Vlákno názorů k článku Protipirátská ochrana se obrátila proti Ubisoftu od anonym - Jiste, oni si koupi original a pak prijdou...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 10. 3. 2010 17:57

    anonymní
    Jiste, oni si koupi original a pak prijdou za mnou, ze jim to nefunguje. A cim narocnejsi ochrana, tim vetsi pravdepodobnost, ze jim to fungovat nebude. Muj pribuzny si takto koupil nekolik her, ktere nefungovali kvuli kolizim ruznych verzi zminovane SF. Doslo to tak daleko, ze se mu zhroutily widle (o tom ze mu nefungovala vypalovacka ani nemluve). Takze sem mu to preinstalil (rychlejsi cesta nez to lecit), nainstalil sem mu crackle verze a kdyz to videl, tak prohlasil, ze si uz vzivote nic nekoupi. Proc by mel platit za nefunkcni SW ? Ted to resi tak, ze kdyz neco chce, tak se popta v pribuzenstvu a on mu to vzdycky nekdo stahne (a nebo mu rovnou rekne, ze to stoji za kulovy, at si necha zajit chut).

    A jelikoz podobnou zkusenost ziska drive nebo pozdeji kazdy BFU, a kazdy zaroven zna nekoho, kdo alespon tusi, tak se rady "piratu" uspesne za podpory vydavatelu rozrustaji.
  • 10. 3. 2010 13:36

    Miloslav Ponkrác
    Problém je, že tu morálku zlikvidovala OSA se svými poplatky.

    Já jsem kdysi pozoroval ve svém okolí, že lidem bylo čím dál více hloupé krást (porušovat aut. práva pro puntičkáře) a čím dál více lidí automaticky kupovalo. Procento se zvyšovalo.

    Pak ale před několika lety přišla OSA s jejich navýšením poplatků za každý prd a bylo po morálce. Všichni věděli, že OSA je legální krádež v rozsahu nevídaném. Například já jsem v roce 2008 koupil flash, kde autorský poplatek OSE dělal 60% nákupní ceny. Autorský poplatek 30% a více nákupní ceny nebyl nic neobvyklé. Hard disky velkých kapacit se dokonce díky abnormálnímu autorskému poplatku nekupovaly v Česku, ale v zahraničí.

    V roce 2008 jsem díky autorským poplatkům zapltil navíc přes 7 000 Kč, aniž by nějaká Vondráčková, nebo Janda hnula pro mně prstem. To je třeba 280 000 Kč za 40 let aktivního života, kdyby se to udrželo.

    Prostě kradení přes autorské poplatky (morálně to byla v tomto rozsahu krádež, i když zákonem posvěcená) dosáhlo takové úrovně, že zcela zničilo jakoukoli úctu mezi lidem k duševní práci a výtvorům.

    Pokud se uzákoní vražda zákonem jako beztrestná věc, lidé to stále budou vnímat jako vraždu. Pokud se autorské poplatky v přehnané výši uzákoní jako zákonná věc, morálně i v myšlení lidí to prostě bude krádež. A OSA a další správci autorských práv jakoé černé ovce zlikvidovaly morálku lidí jako primární příčina. Nic jiného v tom nehledejte, takto to vzniklo.
  • 10. 3. 2010 17:04

    Carl Ramirez (neregistrovaný)
    Lidi co jsou negramotni v IT si hry sezenou od kamaradu, co tomu rozumi nebo objednaji pres inzeraty uz vypalene nebo si to same koupi na trznici. Neznam jedinyho malyho parchanta co hraje hry, ze by nemel starsiho kamose, kterej mu to prepali.
  • 10. 3. 2010 18:54

    next_ghost (neregistrovaný)
    Zákazníci by v tomhle případě rozhodně měli být pobouření. Vždyť za pár let Ubisoft servery vypne a co pak s tou stříbrnou plackou? Bez cracku si jí může člověk leda tak zarámovat nebo používat jako tácek pod pivo. Už jen kvůli takovým věcem má smysl volit piráty...

    A mně to zas tak fascinující nepřijde. Spousta ředitelů vydavatelských firem podle všeho uvažuje následujícím způsobem: "Nedáme tam DRM => všichni si stáhnou a nikdo to nekoupí. Dáme tam to nejnovější hyper super DRM => budou si to muset koupit všichni." Přitom zákazníci zdaleka neplatí jen protože musí. I řadoví zákazníci si uvědomují, že když nezaplatí nikdo, herní studio zkrachuje a další hry nebudou.
  • 10. 3. 2010 9:34

    Michal Breškovec
    Jenomže je tu i druhá strana mince - restrikce v takové míře jaké s oblibou používá Ubisoft, tedy například nechvalně proslulý (ve článku zmiňovaný) StarForce a ta dnešní ochrana velmi pobuřují legální zákazníky, a to do takové míry, že řada z nich celé vydavatelství Ubisoft bojkotuje a hry od nich si vůbec nekoupí, ačkoliv by to jinak udělali.
    V podstatě s autorem článku musím ve všem souhlasit a jediná cesta jak z toho ven jsou rozumné ceny a bonusový obsah pro platící.
  • 10. 3. 2010 12:53

    BLEK. (neregistrovaný)
    Majitelé jdou oblbovat do velké míry, majitelem je v moderním kapitalismu spousta akcionářů, pro které je daná firma jen jenou malou položkou jejich portfolia. Kdyby byl majitel jeden člověk, tak by samozřejmě šel oblbovat o dost hůř.

    Trik je v tom, že nejde nijak objektivně dokázat, zda DRM zvyšuje nebo snižuje prodeje, tak za to nejde ani nikoho popotahovat. (za tento problém s přetížením serverů už možná někdo popotahován bude). Úvaha typu "kolik by se toho prodalo, kdyby tam nebylo DRM" nejde ničím podpořit, takže osobě, která o DRM rozhodla, záškodnictví neprokážete.

    Stále tvrdím, že zaměstnancům jde především o vlastní zisk. Vedení tam DRM mohlo implementovat z různých příčin (více či méně morálních):
    * implementovali DRM, protože si mysleli, že se sníží kopírování, zvýší se prodeje a budou mít větší plat
    * implementovali DRM, protože si chtěli něco dokázat a vylepšit si svoji image
    * implementovali DRM, aby si s firmou dodávající DRM udrželi dobré vztahy
    * implementovali DRM, protože dostali od vývojářů DRM úplatek
    Nevíme, co z toho to byl skutečný důvod (navenek samozřejmě budou tvrdit, že ten první). Všechny tyhle věci se v korporátní sféře dějou, včetně těch úplatků. Vyvrací to vaši tezi o korporaci jako objektu, který se snaží v každém případě o největší zisky.
  • 10. 3. 2010 13:24

    Martin V (neregistrovaný)
    Pro většinu lidí není cena nula, chápu, že třeba takový student to neřeší, ale můj čas a myslím si, že i čas většiny z nás je drahý, kdybych měl někde hodinu hledat funkční verzi hry a pak stahovat, zjiš%tovat, že to nefunguje a hledat a stahovat znova odjinud, tak už se dostávám na cenu některých levnějších her.
  • 10. 3. 2010 15:25

    anonymní
    Ono to neni jen tak.
    Vemte si treba DVD - svet je z mne neznameho duvodu rozdelen na nekolik oblasti. Takze ja bych si ani pri nejlepsi vuli nemohl koupit nejake DVD legalne treba z Ameriky, protoze bych si ho pak neprehral. Resp. v pocitaci mam tusim moznost 5-krat zmenit oblast, takze to realne proste znemoznuje koupit neco, co u nas neni, alespon v tom zahranici. Nebo bych pak zase musel nejakym zpusobem obchazet ta omezeni v pocitaci-coz je opet asi na hrane. U stahnutych filmu/serialu takovy problem neni - ty jsou kupodivu bez problemu prehratelne cimkoliv.
    Pak je samozrejme logickym vyustenim, ze film, ktery u nas neni/je ve srovnani se zahranicim drahy, si stahnu. A v neposledni rade je tu ten fakt, na ktery je odkazovano v clanku: proc ja jakozto platici zakaznik mam cist, ze poskytovani kopie a dalsi veci jsou nelegalni? Proc nestaci toto upozorneni uvest nekde na originalnim obalu a neotravovat me s tim pokazde, kdyz si chci film pustit? Opravdu me nejake takoveto varovani odradi? Neni spis kontraproduktivni - tj. nevede me spis k presvedceni, ze ja jakozto platici zakaznik jsem vlastne trestan za to, ze jsem si film koupil?
  • 10. 3. 2010 17:50

    Miloslav Ponkrác
    Dovolte, abych Vám připomněl původní text vlákna, který jste napsal, a na který reagujeme:

    „Druhou věcí v čem pirátství škodí je morálka trhu. … Byly provedeny průzkumy dokazující, že pár nepotrestaných černých ovcí dokáže zlikvidovat morálku skupiny docela hodně rychle.“

    Jediné co Vás zarazilo je, že tu morálku nelze jako exkrement opět hodit na uživatele, ale že to lejno leží také na výrobcích a vydavatelích. To jste nechtěl a proti tomu se bráníte.

    Je to komplexnější. Když jsem kupoval sw před 10, 15, 20 lety, bylo to férová dohoda. Sw byl velmi drahý a dost jsem se prohnul, ale výrobce neignoroval jen tak chyby v sw. Nešlo to. Nějaká situace, že díky ochraně mi draze koupený sw nefunguje, nebo že mně ochrana otravuje natolik, že bych nejraději výrobce knockautoval mít ho před sebou, to tehdy neznám.

    Jako uživatel legálně koupeného sw před danou dobou jsem měl a cítil určitá uživatelská práva, která dnes nemám. Nedokážu si dost dobře tehdy představit, že by mi program zlikvidoval, nebo zaneřádil komp a výrobce by byl v klidu.

    Dnes jako uživatel legálního sw nemám žádná práva. Nemám ani morální práva na to, aby program fungoval, nemám ani morální právo na to, aby legální program nezasvinil komp o dalších právěch ani nemluvě. Často je třeba to zasvinění kompu přímo záměrná featura.

    Když porovnám jak se za posledních 10–20 let změnilo chování výrobců k zákazníkům co se týká legálně koupeného sw, chce se mi zvracet. Upřímně, před těmi 20 lety byla radost kupovat sw, byť to bylo dražší. I to do té morálky patří, nejenom OSA.

    Dnešní obchod prostě dospěl do té míry, že na fér se nehraje, jen na zisky. Prostě podvést, odrbat zákazníka je ok, jediný problém je, pokud by to neprošlo soudně. A i tam se počítá, jestli prohra u soudu není levnější, než jednat fér. Já totiž vůbec nechápu o jaké morálku mluvíte, když jako uživatel musím být silně ve střehu, ale opravdu silně. Ve všech zemích na světě.

    Jsem realista a chápu, že společenská situace vyvolaná zejména náladou „zisk ospravedlňuje vše“ katalyzovaná panikou krize způsobuje, že jednotlivá firma nemůže hrát fér, neb by konkurenčně byla nahrazena jinou, která dělá podrazy. Nicméně hranice podrazů, které firmy dělají se postupně zvyšuje – projde to, co by dříve neprošlo a firmu položilo. Časem to padne na záda (jako cokoli, v historii se prostě střídají různé doby), ale slovo morálka, které jste sem zatáhl je věc, kdy by se na adresu vydavatelství i výrobců dala házet špína po tunách a hodně dlouho. I kdyby zákazník chtěl jít morálně, tak výrobci se budou vší silou snažit, aby to nevydržel.
  • 10. 3. 2010 18:52

    Miloslav Ponkrác
    Základní trend, který v programování je je stejný jako všude. Co nejvíce ušetřit na zaměstnancích. Takže v některých oblastech (třeba enterprise) jsou slušné platy, protože tam to zavádí průšvihem hodně, ale jinak většina sw je vyrobena lidmi, kteří jsou podplácení.

    Navíc je tu trend, že do vlastností a způsobu programování více mluví marketink a reklamní oddělení, což je v případě vnějšího kabátu ok. Ale používání nevhodných technologií jen proto, že se zdají v kursu už zničilo více projektů, než v minulosti a za neúspěchy řady IT projektů stojí dnes v daleko vyšším procentu.

    Zvyšující se komplexnost sw systémů bych nebral za důležitou věc, protože je zase vyvážena špičkovými nástroji, o kterých se dříve programátor mohl nechat jen zdát, profesionálnějšími metodikami, a řadou rozsáhlých odladěných knihoven. Nemyslím si, že je to relevantní faktor z hlediska dnešní kvality sw.

    Kromě toho každý programátor je dnes většinou přijímán přes personální agenturu, nebo personalistu, který sice IT ani za mák nerozumí, natož oboru, pro který je vybírán, takže vybírá podle jiných kritérií. Například podle jeho znalosti angličtiny, nebop podle vizáže, sebevědomí, schopnosti napsat/nechat si napsat zajímavé CV. A daleko nejčastěji pouze pouhým porovnáním zda CV obsahuje ty samé zkratky jako požaduje zaměstnavatel (samozřejmě obsah zkratek je personalistce zcela utajen, takže klidně vyhodí zkušeného Oraclistu jen proto, že v jeho CV nenašla zkratku, že umí SQL, prostě mu napíše, že nebyl vybrán). Optimistická očekávání, že snad si pak uchazeče proklepne i nějaká znalá osoba se děje jen v měnším počtu případů. Nicméně i tam díky personalistickému filtru už se dostanou většinou jen méně kvalitní osoby.

    Další, velmi relevantní faktor je, že se obecně považuje teorie sw za nepotřebnou, a že vše se člověk naučí v praxi. To má docela devastující vliv na kvalitu sw a řada firem už přichází na to, že sw ve stejné kvalitě vyrobí jako lidé s tímto názorem vyrobí stejně rychlokvašně zaučený Ind.

    Jinak výše uvedené řádky nepíšu ze závisti, celému marasmu se mi podařilo uniknout a jsem velmi spokojen.

    Já jinak myslím, že ohledně morálky výrobců, ani trendu nejsme v rozporu. Prostě je taková doba a co si výrobci udělali to mají. Bohužel vše by se vyřešilo rychle, kdyby jim na pomoc nespěchaly ndstandardními sútupky i zákony a vlády. Bohužel balík peněz, kterým umlátíte i velrybu snadno mění i zákony v prospěch majitelel toho balíku.

    Kdyby se uzákonily určité meze audio/video/sw výrobců, a nezrušitelná práva uživatelů, byť velmi mírná, plus určité represe, do roku dvou je situace v normálu a pirátství nízko.
  • 10. 3. 2010 11:52

    BLEK. (neregistrovaný)
    Firmám nejde o maximální zisk. Ve skutečnosti je to tak, že zaměstnancům těch firem jde o maximalizaci jejich osobního zisku. Pokud si členové vedení myslí, že to rozhodnutí udělat DRM jim přinese osobní zisk (zisk např. v podobě toho, že si mohou do životopisu napsat, že implementovali nejlepší DRM na světě, nebo že dostanou extra bonusy), tak to rozhoduní implementovat DRM udělají --- bez ohledu na ekonomický dopad na celou firmu.
  • 10. 3. 2010 10:33

    anonymní
    Ony existuji i jine nez ekonomicke ukazatele, napr pokud by se ochran ze dne na den vzdali a ono by se nic zasadniho nezmenilo = prodeje by byly +- stejne, tak na koho by pak mohli nadavat ?
  • 10. 3. 2010 14:24

    anonymní
    Buď nevíte, co je to oxymoron a nebo máte slabší intelekt. Náklady na vývoj jsou nenulové, takže bohatě postačí, když by někdo ve snaze udělat lidem radost a sám sobě dokázal, že to dovede, udělal hodně dobrou a populární hru a dal jí hodně levně či zadarmo. Ano, v praxi je to nesmysl, protože jak jsem psal, firmy své produkty dělají za účelem zisku, ale slovní spojení, které napadáte, nesmyslné minimálně v teoretické rovině není.
  • 10. 3. 2010 14:32

    anonymní
    Myslím, že nejsme ve sporu. Abych se tedy vyjádřil ještě přesněji, tak na jedné straně nerovnice máte předpokládané zisky (nikoliv příjmy, takže včetně implementace DRM, včetně nákladů na případné soudní spory) z chráněné verze, na straně druhé z nechráněné verze. Pokud bude větší pravá strana, můžete si být 100% jist, že v tu chvíli firmy s ochranou skončí.
  • 10. 3. 2010 14:34

    Mablung (neregistrovaný)
    Nejen OSA, ale i tupost nahrávacích společností slouží jako dobrá výmluva. I když to samozřejmě svým dílem přispělo, stejně si myslím že je rozhodující že většina lidí může stahovat zadara, tudíž by bylo iracionální nedělat to samé. Jak asi sám víte, člověk se často nejdříve rozhodne a pak si to zdůvodní. A to zdůvodnění se často snaží být v souladu se svědomím, tudíž výmluvy na OSA (tím neobhajuji současný legislativní zmetek) jsou pro to ideální.
    V mém okolí se sice na nahrávací společnosti a OSA nadává, ale hlavní motiv pro sdílení je prostá cenová výhodnost a to že to dělají všichni, tudíž se člověk ani jako zloděj necítí
  • 10. 3. 2010 15:24

    Miloslav Ponkrác
    „Viry se podle mně přibalují do cracků.“

    Dneska máte větší šanci získat nějakou potvoru v počítači, když si koupíte originálku. Hry nehraji, a před více, než 10 lety jsem si je zakázal pro ztrátu času instaloval, dokonce paranoidně mažu i miny a solitér. Nicméně vidím kolem sebe, že kdyby mi záleželo na čistotě počítače a měl si vybrat mezi instalací originálky a cracklé, tak daleko spíše budu mít svinstvo v počítači z originálky.

    Bohužel je to smutné, ale je to tak. Často jsou na originálkách taková svinstva až to hezké není. Nebo snad třeba rootkit od Sony, který objevil až jeden z největších znalců Windows Russinovich byl warez? Nikoli, byla to originálka od Sony.
  • 10. 3. 2010 15:34

    Miloslav Ponkrác
    „Nejen OSA, ale i tupost nahrávacích společností slouží jako dobrá výmluva. I když to samozřejmě svým dílem přispělo, stejně si myslím že je rozhodující…“

    Jak příznačné! Podstatné důvody se bagatelizují. Exkrementy je nutné kálet hlavně směrem na uživatele, nikoli tam, kde to začalo smrdět.

    Nikoli pane, lhaním a vytvářením virtuální reality se stane jen to, že realita se nakonec projeví. Vy jste začal o morálce, a já napsal jenom pravdu o tom, kdo nejpodstatnější zničil morálku. Bez ohledu na Vaše výmluvy, kdo si to kdy zdůvodní.

    Lidé už jsou hluší k morálce, protože OSA. Protože OSA, a protože OSA. Není morální ani jedna strana. Sám jste napsal, že stačí pár jedinců a v OSE je daleko více, než pár jedinců. A odevzdávat desítky procent OSE to zničí morálku u mnoha jedinců. Konkeckonců OSU nakonec nezastavila Vámi proslavovaná morálka, ale obchodníci, kteří sami už měli problémy s tím, že lidé začali kupovat v zahraničí a ne od nich. Jinak by morálka OSY, státu a vlády klidně dovolovala krást od lidí ještě více naprosto bez skrupulí a bez problkémů.

    Jinak já nekradu, ale také chápu současný stav. Když vláda, stát a OSA pokřiví morálku, pak to jede jako po másle. A to tu ještě ještě RIAA a další věci. Prostě nenažranost vydavatelů zničila morálku především, ostatní je důsledek.
  • 10. 3. 2010 16:40

    krakonoš (neregistrovaný)
    Neskončí, protože výrobci ochran je budou pilně masírovat tím, že: ,,Tohleto je úpně dokonalé, to už nikdo nerozlouskne"! Firma koupí licenci, zaplatí a - světe div se, za pár dní je ,,dokonalá" ochrana prolomena, takže firma prodělá na neužitečné licenci i na tom, že místo chráněného produktu si většina koupí ,,nelegální" verzi. jenže dřív, než to někomu dojde, je tu výrobce ochran s další, tenotkrát ,,už absolutně dokonalou" ochranou a historie se opakuje znovu a znovu. Jediný, kdo z tohoto kolotoče má prospěch, jsou právě výrobci ochran a ti své snažení nikdy nevzdají, protože by přišli o výnosný byznys.
  • 10. 3. 2010 17:17

    Mablung (neregistrovaný)
    Ignorujete fakt, že jsou země kde se z kopií neplatí neboť jejich zhotovování je zakázáno a stejně tam pirátství bují. Strašně rád bych viděl nějaké dobré statistiky a porovnání legislativy těchto zemí abych Vám mohl OSA omlátit o hlavu, ale pochybuji že je budu mít k dispozici.
    Souhlasím s Vámi v tom ohledu že pružné a vstřícné chování nahrávacích společností by mohlo snížit míru pirátství o slušnou část, ale větší část uživatelů bude vnímat nulovou cenu jako rozhodující.
  • 10. 3. 2010 18:00

    anonymní
    Viry se pribaluji tak maximalne do nescenovych zdroju, nikdo z "oficialnich" distributoru by si to nedovolil, protoze by ho ostatni okamzite odstrelili a prislusna grupa by mela z ostudy kabat.
    Pokud dotycny vi co dela, tak je riziko zavirovani uplne stejne jako z orig placky.
  • 10. 3. 2010 18:14

    Mablung (neregistrovaný)
    SW je stejný výrobek jako vše ostatní, tudíž tam jsou i stejné trendy "made in China". Navíc se (podle mně, nejsem programátor) zvyšuje složitost produktů, tudíž i možnost chyby (nevím nakolik je to kompenzováno kvalitnějšími nástroji).
    Já nehodlám popírat vysoký podíl producentů na současném marasmu. Co si vychovali, to mají. Jen chci říci že i při maximálně slušném chování by byla velká část lidí jednoduše zlákána nulovou cenou. Jak velká je jen těžko odhadnutelné
  • 21. 3. 2010 15:38

    an (neregistrovaný)
    Mozna by stalo za to poznamenat, ze to byl prave ubi, kterej po maleru s AC1 zkusil politiku cukru a od ochran na nejakou dobu dost upustil.
  • 10. 3. 2010 9:21

    anonymní
    Ohledně neúčinnosti ochran, protože se dají prolomit, bych s autorem silně polemizoval a mám pocit, že jen vaří z vody.

    Nedávno se mi totiž stalo, že jsem měl problém s protipirátskou ochranou (aktivací) u jednoho programu za pár desítek USD. Docela jsem si kvůli tomu užil a byť se autor snažil být mi nápomocen, byl to boj. Autorovi jsem za to docela vyčinil, přesně v duchu článku. Kdybych si stáhl cracklou verzi, kterých se všude válí tuny, byl bych v pohodě, zatímco on mě za mou loajalitu akorát obtěžuje nefunkční aktivací.

    Omlouval se mi, že ho to moc mrzí, ale že dokud nabízel svůj produkt pouze jako shareware, bez aktivací a ochrany, nekupoval ho skoro nikdo, zatímco po zavedení ochrany se mu prodeje prý podstatně zvedli. Svým způsobem ho chápu. Ten, kdo chce použít kradenou verzi, ten si svou cestu vždy najde, jak je psáno v článku. Existuje ale nemalá skupina lidí, pro které je i relativně snadná ochrana důvod proto, aby nesháněli pirátskou verzi, ale koupili si originál. Zvlášť nám od počítačů to může přijít jako úsměvné, ale v praxi to tak opravdu funguje.

    Závěr je jednoduchá matematika - pokud počet těch, kteří si koupí raději originál, než aby se snažili obejít ochranu, bude větší, než počet těch, co by si program koupili, ale kvůli obtěžování ochranami si ho raději nekoupí, vždy se autorům SW vyplatí ochranu implementovat. Byť mě to jako uživatele legálních produktů štve stejně jako autora článku.

    Takže by mě docela zajímalo, zda má autor větu "Výsledkem těchto, leckdy křečovitých, snah zabránit v neoprávněném užívání autorského díla, bývá spíš frustrace legálních uživatelů než snížení počtu nelegálních kopií." podloženou nějakými fakty nebo jde o jeho zbožné přání.
  • 10. 3. 2010 9:41

    anonymní
    Psal jsem o jednoduché matematice a ta platí i v tomto případě. Pokud počet pobouřených legálních zákazníků Ubisoftu bude znamenat kvůli bojkotu ztrátu menší, než kolik bude existovat zákazníků, kteří si kvůli existenci ochrany koupí originál, pořád se to Ubisoftu vyplatí.

    Přiznám se, že jsem vždy fascinován představou lidí, že firmy, které ze své podstaty nechtějí nic jiného než vytvářet maximální zisk, záměrně přicházejí o peníze, protože (například) kdyby protipirátské ochrany zrušily, vydělaly by víc. Vy nebo pan Malý si opravdu myslíte, že ty ochrany tam firmy dávají proto, že nevědí, co s penězi a tak je utrácí za vývoj DRM nebo proto, že chtějí co nejvíc lidí naprdnout, aby to mohli konečně zabalit?
  • 10. 3. 2010 14:05

    Mablung (neregistrovaný)
    Ee. Viry se podle mně přibalují do cracků. Je nesmysl je dávat do her bez ochrany, nemá to moc logiku. Svůj image hry dá na web kdokoliv, máte jen malou šanci že si stáhnou zrovna vaší kopii.
    Mimochodem, ty cracky ke hrám často nebývají zcela bez chybičky. Už dlouho hraji jen onlinovky (více jak rok ani to ne), takže neznám současnou situaci, ale podle mých zkušeností cracky byly občas problémové či nebyl přibalen a pak člověk musel hledat.
  • 10. 3. 2010 13:55

    Mablung (neregistrovaný)
    Jestliže člověk nepracuje doma, potom neplatí rovnice cena času doma=cena času v práci. Většina lidí si přinese domů x peněz měsíčně a je ráda když tento přesně daný rozpočet nezmenší nákupem. Vyhledání hry je věcí deseti minut, stažení přes noc.
  • 10. 3. 2010 13:02

    Mablung (neregistrovaný)
    Proč si tu plno lidí myslí že ochrany jsou totálně na pytel? Máte plno lidí kteří počítačům moc nerozumí a chtějí si jen zahrát. Kdyby si stáhli hru a hráli, tak to udělají. Ale protože neumějí či nechtějí (třeba z důvodu virů) crackovat, koupí si originál. Čím náročnější ochrana, tím více lidí se dostává do této pozice. Samozřejmě, kvalitně udělaná ochrana. Ostatně, myslím si že současné problémy jsou skutečně zaviněny útoky na servery Ubisoftu (i když, nelze vyloučit hloupost managorů).
  • 10. 3. 2010 11:01

    krakonoš (neregistrovaný)
    Jak byste definoval ,,nemalou skupinu"? 1%? Stále platí, že co se dá přehrát, dá se i zkopírovat a účinná ochrana neexistovala, neexistuje a nikdy existovat nebude! Takže je to opravdu jen o zbytečné buzeraci platících zákazníků a zbytečném vyhazování peněz za vývoj zbytečného SW. Víte, jak se dá zkopírovat libovolně chráněné DVD? jednoduše. vložíte ho do PC s Linuxem, nastavíte Uložit obrazovku na disk a přehrajete. Ochrany a bonusy zůstanou na originálu a uložené soubory pak vypálíte na placku; získáte, bez jakéhokoli prolamování, ,,čisté" DVD.
  • 10. 3. 2010 12:47

    Mablung (neregistrovaný)
    "V podstatě s autorem článku musím ve všem souhlasit a jediná cesta jak z toho ven jsou rozumné ceny a bonusový obsah pro platící."
    Tuhle větu myslíte vážně?
    Cena 0 korun je bez konkurence. Rozumná cena podle zákazníků se většinou neshoduje s cenou na zaplacení byť jen nákladů na výrobu. Kdy jste si naposledy řekl u nějakého KVALITNÍHO výrobku "k čertu, to je nějaké levné"? Já si takovou situaci v poslední době nepamatuji. A na nějaký bonusový obsah či plynovou masku se Vám většina lidí vybodne.
    Druhou věcí v čem pirátství škodí je morálka trhu. Proč bych měl JÁ za hru platit když druhý jí má zadara? Byly provedeny průzkumy dokazující, že pár nepotrestaných černých ovcí dokáže zlikvidovat morálku skupiny docela hodně rychle.
  • 10. 3. 2010 13:54

    sojkovec (neregistrovaný)
    A to je právě zkáza ekonomiky téhle planety. BTW tohle fenomenální hru, která sice nic nevydělá, ale lidem se bude líbit je oxymoron.
  • 10. 3. 2010 14:02

    anonymní
    Ta "jednoduchá matematika" obsahuje pár drobných chyb. Konkrétně:
    - DRM není zadarmo. Buď ji musíte vyrobit, koupit nebo pronajmout. Tyto náklady musíte započítat.
    - potíže s DRM nejsou jednorázové. Pokud někam dáte starforce a zákazník s tím bude mít potíže po legální koupi, pak s největší pravděpodobností nejen že bude bojkotovat cokoli kde je starforce nezávisle na producentovi, ale ještě si to slíznete vy jako producent i na dalších hrách. Pověst firmy je holt jen jedna. I když tam to DRM třeba nedáte. A navíc, naštvaný zákazník je neporovnatelně horší než žádný zákazník, protože v okamžiku kdy začne psát někde o svých potížích, někdo jiný si to přečte.
    - a v řadě neposlední, v USA (a dnes už patrně nejen tam) to nejspíš neskončí u toho, že naštvané dítě mrskne s DVD do kouta, ale riskujete také žaloby od lidí co si produkt koupili, a nemohli ho užívat.
  • 10. 3. 2010 14:21

    Ratava (neregistrovaný)
    Pribalovat vir jak k samotne hre, tak cracku je retardovane, protoze dneska chytit vir z archivu snad ani nejde a projet si par megovy crack antivirem je otazka peti vterin.

    Cracky od kvalitnich group bez chybicek byvaji, protoze ti lidi vedi co delaji. Problem obcas spis byva pri crackovani patchle hry(puvodni crack nefunguje) o kterou originalni a schopna crackerska skupina ztratila zajem.

    Tak ci tak najit v dnesni dobe crack je primitivni a problem to muze delat maximalne lidem, kteri si s PC moc nerozumi. Ti si ovsem hru spise koupi tak ci tak.
  • 12. 3. 2010 0:16

    lol (neregistrovaný)
    myslim ze otazku pokladte spatne. ja jako platici zakaznik si nerikam ze to bylo nejake levne, ale spise naopak zda to nebylo v porovnani se "zazitkem" drahe. ve vetsine pripadu ovsem toto resit nemusim, protoze si vybiram (take vzhledem k nedostatku casu) co budu hrat a od ktere firmy. ano hraji v 90% p2p online, ale kdyz se objevi nejaky vyborny "offline" kousek, jako naposledy vynikajici DAO od bioware, nevaham a koupim.
    take patrim k tem, kteri po instalaci okamzite hledaji nocd crack abych nemusel zonglovat s cd/dvd a absolutne me nezajima co by na to rekl vydavatel/vyrobce. jako platiciho zakaznika me tyto drm obtezuji a omezuji a pokud by napriklad zminovane DAO melo ochranu jako AC2 tak by odeme v bioware nikdo nevidel ani korunu. takhle za hru bez ochrany dostali penize za placku + dalsi za datadisk (uz brzy) + sem si koupil 1600 bodu na dalsi placeny dlc. stacilo ovsem udelat to co ubisoft a nedostali by nic, ba co vic asi bych se na 99% ani neobtezoval hledat a sosat ani piratskou verzi natoz hru nekomu doporucit.
  • 10. 3. 2010 11:01

    anonymní
    Jistě. Firmy platí miliony USD za vývoj či licence protipirátských ochran jen proto, aby mohly hudrovat.

    Uvědomte si, že pro firmu neexistují jiné ukazatele než ekonomické. Ubisoft ani jiné firmy nevytváří své produkty proto, aby daly práci zaměstnacům, abyste si měli na PC co hrát či aby udělaly nějakou fenomenální hru, která sice nic nevydělá, ale lidem se bude líbit. Firmy dělají to, na čem vydělají peníze a jedině proto, aby ty peníze svým majitelům vydělaly. To je základní věc, kterou je třeba pochopit.

    Samozřejmě, některé věci lze dělat efektivněji, některé nemají třeba takový přínos, jako firma předpokládala, ale v globálu platí, že kdyby to zisk nepřinášelo, tak to firma nedělá.
  • 11. 3. 2010 17:45

    Maplunk (neregistrovaný)
    A jéje. Negramot zase vylezl a žvaní. Prosím opusťte fórum, a nezanášejte ho takovým mentálním hnojem.
  • 10. 3. 2010 11:58

    anonymní
    Uvedený exces, kdy člen vedení kvůli poruše osobnosti zbytečně implementoval DRM, není v rozporu s tím, co píšu. Pokud by totiž platilo, co naznačuje článek, tedy že ochrana pirátům v kradení nezabrání a ještě odradí ty, co by si hru normálně koupili, firma zaregistruje nižší prodeje (oproti předpokladům) a vyšší výdaje (za DRM) a tím ve firmě skončil. Majitele lze samozřejmě oblbovat, ale jen do určité míry.
  • 10. 3. 2010 12:34

    anonymní
    Majitele, coz jsou prevazne tisice "anonymnich" akcionaru lze oblbovat klidne roky, i desitky let. A pirati jsou uzasna vymluva proc nedostanou vice. Oni pak sami tlaci na lepsi DRM system, protoze jim preci spravci ejjich majetku reklai, ze $$$ jim kradou pirati a protoze to nepomaha, tak se dela jeste horsi DRM .... je to uzavreny kolotoc.
  • 10. 3. 2010 13:12

    BLEK. (neregistrovaný)
    Když si stáhneš nelegálně cracklou hru nebo když si stáhneš nelegálně hru, která nikdy žádnou ochranu neměla, tak je možnost nakažení virem stejná --- buď toho vira tam ten distributor warezu dal nebo nedal.

    Rovněž, když si nelegálně stáhneš cracklou hru nebo hru, která žádnou ochranu nikdy neměla, tak v obou případech k tomu potřebuješ stejné počítačové znalosti (ovládání P2P klienta, schopnost rozbalit archív a pustit instalátor). Ta ochrana nijak nezvyšuje znalosti, které by nelegální stahovač musel mít.

    To DRM neomezí možnost uživatelů stahovat si hru z internetu. Co ti DRM reálně omezí, je možnost udělat podomácky kopii legálně koupené hry.
  • 10. 3. 2010 18:13

    anonymní
    Tak trebas DVD, za 30 - 50Kc nikdo neresi a koupi jich klidne 5 i 10 najednou. Znam lidi, kteri skupuji vsechno a pak toho klido 1/2 vyhodi jako nesmysly.

    Zato trebas takove kino, pri vleznem 150+Kc si clovek dopreje tak 1-2x za rok, specielne pokud ma rodinu, tak se takovy vylet do kina celkem prodrazi. Da se tedy prohlasit, ze kino je evidentne predrazene, protoze v sume tentyz clovek za ta levna DVD utrati daleko vic nez za kino.

    Pokud vemu gamesy, neni problem online distribuce => naklady na distribuci = 0. Co se tyce bonusu, tak musi byt predevsim smysluplne. Ono na nejakou zbroj (ME2 napr) se vam kazdy vybodne, kdyz jedine co muzete, je se podivat jak na panacovi vypada, ale to je tak vse. Ale kdyz k tomu SN prihodite rekneme rok stahovani pridavku pribehu gratis, to uz je o necem jinem. Muzete pro legalni hrace poradat souteze, napr kdo objevi vsechny XYZ bude zarazen do slosovani o dozivotni odber nasich her zdarma, muzete z legalnich hracu losovat betatestery novinek .... tak se motivace koupit razantne zvetsi.

    Zkratka vemte na vedomi, ze model "napisu SW a pak ho milionkrat prodam" uz dobre 10let nefunguje a uz nikdy fungovat nebude. Trebas takovy oracle ma na webu plne verze sveho SW. Je tam sice nejaka licencni noticka, ale prakticky je to bez jakehokoli technickeho omezeni. Proc ? Protoze moc dobre vedi, ze lidi, kteri by ten SW dokazali pouzivat bez jejich supportu je minimum.
  • 11. 3. 2010 11:42

    jméno není podstatné (neregistrovaný)

    Je to komplexnější. Když jsem kupoval sw před 10, 15, 20 lety, bylo to férová dohoda. Sw byl velmi drahý a dost jsem se prohnul, ale výrobce neignoroval jen tak chyby v sw. Nešlo to. Nějaká situace, že díky ochraně mi draze koupený sw nefunguje, nebo že mně ochrana otravuje natolik, že bych nejraději výrobce knockautoval mít ho před sebou, to tehdy neznám.

    Musím říct, že tímhle jste mne přímo královsky pobavil. Děkuji, hned mám lepší den.

    Používal jsem hodně dlouho QuarkXPress až do verze 4.5. Před patnácti lety to byla investice kolem 80 tis. Kč (porovnejte to také s tehdejší kupní silou). Kupodivu firma, kde jsem tehdy byl, měla Quark koupený a byl k tomu hw klíč na paralelní nebo sériový port (to už si přesně nepamatuju). Naprosto pravidelně se stávalo, že klíč nefungoval na některých konfiguracích. Reakce dodavatele? Stěžujte si u výrobce. Výrobce? Nám to funguje, změňte konfiguraci. Fakt slušný a férový přístup. Nakonec jsme si sehnali crack na legální licence. A když přišli další lidé, tak se další licence už nekupovaly, ale jelo se s crackem.

    A chyby v sw? Opravy? Cha! Quark dost padal, chyby výrobce neřešil, nové verze občas vyšly, ale nových funkcí tam bylo minimum. Nebyla pořádná konkurence, tak to nikdo neřešil. Já byl rád, když po mnoha letech konečně vyšel InDesign a ve verzi 2 byl mnohem použitelnější než Quark, který byl v té době v páté verzi.

    I když hodně nadávám na Adobe, protože chyb mají dost, přesto je to dnes opravdu zlaté - cena 35 tis. za celý balík aplikací, nejen InDesign, ale také Illustrator, Photoshop, Acrobat (a update za 13), stálý vývoj a skutečně přibývají užitečné funkce, průběžné opravy chyb (i když je pořád mnoho chyb neopravených a pár se jich znovuobjevilo v jiné verzi). To jsou věci, o kterých jsem si před 15 lety mohl nechat jen zdát. Od Design Collection, tj. InD 2, si kupuju od Adobe každou verzi, tj. aktuálně CS4 (InD 6), takže si snadno spočítáte, že jsem Adobe už dal sice zhruba stejně jako za jednu licenci Quarku, ale muziky jsem dostal podstatně víc.

    Fakt mi vyprávějte o kvalitě tehdejšího sw. Já tu dobu zažil a paměť mi ještě slouží dobře, takže pohádkám o starých dobrých časech opravdu neuvěřím. Chyb je pochopitelně hodně a kvůli podstatně větší komplexnosti programů je jich v absolutních číslech více, ale není pravdou, že by to dnes bylo horší s přístupem firem.

  • 11. 3. 2010 12:14

    Mablung (neregistrovaný)
    Cukr a bič, jenže jaký bič (represe)? Druhou věcí je mezinárodnost trhu.
    Ty personalisty bych nějak nepodceňoval Je prostě fakt, že máme plno lidí na obyčejnou administrativní práci, ale odbornící schází. V hodně oborech, nejen IT.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).