Zajímavý je podíl barterů na celkovém obratu, skoro jedna pětina. Když by se stejnou logikou viděly příjmy Seznamu a spol. možná ty čísla budou vypadat reálněji.
Pane Antosi,
Vase vysvetleni, ze rozdily mezi odhady SVIT a ARBOmedia, spocivajici v poklesu podilu mediazastupitelstvi na celkove vysi reklamnich investic do internetu jsou mozna opodstatnena, ale to snad v pripade lenskeho roku (tedy 2001), o kterem uz muzete mit nejaky prehled, jak byly vydaje prerozdeleny a ze podil MZ ponekud poklesl. Nemyslim si, ze by ten pokles byl takovy, aby mohl zpusobit takove rozdily. A navic, hlavni rozdil vidim v odhadu pro rok 2002 a jak tady muzete vedet, tusit, odhadovat jaky bude podil MZ letos???
Myslim si, ze tohle muze naopak odhadnout lepe organizace, ktera jak jste zminil, spolupracuje jak s primymi klienty, tak i s medialnimi a jinymi agenturami a zaroven s medii. Myslim, ze odhady SVIT jsou o dost dale od pravdy, nez odhady ARBOmedia
Pokud jde o odhady roku 2002, nechci se přít - skutečně se jedná jen o pouhé odhady a podle mého názoru se dá těžko diskutovat o velikosti porcí z medvěda, který snad ještě ani neběhá po lese.
Jiné je to však v případě roku 2001 - tam jde v případě podílů jednotlivých tržních subjektů o tvrdá data, která poskytly jednotlivé servery; pokles podílů mediazastupitelů je tedy zřejmý. A pokud jde o to, zda těch jedenáct procent může udělat tak zásadní rozdíl - zkuste si to spočítat, náznak toho postupu je v závěru článku. Vychází to až nevěrohodně přesně. :-)
Podle meho nazoru je 240.000.000 Kc SILNE nadsazenych coby prijmy z reklamy, tech 160 milionu mi prijde o dost realnejsich. Pricinu rozdilu vidim treba v podezrele nizke proporci fakturovanych barteru - neverim, ze by se toho fakturovalo tak malo (nebo na to opravdu vsichni kaslou, protoze internetova reklama odtece jak voda a uz ji nikdo nedohleda?), takze nekteri provozovatele nejspis maji hranici mezi komerci a barterem trosku vysinutou. A ze servery nemely mit duvod cisla nadsazovat z propagacnich duvodu nad realitu? To by mohlo fungovat, kdyby pro zastupce nekterych serveru nebyla lez druha prirozenost :-). Pokud navic ty dotazniky vyplnovala PR oddeleni, vysledek neni nijak prekvapivy...
Jiste ze mluvim z vlastni zkusenosti, ovsem jiste nepredpokladate, ze si overuju tvrzeni uvedene pouze v tiskovych zpravach Atlasu, spise naopak :-). Pokud mam poukazat na nejakou konkretni PR lez, staci si vzpomenout, jak jste sam na SN psal o udajnem druhem nejvetsim portalu Centrum.cz. Pokud nekdo tvrdi neco takoveho, jiste necekate, ze bych veril nejakym cislum, ktere vychazeji i z jim poskytnutych udaju (Centrum ve SVITu je, pokud se nepletu - bohuzel v te zmeti nerozeznatelynch uskupeni nemam dokonaly prehled :-( ).
BTW jak ucetne resite vsechny bartery, ktere protekaji pres Quick.cz prostrednictvim vymenneho systemu Kvantum?
To mě moc těší Jiří, že mluvíte z vlastní zkušenosti - chápu to tedy tak, že potvrzujete to, že čísla zveřejňovaná Atlasem jsou jenom výsledek PR čarování :) a nejsou vůbec reálná :)))
Bartery v Kvantu? Nevim, ale my žadné bartery druhu o kterém uvažujete asi nemáme Jiří. A pokud nějaké máme, tak
a) určitě ne v Kvantu
b) jsou účetně řešeny tak jak účetnictví a zákon káže, tj. je na ně smlouva, jsou fakturovány a v případných reportech byly uvedeny jako barterové plnění
Realita a relevantnost údajů jsou dvě různé věci - naprosto nepochybuji o tom, že údaje zveřejněné jak Atlasem, tak kterýmkoliv jiným subjektem na Internetu jsou "reálné" - je přece daleko elegantnější zveřejnit přesná čísla (navíc často vytržená z kontextu) k ničemu než si vymýšlet :-) Není tedy problém od PR získat něčí obrat, rozdíl mezi přiteklými a odteklými reálnými penězi už ale asi bude každý bránit zuby nehty :-)
Kvantum je jako každý výměnný systém zprostředkovatelem barterů mezi členskými servery, navíc za "provizi" v podobě kreditů. V případě bannerů přes Kvantum na Quicku jste v pozici jak jedné strany barteru, tak zprostředkovatele. Je mi jasné, že podobně jako ostatní výměníky a členské servery kteréhokoliv systému nic do účetnictví nezanášíte, nelze se pak ale divit, že údaj o výši barterů a potažmo obratu je nanic, protože bartery přes výměnné systémy se v něm neobjevují.
Obávám se, Jiří, že jste nepochopil pointu. Výměnné systémy nemají s reklamním trhem nic společného. Už proto, že normální inzerent si na nich nic nekoupí, nebo jde o zcela okrajové drobty.
Pointu jsem zjevně nepochopil - výměníky jsem uvedl jako příklad kanálu, kterým teče spousta defacto nefakturovaných barterů, ne komerce. Právě proto, že většina serverů má ve výměníku větší objem reklamy než v přímých barterech, z nichž také nemusí být všechny fakturované, jsou čísla typu "fakturované bartery" nic nevypovídající. A pokud jsou nesmyslná některá čísla v účetnictví, těžko předpokládat, že ostatní budou dokonalá.
Chtěl jsem jen ilustrovat mlhu, která existuje mezi výměníky, nefakturovanými přímými bartery, fakturovanými přímými bartery a komercí - nevěřím, že by na to uplatňovali všichni stejnou metodiku, tj. nutně musí být odhady celkového objemu komerční reklamy zkreslené (většinou jak se to hodí poskytovatelům údajů).
Stačí si vzít klasický fakturovaný barter hosting za reklamu, případně zčásti za peníze, zčásti za reklamu. Jste ochoten dát ruku do ohně za to, že žádný z respondentů to neuvedl jako reklamní příjem? Takových příkladů se najdou stovky...
A jeké "bartery" tečou výměníky? Nemohu si pomoci, ale nějak žádné "bartery" nevidno.
"Klasický" fakturovaný barter hosting za reklamu je příjem pro reklamu (protože skutečně proběhl a je v účetnictví). A někde jinde je náklad, který také skutečně proběhl. Čili nejde o žádný "výměník", ale zcela legitimní obchod - kde je jediná věc jiná, jde o dvě plnění jdoucí proti sobě. Stejně tak jako pro "hostingovou firmu" jdou peníze za onnu reklamu do jejího rozpočtu na příslušné účty.
a proč by se měly lišit? Velikost reklamního trhu je hlavně dána tím, kolik peněz utratili inzerenti za reklamu - tj. takových peněz, které šly z příslušného účtu v rámci účetnictví. Tam jsou "prvotní" data o velikosti reklamního trhu....
Takže pořád nechápu, kde se snažíte hledat zakopaného psa. Výměníky nejsou v žádném účtu v žádném účetnictví. Těžko je tedy někdo dokáže započítat.
Bartery jsou na těchto účtech. Stejně jako se případné protiplnění projeví v jiném trhu (třeba webhostingovém, to je uplně jedno).
Myslim, ze se bavite o tom, zda je velikost reklamniho trhu stanovena poctem banneru, ktere se nekde objevi a nebo penezi, ktere protecou firmami, jez reklamu poskytuji.
Pokud bych to mel srovnat s outdoorovou reklamnou, tak bych prvni pripad prirovnal ke vsem plocham, ktere jsou olepitelne ...