A mam pocit, ze vyska plateb to, jestli zakon porusen byl nebo nebyl neovlivni.
To neni tak uplne jasne. Problem teto debaty je ttiz mozna v tom, ze ona je do znacne miry mimobezna - z prispevku jsem usoudil, ze se debatuje trochu necem jinem, nez je to, co te trapi nejvic - a pak se samozrejme nelze dobrat vysledku.
Shrnu-li tvoje pripominky, tobe jde v zasade o to, aby nad takovymi firmami dbal bankovni dohled, ktery povazujes za zaruku urcite kvalitni manipulace s penezi a umoznil by ti byt "klidny". Myslim tedy, ze ani pravni rozbor, ktery ukaze, ze zakon o bankach porusen neni (a ja jsem o tom presvedcen) te prilis neuklidni, naopak, pokud ukaze, ze zakon bankach porusen neni, zrejme se budes sam sebe ptat, zda je to chyba onoho zakona (ktery nemusel s necim takoovym vzhledem k dobe sveho vzniku pocitat). Hlavni otazka totiz je, jestli by stat mel mit nad takovymi spolecnostmi dohled - a tuto otazku nam pravni rozbor nevyresi. Ty mas dojem, ze by jej mit mel, ja se domnivam, ze stat by to delat nemel - ja si, s laskavym dovolenim statu, chci posoudit riziko, kdyz nekam davam penize, sam (a statni zaruka "kvality" se v pripade bank ukazuje jako neprilis ucinna a statni dohled nad Zaloznami byl IMHO vyslovene skodlivy).
Mel bys take vedet, ze audit je bud' zcela formalni, nebo drahy. O formalni jiste nestojis - a drahy, mam vazne pochybnosti, ze Q systemem rocne protece dostatecna castka na to, aby si audit mohli vubec dovolit.
Ale reseni naznacujes vlastne sam - AZ bude mozne prostrednictvim techto systemu bezne platit, TAK lide zacnou mit potrebu mit tam ulozeny vetsi nez zcela male penize. PAK teprve bude potreba vazne zkoumat pozadi a seriznost takove firmy (ne, kvuli maximalne petistovce, o kterou zhruba muzes v nejhorsim pripade prijit ted se malokdo hodla opravdu vzrusovat a najimat soukrome detektivy). A obracene - nema smysl delat audit a dalsi drahe humbuky, kdyz tam lide ukladaji jen drobne, a, vzhledem k tomu k cemu lze sluzbu pouzit, vic ani nema smysl tam vkladat. Nevim, za co bezne utracis svoji vyplatu, ale vazne pochybuji, ze bys jen jeji dvacetinu dokazal v dohledne dobe pravidelne utratit pres "Q" (ledaze budes stedre honorovat vlastni clanky), takze budovat mechanismy, ktere te zbavi obav o tretinu vyplaty je zcela zbytecne.
Takze, tve obavy jsou na miste, ale nejsou spravne v case. V teto chvili (a jeste hezkou chvili nasledujici) jsou tve pozadavky v podstate likvidacni. Velke firmy nemaji na zavedeni takovych systemu momentalne zajem a male firmy, ktere to dokazi, a ktere se snad casem zmeni v ty velke - ty nemohou prisne podminky, ktere pozadujes, splnit. Neformalni audit je zalezitost par set tisic a bankovni licence desitek milionu.
Bud' si ale zcela jist, ze hned pote, co velke bankovni domy nejake mikroplatebni systemy zavedou, zacnou lobovat za vznik zakonu, ktere by podminky ktere pozadujes, a ktere nakonec nechaji u vesla zase jen ty velke bankovni domy, prosadi.
Je to, tusim, nejakych ani ne 6 let, co se predstavitel managementu KB nechal slyset, na otazku, zda KB umozni pristup k uctum i pres Internet ze ne, protoze Internet je hracka pro par studentiku kterymi se nestoji za to se zabyvat. A hle, dneska uz ho maji ...