Docela se smeji vyroku "cas, kdy lidi budou premyslet jako na zapade jeste nenadesel a buhvi kdy nadejde".
Co jim chcete rici? Ze by na "zapade" lide kupovali stejnou vec tam, kde za ni zaplati vice? To asi ne. A knizka je snad nejlepsim moznym prikladem, dany titul pochazi ohledu na dodavatele urcite z jedine tiskarny a zadne mlzeni typu pridavna hodnota nelze aplikovat.
Je to fakt, PEMIC je velka zmena na tuzemskem kniznim trhu. Opet se ukazuje, ze staci kdykoliv prijit se spravnou myslenkou, uchopit ji lepe nez ostatni a razantne za ni jit. Tipuju, ze behem neceleho roku prostrednictvim sve farmy shopu, ktere poskytuje svym odberatelum ziskal tak 25 % knizniho trhu na internetu. Cele to spustili tusim pred letnimi prazdninami 09, takze necely rok. V kvetnu to zase budou ve velkem stylu nabizet na kniznim veletrhu v Praze a to do toho zase pujdou dalsi mensi knihkupci. S knihama je na netu utrum. Vsadim se, ze do konce 10 bude mit PEMIC a jeho "privrzenci" tak 40 % trhu.
K tomu bych ještě podotknul, že Pemic nijak nezavazuje uživatele jeho systému k tomu, aby knihy nakupovali zrovna u něj, takže je otázka, kolik procent z obratu všech těch eshopů z farmy skončí opravdu u něj. Ovšem vzhledem k tomu, že i jeho B2B systém pro odběratele je bezkonkurenční, tak se dá předpokládat, že velká většina knih opravdu proteče přes jeho velkoobchod. A ještě jedna věc: v jeho databázi, kterou přebírají uživatelé Fastcentriku, jsou i tituly, které nedistribuuje (to je specifikum, taková lahůdka knižního trhu, mnohé tituly jsou "ve výhradní distribuci" nějakého distributora - třeba Euromedia, která zároveň vydává knihy - Knižní klub, Odeon - si "své" knihy distribuuje výhradně sama, to samé Kosmas s Argem a dalšími vydavateli), takže "dává vydělat" i svým konkurentům, poněvadž knihkupec prostě nemá možnost knihu objednat jinde. Tomu říkám velkorysost, poněvadž omezit přenos databáze pro eshopy partnerů pouze na tituly, které distribuuje Pemic, by určitě nebyl problém.
Nebudu to vyvracet, protože netuším s jakou marží prodávají jiné knižní e-shopy. Má pointa směřovala k tomu, že lze srovnávat pouze obchody ve stejném oboru. Velikost trhu je jiná, průměrná výše objednávky je jiná, další spousta aspektů se liší.
Tak to je bozi strategie. Zadny priposrany uzkoprsy pristup jako vestina velkoobchodu v jinych komoditach, ktera da data jen s podminkou vyhradniho odberu zbozi. Myslim, ze tudle svobodu knihkupci oceni a stejne u PEMICu nakupuji, kdyz uz ma kvalitni B2Becko. Libi se mi i ty shopy fastcentrik, az do dneska jsem to neznal, ale za ty love to vypada docela OK.
Clovece, co to povidate? Provozujeme internetove knihkupectvi a platime najem, sluzby atd. + nekolik zamestnancu. Hosting je v tomto pripade zanedbatelna polozka.
Myslite, ze e-shopy funguji jak? Ze prijde objednavka, ja skocim do knihkupectvi koupit tu knizku a doma ji zabalim a poslu?..:-))
Naklady do technologii, zamestnancu, reklamy atd.. jsou rekl bych srovnatelne, ne-li casto vyssi nez u kamennych prodejen.
Nestezuji si, jen mi udivuji prispevky od lidi, kteri sami knihu skoro nectou, natoz aby ji prodavali...-)) Pak by totiz nemohli napsat takove blaboly ...-)
No nevim...stezovat si na konkurenci, ze zkazila trh tim, ze nasadila "pouze" cca 10% marze kdyz napriklad v IT jsou marze sotva polovicni a reklamace mnohem castejsi, a presto eshopy ziji, mi prijde takove divne.
A rikat, ze eshop muze provozovat kazdy blbec...kratkodobe urcite ano, dlouhodobe urcite ne...
Proste Vas prevalcovali, mozna by bylo lepsi to priznat jako chlap a nebrecet tady nad osklivou konkurenci. Protoze nic oskliveho na tom nevidim.
A nezbyva nez se smirit s tim, ze 90% lidi v CR jde po nejlepsi cene jako slepice vite po cem, takze bohuzel...cas, kdy lidi budou premyslet jako na zapade jeste nenadesel a buhvi kdy nadejde...
Máte absolutní pravdu. Konkurence je převálcovala. V článku se píše, že to s čím přišel Pemic je nešťastné řešení, že vybudouval farmu e-shopů s daty, aplikací a grafikou. To je něco s čím mohl přijít každý, mít super data a nad nimi si vybudovat tlupu odběratelů.
Prostě Pemic to vyhrál na celé čáře a dává konkurenci pokouřit. Nejlepší na tom je, že se to vyplatí i malým knihkupcům, protože si za dvojku měsíčně otevřou shop s 80 000 knižními položkami, s vlastní grafikou a ve fulltextových vyhledávačích, porovnávačích zboží a PPC se vždycky nějak ujmou. S jejich maržemi si pak na tu dvojku lehce vydělají, ještě jim zbude a před kamennými zákazníky vypadají prima, protože jdou s dobou, když na paragony tisknou adresu nabušeného webu a lepí na výlohy.
Ono vůbec, Pemic je do extrému dotažený Drop Shipping v knižní branži. Až do toho stejně razantně vstoupí velkoobcohdy s jinými komoditami, tak se pánové a dámy budou teprve dít věci. To bude hodně nešťastníků psát články proč to zabalili :-)
Taky tedy nepovažuju počin Pemicu jako "nešťastný". Naopak, jde o velice solidní řešení pro kamenná knihkupectví, která se třeba předtím obávala nějaké složitosti při provozování eshopu. Drtivá většina uživatelů Fastcentriku jsou malí kamenní knihkupci začasté z "venkova" a jak mám tak od nich zprávy, tak jsou většinou spokojeni. Proč? Protože tržby z eshopu jsou pro ně příjemným příspěvkem do kasy a nejsou na nich závislí. Navíc, narozdíl od čistě internetových knihkupců mají řadu titulů prostě z podstaty skladem a pokud pravidelně aktualizují svá data na Fastcentriku ze svého systému (většinou Soumar), tak se dá údajům o skladové dostupnosti věřit.
My máme též kamenné knihkupectví, systém Pemiku nemáme, poněvadž jsme již dříve vyvinuli vlastní (www.knihkupec.com - snad se to smí, sem dát odkaz?) a též se dá našim údajům o dostupnosti věřit, poněvadž taktéž tak dvakrát denně aktualizujeme. A naše zkušenosti jsou stejné: sám o sobě by si na sebe eshop nevydělal, ale mít 30 procent obratu ke kamennému obchodu navíc při žádných nákladech k tomu (balíky prostě zabalíme ve skladu a pošleme a žádného zaměstance navíc k tomu nepotřebujeme, Vánoce vyřeší brigádníci) je příjemné.
Co z toho a z článku pana exinternetového knihkupce vyplývá? Asi to dopadne tak, že na trhu internetového prodeje knih nezůstane moc eshopů, které nemají zároveň kamenné knihkupectví. Oproti kameníkům nemají zásoby, a při těch maržích a té konkurenci si asi nebudou moci dopřát ten luxus někoho zaměstnávat.
Systém Pemicu tedy, ačkoliv na něm neparticipujeme, považuju naopak za velice šťastný, protože umožňuje prodávat knihy na internetu těm, kteří věci opravdu rozumí, to jest knihkupcům.
Mimochodem predtim jsem delal vedouciho prodejny s audio/video technikou v centru mesta rabat byl 30-35% a 70% zisku slo na najem prostor a energie to u e-shopu zcela odpada zbude jen parsetkorunovy poplatek za hosting!
Omlouvam se ale to je uplna kr*vina. Najem musite platit, musite platit zamestnance, musite platit internet, elektrinu, balici materialy, ucetni a tuny dalsiho. Jasne ze kdyz prijdete domu z prace a poslete nekomu par knizek (coz se nemuze vyplatit, pac se nedostanete na limity distribuci), tak to je fakt pecka...