Vlákno názorů k článku Proč to ten Google vlastně dělá? od Miloslav Ponkrác - Gates neskákal kam jiní, naopak. Jeho vizi počítač...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 13. 8. 2009 17:51

    Miloslav Ponkrác
    Gates neskákal kam jiní, naopak. Jeho vizi počítač na každém stole a sw pro běžné lidi za malý peníz byla prostě šílená a všem připadala směšná. Tahle vize dostala Microsoft tam kde je.

    Ostatně stejnou vizí převálcoval i mnohé další firmy. Spousta firem si hájí nejvyšší enterprise segment a Microsoft jim ukrajuje zespoda. Třeba ne kvalitou, ale prostě zespoda.

    Microsoft je bezmocný proti firmám, které nekašlou na spodní příčky zákazníků, a nekašlou na ty malé firmy dole.

    Apple vytváří celý ekosystém, ale kdo není naladěn na jejich vlnu, toho neosloví. Mě například Apple neoslovuje, i když věřím, že jsou velmi dobří a nikterak je nesnižuji. V zásadě ale Apple je Steve Jobs a nejsem si moc jistý, jak dlouho by se Apple držel v takové kondici, když Steve odpadne. A v souvislosti s jeho zdravotním stavem to není otázka pouze teoretická. Apple sice může vyměnit leccos, ale je výrazně závislý na Stevovi. Ostatně již jednou tenhle člověk byl vyražen z Apple a Apple málem nepřežil, proto je tam znovu.

    Například nemůžu být u Apple, když se kompletně rozhodli, že budou prodávat pouze monitory s lesklým displejem. Na to prostě nepřistoupím. Stejně tak jako na obrovské závislosti na iTunes, či AppStore.

    Microsoft už dávno neřídí Bill Gates. Osobně si myslím, že Bill Gates již několik let se vzdaluje od Microsoftu, a že ho to už nebaví. Možná také proto, že své vize už dávno nemůže realizovat, protože akcionáři a peníze řídí více, než cokoli jiného.

    Apple využil chytře momentálních slabin, které jsem také viděl.

    První byla slabina Sony, které se odmítlo podílet na mp3 přehrávačích, protože nechtěli podporovat pirátské stahování proti SonyBMGMusic. Po uvedení iPoda Sony pochopila o co se připravila, a vyrazila šéfa a udělala restrikce.

    Druhá je podcenění u Microsoftu (už ne Billa Gatese, ale Steve Ballmera), tedy faktu, že komp už není zázračná technická mašina, ale spotřební elektronika s jinými pravidly. Lidé už nepotřebují výkon (kromě pár mešugé hráčů, a případně pár profesí málo procentně zastoupených v populaci). Vista to dorazila. Microsoft nemá nic, co by na segment spotřební elektroniky dal – jeho Windows jsou předražená pro oblast netbooků a levných notebooků, a jsou tak hw náročná, že jsou na ně nepoužitelná. Ale prodávají se jich víc a víc.

    Třetí je fakt, že výrobci mobilních telefonů zaspali rovněž. Já když vybíral mobil, nenašel jsem nic, co by mi vyhovovalo, protože vše je jen technicky efektní krabice se super duper featurami, ale jinak nic moc. Tohoto faktu mimo jiné využil i Jablotron a zaplnil mezeru svým stolním telefonem pro staré lidi. A Apple opravdu dnešní mobilní hnůj využil a vymyslel iPhone.

    Apple pouze využil dnešní blbosti masových trhů, které přes své CRM analýzy, finanční analýzy a další nevidí, kdo jejich produkty používá. Být Microsoft, Sony a další pokornější, Apple už je v kytkách. Ale kdyby jsou jen kdyby, při dnešní situaci bude Apple ještě dlouho kvést.
  • 13. 8. 2009 9:59

    jd (neregistrovaný)
    obe firmy maji tolik prostredku, ze delat nejaky "vedlejsi" business nema vliv na kvalitu toho hlavniho co se tyka "vyroby"

    Otazka je jak se na to bude tvarit zakaznik.
  • 14. 8. 2009 7:49

    VfB (neregistrovaný)
    kde Apple přináší nové vize, které se stávají vzorem pro všechny následovníky, stačí se kouknout:
    nejdříve iMacem zrušil definici počítače jako ošklivé šedé "kancelářské" krabice
    poté něco podobného udělal s OS a MS ten koncept nedokázal s XP ani kvalitně okopírovat (vyšlo mu něco šerednějšího jak staré W98)
    pak přišel s iPodem a ten vylepšil funkcí coverflow
    poslední věc, která "redefinovala" celý trh byl iPhone

    kdežto MS jen kopíruje a kopíruje, často špatně a šíleně pozdě, jen si vzpomeňte jak dlouho trvalo MSIE než se naučil zobrazovat více webových stránek najednou (pokud vím, tak byl ten naprosto poslední, kdo zavedl taby)

    jsem zvědavý jak dlouho mu bude trvat, než se pokusí okopírovat Facebook
  • 14. 8. 2009 11:54

    anonymní
    mimochodem aktuální asi 3 dny stará novinka - ke všem jejich notebookům si můžete pár dolarů připlatit a získáte matný displej. Kdyby to takhle umožňovaly i jiné firmy (sám mám kvůli tomu 80 tisícovou hračku od dellu)
  • 14. 8. 2009 12:10

    Miloslav Ponkrác
    Apple udělal také mnoho věcí, které šly do šrotu, či byly propadáky.

    Nepíšu to proto, že bych chtěl hanět Apple, ale pro vyváženost.

    Apple by nikdy nešel do niky, která je prázdná. Kdyby Sony nebyla hloupá a dobrovolně se nevzdal mp3, nikdy by Apple neudělal iPod.

    Kdyby výrobci mobilů a PDA vyráběli něco jiného, než geekovské hračky (plus mínus), nikdy by Apple nešel do iPhone.

    Apple si hlavně dává pozor, aby pořádně vydělal, a proto jen využil blbosti jiných.

    Otázkou je, jestli to takhle půjde dál. A jak dlouho. Apple si nikdy nedokázal poradit s ničím jiným, než prázdnou nikou, kde téměř nikdo nebyl. Kdykoli byli úspěšní, tak hlavně proto, že jiní podcenili danou oblast. Proto jí také především pořádně zkasírují.

    Microsoft si zase dokázal (byť s mnoha neúspěchy) poradit i s oblastmi, kde už měl silné soupeře. Například úspěch XBoxu je něco, co by Apple nikdy nedokázal. Nacpat se do niky počítačových konzolí, a soupeřit s existujícími.

    Stejně tak Microsoft třeba prosadil MS SQL na dost silnou pozici přesto, že na databázovém trhu je hodně plno.

    Ostatně moc hezky je to vidět na jejich operačních systémech. Jak Apple, tak MS přišli do oblasti operačního systému, kde již nebylo tak zcela prázdno. MS to dotáhl na 90% rozšíření, Apple se drží kolem 10%, a to ještě jen na USA trhu.

    Nechci nadržovat MS, ale každá ta firma má jiné schopnosti. Apple musí už z principu objevovat prázdná místa, jinak zkrachuje. Pak udělá něco hezky ovladatelného a vydělá balík.

    Každá firma má své slabé a silné stránky. V okamžiku masového trhu, kdy nikdo nevidí zákazníka, jen masový trh, má Apple obrovskou výhodu. V okamžiku, kdy tomu tak nebude, bude Apple velmi ouvej.

    Microsoft zase zoufale hledá vizi dalšího rozvoje a snaží se dojit Windows, Office, a další oblasti. Zoufale se snaží stát se někým velkým na internetu (viz Bing, Live a řada dalších pokusů, ostatně vysoká částka na hranici krachu MS, kterou chtěl MS dát za Yahoo také leccos říká). Nicméně Windows bude dlouho ještě dojná kráva vysoké dojivosti.

    Osobně sázím na to, že jak Apple, tak MS tu budou ještě velmi dlouho.
  • 14. 8. 2009 12:24

    Miloslav Ponkrác
    Ale pro mě už je pozdě. V okamžiku, kdy jsem se rozhodoval, jestli přejdu na Apple byla možnost jen lesklých displejů. Tečka. Rozhodnutí Apple bylo jiné, než lesklé displeje nebudou existovat.

    Ok, vrátil jsem na Windows XP, ve virtuálu mám Linux, a sbohem Apple.

    K Apple jsem chtěl přejít několikrát, a nikdy se mi to nepodařilo, protože Apple mi chtěl diktovat naprosto nepřijatelné věci. S lesklým displejem jsem dělal, a pokud mi někdo bude nabízet pouze lesklý displej, nebudu jeho zákazník, ať to bude Franta, nebo Pepa.

    Navíc jsem se tehdy s konečnou platností rozhodl, že už nikdy pokus o Maca neudělám, protože bych pravděpodobně musel kdykoli udělat spoustu kompromisů, které jsou dosti podstatné (viz ten diplej). Ten drobný příplatek je $50. Dva roky jste nekoupili u Apple nic jiného, než lesklý display. Pochopil jsem, že pro mě je lépe zůstat u klasického PC, lépe splní moje požadavky.
  • 13. 8. 2009 9:35

    Tomáš Bleša (neregistrovaný)
    Pane Hlavenko, zajímá mě Váš pohled na strategii obou firem. Přijde mi divné, že místo toho, aby ty firmy rvaly peníze do vývoje a vylepšení svého core-businessu, snaží se pronikat jinam, což může dlouhodobě původně získané pozice oslabit.
    Vezměme si třeba firmu A, která bude mít naprostou dominanci ve výrobě a prodeji jogurtu a firmu B, která bude naprosto dominovat trhu pečiva. Je jasné, že spousta lidí snídá jogurt s pečivem. Je strategicky správné, že by A mělo založit pekárnu nebo B začít dělat jogurty? Ja jasné, že dodávat celou snídani je mnohem větší business.

    Možná ten příměr pokulhává, ale přijde mi úsměvné, že by si někdo mohl myslet, že lidi přestanou potřebovat OS, všechno bude v prohlížeči formou SaaS. Přijde mi to stejné, jako kdyby si A řeklo "Co kdyby lidi snídali jenom suché pečivo".

    Dle mého názoru by měl MS nacpat co nejvíc peněz do Windows 8. Udělat z toho naprosto dokonalý, user-friendly systém, který nebude vedle MacOS X vypadat trapně. Možná by mohli udělat odlehčenou variantu pro netbooky. Vykašlat se na bing - zajistit, aby vyhledávání v OS fungovalo jak má (což nefunguje).

    Google by měl vylepšovat vyhledávání, adwords, adsense a další svoje internetové služby. Vykašlat se na Chrome*.

    Obě firmy začínají trpět syndromem Alexandra Velikého (nebo možná jejich akcionáři). Mám pocit, že MS s tím začal a Google se následně nechal strhnout a přistoupil na jejich hru.
  • 13. 8. 2009 15:47

    Hlavenka (neregistrovaný)
    Velké a dobře řízené firmy umějí kvalitně dělat více produktů současně, umějí expandovat do jiných oblastí, i když to není lehké. Myslím, že Microsoft to dobře dokázal třeba s XBoxem - věc, kterou nikdy nedělal, a je v tom překvapivě úspěšný v boji proti starým matadorům, jako je Sony a Nintendo.

    Google má "multiproduktovou" strategii přímo v genech, to je "továrna na produkty". I když jim všechny neuspějí, některé ve svých kategoriích zvítězí a to se počítá.

    Otázku dostatečnosti investic do Windows 7, 8, 9 (atd.) neposoudím. Nemyslím si ale, že dokonalý produkt se dá udělat tím, že se do něj hodně investuje - jestli na Windows dělá 200 programátorů naráz, pomohlo by, kdyby jich dělalo 2 000? Nemyslím si. Windows mají určitou architekturu, která jim "zadělává" na poněkud těžkopádný pokrok, s tím MS nic neudělá, a dále nezapomeňme na to, že Apple je v podstatě uzavřený systém (vlastní Hw+vlastní SW, nepříliš otevřeno i cizím aplikacím). To samozřejmě vede k mnohem elegantnějšímu výsledku.
  • 13. 8. 2009 17:28

    Pavel Kout (neregistrovaný)
    Jenže MS si svou cestu vybral sám a dobrovolně — když se vydal směrem „budeme prodávat jen software“ a „Windows na každém stole“. Tím, že všechny převálcoval, sice dosáhl výrazného úspěchu, ale také sám sobě svázal nohy.

    Rozdíl mezi Apple a MS je v tom (přísně subjektivní názor!), že zatímco Jobs má vizi a vytváří ekosystém (Mac, OS X, Bonjour, iTunes, iPod, iPhone, dotykové ovládání, Apple TV, Time Capsule, Airport Express/Extreme), tak Gates skákal tam, kde jiní zrovna začali být úspěšní. Takže místo aby hype vytvářel, tak na něj pouze reagoval a doháněl to, co mu zatím uteklo. A je asi faktem, ž edoba, která mu tento přístup umožňovala, bude nejspíš nenávratně pryč.

    Jasně, že pro Apple jsou změny jednodušší (OS 9 > OS X + Classic > OS X only) a MS je vázán hromadou připojeného byznysu s hw/sw, ale znovu připomínám: tuhle cestu si vybral Gates dobrovolně — nelze přijímat pouze výhody a odmítat související nevýhody. Gates má rozdrobené samostatné produkty, které spolu často ani nemluví, kdežto Jobs má funkční skládačku, poněvadž na to myslel dávno dopředu. Třeba se za nějakých deset let začneme na Gatesovu strategii dívat jako na chybnou. A třeba nakonec Google vytře zrak všem. Kdo ví…
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).