Definici přestupku podle zákona jsem uváděl o něco výš, a oba dva potřebné znaky přestupku to jednání naplňuje - takže jde o přestupek. "Muselo by to být v zákoně napsané" není pitomost, hned dál v původním komentáři máte napsané, že v zákoně je spousta ustanovení typu "pokud nikoho neomezí" nebo "pokud nikoho neohrozí".
Pokud by platila nějaká pravidla, že něco, co vypadá jako přestupek, někdy přestupkem není, jsou to právě ty výjimky, proti kterým horujete. A bylo by to ještě mnohonásobně horší, pokud by ty výjimky nebyly napsané v zákoně, a předávaly by se šeptandou.
Pokud by zákonodárce chtěl, aby pravidla silničního provozu byla jen doporučením, a závazné bylo pouze jezdit tak, aby nebyl ohrožen ničí život, zdraví a majetek, napíše to do prvního paragrafu zákona a nemusel by řešit žádné výjimky u každého paragrafu. Jenže zákonodárce zjevně chtěl ustanovit nějaká pravidla, která platí i tehdy, když je zrovna někdo nechápe.
Ale vždyť vy ten zákon neporušíte, to je přece dáno již samotnou definicí přestupku v zákoně o přestupcích (tzn. paragraf 2).
Argument že "muselo by to být v zákoně napsané" je pitomost, protože pokud by ke každému bodu každého paragrafu muselo být uvedeno kdy to zrovna přestupek není, pak by ty zákony byly řádově delší. A právě proti těmto výjimkám bojují i samotní soudci, protože právě snahy podchytit každý možný případ jsou fatálně špatně.
Autopilot u auta je technicky násobně složitější technický úkol než autopilot u letadla. Při jízdě autem jste v každém okamžiku 1 sekundu od přípdné kolize (někdo vám vjede do cesty z vedlejší silnice, na silnici je překážka, možnost vyjetí ze silnice do pangejtu, dítě vběhne do ulice, na silnici je nečekaná díra ...). U letadel je pravděpodobnost kolize výrazně menší a čas na rozhodování autopilota větší. Navíc i tam je vždy pilot, který má možnost převzít řízení.
Detekovat prekazku se samozrejme par desitek let bez problemu umi, natoz detekovat naraz. Mr jirsak, neni dobre zvanit o vecech, o kterych nemate paru.
Pokud si ma samoridici auto vystacit s kamerou a gps, proc by si stimtez nevystacil vlak, kdyz jeho trasa je jasne definovana, takze se v libovolnem okamziku presne vi, kde se nachazi? Ta auta se kupodivu take navrhuji na existujici infrastrukturu, na ktere to, narozdil od tech vlaku, nemuze fungovat. Mimochodem, to ze na danem tratovem useku jede vlak se vedelo uz za cisare pana.
Oni cyklisté ne vždy jezdí až tak pomalu.
Prestupkem je skutek, popsany zakonem, a zpusobily, v danem miste a case, ohrozit/zpusobnit skodu/...
Zákony neurčujete vy, ale Parlament. A tu výše uvedenou větu jste nenašel v žádném zákoně, tu jste si právě vymyslel.
V zákoně je ve skutečnosti toto:
Přestupkem je zaviněné jednání, které porušuje nebo ohrožuje <b>zájem společnosti</b> a je za přestupek <b>výslovně označeno</b> v tomto nebo jiném zákoně
Jízda 200 km/h po dálnici tedy přestupkem je, protože ohrožuje zájem společnosti a zároveň je výslovně za přestupek označena zákonem.
Pro zcela automatické řízení vlaku potřebujete zvláštní infrastrukturu. Té se dá snadno docílit třeba v metru a tam je také nejlepší poměr nákladů na úpravu infrastruktury ku mzdovým nákladům - a proto se také automatická metra stavějí. U povrchové železnice je v ČR problém i to přenést do lokomotivy spolehlivě znak, který svítí na návěstidle. A těch pár desetiletí ty systému určitě neumí detekovat nečekané překážky na trati. Asi byste nechtěl, aby vlak na přejezdu sešrotoval auto, a dovezl ho až do nejbližší stanice, protože to tak má v jízdním řádu.
úplně samořídící auto nebude, dokud/pokud se nebude pohybovat po mechanicky uzavřené komunikaci (souboru komunikací), kde nebudou žádní chodci, a kde budou jezdit jen samořídící auta, schopná se mezi sebou navíc dohodnout.
do té doby bude samořízení jen tools na principu tempomatu nebo automatické převodovky, který z vás sejme část činnosti kterou řidič obvykle dělá, ale nezbaví vás zodpovědnosti za auto, a nezbaví vás povinnosti čumět na cestu a v případě potřeby převzít řízení.
doba, kdy se vyvalíte ovíněný z putyky, sednete si na místo spolujezdce, autopilotovi cvaknete DOMU, a rozložíte si noviny - je vzdálená ještě několik generací. přestože bych si takové auto rád koupil hned zítra.
1) neni pravda, zdaleka nejporuchovejsi soucasti vsech automobilu jsou prave jejich elektronicke prvky. Argumentovat leteckym provozem je pak nesmysl - tam jsou diametralne jine pozadavky na servis a udrzbu, auto se spolehlivosti letadla by stalo desitky milionu a dalsi miliony rocne na udrzbe.
2) ridit zcela automaticky vlak je radove jednodussi, proc uz davno nejsou vsichni propusteni? Ridit zcela automaticky vlaky umime uz par desetileti.
Ano, snaha urcovat vynika je naprosto zcestna, urcovat by se mela pricina nehody, ktera zadne vyniky mit nemusi. Respektive, ve znacne casti pripadu jim neni nikdo ze zucastnenych ucastniku provozu. Velmi casto je vynikem napriklad spravce komunikace.
Jenze opet, jednodussi je ukazat na nekoho ze zucastnenych, nez resit skutecnou pricinu. Kdyby se podobne vysetrovaly letecke nehody, nezjistilo by se nikdy nic.
Ale ono to v tom zakone je.
Prestupkem je skutek, popsany zakonem, a zpusobily, v danem miste a case, ohrozit/zpusobnit skodu/...
Tzn, sama jizda 200km/h po dalnici prestupkem neni, pokud zaroven nikoho neohrozuje. Ze si to zdejsi mocipani zjednodusuji a mistni ovcane se proti tomu nebrani, je vec se zakonem nesouvisejici.
Nadto cyklista se nepredjizdi, ale objizdi, coz je mozne i na mistech, kde je predjizdeni zakazano. Plati o vsech pomalu se pohybujicich objektech (traktory a podobne taktez).
To přece není odpověď na otázku odpovědnosti. Totiž, Vaše "během pár kilometrů by počítač našel místo" zní dobře do chvíle, než se v onom místě "něco stane". Třeba cyklista zpanikaří, protože auto, které se za ním deset minut "šouralo", náhle zrychlí, aby ho předjelo, což povede ke sledu událostí končících zraněním cyklisty. Nebo v onom místě náhle z pole do vozovky vběhne zajíc, kterého počítač předtím nezaregistroval, protože analýza hnědého fleku na hnědém pozadí není nic snadného, přičemž nová situace povede ke zranění cyklisty.
Jsou to sice nepravděpodobné scénáře, ale při rostoucím množství autonomních vozů a najetých kilometrů je prakticky jisté, že se jednou něco stane. A v tu chvíli do hry vstupuje otázka "Čí je to vina?"
Dnes je rámec jasný, ač to v konkrétním případě nemusí být fér, vždy se dá ně někoho ukázat, přičemž může jít o výchozí bod, z něhož se dá zkoumáním okolností dojít jinam.
Ale jak to bude v případě, kdy by se mělo ukázat na počítač? Ten do vězení nezavřete a ani Vám neuhradí škodu. Říct "může za to počítač", aniž by to znamenalo "může za to nějaký člověk (či instituce)", je značně neuspokojivé, rovná se to závěru "no jo, stalo se, to je holt život", přičemž ale to, že po silnicích budou jezdit autonomní vozy, jež se budou nějak rozhodovat, což bude mít nějaké důsledky, není nějako "přírodní nahodilost".
Já vidím dva důvody:
1. Strach lidí z toho, co by se stalo, když se robotické auto vymkne kontrole. To, že bourají osobní auta, lidé považují za normální. Bouračku kamionu nebo autobusu spíš považují za katastrofu. Zkrátka se bojí toho, že bouračka kamionu nebo autobusu by měla mnohem horší následky – a už neuvažují o tom, že až se ta robotická auta dostanou na silnice, bude pravděpodobnost jejich nehody podstatně nižší, než u auta řízeného řidičem. Takže by dávalo smysl naopak přednostně dělat robotické autobusy a kamiony.
2. To, co lidi trápí na dopravě především, je individuální automobilová doprava ve městech a v aglomeracích. Když jede člověk osobním autem po městě a stojí v zácpách, považuje to za svůj problém. Když jede MHD, nebo když mu něco veze kamion (nebo i vlak), a stojí ve stejné zácpě, není to problém toho člověka, ale někoho jiného. Takže vývoj robotických osobních aut řeší „můj“ problém a moje pohodlí, vývoj robotického kamionu by řešil „jejich“ problém – můj problém sice vlastně taky, protože robotický kamion mne bude méně ohrožovat, ale to není tak podstatné, jako to moje pohodlí, které řeší osobní auto.
3. Testovat to na osobních autech je nejjednodušší. Předpokládám, že až to bude schopné produkčního nasazení, okamžitě se to adaptuje i pro kamiony a na nich se to rozšíří velice rychle, mnohem rychleji, než u osobních aut. Pro majitele to bude levnější, a řidiče snadno propustí – a nikoho nebude zajímat, že to řidiče kamionu třeba baví. U osobního auta to zároveň bude pro mnoho lidí znamenat zbavit se určité drogy, takže budou mít i spoustu výmluv, proč robotické osobní auto vlastně mít nemůžou. Navíc u těch kamionů rychle vznikne i poptávka po tom zakázat jízdu nerobotických kamionů po hlavních silnicích. Představte si třeba nehodu ve Studénce v době, kdy by na silnicích jezdilo nezanedbatelné množství robotických kamionů – nikdo by neřešil zabezpečení přejezdu, ale to, jak tam pustit jenom robotické kamiony, které budou přejezdovou signalizaci respektovat.
To do praxe nikdy nepřijde. Jak píše někdo níže, kombinace lidmi řízenými auty s auty řízenými autopilotem na jedné silnici je nemožná- Z právního i bezpečnostního hlediska.
Možná ve formě nějakého inteligentního tempomatu nové generace, který by uměl i zpomalovat nebo zrychlovat dle situace na silnici, ale volant bude mít v rukou člověk. Pracuji v IT a po všem, co o tom vím bych nikdy v autě řízeném autopilotem dobrovolně nejel (v reálném provozu).
Autopilot provedl neplatnou operaci a bude ukončen. :-)
Právě naopak. Problém je v přístupu, kdy se považuje za normální porušení zákona „když přeci o nic nejde“. Pokud o nic nejde, má to tak být nadefinované v zákoně. Když někdo musí uvažovat, jestli je teď „povolené“ zákon porušit nebo není, akorát to komplikuje situaci, a hrozí, že zákon poruší i tehdy, když ho porušit „neměl“. Tohohle perfektně využíval totalitní režim v ČSSR – zákon porušoval prakticky každý, a tím pádem totalitní moc měla na každého něco, pokud by přestal být poslušný. A lidé si to dobře uvědomovali, a ještě měli pocit, že mají jistou výsadu v tom, že mohou beztrestně porušovat zákon. Jako nástroj pro totalitní manipulaci je tolerování porušování zákonů perfektní. V demokracii je to přesně naopak – tam platí, že čím více zákony platí pro každého, tím více je daná společnost demokratická.
Na plné čáře nemůžete předjíždět, a vědí to i všichni ostatní účastníci silničního provozu. A mají právo s tím počítat. Takže nemusíte jen někoho nebo něco přímo ohrozit. Kdyby mělo být předjíždění na plné čáře zakázáno jenom tehdy, pokud tím nikoho neohrozíte, muselo by to tak být v zákoně napsané. Jako je to na spoustě jiných míst zákona. Takže pokud je někde plná čára, máte s předjížděním smůlu, i když byste podle svého mínění nikoho a nic neohrozil. Můžete se snažit, aby tam ta plná čára nebyla, můžete se snažit dosáhnout změny pravidel. Ale to je vše, co je správné z hlediska práva. Pokud to pravidlo porušíte, máte dostat pokutu – akorát ta pokuta by byla ještě větší v případě, že při tom porušení pravidel navíc někoho omezíte nebo ohrozíte.
Na to aby se jednalo o přestupek je potřeba splnit jak formální (přejetí přes plnou) tak materiální aspekt (musí tedy dojít k ohrožení života, zdraví či majetku). Lze předpokládat, že počítač by během "pár kilometrů" našel místo, kde lze uvedené vyloučit (nebo alespoň minimalizovat do té míry.
Chápu že z hlediska zcela rigidního přístupu k zákonům v ČR jdoucím až do absurdna je to přestupek, ale z hlediska práva je snaha pokutovat i tam kde materiální aspekt neexistuje naprostá zhovadilost mající za následky zvyšující se nedůvěru k zákonům.
Aktualni stav - D8, cca 7km, ponechano vodorovne zlute znaceni po predchozim kutani svahu. Jak znamo, prechodna uprava ma prednost. Tzn, autopilotem rizene auto zcela v souladu s predpisy prudce vyboci z jizdniho pruhu (rychlost omezena neni). Narozdil od lidi, kteri to znaceni zvesela, a zcela spravne, ignoruji.
Auta s autopilotem nikdy nebudou jezdit mezi auty rizenymi ridici a v realnem provoze tak jak vypada dnes. Jedina moznost by byla cely system predelat podobne jako je rizen letecky provoz.
Na autonomních (jedou samy, ale v kabině pořád musí být řidič) kamionech se dělá už hodně dlouho. První ostré silniční testy probíhají od jara v USA - viz http://www.bbc.com/news/business-32837071 - a v Evropě se chystají ještě letos - viz http://www.reuters.com/article/2015/07/25/us-daimler-autonomousdriving-idUSKCN0PZ0KH20150725
Jo tohle mě už taky napadlo, ale nepřišel jsem na důvod.
Snad jen, že:
1. firmy jsou větší konzervy než bohatí jedinci, co si můžou dovolit Teslu apod.
2. plat řidiče je tak mizerný, že jako hlídač by nemoh dostat výrazně míň, takže úspory mizivé. Naopak by mohla vzniknout časová úspora, bo by si řidič mohl povinnou přestávku odbýt cestou na dálnici.
Ale asi je poptávka po tomhle tak malá, že nepokryje vývoj těchto řešení...
Už to nějak vyřešili. Já předpokládám, že ne. Hned tak nevyřeší.
Výrobce auta nebude chtít převzít odpovědnost na sebe a majitel auta, který v něm jede a neřídí taktéž.
Už vidím situace, kdy auto jede x km za cyklistem protože ho nemůže předjet, vyskočí otázka: "přejete si předjet cyklistu s porušením dopravních předpisů (případné škody jsou na vás)?"