Proč jsem se nikdy nestal uživatelem „chytrých“ čteček typu Flipboard či Zite

13. 3. 2014
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Autor: Flipboard.com
Myšlenka inteligentních aplikací, které nám budou servírovat zprávy na míru, prostě nefunguje. Čím chytřejší zpravodajské aplikace jsou, tím hloupějšími se stávají.

Zite měl být učenlivý, inteligentní, časopis pro iPad. V roce 2011 ho za 20 milionů dolarů koupilo CNN a v té době to samozřejmě byla revoluční koupě, unikátní startup a kolovaly okolo toho všechny superlativy. Podobných inteligentních zpravodajských aplikací ostatně za poslední roky vznikla řada. Stačí vzpomenout i Flipboard, který nakonec před několika dny Zite od CNN odkoupil. Aby ho, jak jinak, zrušil.

Základní  myšlenka je přitom pořád stejná. Dostanete časopis, noviny, které se přizpůsobí samy vašim potřebám a ještě navíc vezmou v potaz, jaké zprávy sledují vaši přátelé (kontakty) na sociální síti a také to, co je v danou dobu a na daném místě "in". Z toho, co čtete, se aplikace poté ještě lépe naučí předvídat, co chcete číst, které titulky a jaká témata vás zajímají.

Do výchozího zpravodajského mixu si "nataháte" všechno, co potřebujete, v zásadě formou přihlášení k odběru (ať už přímo RSS nebo nějakým mechanismem v aplikaci). Po určité době, vlivem učícího procesu, ale nakonec dojde k tomu, že budete číst opravdu jenom to nejlepší, nejzajímavější a nejvhodnější.

Omezený vzorek

Celé to mimochodem taky vypadá tak trochu jako Facebook a jeho filtrování - to je taky založené na tom, co nejvíce lidé lajkují a sdílí, a jak hodně s někým (nebo on s vámi) přicházíte do styku (interakce). A jak už po pár letech trápení víme, vůbec to nefunguje. A vede to k tomu, co je jasné z předchozího odstavce - po určité době začnete dostávat velmi omezený vzorek (zpráv, příspěvků přátel) a některé informace se k vám vůbec nedostanou.

Už když se objevila zpráva o koupi Zite konkurenčním Flipboardem jsem si říkal, že to vlastně nemohlo dopadnout jinak. Revoluce u CNN se nekonala, stejně jako se nekoná ani v případě Flipboardu. Je docela zajímavé, že všichni stále předpokládají, že uživatelé strašně moc chtějí mít nějaké magazínové aplikace (mimochodem včetně Facebooku, který nedávno spustil svůj Paper a nijak zvlášť se mu nedaří).

Čím chytřejší, tím hloupější

A při čtení The smarter news apps are, the dumber they get se jenom vrací to, o čem jsem přemýšlel vždy, když jsem některou z těchto aplikací zkoušel. Ať už to bylo Zite, Flipboard, Google Currents, Yahoo Livestand, AOL Editions či Pulse (a asi řada dalších). 

Neměl jsem důvod je používat. Jakkoliv byly hezké, zajímavé a inteligentní, jejich použití bylo omezené. Jednoduché řešení pár stovek RSS zdrojů v Google Readeru plně postačovala: viděl jsem všechno, a četl jsem jenom to, co jsem číst chtěl.

Samozřejmě lze namítnout, že jsem hodně atypický uživatel. Což ale v tomto případě není pointa. Po konci Google Readeru jsem přešel na Feedly (coby backend) a Newsify na iPadu (coby frontend). A je docela zajímavé, že pár stovek webů mám stále poctivě v oblíbených v prohlížeči a několikrát týdně si najdu čas na jejich otevření napřímo. Zajímá mě totiž kontext, tedy jaké články editoři považovali za důležité a jakou skladbu článku poskytují čtenářům.

Twitter jako zdroj

Flipboard samozřejmě rozhodně není žádný propadák - má svých 100 milionů uživatelů a řadě z nich nejspíš postačuje (možná  i proto, že vsadili na úzké provázání se sociálními sítěmi). Jenže, právě u Flipboardu je vidět, jak omezený okruh zpráv nakonec poskytuje. 

Osobně mi do mého způsobu konzumace zpravodajství perfektně zapadá Twitter. Jako jediná sociální síť je totiž pro čtení zpráv velmi dobře použitelný. Prakticky všechna světová a podstatná (alespoň pro mě podstatná) média na něm jsou a zprávy na něm poskytují.

Stejně jako je zde dostatek novinářů i lidí, které se vyplatí sledovat. A ti přinášejí něco, co sebelepší omalovánky typu Zite/Flipboardu nepřinesou. Sdílejí informace ze zdrojů, o kterých jsem nikdy v životě neslyšel, ať už jde o další noviny či blogy. A velmi často to vede k tomu, že přidávám do Feedly další RSS.

Doba inteligentních agentů

Před mnoha lety, v době kdy prohlížeče ovládal Internet Explorer, se hojně hovořilo o tom, jak v budoucnosti budeme mít inteligentní agenty schopné vyhledávat informace za nás. Budou vědět přesně co chceme, proč to chceme, kdy to chceme. A budou nám to dodávat.

Uplynulo mnoho let a inteligentní agenti se nekonají. Nejvíce se jim blíží agregátory zpráv typu Zite, které jsou ve skutečnosti hloupé a omezující. Brání v přístupu k informacím, které neměly to štěstí projít přes jejich filtry. A bez usilovného nastavování, filtrace a vybírání vám stejně nenabídnou víc, než všeobecný pohled na svět.

MM Influenceři

A jak takový pohled vypadá, už docela dobře víme. Stačí se podívat, které zprávy a informace jsou nejvíce sdílené na Facebooku. Čím hloupější a zábavnější to je, tím větší to má váhu. Cokoliv seriózního je odsouzeno k nevýznamnosti. A přitom právě na tomto algoritmu by inteligence agentů měla být založena.

Ve výsledku jsme o nějakou tu dekádu starší, o desítky milionů dolarů chudší a světlo na konci tunelu je stále v nedohlednu. Ale zeď tunelu je polepena miliardami Líbí.

Autor článku

Konzultant a publicista, provozuje www.pooh.cz. Podle některých si myslí, že rozumí všemu, sám je však přesvědčen o pravém opaku a ani v 30+ letech nedokázal přijít na to, jak mít peníze a nepracovat.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).