Ceske banky zakaznika pro jistotu o podobnych moznostech ani neinformuji, a kdyz, tak nekde hluboko v utrobach webu nebo pidipismem v podminkach ...
A jinak o tom to prave cele je, ze v US (a zjevne i jinde) je pro banku prednejsi spokojeny zakaznik, nez par fufni, narozdil od CR.
pravidla pro chargeback rizeni jsou platna celosvetove, s minimalnimi odchylkami v jednotlivych oblastech, protoze se ridi pravidly karetnich spolecnosti. je na obchodnim rozhodnuti banky, zda klientovi pripise prostredky okamzite/v den podani reklamace, nebo si pocka na vysledek rizeni, ktere obvykle trva min. 1,5 mesice. Kartove spolecnosti povinnost okamziteho vraceni nestanovuji. Ze zkusenosti vydavatele karet v cz/sk vim, ze jen nektere velke banky vraci penize okamzite. Zbyvajici cekaji na vysledek rizeni.
Tohle muzu potvrdit z Nemecka kde ziju. Dival jsem se na vypis z banky, a nasel jsem tam polozku, ktere jsem nerozumel. Napsal jsem EMAIL (!) do banky a ten samy den mi byly penize kreditovany na ucet. Teprve o den pozdeji mi volal obchodnik, co pry se deje, ze mi prece sluzbu dodal... (Omluvil jsem se a rekl mu, at si to strhne znova).
Ale fakt si nedovedu predstavit ze by zdejsi system placeni fungoval v CR, zneuzivali by to obchodnici i spotrebitele...
Muzete si psat co chcete, realita je takova jak pisu, kolega si objednal, a zbozi nedorazilo ani po tydnu => neresil to vubec s obchodnikem, ale nechal si prachy vratit bankou. Osobne me to trochu prekvapilo, ale jeho vyjadreni bylo ze to prece neni jeho problem, kde se to ztratilo/zpomalilo/... z pozice obchodnika to prirozene neznam.
V US obecne plati, ze je to poskytovatel sluzeb (banka, operator, ...) kdo je zodpovedny za zabezpeceni svych sluzeb(a samo i vyrobku), nikoli zakaznik. Tzn, pokud dojde ke zneuziti poskytnutych prostredku (karta, telefon, ...) tak to jde za provozovatelem, nikoli za zakaznikem. A neni to rek bych ani nijak upraveno zakonem, spis je to dano jejich soudnictvim a vyroky typu "v navodu nebylo, ze mikrovlnka neni bouda pro psa".
Tudiz pokud muze nekde vzniknou nejaka skoda, musi se proti ni predevsim ochranit poskytovatel prislusne sluzby a ne to chtit po zakaznikovi, ktery prece vubec nemusi tusit, jak to funguje (a proc by vlastne mel). Kdyby zajisteni platebnich karet v US fungovalo stejne jako v CR(tedy "za vsechno muze zakaznik"), tak by je tam nikdo nepouzival.
Upřímně, už z vašeho tvrzení "banka rozhodne na nic neceka, natoz na to, az obchodnik neco dolozi" je zjevné, že čerpáte ze zdrojů typu jedna paní povídala a o skutečné realitě nemáte ponětí. Já osobně jsem v USA (ve smyslu "projektu zaměřeném na americký trh") působil na straně obchodníka s vlastním merchant accountem u americké banky několik let, mám přímou zkušenost s reklamacemi plateb (chargebacky).
Váš druhý příběh je sice hezký, ale 1. nemá nic co dělat s platebními kartami, tudíž s tématem diskuse, 2. povinnost operátora, aby zajistil, že výše účtu za telefonní služby bude vyšší než obvyklá, mi přijde natolik bizarní, že pochybuji o její existenci (na druhou stranu USA je co do práv a povinností značně bizarní země, tudíž ji zcela nevylučuji).
To se pletete, neb sem toho byl svedkem - minuta je samo nadsazka, ale tyz den byly penize zpet, banka rozhodne na nic neceka, natoz na to, az obchodnik neco dolozi. S obchodnikem si to pak resi expost.
Ostatne, napriklad v pripade hovoru do evropy dotycny prekrocil svuj bezny ucet. Operatorka mu vsoupila do hovoru, upozornila jej na to, a zeptala se, zda chce v hovoru pokracovat. ne jako tady, ze prijde cloveku ucet za 50k. To by v US znamenalo, ze vinikem je operator, protoze ma zajistit, aby se neco takoveho nestalo proti vuli zakaznika.
Až zase tak ideální (z pohledu zákazníka) situace to není. Pro chargeback nestačí telefonát do banky, zákazník rozhodně nemá peníze za minutu zpět a samotný chargeback samozřejmě proběhne jen v případě, že obchodník nedoloží, že zákazník skutečně nedostal to, co si objednal. Což je situace obdobná té v ČR. Zase nesmíte věřit všemu, co napíše někdo v diskusním fóru bez znalosti skutečné praxe.
V cechaci co ja vim uz minimalne 2 roky karty berou. A jinak ten american, kdyz zacaluje kartou po netu, a zbozi mu nedorazi dle jeho predstav (nebo vubec), tak zvedne telefon, zavola do banky, a minutu na to ma prachy zpet. A je na obchodnikovi aby se plazil (jak nekdo nekde napsal) v bance a vysvetloval.
Tak oni asi ti Američani, které vidíte v TV asi tu stodolarovku neřeší, ale pro ty co jsou vidět v USA na ulicích je to obvykle stejný problém jako pro našince.
Co se bezpečnosti týká... prostě používám krediku (ne debetku). S tím se ale váže problém, který mám sněkterými webshopy. Když prostě CZC karty nebere a TSBohemia mi naučtuje navíc 1,5% za platbu kartou tak nakonec vždycky skončím u Alzy, která je sice z té trojice obvykle nejdražší, ale po dopočídání 1%, které dostanu jako zpětný rabat na krediku je najednou magicky obvykle první. :)
jde i o nefunkčnost, nespolehlivost a rizikovost plateb po internetu.
U nás se to projevuje víc než třeba v USA jednoduše proto, že američan, když mu vypadne z kapsy stodolarovka, tak přemýšlí, jestli se má smysl pro ni vůbec ohýbat, zatímco pro lidi u nás je to několikadenní výdělek. Takže riziko vysosnutí platební karty nebo jiné ztráty peněz při internetové platbě je u nás vnímáno významněji.