To je tak, když vytvoříte státní úřad, který kartelizuje trh a ještě navíc znesnadňuje vstup konkurence do odvětví. Kartely (které existují stejně všude) na trhu mají tendenci být nestabilní a někdo ho nakonec poruší, aby přetáhl zákazníky (třeba v případě, že přijde s technologickou inovací, která sníží náklady; někdo z operátorů by tu třeba mohl vybudovat alternativní síť). Jenže tomu ČTÚ úspěšně brání. A ikdyby se kartel nějkou náhodou na trhu udržel tak dlouho a ceny byly vysoké, pak by se mobily nestaly součástí našich životů a mohlo nám to být jedno. Jenže my si vždycky musíme vybrat tu nejtěžší cestu... Další věc je vymezování operátorů na státní území, tím se konkurence opět omezí...
Děláte jako kdyby to v jiných oborech podobně nefungovalo. Kdyby to tak fungovalo od začátku, možná by si někdo přivlastnil GSM a další operátor by přišel s UTMS atd... Možná by se pak dohodli na nějaké asociaci, pokud by to ovšem bylo nutné. Nebo by mohl 1 od druhého pásmo koupit a pak by se z toho opět mohla vyvynout nějaká asociace. Nebo by síť vlastnil někdo jiný a jemu by se nevyplatilo vše prodat jednomu, tak by opět mohli vytvořit asociaci. To je těžko říct, jak by to konkrétně fungovalo, ale stát u toho opravdu být nemusí, jako není u x dalších věcí (Co třeba přidělování IP adres?) . Lze vůbec technicky provést "První operátor si založí asociaci"? Tam snad musí být nějaká dohoda mezi někým....
Ano, záměrně jsem to trochu přehnal. Realita by byla taková, že první dva (max. tři) operátoři by si založili asociaci a nikoho dalšího by mezi sebe nepustili - prostě proto, že čím větší konkurence, tím vyšší zisk. Samozřejmě by to ale zdůvodňovali řadou zástupných "technických" důvodů. Co se týče IP adres, to je úplně jiná situace: jednak jich je ve srovnání s vysílacími frekvencemi "naprostá hojnost", a jednak jakmile jich začne být málo, je možné je nahradit něčím jiným (čeho bude dostatek).
Pak je tu ještě otázka, zda by asociace operátorů vůbec měla právo nějak "napráskat" tomu, kdo by vysílal bez dovolení. Pokud ne, nemohli by operátoři garantovat dostupnost svých služeb (kdokoli by je mohl rušit jakýmkoli svým provozem). Pokud ano, museli by to právo někde "vzít" - tj. musela by jim ho dát legislativa. Otázka je, jak by takový zákon měl vypadat - podle mě by jim musel ukládat i pravidla/povinnosti (aby umožnil konkurenci) a spolu s tím by musel zavést někoho, kdo bude dodržování těch povinností kontrolovat (teoreticky by se to sice mohlo nechat na soudu, jenže zájemce o vstup mezi operátory by v soudním sporu nejspíš neuspěl - neměl by čím argumentovat, protože by neměl přístup k interním informacím svých konkurentů - takže je potřeba někoho třetího/nezávislého, kdo bude mít pravomoc se v operátorech "pošťourat" a zjistit, nakolik jejich proklamace "technicky to nejde" odpovídají skutečnosti).
Já nejsem žádný odborník na asociace. Nicméně taková asociace by byla velmi nestabilní, protože by si navzájem nemohli věřit (Není důvod proč by měli navzájem udržovat konkurenci. Vždycky by hrozilo, že se jeden pomocí té asociace pokusí zničit toho druhého. On by se pak zničil sám pod tíhou monopolu, ale to už je zase něco jiného.). Asociace musí být vždy nezávislá, jinak se její součástí nestanete. Ale řeknu vám to asi takle: On stát taky vůbec nemusí existovat, jako neexistoval dlouhá statisíciletí. (Mimochodem, např. ve středověku se vládci o obchody vůbec nestarali, přitom naprosto přirozeně vzniklo soukromé obchodní právo a rozhodovali o něm soukromé soudy.)
Obchod je ale pořád něco jiného. Tady jde o naprosto specifickou situaci, kdy jsou zdroje VELMI omezené a proto se s nimi musí hospodařit VELMI koordinovaně. Jinak to dojde do situace, že nikomu nic nefunguje (všichni se navzájem ruší) - na čemž jsou všichni škodní.
Pokud máte pocit, že to jde řešit dohodou, tak se zkuste domluvit se sousedem na tom, aby vypnul svou WiFi, protože Vám ruší signál. Nepředpokládám, že se vám podaří se dohodnout - a to je ve srovnání s operátory velmi jednoduchý případ (nejde o prachy).
A ještě jedna věc: konkurující si operátoři by se logicky snažili vyhrát bitvu zesilováním vysílacího výkonu. Což jednak zanmená zbytečné plýtvání energií (to neprospěje nikomu) a jednak by to mohlo mít dopady na zdraví a životní prostředí (nevíme, jestli je nějaká hranice, kterou není radno překročit - ale opravdu nerad bych to zjišťoval masovým experimentováním).
A co kdyby stát nevzniknul? Jak by to asi řešili? Vznikl by stát jen kvůli operátorům? Podniky se stávají součástí asociací proto, protože je to pro ně výhodné. Zde by to pro ně výhodné bylo, protože by to dalo systému nějaký řád. Protože kdyby jednali, tak jak popisujete, pak by nikdo nevydělal ani korunu a to není v jejich zájmu. (Tady se ale nejedná o dohodu se sousedem (operátorem), ale o rozhodnutí nezávislého soudce. ) NIcméně společnost si vždycky najde nějaký řád, stejně jako tomu bylo vždy v historii...
Co by kdyby :)
Kde nebyl stát, tam se vždycky brzy našel někdo, kdo měl dost síly a "slušnosti" na to, aby od ostatních vybíral "desátek za ochranu". Klidně si sněte o tom, jak by nám všem bylo bez státu lépe, ale já jsem rád, že za ten "desátek" aspoň něco doopravdy dostávám a dokonce: mám možnost kecat do toho, na co se ten "desátek" použije. Přijde mi to mnohem lepší než ta předchozí varianta.
Ano, teoreticky by to pár let fungovat mohlo. Logický vývoj je, že nejúspěšnější bude ta bezpečnostní agentura, jejíž majitel bude grázlík, který se nebude rozpakovat chodit na hraně a tam, kde to nepůjde prokázat, i za hranou zákona (vyšetřovací metody: více brutality přinese více informací; a když více brutality nepomůže, tak třeba "sežene" důkazy proti někomu všeobecně neoblíbenému - a klient bude spokojený, že se "našel viník" a byl potrestán).
Nejúspěšnější agentura bude logicky růst a růst, až v nějaké lokalitě získá většinu trhu. Potom už grázlík nebude mít problém převzít v té lokalitě trh celý (i kdyby se proti němu všichni ostatní spojili, nebudou mít šanci) - a samozřejmě to udělá, protože jde o prachy.
Ten vývoj bude samozřejmě salámovou metodou: nejdřv bude mít dobré výsledky, tak k němu lidi půjdou dobrovolně. Když bude dostatečně silný, tak se začne stávat, že kdo u něho nebude, bude mít problémy. Zprvu se bude zdát logické, že jeho agentura je v ochraně majetku a zdraví úspěšnější - je větší a tedy víc vydělává a tedy si může dovolit lepší vybavení. Později to začne být podezřelé, ale nepodaří se mu nic prokázat. Ještě později se vyšetřovatelům, kteří po něm půjdou, začnou stávat ošklivé nehody. Pár lidí se radši odstěhuje jinam a některým z nich se taky stane něco ošklivého. Lidi se budou bát zdrhnout, ale přitom bude platit, že ti kdo mu platí mají výborný bezpečnostní servis. Takže většina jich o tom radši nebude moc přemýšlet a zůstane. Pak už stačí jen trocha politické dovednosti, aby si grázlík rozparceloval moc s ostatními velkými hráči. Mnozí z těch velkých budou podobní grázlové; ti ostatní budou vědět, že kdyby proti nim šli, zničilo by je to. Takže i oni radši přistoupí na rozparcelování.
Jo, samozřejmě bude spousta grázlů, kterým se to nepovede. Který nebudou dost šikovný na to, aby se jim nepodařilo nic prokázat, dokud jsou dostatečně malí. Ono to chce velký talent - ale je jenom otázka času, než se někdo s tím talentem objeví. A pak budete mít stát sakumprásk zpátky: a rovnou despocii.
Demokracie má oproti tomu jednu výhodu: armáda není věrná ani vládě, ani prezidentu. Prezident a vláda se střídá, generálové zůstávají. Vazba "koho chleba jíš, toho píseň zpívej" je nastavena vůči "abstraktnímu" státu, nikoli vůči konkrétním lidem. V důsledku toho je šance, že by se prezidentovi nebo premiérovi podařilo stát se despotou, mnohem nižší: je tu velké riziko, že by mu generálové odmítli poslušnost; a když ne generálové, tak některá nižší vrstva velení...
Naopak majitel agentury si bude lidi vybírat tak, aby mu byli věrní i ve chvíli, kdy převezme moc. Může si takhle systematicky budovat bandu vycvičených hrdlořezů třeba 20 let nebo déle - prostě než se naskytne vhodná příležitost.
"Jinak to dojde do situace, že nikomu nic nefunguje (všichni se navzájem ruší) - na čemž jsou všichni škodní."
A proto k takovým situacím bude docházet jen vyjímečně.
Pokud si myslíte, že to v telekomunikacích nemůže fungovat bez 400-hlavýho úřadu na hovno, tak stojíte před výzvou vysvětlit jak to teda funguje v Somálsku (mé oblíbené téma:-))
http://news.bbc.co.uk/2/hi/africa/4020259.stm
https://secure.wikimedia.org/wikipedia/en/wiki/Communications_in_Somalia
Však ještě není všem dnům konec :)
Sám jsem zvědav, jak se to tam bude dál vyvíjet (resp. jak se to vyvíjí - ty údaje jsou dost staré). Kupní síla obyvatel je malá a je otázka, co se stane, až naroste a mobil bude mít významné procento obyvatel. Jinými slovy: dokud je pásmo málo využívané, dochází ke konfliktům (rušení) jen sporadicky.
Za zmínku stojí i toto: "protection money must be paid to both warlords and security agents" - je možné, že warlordi do jisté míry fungují jako regulační úřad - tj. "řeší" spory o pásmo (kdo zaplatí víc, ten může obsadit víc pásma; a kdo nezaplatí, o toho se "postarají" - volná živnost to nebude :)
Další věc je, že se evidentně jedná o mladý, rozvíjející se trh (s mobilním připojením v Somálsku). Až prudký rozvoj ustane, trh se zkonsoliduje do malého počtu oligopolních firem jako u nás. Ne nadarmo se říká, že největším nepřítelem volného trhu jsou jeho účastníci :-)
K OT dotazu: Zatím ne, ne každý povaleč musí být nutně v politice :-)
K technice: Ano, éter je podstatně lepší než vzduch. Nejenže dokřiknete na 100km, nejenže k pronesení věty stačí pouhé mikrosekundy, ale dá se i křičet směrově. To je zneužitelné, to by pak naslouchací stanice špatně slyšely a proto je to velmi správně zakázané. Dobrou věc jako éter jistě nelze ponechat anarchii. Ale mluvené slovo, to je pole na které zatím žádný zákon nepamatuje. Osobně mi vadí, že tam sobecky a neefektivně plýtváme frekvencemi pouze k vyjádření svých osobních citů a pocitů. Osobně jako jediný problém u přidělování mluvních frekvencí vidím pouze existenci lidí bez hudebního sluchu, kteří by museli mluvit pomocí přístrojů, ale to by se dalo vykompenzovat třeba nějakým invalidním důchodem nebo tak něco.
Naozaj si myslíš, že každý nový operátor by mal záujem na budovaní nepoužiteľnej siete, na ktorej by nebol schopný zarábať? To je taká blbosť až to bolí. Zamysli sa, čo by si robil keby si tým operátorom bol ty. Vybral by si si nejakú voľnú frekvenciu sám od seba, alebo by si sa pchal do frekvencií, ktoré už používajú ostatní?
Problém je v tom, že různé frekvence se šíří prostředím různě. Některé frekvence jsou pro dálkový přenost vhodnější, protože se lépe šíří i přes překážky (ve městě nebo v lese; resp. jiné frekvence mají v daném prostředí větší útlum). Ti první zaberou ty nejvhodnější frekvence, ti další - pokud by chtěli použít volné pásmo - budou mít mnohem větší náklady na infrastrukturu (budou muset mít hustší síť BTS). Krom toho by museli jít buď opravdu hodně dolů s cenou volání, nebo dávat zadarmo telefony - jinak by k nim nikdo nepřešel. Jenže to jsou další obrovské náklady => nereálné.
Tak to není vůbec pravda, ČTÚ je tu proto, aby se bývalí spolužáci z katedry telekomunikací mezi sebou nehádali ani aby se nehádali s absolventy druhé naší katedry telekomunikací, ale aby se vždy hezky a řádně dohodli.
A současná situace je ještě mnohem složitější, protože kromě Čech a Moravy produkuje telekomunikační odborníky už i Slezsko, a první z nich už se také dostávají do vysokých výkonných pozic...
Ale to ČTÚ absolutně nedělá, naopak, bordel podporuje... Viz. http://www.lupa.cz/clanky/proc-mame-v-cesku-predrazene-telefonovani-regulator-nereguluje/nazory/402233/
To ovšem neznamená, že by to dělat měl. A že by to bylo potřeba.
Ale nebyl bych tak příkrý - z jiných příspěvků vím, že vysílání leckde kontroluje a pokuty dává. Popisované problémy můžou mít víc příčin - nestíhají, nechtějí (kamarádšoft), anebo nemůžou (chybí kompetence, právní nejednoznačnost konkrétního případu apod.).
Řešením by mohly být Spojené státy Evropské a opravdový jednotný trh, jako v USA. Byl by jen jeden Vodafone, jedna Telefonica a jeden T-mobile. A hlavně jeden "ČTÚ" :) Žádný roaming a jednotné ceny.
Uvidíme. Kdyby mi někdo řekl v osmdesátém devátém, že si za pár let budu na občanku jezdit po celé Evropě, taky bych se mu krutě vysmál a poslal ho do blázince.
Máte odvahu - s tímhle názorem na Lupu - hned se na Vás sesypou všichni místní eurofobové. A že jich tu je! :)
Osobně bych byl pro - a klidně bych předal do Bruselu i další kompetence, v současné době na tom můžeme jedině vydělat (krade se tam míň a hlavně se tam celkově vymýšlí méně hovadin).
"krade se tam míň a hlavně se tam celkově vymýšlí méně hovadin"
Děláte si z nás srandu? Brusel je obrovské lobbingové centrum (funguje tam asi 30 tisíc lobbistů; předchozí EK se rozpadla kvůli totální zkorumpovanosti a ti samí lidé dnes dohlížejí na to, aby se nekradlo) a vymýšlí se tam, jaký tvar mají mít banány a jakou velikost jablka.
Jistě - u nás, bohužel, vyrábí paragrafové znění sami poslanci. V rámci lidové tvořivosti ve sněmovně. To se pak hlasuje o tom, jestli z paragrafu 27a) vyšrtnout slovo "nejméně" (plus dvacet podobných změn) - nikdo už ale nestíhá sledovat, jestli pak ještě zákon jako celek bude mít hlavu a patu. Většinou nemá.
Vyrábí je Evropská komise, nevolený orgán. Žádná lidová tvořivost, žádní lidem volení poslanci. Evropský parlament je pouze jakýmsi senátem. Ano, evropské zákony mají hlavu a patu. Například na základě falešných studií o karcinogenicitě uzákonili, že stévie sladká má být zakázaná, aby nekonkurovala výrobcům umělých sladidel. Na základě jiných falešných studií o jedovatosti pro játra zase zakázali pepřovník posvátný (tzv. kava kava), konkurující práškům na spaní. Trikem vytvořili plošný systém novel food, zakazující 99% druhového bohatství bylin. Systém byl protlačen Evropským parlamentem s tím, že nás má chránit před GM potravinami. To, že zakazuje prakticky veškeré léčivé rostliny, se nezdůrazňovalo. A samotné GM potraviny pak byly ze zákazu jiným nařízením vyjmuty. Vůči EK neexistuje žádný kontrolní mechanizmus a dnes u nás podle posledních statistik pochází 85% zákonů od nich.
1. Lobbismus nerovná se korupce: např. když přijdete do Bruselu sdělit, že zdejší ČTÚ nedělá co má, stáváte se lobbistou (a započítají Vás do těch 30 tisíc). Mimochodem - už jenom v tom, že lobbisty evidují, jsou o krok napřed; u nás nevíme ani počet lobbistů, ani kdo to je, ani s kým se kdy sešel - a jestli na základě této neprůhlednosti chcete usuzovat, že jsme na tom líp, tak mi to přijde dost odvážné...
2. Neřekl jsem, že se v bruselu nevymýšlejí kraviny. Řekl jsem, že když dáte do jednoho pytle kraviny z Bruselu a do druhého kraviny našich poslanců, bude ten bruselský pytel menší. Musíte ovšem do toho bruselského pytle dávat jen to, co tam patří: ono se dost často stává, že když naši zákonodárci přejímají něco z Bruselu, dají si záležet na tom, aby z toho "pouhým překladem" udělali blbost na druhou. To ale opravdu není chyba Bruselu - právě naopak, to je ten důvod, proč našim poslancům kompetence ubírat (naposledy viz schválení protikorupčního balíčku, ze kterého nějakým "nedopatřením" vypadl požadavek na možnost rozkrytí vlastníků firmy, která dostane veřejnou zakázku; v takto základních věcech jsou v Bruselu dávno mnohem dál a právě proto se tam krade o řád míň).
1. To je jasné. Ale ti lobbisti se přihlašují do evidence dobrovolně. Tzn. nemusí tam být. (Jedině že by se něco změnilo, ale je to asi rok, co jsem to četl.)
2. Možná si zkuste přečíst některé evropské směrnice. Myslím, že budete hodně dlouho kroutit hlavou nad tím, čím jsou schopní se zabývat.
1. Ano, a u nás se nepřihlašují vůbec. Pořád platí, že v Bruselu jsou na tom líp.
2. Zkuste si přečíst některé naše zákony :)
V Bruselu se vymýšlí zbytečné drobnosti, u nás se przní základní nutnosti. Radši budu mít správně křivé banány než akcie na doručitele a kasino v každé vesnici.
Proti konkurenci ne, spíš proti zločinu. Opravdu si myslíte, že se všechna ta kasina uživí poctivě? Nebo spíš slouží k praní peněz (z čehož mají podíl)? A to pomíjím otázku, zda vůbec může být "poctivé" zneužívání něčí závislosti.
Problém není v akciích na doručitele per se; problém je v tom, že firma s neznámými vlastníky by neměla mít možnost získat veřejnou zakázku.
To opravdu nevíte, nebo tu hloupost jenom předstíráte? Skutečně nemáte tušení o tom, že současná praxe je u veřejných zakázek nastavit kritéria tak, aby jim vyhovělo jen málo firem (ideálně jedna)? A že je pravděpodobné, že kdyby bylo zjistitelné, kdo tu firmu doopravdy vlastní, tak by si politici nic takového netroufli? Bylo by potom totiž až moc jasně vidět, kudy tečou peníze do stranických kasiček...
Ne, primární problém je v tom, že stávající systém umožňuje, aby zakázku vyhrála firma, o níž se neví (a nelze dozvědět), kdo ji vlastní. Čímž ti, kteří o zakázkách rozhodují, mají možnost přihrát zakázku sami sobě - aniž by se o tom mohl kdokoliv dozvědět. Kritéria zakázky, kterými je dosaženo realizace tohoto záměru, už jsou jenom logickým důsledkem.
panecku to je logika. kdyz zrusime akcie na dorucitele tak se podle vas zmeni kriteria zadavani (tvrdite ze jsou dusledkem), tomu rikam blabol.
me osobne je naprosto fuk kdo je vlastnikem firmy xy pokud nabidla nejlepsi cenu at ji vlastni klidne predseda vyberovy komise, ja nikomu do talire videt nepotrebuji.
Panečku, už jsem to pochopil. Vy nemyslíte "kritéria" (podle kritérií se vybírá vítěz - kritéria nastavuje ten, kdo zakázku vyhlašuje), ale "pravidla" (která jsou nastavena zákonem - jak se mají zakázky vyhlašovat, včetně specifikací, co ne/smí/musí být v kritériích).
Mně není fuk kdo vlastní vítěznou firmu - a zvlášť ne v případech, kdy "nejlepší cena" je současně jedinou (formálně správnou) nabídkou. Čehož se dá snadno dosáhnout "vhodným" nastavením kritérií (minimální počet zaměstnanců, bagrů, obrat apod. - vynalézavost je velká, stačí si pár výběrových řízení prohlédnout). A mimochodem - že tohle nevíte, Vám opravdu neuvěřím. Spíš to vypadá, že se tady snažíte hájit zloděje a podvodníky :(
Prima, teď už jen vysvětlit, jak dosáhneme odstranění nesmyslných kritérií tím, že zrušíme s tím naprosto nesouvisející věc. Pohádky o tom, že po zrušení anonymních akcií se najednou všichni zastydí a půjdou do sebe si nechte pro malé děti ;-)
Mimochodem, někde jsem četl, že firmám s neprůhlednými vlastníky jde jen asi 10% objemu veřejných zakázek. Takže zásadní problém musí být někde jinde. Ostatně, stačí se podívat třeba na stavby dálnic - tam kralující firmy mají jasné vlastníky a přesto se, předpokládám, ani vy neodvážíte tvrdit, že se zakázkami na naše dálnice je vše v pořádku :-D
Výraz "akcie na doručitele" byla zkratka pro dále popsané zneužívání. Anonymní akcie se kromě toho zneužívají i ke korupci a praní peněz (nedokumentované = neprokazatelné převody v podstatě libovolné částky). Jejich zrušení samo o sobě nezabrání přihrání zakázky "sám sobě", ale výrazně ho zkomplikuje (samozřejmě, měl by to doplnit požadavek zákona na odhalení vlastnické struktury firmy, která zakázku vyhraje).
A jistě že to není všelék, ale ne-zanedbatelnou část podvodů to eliminuje. Nebo se opravdu snažíte hájit názor, že veřejné zakázky by se neměly zprůhledňovat? Proč hájíte názor, že by se to mělo podvodníkům a zlodějům ulehčit natolik, aby ani policie neměla šanci zpětně zjistit/prokázat střet zájmů nebo podezřelý přesun financí? Korupci nelze eliminovat - lze pouze nastavit podmínky tak, aby bylo co nejtěžší ji utajit. Čím těžší to bude, tím méně lidí to (logicky!) zkusí - a ty ostatní bude snazší odhalit a korupci jim prokázat.
ale samozrejme at se zpruhledni zadavani a jsou jasna pravidla a nediskriminujici vyberova kriteria. to je co zpruhledni statni zakazky, ale zruseni akcii na dorucitele urcite nic nezpruhledni. a jak jsem napsal vyse, pokud bude ferove zadani a vyhraje ho nejnizsi nabidka tak je mi fuk ci je majitelem one firmy predseda vyberove komise ci syn premiera, naprosto fuk.
Není to fuk. Pokud se do výběrového řízení přihlásí moje firma, nemám co dělat ve výběrové komisi (tj. mám na to upozornit a odstoupit). Kvůli akciím na doručitele není možné v případě pochybností zpětně zjistit, zda někdo z komise byl nebo nebyl ve střetu zájmů.
Už se tady opakuju jako kolovrátek - fuj, víckrát už to omílat nebudu. Myslím, že už to dávno musí být všem jasné - včetně toho, že akcie na doručitele může obhajovat jen ten, komu se hodí (což čistými úmysly moc nezavání). Anebo od reality odtržený idealista: kvůli takovým jsme si užívali 40 let komunistů. Tečka.
hlavne ale plati ze stat si ma veci resit sam a nema je sverovat nekomu jinemu bez moznosti tohle pravo kdykoli odejmout a prevzit jen to co skutecne chci, mit vlastni danovou, pravni a jakoukoli jinou politiku.. coz ovsem krachujici experiment ve vlastnim zajmu samozrejme vylucuje - a to dokonce i pres politickou vuli to nejak protlacit proste nakonec vyhrala realita (rozdilne ekomonicke, socialni a historicke zaklady)
Ad 2 - když tohle je dáno právě zcestným pojetím současné EU, kdy to funguje tak nějak opačně, než USA. Prostě si státy EU jako suverénní prvky drží věci, které by logicky patřily spíš do centra (armáda, zahraniční politika), naopak se do EU předávají pravomoci i ve věcech, které jsou v USA plně v kompetenci jednotlivých států.
Pak se nedivte, že byrokrati v Bruselu vymýšlí věci, které se v některém státě jeví jako naprosté pitomosti...
Mě by se náhodou pojetí Evropy podobné USA docela líbilo - předejme do centra věci, které opravdu má smysl řešit centrálně a naopak odeberme centru řadu pravomocí nad lokálními věcmi - hned by zase EU začala dávat smysl. Jenže z řady důvodů to je asi jen nereálný sen :-((((
Ano, máte pravdu, EuroUSA by bylo řešením. Opy a ČTÚ bychom nepotřebovali ani už žádné, na kontrašpionáž bychom měli obyčejnou starou dobrou tajnou policii, to už dnes technicky jde. Ale to by musel být nějaký jiný Barroso, z paralelní reality. Brusel kráčí k něčemu mezi EuroSojuzem a EuroDelhi. O "trhu" si můžeme nechat zdát, máme zde ekonomiku, v které jsou poskytovatelé předražených produktů čím dále tím více zákony skrytě chráněni před konkurencí. A ty zákony přicházejí právě z onoho Bruselu. A doplácí spotřebitel, tedy my všichni. A já čekám, kdy kvůli Libyi opět zavedou i ty hraniční kontroly, stejně jako to měli ve Svazu.
Jestli CTU spravuje veskerou komunikaci v eteru, tak poznamky o rozpoctu apod. jsou trosku podjate. (mate letecka pasma, vojenska, radary, rozhlas, tv, dvb, satelity, michani s okolnimi staty, wifi atd... ) Na druhou stranu, tento clanek me nepoburuje jako vystoupeni Vaseho redaktora v hyde-parku, pritvrdit podminky pri rozdavani licenci je velmi vhodne a srovnani s aktivitami zahranicnich uradu je nezbytne, je dobre, ze to nekdo dela (nemel by to delat sam CTU?)
ad Dial) tak kdyby na mobilni trh vstoupil zrovna Dial tak by to zadna velka vyhra nebyla. Modri jiste vedi.
ad volne frekvence) k dispozici jiz nejsou ZADNE gsm frekvence ktere umoznuji vybudovat ekonomicky prijatelnou sit s celostatnim pokrytim. 1.8G je ekonomicky prijatelne ve mestech, ale vzhledem k hustote bts jiz ne mimo mesta. Tudiz se 4 operator proste NEKONA ani kdyby jsme se na hlavu postavili.
CTU podle me nejak nastavi podminku velkoobchodni nabidky, ale bude to nastaveno zhruba stejne jako u DSL. Tedy tak, ze bude mozne nabizet velkoobchodni cenu nad cenou "akcnich" cen pro koncaky. Takze to dopadne stejne jako u ADSL. Monopol (zde oligopol) se jeste vice zafixuje.
...ale i všude jinde, kde by fungovat měl. Několik zářných příkladů:
1) Rozhlasové pásmo FM
Děs a hrůza. Přidělují se desítky nesmyslných vysílačů, které se překrývají, ruší se navzájem a nebo omezují dosah stávajících, nekontroluje se dodržování povolených parametrů (třeba překračování výkonů a podobně), prostě tam panuje naprostá anarchie. V součinnosti s Radou pro RTV vysílání také došlo k likvidaci samostatných lokálních rádií, kdy dříve si konkurující a překrývající stanice jsou dnes součástí té samé sítě (typicky Hitrádio, Fajnrádio apod.). Přitom tyto stanice mají překryvy, často i vysílají dvě Hitrádia z jednoho vysílače v tom samém městě a zabírají tak frekvence. Tím pádem je už dneska znemožněn vznik jiných rádií, nepatřících do současné rozhlasové mafie asi čtyř firem, které éter ovládají a zásobují nás otřesnými kolovrátky, které se za rozhlasové stanice nedají označit.
A ani se nedají poslouchat, zkuste si někdy v blízkosti hranic naladit libovolné české rádio a pak třeba německé nebo rakouské - to zahraniční bude mít asi o deset tříd lepší kvalitu zvuku, ale bude tišší. To proto, že u nás se překračuje povolený zdvih a komprese, a tak české stanice sice "řvou", ale zvuk mají otřesný. Vliv to ale má opět i na zarušenost pásma, Němci si už dokonce u ČTÚ oficálně stěžovali na rušení od českých stanic vlivem vysokého zdvihu, ale bylo to zameteno pod koberec a nic se nestalo.
2) Televizní vysílání DVB-T
Celý přechod na DVB-T v ČR byl neskutečně zdlouhavý a špatně naplánovaný, v mnoha lokalitách se třeba rok nevysílal vůbec druhý multiplex s komerčními stanicemi, ač to technicky bylo možné. Spousta lidí raději přešla na satelitní příjem, než aby sledovala ČT v digitále a zbytek v analogu. V některých oblastech byly zvoleny naprosto špatné kanály, a vysílače se tak ruší, jedná se zejména o východní Čechy a Svitavsko, kde i přes upozorňování odborníků přidělil ČTÚ na Kojál a Černou horu ten samý kanál (ač bylo možné využít jiné), a v oblati překryvu těchto dvou vysílačů (která je dost velká) nyní nelze sledovat na mnoha místech ani jeden a jsou zde problémy s příjmem. ČTÚ před spuštěním vysílačú odbýval připomínky s tím, že to problém nebude, teď už pomalu přiznává, že ten problém existuje a že ho možná bude řešit. Přitom i z modelů pokrytí od začátku bylo jasné, že se vysílače budou rušit. Zde je krásně vidět, že tam pracují jen a pouze diletanti, kteří vůbec nevědí, která běží.
a do třetice krásný příklad - WiFi pásma 2,4G a 5G
Anarchie panující v těchto pásmech se snad nedá s ničím srovnat. Někteří ISP překračují povolené výkony až dvěstěkrát, třeba v Praze vůbec není problém jasně ukázat, jací to jsou - každý v branži to ví, mnohokrát se na ně posílaly stížnosti na ČTÚ, ale roky si tyto firmy vesele vysílají dál a zarušují pásmo těm slušnějším. Jedna z těchto firem má stanoviště na jedné z nejvyšších budov na jihu Prahy, a dělá klientské spoje na 7-8 km, své vysílače má připojené i 10 km daleko, to vše na sektorovou anténu, do které praží dovezenými high-power kartami. Navíc se vysílá snad všude, třeba v centru Prahy není problém naladit spoje i na 6 GHz, kde vůbec nic být nemá, stejně tak v indoorovém pásmu a podobně. Pokud se chcete chovat v pásmu slušně, nakupujete drahé extrémně směrové antény a stahujete výkony dle norem, nemáte šanci. 200W mikrovlnka vyzařující v 90-stupňovém úhlu se prostě odsměrovat nedá.
Takže mobilní služby jsou jen ten nejvíce viditelný příklad neschopnosti a diletanství tohoto otřesného úřadu. Jenže zatímco na operátora se občas dá zatlačit a různými cestami si nižší cenu vykopat, volné frekvence si vykopat nemůžete.
K rozhlasovému pásmu pak jako příklad jeden článek... http://www.digizone.cz/clanky/zpusobi-pripravovane-radio-dalnice-kolaps/
To co popisuje JM je jen takova spicka ledovce ;D. Zajimavy, ze specielne GL k obema pasmum porusuji predevsim firemni uzivatele (respektive ruzni provideri). Vetsina BFUcek si totiz vystaci s prutovkou na koupeny krabce. Uz sem ovsem videl i 16tkovej segment v byte. Kdyz sem se ptal proc, tak proto, ze jinak to uz ve vedlejsi mistnosti nechodi. Kdyz sem proscanoval pasmo, ani sem se nedivil.
Rozmohl se nám nový nešvar: zavádění FUP na 3G síti, která sotva začíná mít dostatečné pokrytí.
Tohle je také vhodné podat na ČTÚ, protože uživatel je uváděn v omyl reklamou, kde je nabízena "chytrá síť", a skutečnost je pak diametrálně odlišná.
Dnešnímu chytrému telefonu nemůže stačit 37.5MB na týden, to je zhovadilost. A po vyčerpání této kvóty už neuděláte vůbec nic, protože rychlost se zpomalí na úroveň CSD, a to má za následek, že servery vás odmítají pro timeout.
Jednoznačně podvod na uživatele ve velkém a v novém hávu!
Telefonuji zdarma přes NET tak jaké drahé telefonování? Nechápu o čem to tady píšete.
Podívejte se do USA. Banka chtěla zavést poplatky. Udělala na netu protestní akce a během týdne jim uteklo několik stovek tisíc klientů. A najednou to šlo i bez poplatků - ředitel couvnul od zavedení poplatků. Vezměte si z toho lid příklad a přestaňte tady plácat blbosti o malé konkurenci.
Navíc při telefonování přes net si tolik neškvaříte mozek rádiovým signálem.
Tak si to sem pod zkusit. Kdyz zmenis banku (a s tim cislo uctu) budes jeste 1/2 roku potom litat po ouradech a dohadovat se snima a nahlasovat ... Kdyz uteces k bance, ktera je "bez poplatku", tak presne mesic potom ty poplatky zavede.
Samo pres net telefonuju taky, a ceny jaksy neresim, neb mi tezko nekdo pri me utrate 500kc rocne nabidne neco levnejsiho ;D. Jiste, mobilnim netem bych nepohrdnul, ale za ty prachy a stema parametrama necht si ho vetknou (podotykam, ze si za net platim o rad vic nez drtiva vetsina zde diskutujicich, neb si platim garantovanou linku).
Co mají úřady společného s bankou? NIC! Státní úřad zajímá hlavně variabilní symbol. Oznámení o změně účtu můžeš podat kdykoliv až budeš mít cestu kolem.
Prostě si založíš nový účet a zrušíš starý nic složitého. Trvalé příkazy máš za pár minut, inkasa jsou horší, ale ty se většinou taky dají nastavit taky po netu.
kdyby to meli jednodussi.
Predstavuju si to zhruba takhle: Nejaka obcanska iniciativa - nebo treba i Lupa - pripravi standardizovany dopis se stiznosti k EK, nebo treba jenom CTU, ktery bude mit spravne nalezitosti atd., a na web jej vyvesi jako sablonu, spolecne s instrukcemi co kde doplnit a kam to poslat (vcetne postovnyho). Dokazu si predstavit ze se najde dost lidi ktery, kdyz to dostanou takhle pod nos, ten papir vytisknou, podepisou, napisou na obalku adresu, pripoji potrebny pocet znamek a hodi do schranky cestou do/z prace.
Kdyz jich dorazi par tisic v papirove forme s podpisem tak se tim spis nekdo bude/muset zabyvat.
Je sice smutne ze to v cechach takhle chodi, ale za pokus by to treba stalo...?
článek dobrý, ale ryba smrdí od hlavy, čekal jsem nějakou polemiku na téma postupné výměny členů Rady ČTÚ - právě dnes vypršel mandát radnímu Štěpánkovi - tušíte již, kdo za něj? Nominaci bude muset udělat premiér, nebo nový ministr průmyslu a obchodu - takže kdo to bude? Stávající Radě by nejspíš vyhovovalo prodloužit mu mandát, ale já jsem rozhodně proti.
jak to změnit. Domluvit se na akci, aby uživatelé mobilů přešli k jedinému operátorovi, například k Vodafonu. Je mi jasné, že nepřejdou všichni, ale kdyby se podařilo rozpohybovat pár miliónů uživatelů mobilů, ekonomické dopady na operátory by byly velmi účinné. Řekl bych, že tak účinné, že v rámci své záchrany by byl ochoten dělat divy.
To je pěkné ,ale proč k Vodafonu--to zavání opět českou vyčůraností--kolik ti daj?? co takhle zkusit na týden,nebo i měsíc nemít mobil přilepený k uchu.Já myslím,že by to určitě šlo, jen trochu chtít.Dřív taky nebyl a nic se nedělo.Co bylo třeba se objehlo a vše taky fungovalo--a určitě líp.