální nezaměstnanost. sídla všech firem. největší výběr zboží. třeba bontonland. je to tak. praha je centrem. pražák to tak nevnímá. pokud přijede někdo z menšího města vidí ten rozdíl okamžitě. obyvatelé prahy jsou určitě náročnější na úroveň služeb, jenže si to neuvědomí dokud si nehledají hotel třeba v ostravě. ten rozdíl bude evidentní.
Lepší je takového nafoukaného pražáka poslat třeba do Londýna.
Tam uvidí, jaká je Praha provinční vesnice, která se dá bez problémů pěšky projít. Jak je slavné metro hříčka o pár stanicích, Národní muzeum zatuchlá minisbírka, Národní galerie obývák se dvěma obrazy, Pražský hrad náměstíčko s pár panáky z cirkusu.
Zrovna Pražský hrad je největší prezidentské sídlo v Evropě, možná ve světě. Stačí si vzpomenout na projev Obamy zde v Praze těsně před rokem.
Zde odkaz z Wikipedie:
Postupnými přístavbami a úpravami vznikl z Hradu založeného v 9. století jeden z největších hradních komplexů na světě (podle Guinessovy knihy rekordů je to svými rozměry 570 m délky a 130 m šířky největší hrad na světě).
"....pražský hrad je největší prezidentské sídlo v Evropě, možná ve světě..."
Prý "prezidentské sídlo". Prý "hrad". Prezident je postavička, které se každý směje. Náš stát je tak nový, že si lidé nepamatují ani jeho jméno. "Hrad" vypadá jako novostavba. "Hradní stráž" se naparuje, ale jejich oděvy nemají žádnou historii a je to jak z cirkusu. A pak se ještě provalí nějaká jejich homoaféra.
Srovnejte třeba s http://en.wikipedia.org/wiki/Windsor_Castle
Sídlo králů a královen. Vypadá fakt jako hrad a ne jako zženštilý zámeček. Ze zdí dýchá historie světové mocnosti. Stráž má historické uniformy a jsou to chlapi s válečnými zkušenostmi.
Opravdu si uvědomte, že když ve světe řeknete "Já sem z Prahy!" tak si tam nikdo nesedne na zadek
je to teď tak, že knihkupectví je všude dost a většinou si tam člověk vybere. Kupovat jednu (notabene běžně dostupnou v knihkupectví) knihu v e-shopu nemá smysl, protože poštovné je dražší než nabízená sleva, takže je potřeba objednat několik titulů najednou, aby se to vyplatilo (a ještě se to nemusí povést - vyberu si 4 knihy, které mne zajímají a musím mít sakra kliku, aby byly všechny v jednom e-shopu a skladem). Kromě toho, existují Levné knihy, které dost titulů vydají po roce či více, ale za 30 a méně % původní ceny. No a konečně, knihy jsou relativně drahé (a většinou jde o jednorázovou věc, utratím 400 za knížku a přečtu si ji jednou) a když začnou lidi šetřit, první to odskáče "kultura".
Vše předchozí se týče beletrie, u odborné literatury je to přece jen jinak, ale netroufám si odhadovat kolik % trhu tvoří, sám si kupuju tak 2-3 odborné tituly ročně, něco i v zahraničí, protože tam mi angličtina nevadí a knihu mám dřív a levněji než český překlad.
Tohle bych podepsal... Když o tom tak uvažuji, tak si vlastně vůbec nejsem jistý, jestli jsem někdy koupil nějakou knihu z českého eshopu (z Amazonu a daších zahraničních zdrojů bylo nákupů více). A v tomto případě to není o tom, že bych měl něco proti provozovatelům eshopů, jen jsou knihy poměrně snadno dostupné klasicky a poštovné dělá pro menší zakázky příliš velké procento zakázky.
I když tedy něco bych prodejcům přece jen vytknul - podle mě se právě u knih docela dost projevuje to "zbožštění dobírky" a ignorování platebních karet. On totiž nějaký běžný paperback vyjde jako běžná doporučená zásilka po platbě předem na poštovném na cca 35-50 korun, což je méně než polovina ceny za dobírku. No a při ceně běžné knihy pod 500 korun je cena dobírky opravdu podstatně vyšší než poplatek za transakci účtovaný bankou - i kdyby obchodník pracoval s o trochu vyšší marží, tak by cena pro zákazníka vyšla nižší. Mimochodem v tomhle bych běžné zákazníky nepodceňoval, "masy" sice jdou nejprve po ceně zboží, ale následně se koukají i na poštovné a tedy výslednou cenu za celou zakázku...
Optimisto.
Uroveň angličtiny je docela mizerná (i když se najdou lidi co umí, zejména ti co to potřebují k práci). Co se beletrie týče, i když umím velice dobře anglicky, netroufám si říci že bych si anglickou knížku vychutnal stejně jako českou. Nejviditelnější rozdíl je u humorných typu Zeměplocha
Proč nakupuji v alza.cz nebo mall.cz, když jsou u většiny položek minimálně o stovku dražší než konkurence?
Proč má alza i přesto miliardové obraty?
Že by na ceně až tak nezáleželo? Že by rozhodovaly i jiné faktory? Zřejmě se vám nepodařilo zákazníky přesvědčit, aby u vás nakupovali opakovaně.
Třeba u http://www.dobre-knihy.cz zafungoval ten jejich design, brutálně okopírovaný z amazonu :) Třeba tam zafungoval propracovaný košík.
Jen se podívejte na použitelnost http://www.eruditus.cz :
- odkaz do košíku neviditelný
- kliknutí na koupit vede na košík, nenutí to pokračovat v nákupu
- stránka košíku je složitá a nepřehledná
- cena dodání není vypočítána automaticky, ale musím se najít ve složité tabulce
a srovnejte to celé s http://www.dobre-knihy.cz
Dnes a denně se setkávám s tím, že kdo usne a přestane inovovat, tak ten proti konkurentovi, který dělá A/B testování a stále vylepšuje, nemá nejmenší šanci! A dávno už nejde jen o cenu.
Ano, podle mě by tohle stálo za hlubší rozbor... Něco na tento způsob jsem už psal do toho článku u kasa.cz - jsem prostě přesvědčen, že teorie o ceně jako absolutně dominujícím faktoru je trochu klišé, které tak docela neplatilo nikdy a jeho význam spíš dále klesá.
Proč třeba poměrně často nakupuji v Alza? Třeba proto, že je patrně jediným obchodem u kterého když v neděli ráno objednám zboží "skladem" a zaplatím kartou, tak mi je po obědě přiveze messenger do bytu. Tohle tedy platí jen pro Prahu, ale konkurence to prostě vesměs nenabízí. Velkou roli hraje i přehlednost webu, šířka sortimentu atd.
Tohle by opravdu stálo za článek s nějakým průzkumem a pokud možno detailnějším. Tedy ne jen že platebními kartami platí minimum lidí, ale taky se mrknout na to kolik utratí a jaké je to procento marže atd... Výsledky mohou být zajímavé - klidně je možné, že se ukáže, že je počet těch "náročnějších" opravdu extrémně malý, ale jistý bych si s tím nebyl.
Souhlasím - to je taky nevýhoda začínajících e-shopů (dnes by toho asi opravdu šel jen blázen). Pokud několikrát nakoupím v jednom e-shopu, zboží je dodáno rychle a s reklamacemi nejsou problémy, tak jinde prostě nenakoupím, pokud je rozdíl v ceně jen pár procent.
Podle me je treba rozlisovat zbozi, ktere prodavate. Nekde na 99,999% rozhoduje cena, jinde sluzby, jinde blizkost pobocky atd atd. Nelze obecne prohlasit jedinou "pravdu", ale je treba si uvedomit, ze kazde zbozi ma vlastni specifika.
hm tak zrovna u mall bych tohle netvrdil, me zkusenosti jak s informacemi na jejich webu, tak s jejich dostupnosti a dodacich lhutach jsou otresne a pokud maji obrat, tak pravdepodobne diky investicim a reklame... muj nazor
taktez vyhradne vyuzivam alzu, mall, a czc. To co tvrdite se mi u mall.cz jeste nestalo (9 objednavek) vetsina zbozi byla dorucena do 17hodin od objednavky. Nakupuji vetsinou v noci, kdyz mam klid.
Ale verim, ze ne vzdy vsechno muze fungovat na 100% a mate negativni zkusenost, preci jen ta logistika je na jinem levelu nez u mensich obchodu.
Trosinku se v pripade alzy pletete :-) Ohledne Mallu informace nemam. S Alzou mam zkusenosti jiz z doby, kdy zacinala. Jediny duvod u nich nakupovat byla nizsi cena jak na czc. Dalsim bonusem osobni odber, ale v dobe kdy zavedli osobni odber meli skutecne nejnizsi ceny. Nasledne po tomto kroku zacali prezentovat svuj boom, pricemz dnes ceny zvedly nad konkurenci z jistych setrvacnych duvodu (mam zakazniky, zvednu cenu, pokud je zisk vyssi nez ztrata zakazniku, neni co resit). Neverte tomu, ze by alza byla tam kde je, kdyby nemela sveho casu nejnizsi ceny :-)
Nepredpokladam ze si podobne zisky alza udrzi. Reklamu si sice udelala, ale jelikoz je na i-netu velmi snadne ziskat prehled, predpokladam ze se zakaznici ihned prevali ke konkurenci (drobni, bez slev jez by ceny udelali konkurence schopnymi). V kazdem pripade jim ale preji nadale uspechy, a take at se snazi, bo v konkurencnim prostredi na tom, jakozto zakaznik, mohu jen vydelat :-)
Prodávat s extrémně nízkými maržemi je prostě jen jedna strategie pro online prodej. A autor to dobře ví, takže nevím, proč si na to stěžuje. Viz kasa.cz a megaobchod.cz.
Pokud bych zakládal v dnešní době eshop (jako že bych asi musel být padlý na hlavu), tak je to podle mne dnes už jediná smysluplná strategie - držet extrémně nízké náklady (nulová propagace, žádný brand building etc.) a prodej přes PPA.
Zákazník není blbec. Když mi někdo slibuje, že má knihy skladem a pak po několika týdnech mi oznámí, že titul je vyprodaný a nepodařilo se jej sehnat, tak to něco není v pořádku. A když se to opakuje několikrát, už jim nevěřím. Takto jsem přestal nakupovat na Vltavě.
Ani prodejce nesmí být blbec. Když konkurence nabízí některé tituly s 10% marží, tak je budu taky nabízet za stejnou (nebo nižší) cenu. Exkluzivní tituly, které mám jen já, pak můžu prodávat dráž, však s tím mám taky vyšší náklady, že. A že je s tím víc práce? No jo, no, (internetový) obchod není stroj na peníze a nikdo nechce nikoho dotovat koupí zboží za vyšší cenu.
Opouštět Internet IMO znamená rezignovat na budoucnost. "Do důchodu to nějak doklepu a pak, pak už budu mrtvej, tak co." I knihy čeká masový přechod k ryze elektronické podobě, jak to už zažívá hudba a marně se tomu brání film/video/televize. Staromilec může namítnout, že papírová kniha má své osobité kouzlo, že číst knihu na obrazovce není totéž. Ale věřím, že stejně byly před staletími znechuceni náhradou svitků za sešity a hliněných tabulek za svitky. Každá nová technologie vede ke ztrátě některých výhod předchozí, ale nakonec převáží její výhody. A nedovedu si představit, že bych elektronické knihy kupoval v kamenném obchodě.
Kdo z nás bude procházet stovky jednoduchých e-shopů stovek jednotlivých vydavatelů a tisíce jednoduchých e-shopů tisíců jednotlivých autorů?
Potřebujete rozumný integrující frontend, kde najdete spolehlivé metainformace, důvěryhodné recenze, názory jiných čtenářů, kde si můžete knihu prolistovat. A kde vám nabídnou knihu ve formátu, který potřebujete, a - no ano - dobrou cenu.
Asi věříte v sémantický web. To já taky, ale obávám se, že ti jednotliví autoři, co se budou věnovat spíš psaní knížek, než vyfachčení svých "jednoduchých e-shopů" ani nevědí, co to je.
A bez sémantických informací mi Google nenajde to, co chci. Bude muset hledat jen podle slov, tak jako to dělá teď.
Ostatně, umí dnes vůbec Google využívat sémantické informace? Já si toho nevšiml, ale, popravdě, jsem to ani nehledal.
Sémantický web - a když ho někde najdete, co si myslíte, že se z něj dozvíte? Tak akorát, že něco je kniha. To je opravdu informace na knižním e-shopu k neocenění.
Poznal jsem dokonce jedny experty, kteří vyvodili ze svých experimentů, že když má obrázek na Webu rozměry obvyklé fotografii, tak je na něm vyfotografováno (jízdní) kolo.
No samozřejmě, že jim to tak vyšlo, když totiž k testování použili jen pár stránek o e-shopech prodávajících jízdní kola.
P.S.
Jinak nechápu, jak někdo může pohádkám o sémantickém Webu věřit, když to nikdo nikdy ještě neviděl (tak kdysi začínal jeden článek na Lupě).
Vážně? Podívám-li se do USA, tak tam vydavatel žádné e-shopy neprovozuje, ale pod krkem je drží nějaká korporace, která mezi lidi dostala masově svoji uzavřenou čtečku (Apple, Amazon). A vydavatel pláče, jak je na tom zle.
Hm, taky pravda. Možná se to zlepší s větším rozšířením čteček, které budou umět několik formátů (i když už dnes jsou na trhu čtečky např. od Sony), event. k nim bude dodán soft na snadnou konverzi. Ale zatím je to začarovaný kruh, dokud nebude dost čteček, nebudou knihy a knihy nejsou, protože není dost čteček; čtečky jsou zatím drahé, protože nejsou knihy :-/
Ale to není problém nabídnout PDF. Problém je, jak ošetřit autorská práva. A hlavně, když prodáte knihu v PDF, za pár dní je kniha "rozdistribuována" po celé ČR.. Takže další prodeje již budou minimální..:-)
To je celý problém, proč ještě dnes nenajdete e-knižky v každém inet knihkupectví. Prodali by velmi málo kusů a žádný nakladatel takto nedaruje knihu masám...:-) Jsou rádi, že prodají pár knížek v papírově formě a zaplatí tím náklady..
Vím, že u PDF náklady jsou o dost menší, ale na druhou stranu také musí platit autora, zaměstnance, prostory atd...
Za pár let budou e-knížky docela standardem. A mě osobně strašně zajímá zda se ukáže jaká teorie měla pravdu, zda pirátská - že volné kopírování zvyšuje legální prodeje a nebo anti-pirátská, tj. že kopírování zabíjí hudbu/film.
Jako člověk z branže ti řeknu rovnou, že b) je správně.
Kecy o tom, že kopírování zvyšuje legální prodeje si vymysleli piráti aby si uklidnili svědomí. S každým dalším černým kanálem, který se objeví, klesá oficiální prodej a už to pomalu např. u DVD jde do kytek. Nidko už pomalu nechce ani ty levné u stánků.
Mě nazajímá co řeknou lidi z branže, mě zajímá pravda která může být tímto "pokusem" prokázána. Já si také myslím že se piráti mýlí, ale některé pokusy naznačují že se mýlit nemusí (nicméně tyto pokusy u jednotlivých produktů nemusí být směrodatné pro celý trh)
Ehm, pro me je napriklad odborna kniha bez elektronicke verze proste nepouzitelna. Kdyz mi ji vydavatel nechce nabidnout, jeho smula. A predevsim proto jsem posledni knihu koupil pred nekolika lety. Dnes si sem tam neco pujcim abych zjistil, ze uvadene informace jsou bud zoufale zastarale nebo ze bez moznosti hledani je mi text naprd.
No v lepsim pripade to nekdo nascanuje a v nejlepsim si da tu praci a protlaci to pres OCR. No a vydavatel misto aby prodal malo, neproda temer nic. Jeho smula.
Já vím, že je s tím kupa problémů, ale to hlavní je zastaralost prodejních konceptů, neschopnost jít s dobou a nabídnout zákazníkům to co chtějí.
Kniha je za "pár dní" rozdistribuovaná v p2p i když vyjde pouze na papíře. PDF jen ulehčuje sdílení. Co to má ale společného s prodejem? Zákazníci nesáhnou po torrentu jenom proto že tu je.
To sice může, ale prostor pro koncový prodej tu bude vždy. Stejně jako to funguje u prodeji software. Software si můžete koupit na stránkách výrobce, z databáze globálního payment partnera, nebo ze stovek download sitů.
U tých kníh to s tou 10% maržou nie je také jednoduché. Ten kto predáva maloobchodne knihy s 10% maržou, tak je jednoducho stratový, alebo na nule. Jednak je tam problém nízkej priemernej, ale aj jednotlivej objednávky. Na 3-5 EUR objednávke vždy zaručene prerobíte. A druhá vec je veľmi náročná logistika na dodávateľskej strane. S IT alebo elektro sa to nedá porovnávať.
Čo myslíte, prečo asi kasa, mall a spol. s knihami nerobia?
Skúste teda knihy predávať s 10% maržou a rozumným poštovným a potom sa môžeme pobaviť o tom kto je blbec.
Pro mne je snazsi si zajit do klasickeho knihkupectvi a knihy si tam primo prolistovat - knihu muzu mit hned a bez postovneho - anebo treba zjistim, ze tu knizku vubec nechci a jina je lepsi (to plati u odbornych knih). Neco jineho jsou samozrejme ale knihy za zahranici nebo antikvarni knihy - tam mi objednani pres internet prinasi vyhody.
To ovšem platí v Praze a možná v pár větších městech. Zkuste na malém městě zajít do knihkupectví (pokud tam vůbec nějaké je). Pro nás jsou internetové obchody záchrana. I přes to poštovné.
Je to mozne, mate pravdu. Ja proste ziju ve svem virtualnim vesmiru jmenem Praha 1 - asi to jinak vidi lide z "Horni Dolni", jak je ted zvykem rikat...
I na malém městě to jde - za předpokladu, že nechci knížku hned a že jsou ochotní knihkupci. Pokud je titul v dosptupný distribuční síti, prostě mi ho objednají (a zvednou telefon a brnkou, už to máme).
Ale kolikrát jde člověk do knihkupectví a prohlíží různé knížky a vybírá si mezi nimi? Takže když tohle nemá kamenné knihkupectví, prohlížím a vybírám na internetu - a pak už si ji rovnou na tom internetu i objednám
Nejak se mi to seklo pri odeslani prispevku, tak jeste jednou.....
Su Brnak a nakupuju u Barvice, to je velke knihkupectvi na X patrech. Prestoze jsou velci, nenasklada se k nim desitky tisic kniznich titulu a pochybuju ze se to vubec do nejakeho ceskeho knihkupectvi nasklada.
Knizky si rad osaham a prolistuju. Kdyz ale zabrousim do kramu k Barvicovi a neco nemaj, tak se pani prodavacka prepne na jejich e-obchod http://www.knihkupectvi-bn.cz/, knizku mi najde a objedna to za me a jeste s internetovou cenou.
To je pro me idealni kombinace kamenneho prodeje a internetu.
"To je pro me idealni kombinace kamenneho prodeje a internetu."
Jako vtip fakt dobre. Kdyz si pres ten jejich shop objednate knihu, musite pockat, az nekdo v internetovem oddeleni potvrdi vasi objednavku a sdeli vam, ze si pro knihu muzete laskave prijit. Pokud tam prijdete drive, treba proto, ze jste sli prave kolem, MATE PROSTE SMULU, ackoliv ta kniha v tom knihkupecti je skladem a vali se tam vsude po pultech. Muzete si ji koupit za plnou cenu, nebo vubec. Ani omylem vam ji nedaji za internetovou.
No a? To omezení není až takový problém. Při vyzvedávání zboží objednaného v e-shopu osobně je to naprostý a zažitý standard. Takže si prostě jenom stačí uvědomit, že e-shop spojený s knihkupectvím se v tomto chová jako jakýkoliv jiný e-shop.
Pokud chci mít knihu v ruce jakmile půjdu kolem knihkupectví, tak si ji koupím klasicky za klasickou cenu. Pokud chci internetovou cenu, tak holt počkám, až mi přijde potvrzení. Nevím, proč by to mělo být dobré jenom jako vtip.
Sakra Jirko, to jsi to nemohl říct, že to prodáváš? Balíme knížky skoro vedle sebe v jednom městě a člověk se nic nedozví, škoda..:-(
Jinak souhlasím s velkou částí připomínek. Pokud e-shop s knihami neprovozujete jako one-man-show, ale zaměstnáváte několik lidí, je to dost složitá komodita.
Záměrně nebudu zmiňovat konkurenci, která kazí ceny a zvyšovat jim tím rating vyhledávačů...:-)
Osobně si myslím, že v ČR je příliš mnoho e-shopů na počet obyvatel. Tím je u středních hráčů velmi složité investovat do zlepšení služeb pro jejich zákazníky. Doba nám ale ukáže, kdo vydrží a kdo ne..
Je cesta do pekel.
Nevím, kolik z vás diskutujících má obchod - jakýkoliv, kde marže je oněch kouzelných 10 procent a méně. Opravdu si myslíte, že Alza, Mironet a spol. jede pouze s touto marží? I v jejich objemech by to bylo naprosto nereálné.
A co se týká obchodu s knihami. Nedivím se autorovi tohoto článku, možná právě vidí do budoucna. Během roku, dva se většina peněz bude točit v e-knihách. Stačí si vzpomenout a najít v pamětech prognózy ohledně CD/DVD.
Ja prodaval neofiko od podzimu 2005 ruzne fotokramy. 2 roky to fungovalo krasne, potom naskocilo nekoliko ofiko eshopu, par dalsich sedych eminencii, zlevnovali jsme co to dalo, az to proste prestalo byt zajimave (pomer prodanych kusu a reklamaci zacal byt neunosny k pomeru zisku). Proste takhle dochazi k devalvaci hodnoty zbozi, proto jak je to levne, tak to muze mit kazdy a pro majitele takove komodity to nema hodnotu. To jakoby Mercedes zlevnil sve vozy o 40 procent, aby prodal vice kusu. Pocit vyjimecnosti by byl pryc, kdyby se v novem medaku vyvazela moje firemni uklizecka z Ukrajiny. Stejne nas za par let sezere Cina i s chlupama, budou mit vsechny kvalitni svetove technologie a mistni vyroba cehokoliv jednoduche chcipne.
Bylo by dobré si uvědomit, že ne každý je snob a kupuje věci výhradně proto, že jsou drahé a ostatní na ně nemají. Většina lidí kupuje věci proto, že jim přináší dobrý poměr cena/výkon. Pokud by Mercedes zlevnil vozy o 40%, při zachování kvality by se mu poměr cena/výkon výrazně zvýšil a odradil by akorát těch pár snobů, které nezajímá kvalita, ale co nejvyšší cena.
to je jasny. Ale umet souperit jenom cenou neni taky nic moc. Kdyz je ale web hodne inteligentni, blbuvzdorny, intuitivni, vesely a hravy :-), tak at takovej na trhu zvitezi.
Měl by se líbilo knihkupectví, tam bych vlezl a oni by mi po nějakém krátkém otestování - třeba čtením krátkých úryvků a reakcí na pár profláknutých titulů při současném sledování tepu - určili můj "knihotyp" a doporučili knihu, která by se mi pak opravdu líbila. Prostě to, co asi umí opravdu dobrý knihkupec v kamenném obchodě (ale toho jsem nikdy nezažil).
Všechny ty vaše slavné e-shopy, jeden jako druhý, s tupými kategoriemi "detektivky a spol." a vyhledáváním dle autora a názvu si pak můžete strčit někam.
Autorovi gratuluji, že když ho práce nebavila a nic nového ho nenapadalo, tak šel od válu. Chci mít jeho soudnost.
S tím perexem jste krapet ujeli, ne? Nebo jsem byl jediný čtenář, který si myslel, že oním provozovatelem byl Martin Kasa a některé věci v článku pak nechápal?