Dobrý den
Problémem dnešní doby je ten, že do her se snaží dáv vše co jde, placají páte přes dávaté. To se netýká jenom her, ale i dalšího softwaru, často to má tolik funkcí, že je člověk ani všechny nevyužije.
Protipirátské ochrany se mijí zcela účinkem, kdysi sem hry kupuval v originále a do teď dělám, ale už jich nekupuju tolik. Jednu tak za dva roky, stejnak jich více ani nestihnu.
Ano Settlers 7 jsem si chtěl koupit té doby co oznámili princip dané ochrany, pak sem od nákupu odstoupil a od všeho co vydává ubysoft. Milé firmy pokračujte takhle dál a nakonec zbankrotujete všichni!
Od protipirátské ochrany chci, aktivaci produktu přes internet pomocí pruduk key a přitom nemuset používat dané dvd či cd v mechanice.
Co je zde napsáno je do puntíku pravdivé. Kolikrát si jako kupující her i DVD filmů připadám jako trotlík, který je těžce šikanovaný za svoji poctivost, budiž příkladem hra Dragon Age kde po koupi dalších DLC souborů mám něco navíc, ovšem do chvíle než má server na BioWare výpadek, pak jsem najednou týden bez možnosti zahrát si vše co jsem poctivě zaplatil, protože neproběhne autorizace. Tohle mne totálně začíná odrazovat od koupě všeho co má podobnou ochranu. Zaplatil jsem, chci nainstalovat a v klidu hrát bez nutnosti mít cd v mechanice s on-line připojením. To samé film, chci koukat na film a ne tunu spamu proti pirátům, že kopírovat něco zabíjí. Mne zabíjí právě sledování toho klipu, všechny ty reklamy na novinky co mne nezajímají bez možnosti rovnou všechno tohle svinstvo přeskočit a v klidu si vychutnat filmeček. Někdy si říkám na jaký idiotský planetě to žijeme.
Je to komplexnější. Když jsem kupoval sw před 10, 15, 20 lety, bylo to férová dohoda. Sw byl velmi drahý a dost jsem se prohnul, ale výrobce neignoroval jen tak chyby v sw. Nešlo to. Nějaká situace, že díky ochraně mi draze koupený sw nefunguje, nebo že mně ochrana otravuje natolik, že bych nejraději výrobce knockautoval mít ho před sebou, to tehdy neznám.
Musím říct, že tímhle jste mne přímo královsky pobavil. Děkuji, hned mám lepší den.
Používal jsem hodně dlouho QuarkXPress až do verze 4.5. Před patnácti lety to byla investice kolem 80 tis. Kč (porovnejte to také s tehdejší kupní silou). Kupodivu firma, kde jsem tehdy byl, měla Quark koupený a byl k tomu hw klíč na paralelní nebo sériový port (to už si přesně nepamatuju). Naprosto pravidelně se stávalo, že klíč nefungoval na některých konfiguracích. Reakce dodavatele? Stěžujte si u výrobce. Výrobce? Nám to funguje, změňte konfiguraci. Fakt slušný a férový přístup. Nakonec jsme si sehnali crack na legální licence. A když přišli další lidé, tak se další licence už nekupovaly, ale jelo se s crackem.
A chyby v sw? Opravy? Cha! Quark dost padal, chyby výrobce neřešil, nové verze občas vyšly, ale nových funkcí tam bylo minimum. Nebyla pořádná konkurence, tak to nikdo neřešil. Já byl rád, když po mnoha letech konečně vyšel InDesign a ve verzi 2 byl mnohem použitelnější než Quark, který byl v té době v páté verzi.
I když hodně nadávám na Adobe, protože chyb mají dost, přesto je to dnes opravdu zlaté - cena 35 tis. za celý balík aplikací, nejen InDesign, ale také Illustrator, Photoshop, Acrobat (a update za 13), stálý vývoj a skutečně přibývají užitečné funkce, průběžné opravy chyb (i když je pořád mnoho chyb neopravených a pár se jich znovuobjevilo v jiné verzi). To jsou věci, o kterých jsem si před 15 lety mohl nechat jen zdát. Od Design Collection, tj. InD 2, si kupuju od Adobe každou verzi, tj. aktuálně CS4 (InD 6), takže si snadno spočítáte, že jsem Adobe už dal sice zhruba stejně jako za jednu licenci Quarku, ale muziky jsem dostal podstatně víc.
Fakt mi vyprávějte o kvalitě tehdejšího sw. Já tu dobu zažil a paměť mi ještě slouží dobře, takže pohádkám o starých dobrých časech opravdu neuvěřím. Chyb je pochopitelně hodně a kvůli podstatně větší komplexnosti programů je jich v absolutních číslech více, ale není pravdou, že by to dnes bylo horší s přístupem firem.
Pokud je mi znamo, tak vsechny kvalitni tituly si na sebe naprosto vpohode vydelaji. Naopak, musi byt doslova kurevsky v plusu. Z ceho by jinak vydavatele pokryvali ty smejdsky Ccka, ktery taky vydavaj ? A nebo ze by si i ty na sebe vydelaly ? Asi jo, proc by to jinak vydali.
Jsem přesvědčen, že to je obráceně - že ze zisků "Cček" výrobci financují drtivou většinu "Áček". Proč: Protože Cčko lze vyprodukovat rychle a levně, takže stačí prodat míň kopií, aby se vývoj zaplatil a začal vznikat zisk. Naproti tomu "Áčka" mi připadají spíš jako prestižní záležitost ("I my jsme špičkový producent, podívejte se na náš titul XYZ!"). Jasně, některá z nich dosáhnou úspěchu a zaplatí se, ale pokud jde o návratnost, vsadil bych spíš na ty "Cčka".
Uvědomte si, že "Software as a service" je zcela neprolomitelný model.
Je, ale jen za jednoho předpokladu: Že je veškerá funkčnost na serveru, mimo dosah uživatele. Pak je z hlediska provozovatele skutečně pirátství zlikvidováno. (Z hlediska uživatele to až tak růžové není. Jednak je vázán na schopnost a ochotu provozovatele službu poskytovat, což se v dlouhém období jeví jako problematické (nebylo zrovna málo DRM systémů, které skutečně obsah ochránily, jak uživatelé zjistili v okamžiku, kdy provozovatel autentizační servery vypnul, protože už se mu nevyplácely). Za druhé, náklady pirátství se prostě přesouvají od provozovatele (=nedostane peníze z upirátěných kusů) na uživatele (=nedostane funkčnost, kterou si zaplatil, protože někdo odchytil jeho přihlašovací údaje a používá službu jeho jménem).
A i na ty FPS dojde. Bohatě bude stačit, když nějaký provozovatel Cloud řešení typu Amazon rozmístí k ISP servery přímo na jejich páteř (obdoba stávajících CDN) a bude to dále jako službu nabízet vydavatelům her. A to se pak pohybujeme s latencí pod 10 ms!
Speciálně u her bych řekl, že rychlost přenosu dat po síti je to poslední, co by bránilo konceptu "game as a service". IMHO je problém hlavně ve schopnosti serveru ty hry "upočítat" (aneb "kolik instancí Crysis si na svém high-end stroji můžete spustit najednou, aby to ještě bylo plynulé?"). Masivní paralelizace to řeší, ale takové řešení je drahé (pokud potřebuju na jednu instanci hry jeden počítač, dostáváme se do situace, že místo 50 dolarů za kopii stojí hra 1000 dolarů).