Průzkum: Firmy a sociální média? Panuje anarchie, ale roste význam i zájem

29. 10. 2013
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek
Autor: Depositphotos – Spectral
Ilustrační obrázek
Průměrný počet lidí, které velké firmy na sociální sítě zaměstnávají, od roku 2010 vzrostl na více než dvojnásobek. Průzkum Altimeter Group ale ukazuje i řadu nedostatků v této oblasti.

The State of Social Business 2013: The Maturing of Social Media into Social Business (prezentace na Slideshare) je zajímavé čtení. Obsahuje řadu konkrétních údajů a informací, které sice vycházejí hlavně ze situace v USA, ale pokud se pohybujete okolo sociálních sítí, je snadné chápat souvislosti. A můžete se dozvedět řadu užitečných věcí.

Základní poznatky

Pouze 17 % společnosti se na sociálních sítích řídí nějakou strategií spojující jejich aktivity v oblasti sociálního působení. Chybí vedení, organizace činosti i strategie samotné, což ve výsledku vede k "sociální anarchii". Jinými slovy, k řadě nekoordinovaných sociálních snah. Týmy (či lidé) starající se o sociální média jsou nejčastěji podřízeni oddělení marketingu (40 %) nebo komunikace/PR (26 %).

Podstatné zjištění je i to, že více společnosti (23,6 % oproti 18 % loni) používá model prolnutí týmu starajícího se o sociální sítě do více částí společnosti. U velkých firem (nad 100 tisíc zaměstnanců) je průměrná velikost týmů pro sociální sítě 49 lidí (pracujících na plný úvazek) - v roce 2010 to bylo 20.

Co výrazně chybí? Zkušenosti. Pouze 18 % společností uvádí, že jejich zaměstnanci mají dobré nebo velmi dobré pochopení toho, jak sociální média fungují a jak s nimi pracovat.

V jaké fázi jsou firmy vs. sociální sítě?

Co se využití sociálních sítí  pro podnikání týče, 6 % firem uvádí, že na sociálních sítích nejsou a pouze plánují, co na nich budou dělat. Čtvrtina (25 %) se od plánování přesunula do počáteční fáze existence na sociálních sítích a 26 % na sociálních sítích je a a snaží se budovat vztahy s fanoušky a začlenit sociální sítě do firemních aktivit.

Stejný počet, tedy 26 %, již sociální sítě používá tak, že jsou součástí většího počtu oddělení, jednotek či značek. Pouze 14 % firem ale označuje sociální sítě za strategické a mající viditelný obchodní dopad. A jenom 3 % jsou plně sociální.

Co se přístupu k sociálním aktivitám týče, pouze 52 % šéfů firem je informováno a zapojeno do sociálních strategií společností - což v praxi vede k omezení růstu sociálních aktivit. Nejčastěji se sociální sítě objevují v souvislost s riziky, krizovým managementem (65 %) a jenom v 34 % jsou ve společnostech využívány jasné metriky, které umožňují spojit sociální aktivity s konkrétním vlivem na podnikání.

Jak firmy řeší sociální sítě?

Dobrá zpráva by mohla být, že 78 % společností má na sociální média vyhrazený tým, 22 % dokonce jak na firemní, tak na divizní úrovni, stejný počet (22 %) ale vyhrazený tým nemá. Stále ale není plně jasné, kdo vlastně má sociální aktivity řídit a jaký model řízení má být použit - 10,8 % firem využívá decentralizovaný model, 28,8 % společností volí centralizovaný.

Nejvíce, tedy 41 %, jich využívá "Hub and spoke" model, který lze shrnout jako tým, který funguje napříč společností a vyskytuje se v podstatných pozicích, zejména v jednotlivých obchodních jednotkách či týmech. Obdobně je využíván rozšířený "Hub and spoke" v podobě více těchto struktur na více místech ve firmě (18 %).

Stoupá počet lidí, kteří se sociálním médiím ve firmách věnují. Průzkum bohužel řeší firmy od tisíce zaměstnanců výše (tam nedošlo ke změně, od roku 2010 jde stále o 3,1 zaměstnance), takže se nic nedozvíme o malých a středních firmách, ale u těch největších (100 tisíc a více) stoupl počet z 20,4 na 49,4 zaměstnance. Tito zaměstnanci nejčastější řeší strategie na sociální sítích, obsahové strategie, komunitní management, vývoj webů, samotný management sociálních sítí a analytické činnosti.

Widget obrázku #150208 (přidáno skriptem)
Kde všude najdete pozice výhradně se věnující sociálním sítím

Autor:

Kde všude najdete pozice výhradně se věnující sociálním sítím

Sociální média jsou ve firmách nejčastěji podřízena marketingu (40 %), následuje komunikace/PR (26 %), digitální oddělení (14 %) a firmy zakládají i samostatná sociálně mediální oddělení (14 %), přímo podřízená vedení. V malém procentu případů jsou sociální média podřízená inzerci (2 %), podpoře zákazníků (také 2 %) či IT (1 %).

Co je na sociálním působení podstatné?

V 57 % případů je pro firmy nejdůležitější obsahový marketing, v 50 % jde o budování vztahu a dialogu se zákazníky a na třetím místě (41 %) je naslouchání a poučení se z toho, co zákazníci říkají. Přímá podpora zákazníků je pro firmy podstatná v 32 % případů. V 27 % jsou sociální sítě nástrojem pro vytváření programu zahrnujícího vlivné jedince a ambasadory.

Při sledování výstupů se nejčastěji firmy věnují optimalizaci marketingu, zkušenostem zákazníků, vlivu na značku, obchodu a obrazu či efektivitě činnosti. Paradoxně na úplně posledním místě je inovativnost.

Co se rozpočtů týče (opět pamatujte, jde o firmy s tisícovkou zaměstnanců a výše), tak největší podíl (34 %) představuje méně než 100 tisíc dolarů, 23 % firem má 100 až 500 tisíc dolarů. Co je možná ale podstatnější, je, že pro rok 2013 je viditelné zvýšení rozpočtu, zejména ve vyšších rozpočtových kategoriích.

Widget obrázku #150207 (přidáno skriptem)
Útraty za platformy pro sociální média v roce 2013

Autor:

Útraty za platformy pro sociální média v roce 2013

Utratit peníze za sociální média se přitom firmy chystají hlavně za nástroje pro správu (jako je například Hootsuite, Spredfast či Sprinklr), školení a vzdělávání (oboje 47 %), vývoj vlastních technologií, vývoj sociálních aplikací, platformy pro monitorování (jmenovány jsou například Radian6, Scout Labs, Crimson Hexagon a Netbase), platbu agenturám pro podporu (včetně správy stránek), sociální CRM, analytické platformy (jmenovány jsou Webtrends, Omniture a Coremetrics), komunitní platformy (Lithium, Jive, Get Satisfaction), blogerské/influencerské sítě (Federated Media, NetShelter, BlogHer) a firemní sociální sítě (Yammer, Chatter).

Kde jsou mezery?

Pravděpodobně nejvýraznějším problémem je nedostatek zkušeností a znalostí zaměstnanců - 37 % je má špatné (7 % dokonce velmi špatné), 45 % ucházející, 14 % dobré a pouze 4 % velmi dobré. Což vede k potřebě školení a vzdělávání, v této oblasti ale 22 % firem nemá žádný program, 39 % to řeší podle aktuální potřeby a 38 % to řeší komplexněji.

Značnou mezeru najdeme i v tom, že pouze 27 % společnosti má zaměstance poučené o sociálních sítích a aktivitách na všech úrovních společnosti. A to hlavně o tom, zda se mají (či nemají) účastnit firemních sociálních aktivit. A pouze 52 % společností má nastavena pravidla, která se týkají práce s komunitami.

WT100 early

Co se interních cílů týče, je zajímavé, že s 48 % se na prvním místě objevuje potřeba vytvořit metriku pro zhodnocení sociálních médií a na druhém místě najdete již několikrát zmíněnou potřebu vzdělávání a školení.

Zdroj: The State of Social Business 2013: The Maturing of Social Media into Social Business

Autor článku

Konzultant a publicista, provozuje www.pooh.cz. Podle některých si myslí, že rozumí všemu, sám je však přesvědčen o pravém opaku a ani v 30+ letech nedokázal přijít na to, jak mít peníze a nepracovat.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).