Tak tyto případy jsem už přestal počítat. Kdysi jsem si myslel, že počítače jsou tu proto, aby lidem usnadnily život. Teď už dávno té iluzi nevěřím. Počítače jsou tu proto, aby věci NEŠLY.
Jako programátorovi mi kdysi vstávaly vlasy, když jsem na podobný případ neschopnosti (špatná ovladatelnost, chybějící funkčnost, vše řešitelné úpravou v kódu) narazil, ale teď už to se mnou nehne. Tak často se to děje...
Náhodné situace:
- software v samoobslužných mašinkách v minilabech. Děsivé ovládání, fotky nemožno zvětšit, pouze náhledy 50x50px. Proč to tak je? Ne pane, tohle je speciální móóóc složitý stroj, to NEJDE.
- panely v busech pražské MHD ukazují pouze konečnou zastávku a nikdy aktuální. Ne pane, to je móóóc složité, to jinak NEJDE.
- cokokoliv ne zcela běžného na úřadech státní správy, samosprávy. Ne to jinak NEJDE, podívejte, takto to je v POČÍTAČI.
- storno placeného průchodu na čipovou kartu, která průchod omylem započetla dvakrát (nejmenovaná instituce). Ne, tohle NEJDE stornovat, za týden přijde PROGRAMÁTOR, nechte to tu na reklamaci.
- .....
Normální člověk si myslí, že když to NEJDE, tak je to jakési POČÍTAČOVÉ boží rozhodnutí dané podstatou věci. Dá velkou práci vysvětlit, že software může dělat cokoliv, funkčnost je ovlivněná pouze neschopností a leností programátorů (a samozřejmě rozhodnutími jejich tupých šéfů). A pokud něco NEJDE, měli by po nich požadovat, aby to ŠLO.
Poraďte kde najít BUGZILLU k běžně používaným produktům třetích stran?
No alespoň jedna věc už je nějakou dobu opravena. Panely v busech pražké MHD ukazují aktuální zastávku. Zde se ukazuje výhoda státem financovaných institucí - na opravu letitých chyb občas dojde, protože v rozpočtu zbydou peníze :-).
Kdežto u komerčních firem na takové opravy dojde maximálně v nové verzi produktu u kterého musí člověk zaplatit plnou cenu a to ještě jen pokud si na to stěžuje masivní množství uživatelů a to ještě jen někdy (viz třeba dlouholeté chyby ve firmwarech mobilních telefonů, nedávno o tom byl článek na mobilmanii). Opravovat chyby je zakázáno, protože to nepřináší žádný krátkodobý zisk a na jméno firmy se dneska už nehraje - to se buduje jinými způsoby. Divná to doba.
Přesněji: panely v pražských busech zobrazují příští zastávku, takže když autobus zastaví, nevíte, kde jste.
Ale to nevíte stejně vzhledem k tomu, že na to řidiči občas kašlou a jsou o jednu nebo dvě zastávky napřed nebo pozadu.
Presne tak. Jsem programator a kdyz mi jiny programator rekne "to nejde", tak mam chut ho nakopat do ... pozadi a poslat ho na rekvalifikaci na zednika, nebo neco podobneho.
Jde/nejde... Jak se to vezme.
Ja znam cloveka, ktery ma chut nakopat kazdeho od nejz uslysi "nemam cas". Vzdyt je to prece nesmysl. Kazdy z nas ma 24 hodin casu kazdy den a je vec jeho priorit jak s nimi nalozi. Spravna odpoved zni: Casu mam spoustu, ale to co po me chces delat nebudu, protoze se chci venovat jinym vecem (ktere povazuji za dulezitejsi).
Jenze takova dlouha odpoved je dost neprakticka a nekteri ji zkracuji na "nemam cas".
Kdyz vam kolega programator odpovi, ze neco nejde, tak to obvykle znamena:
V ramci casu a prostredku ktere mam na dany projekt od sefa k dispozici, v ramci penez, ktere zakaznik zaplati a v ramci moznosti hardwaru na kterem to pobezi to nejde.
Davat nekomu za zle, ze to zkrati mi pripada hloupe.
Ano, - nekteri programatori by tam mohli jeste pridat "v ramci mych odbornych znalosti", ale to je vetsinou mene casty duvod, proc neco nejde, nez ty predchozi.
Nějak jsem to za pět minut zprasil a teď už to předělávat nebudu. Kdybych to předělal, tak musím upravit tohle, támhle, tuhle, analýza se odflákla, takže se to celý rozsype, jsem rád že to chodí. Takže to fakt nejde.
Tato veta neni cela.
A to co nebylo receno v zasade muze znit dvema zpusoby:
-Zprasil jsem to za pet minut, protoze jsem liny a chci se zbytek hodiny flakat (a cist Lupu).
nebo
-Zprasil jsem to za pet minut, protoze sef trva na tom, ze takovych ukolu musim udelat za hodinu asi deset.
No ja mam taky zkusenosti, ze vetu "to nejde" slycham nejcasteji od novopecenych "programatoru", kteri se naucili jen "klikaci" programovani ala "dam na form v Delphi nejake komponenty a jestli to nepojede, nebo nebude umet neco co potrebuju, tak to nejde". Dost casto jim chybi logicke mysleni a co je nejdulezitejsi .... chybi jim smysl pro improvizaci.
Ale, ale, jste taky v Modřanech, takže to musíte vědět - tam (a určitě nejen tam) autobusy při zastavení jméno stanice oznámí hlasem. Dají k tomu takový gong, který mi připomíná zvuk u pití ze studánky v amigácké hře Black Crypt :-)
Bohuzel Flasi, ten duvod v posledni vete je cim dal urgentnejsi, zacalo to u 'adminu' pardon klikacich opic, ktere umi par obrazku ze skoleni a rikaji si administratori site a pokracuje to pres programatory. Verim, ze v oblasti OSS se se zminenou skupinou jen tak nesetkate, ale v oblasti bussiness software je to rekl bych ta nejvetsi skupina... analytikama to zacina a koderama konci... Jenze co naplat lidske zdroje jsou omezene a ukolu cim dal vice...:-)
Ono nemusí jít jen o neschopnost nebo hloupost. Člověk, který pracuje ve firmě a řeší tam v podstatě jen pořád tytéž rutinní úkoly, často časem zpohodlní a přestane vnímat svět za hranicemi toho, s čím se běžně setkává. Nedávno jsem měl příležitost tohle pozorovat při rozhovoru s nějakým člověkem, který měl být Cisco-certifikovaným odborníkem na sítě. Zjistil jsem, že sítím opravdu rozumí (což je poslední dobou spíš výjimka), ale pouze v rozsahu vymezeném tím, co je popsáno v Cisco manuálech a co on běžně používá. Kdykoli jsem naznačil řešení, které bylo mimo tyto mantinely, okamžitě ho bez váhání a bez přemýšlení zavrhl jako špatné, protože Cisco guidelines se o něm nezmiňují - a dokonce i "Kdyby to bylo užitečné, Cisco by to určitě nabízelo také."
Cisco zařízení bych zrovna za shity neoznačil. Jen mne trochu (trochu dost) mrzí, když někdo automaticky předpokládá, že není možné, aby (v určité oblasti) někdo jiný (a to nejen Linux) nabízel víc. Stejně jako když zákazník automaticky předpoklává, že člověk s glejtem tomu musí rozumět lépe než ten, který si problematiku nastudoval sám…
Ani ja jsem to nevztahoval zrovna na produkty CISCO (nektere). Neubranim se vsak usmevu, kdyz zduvodneni, proc CISCO PIX neumi routing (mezi vice sitovkami dle pravidel) je ten, ze PIX je firewall a ze si zakaznik ma koupit cokoli z rady routeru od CISCO a spojit to s PIXem... cenova a provozni narocnost takoveho reseni je asi kazdemu jasna, proste marketing jak vysitej...:-) A tak casto vidim situace, ze zakaznik ma PIXe + VPN terminator a routing mu zajistuje Linuxovy (napr.) mail server... lokalni provoz je smerovan na Linux, a ten dle destination rozhoduje o tom, zda-li to pujde do VPN tunelu na pobocku nebo do Internetu (jak asi oba vime, v Linuxu je to otazka jedne instrukce do routovaci tabulky). Zatizeni Linuxu touto funkcionalitou je +- nula a zakaznik je spokojen, ze usetril odhadem asi tak minimalne 15.000 (naprosto zakladni rada, ktera nema nic moc vykon) za zarizeni, ktere ve skutecnosti nepotrebuje... A bohuzel podobna konfigurace neni ojedinely pripad.
Pravděpodobně moc dobře vědí, že se jim to tak vyplatí. Tedy že bude víc firem, které si v podobné situaci přikoupí ten Cisco router, než těch, které se naštvou a dají tam jiný firewall. V databázích existuje úsloví "Nobody got ever fired for using Oracle." a tady to je podobné. Jinak řečeno, zaměstnanec (nebo externí expert) uvažuje takto: když použiju [největší jméno na trhu] a budou problémy, bude se předpokládat, že problémy jsou principiální a nikdo mi je nebude dávat za vinu; když použiju něco jiného, mohli by se ptát, proč jsem raději nepoužil[největší jméno na trhu]. Tak nebudu riskovat, koneckonců, moje peníze to nejsou…