Vlákno názorů k článku První legální výměnná síť objevena? od Mildik - Z mnoha příspěvků v diskusi cítím obrovskou neúctu...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 22. 3. 2007 15:18

    Mildik
    Z mnoha příspěvků v diskusi cítím obrovskou neúctu k duševnímu vlastnictví obecně, jako by diskutující nic takového neuznávali - podobně jako za komunistů byla "práce hlavou" považována za něco podřadného a trpěného, naopak uznávaná a protežovaná byla práce rukama.

    Pracuji jako kameraman a režisér v malé regionální televizi, takže jsem podle autorského zákona považován jako spoluautor audiovizuálního díla, přesto nemám problém s tím, pokud si diváci naše pořady nahrávají, půjčují mezi sebou a kopírují (a to i kdyby jim to autorský zákon neumožňoval), přestože z poplatků za prázdná média a nahrávací přístroje nemám ani haléř, nejsa členem žádného autorského svazu. Na druhou stranu ale chci sám rozhodnout o tom, zda moje záběry může použít jiná televize do jiného svého pořadu apod.

    Proto také chápu jiné autory, kteří chtějí - v rámci toho, co jim umožňuje autorský zákon - rozhodnout o tom, jak s jejich dílem bude nakládáno. V našich pořadech používáme hudbu z různých zdrojů a máme s organizacemi, které autory zastupují, řádně uzavřeny smlouvy, jakým způsobem můžeme díla používat a co za to zaplatíme.

    Vadí mi explicitně sice neuvedený, ale z mnoha diskusních příspěvků vyplývající přístup: "Autore/umělče, ty musíš tvořit, nahrávat, vydávat, zveřejňovat, ode mě za to ale nedostaneš ani korunu, stejně se máš jako prase v žitě." Nebo: "Sice ti zaplatím pár korun, které za jedno prodané CD dostaneš, ale pak to budu já, kdo bude rozhodovat o tom, komu tvé - teď už vlastne mé - dílo budu půjčovat, kde všude je budu šířit."

    V dřívějších letech naše televize vyráběla hudební pořady složené z videoklipů a reportáží a při té příležitosti jsme dost nahlédli "pod pokličku" hudebních vydavatelství. Mohu tedy říct, zda "jsou zloději" nebo ne. Předpokládám, že ti pisatelé, kteří považují vydavatelství za zloděje, si myslí, že si neoprávněně nechávají velkou část z prodejní ceny CD. Je však potřeba si uvědomit, že často je to právě vydavatelství, které do vydání a následné distribuce vložilo své peníze. Obvykle to bývá tak, že nahrávací studio, grafické práce na bookletu, výrobu jednoho nebo dvou videoklipů, propagaci (věděli jste, že svého času i za nasazení klipu do Esa na Nově nebo SOS na Primě vydavatelství televizi platilo částku kolem 10.000 Kč?) - to vše platí vydavatelství, proto si logicky bere větší podíl z ceny CD. Začínající kapely, které pro vydavatelství představují zvýšené riziko nenávratnosti vložených peněz, jsou někdy ochotny si nahrávací studio zaplatit samy a videoklip si nechat vyrobit velmi levně od kamarádů, jen aby mohly využívat marketingovou podporu a distribuční kanály vydavatelství.

    Můžeme diskutovat o tom, jestli současné pojetí ochrany, kdy majetková práva k dílu trvají ještě 70 let po smrti autora, není přemrštěné. Taky si myslím, že prodloužení z 50 na 70 let je příliš. Beru to ale jako fakt, který platí v celé EU i jinde a těžko s tím něco svedeme. Co ale odmítám, je zpochybňovat samotný princip autorského práva.
  • 22. 3. 2007 15:27

    Jirka (neregistrovaný)
    S timhle souhlasim. I s tim poslednim odstavcem.

    Neni mi moc jasne, proc se ta lhuta 70 let pocita od smrti autora a ne treba od zverejneni toho dila, coz by mi prislo mnohem prirozenejsi. 70 let by i tak bylo prilis. Podle me pro hudbu by 30 let bylo dost. Sice by dneska Beatles byly zadarmo, ale nemyslim, ze by to bylo vseobecne neprijatelne. Srovnejte to s tim, jak dlouho jsou chraneny technicke patenty! A naklady na vyvoj patentu jsou obecne radove vetsi.

    Nemyslim si, ze s tim tezko neco svedeme. Je treba osveta a lobovani. Casem to zmenit pujde.
  • 22. 3. 2007 16:28

    Bennie
    Chápu Vaše rozhořčení, ale myslím, že není zcela na místě. Plénum pokud jsem si správně všiml nezpochybňuje práva autora=autorská práva, ale kritizuje přebujelou a nesmyslnou ochranu zájmů vydavatelů, kteří se jistých okrajových dedrivátů majetkových práv autora zmocní pomocí výhradní licence, vykonstuují si monstrozní licenční politiku a nadále kšeftují s každičkým sebemenším užitím jejich díla.

    Autoři jsou ochrany hodni a to tak že zcela. Nicméně ochrana autorů končí v okamžiku, kdy podepíšou smlouvu s vydavatelem, neboť v tu chvíli se všeho vzdávají.

    Málokdo rozumný by asi chtěl zpochybňovat právo zpěváka nebo textaře na odměnu, ale většině lidí se nechce platit vydavateli přemrštěný bakšiš včetně jeho provozních nákladů.

    Klidně dám 30 kaček "goťákovi" nebo "madonně", protože přesně tolik jim dá vydavatel, ale nechápu proč bych měl platit 700 vydavateli, když jsem si to CD vypálil sám a jemu odpadly výrobní a distribuční náklady, propagace, mzdy a vše ostatní.

    Tohle nemá nic společného s ochranou autorů, to je normální privileování jednoho segmentu trhu, jak říká Jára - obyčejný špinavý konkurenční boj. A aby zákon chránil výši zisků vydavatelů i proti jejich vlastním zákazníkům, když cena zde díky tomu absulutně není otázka nabídky a poptávky a ještě z toho dělal trestný čin, a kamufloval to ochranou autorů, o které tady vůbec nejde, to mi přijde pokrytecké.

    Ostatně vydavatelé rejžují na všech stranách, přes televizi, rádio, internet, CD, DVD atd. A platit za jeden produkt víckrát Vám přijde morální? Vždyť poplatek je za dílo, ne za nosič, pak podle této logiky, jednou zaplatím za kino či koncert tak pak - jen za výrobní náklady + rozumnou marži bych měl dostat kopii na nosiči nebo v digit. podobě a ne znovu platit za autorské dílo.

    To Vám nemorální nepřijde?
  • 22. 3. 2007 17:18

    Mildik
    Ne, nepřipadá. Jak jsem uvedl, vydavatelství do vydání určitého titulu obvykle investovalo své peníze a jeho marketingová podpora a distribuční kanály asi fungují, když získat smlouvu s velkým vydavatelstvím je pro začínající kapely takové "terno", že jsou ochotni i část toho, co vydavatelství platí při vydání nového CD Goťáka, si zaplatit sami.

    Navíc částka 700 Kč za CD Gotta je přemrštěná, na Vltavě jsem našel poslední CD Má pouť, které vyšlo koncem roku 2006, za 269 Kč, nejdražší Gottovy věci za 314 Kč, v obou případech s uváděnou slevou 10 %, s čehož odvozuji, že doporučená koncová cena je 299 nebo 349 Kč za domácího interpreta. U Madonny několik posledních CD za 539 Kč, běžná CD 599 Kč, takže pořád jste o 100 Kč přestřelil.

    Vezměme tedy poslední Gottovo CD třeba i za 349 Kč v kamenném obchodě. Z toho odečtěme 56 Kč DPH, řekněme stejnou částku jako maloobchodní marži, 30 Kč Gottovi, pak tedy i 15+15 Kč autorům hudby a textů. Kolik budou náklady na výrobu jedné placky včetně bookletu, krabičky a distribuci od výrobce přes velkoobchod do kamenného obchodu? Řekněme 50 Kč. Takže jsme z 349 Kč už ukrojili 222 Kč a na vydavatelství zbývá 127 Kč. Z toho je ještě nutné zaplatit dirigenta a orchestr (nahrávala Moravská filharmonie Olomouc, takže dost lidí), protože jejich honorář jsme ještě neodečetli, dále nahrávací studio, grafické studio, výrobu jednoho nebo dvou videoklipů, propagaci v médiích... Ještě myslíte, že vydavatelství na tom nějak přehnaně "rejžuje"? Nějaký zisk na tom má, to nezpochybňuji, však jinak by to nedělalo, ale zdaleka to není tak, jak by si možná mohl některý nezasvěcený čtenář říct "z 349 Kč dostane 30 Kč Goťák a zbytek shrábne vydavatelství".

    Pokud jsem si vás nespletl s jiným diskutujícím, tak jste v jednom z dřívějších příspěvků psal, že jste autor i interpret. V tom případě můžete vše dělat ve vlastní režii - něco sám, něco dodavatelsky. Pokud si bere vydavatelství neoprávněně hodně peněz, budete tedy o dost levnější - protože vám díky nízké ceně budou lidé "ruce trhat", prodáte víc a spokojíte se i s menším ziskem z jedné placky, takže řekněme konečná cena 150 Kč za CD. Regionální kapely třeba prodávají CD vydaná vlastním nákladem na koncertech a zábavách, takže v ceně není ani ta maloobchodní marže, když to u stolečku prodává přítelkyně kapelníka, třeba ani není plátcem DPH, takže další úspora...

    Jsou různé možnosti, proč hned označovat někoho, kdo to dělá jinak, za zloděje?
  • 22. 3. 2007 18:27

    Bennie
    Pro pořádek, nejsem ani autor, ani intepret, jsem právník.

    Cenová politika AV společností v ČR je ještě mnohem pokřivenější než v zahraničí.

    Ve Vaší kalkulaci jste ale zapomněl zmínit, že kromě ceny za prodej CD/DVD jsou příjmem vydavatele i prodeje práv k vysílání v televizi, nemalé prebendy z neustálého omýlání v rádiích, podíly na výpalném OSA, u AV jsou to kina, video půjčovny, a spousty dalších aktivit. Málokterý film si na sebe nevydělá bohatě po pár týdnech v kinech, takže vše další už je v plusu.

    Kdyby vydavatelé žili jen z cen prodaných nosičů, tak ani neceknu. Já se ptám, zdá se Vám morální, že se v kině podívám na film za 159, pak jdu do půjčovny a za ten samý film, za který už jsem zaplatil, ode mne chtějí dalších 50 Kč a když si ho pak chci koupit, tak po mně chtějí znovu několik set za ten samý film a soundtrack z toho filmu se platí opět separátně za další zlaťáky... Přitom jakmile je ten film v televizi, tak za něj prostřednictvím reklamy a tedy v koncové ceně výrobků zaplatíme znovu? Koncesionářské poplatky raději ani nezmiňuji. A což teprve výpalné, které platíme OSA na podkladě presumpce viny? A přitom na filmy ještě přes fond kinematografie prispíváme z daní, současně na ně platí sponzoři (a tedy opět z našich peněz z výrobků, které od nich kupujeme) a ještě je dotuje v určitých případech z našich daní EU?
  • 22. 3. 2007 19:52

    Mildik
    Pokud nejste autor a interpret, tak pardon, asi jsem si vás spletl s jiným diskutujícím, který měl velmi podobné názory a toto deklaroval.

    Na tom, že každý, kdo chce dílo komerčně využívat, tedy televize, rádia, veřejné produkce..., musí něco zaplatit majitelům autorských práv, mi nepřipadá nic nespravedlivého. Například naše televize má smlouvy s organizacemi OSA, Intergram, DiLiA i OOA-S, v kterých jsou uvedeny podmínky, za jakých můžeme užívat díla, jež tato organizace spravují. Někde je to paušální platba za rok, jinde platba od minuty s odevzdáváním výkazu užitých děl. Nedovedu si představit, že bych po někom mohl chtít, aby mi proti své vůli dával k dispozici možnost neomezeně dílo, jehož je autorem, užívat.

    Stejně tak mi připadá morální, když jdu do kina, tak zaplatím lístek za 99 Kč (mimo Prahu je to prostě levnější nebo se dá chodit v pondělí), z čehož jen přibližně polovina jde distributorovi filmu a ten z toho samozřejmě platí své náklady, rozhodně to není tak, že by celých 50 Kč z mé vstupenky majitelé firmy šli večer propít do drahé restaurace. Podobně je to u půjčovny DVD nebo vysílání v televizi. Když pár měsíců počkáte, oželíte kino i půjčovnu a film si koupíte, můžete se na něho taky podívat čtyřikrát doma a zaplatíte jen jednou, volba je na vás. Nebo počkejte ještě rok a půl, až to bude vysílat nekódovaná televize, budete to mít skoro zadarmo (no... za pár korun v ceně výrobků inzerovaných v reklamách, ale přece nemusíte kupovat zrovna tuto značku...), nahrejte si to na DVD nebo kazetu, z toho skončí u autorských svazů taky nanejvýš pár korun a můžete se na to dívat stokrát - ano, v nižší kvalitě, volba je na vás.

    Přes fond kinematografie přispíváte jen na vznik českých filmů, jen některých a jen částečně. Výpalné OSA z prázdných médií, pokud možnosti kopie pro vlastní potřebu dle § 30 odst. 2 nevyužíváte, samozřejmě naštve, ale třeba já jsem raději, když si za pár desetníků v ceně média mohu legálně zkopírovat nebo nahrát chráněné dílo, než aby mě někdo honil kvůli tomu, že jsem si například neoprávněně nahrál nějaký pořad z televize.
  • 22. 3. 2007 20:19

    J (neregistrovaný)
    Takze vam prijde naprosto koser, kdyz TV/radios zaplati za to, ze smi dilo uzit a osa pak prijde v kvam domu a chce po vas aby jste zaplatil opet, protoze to radio slysi i soused ?

    No potes.
  • 22. 3. 2007 20:58

    Mildik
    Tak to slyším prvně, že by po někom OSA chtěla zaplatit za to, že má doma puštěnou hudbu tak nahlas, že to je slyšet přes zeď k sousedům.

    Ale připadá mi naprosto košer, když majitel restaurace proto, aby k němu rádi chodili hosté, déle tam poseděli a více utratili za jídlo a pití, má puštěnou televizi například s hudební stanicí - a za komerční využívání cizích děl tedy zaplatí. Televizní stanice ve svých autorských poplatcích platí za to, že dodává program ke koncovým divákům, tedy takříkajíc pro jejich "domácí konzumaci", ne k výdělečným účelům dalšího podnikatele.
  • 22. 3. 2007 21:02

    Bennie
    Jen tak mimochodem, ptal se vás někdo když jste kupoval židli, jestli na ní budete sedět doma nebo jestli jí vybavíte kanceláře a podle toho vám určil cenu? Máte jinou cenu pro auto pro důchodce na nákup a jinou cenu pro auto pro podnikání? Máte jinou cenu pro rohlík k svačině a jinou cenu pro rohlík do restaurace?
  • 22. 3. 2007 22:03

    Mildik
    To je rozpor mezi současným pojetím autorského práva jako duševního vlastnictví a vašim kýženým pojetím jako materiálního vlastnictví. Ale proč ne, třeba si to nakonec společnost takhle prosadí. Pak ale pochybuji, že budou autoři ochotni za takových podmínek tvořit. Silně mi to zavání komunismem: každý podle svých schopností, každému podle jeho potřeb - Svobodo a Gotte, složte, respektive nazpívejte každý den dvě nové písničky, společnost je chce poslouchat, a dostanete za to stejně jako metař na ulici, protože potřebu jídla, bydlení... máte přece stejnou.

    A když by naopak po vzoru autorů chtěl jeden výrobce nábytku víc peněz za úplně stejnou židli do kanceláře než do domácnosti a druhý prodejce by chtěl platit za každý den sezení? Tak koupím u třetího, který má podmínky nejpřijatelnější - a prosperuje. Pokud se vám tento příměr zdá divný - ano, je, ale i u uměleckých děl je možnost volby.
  • 23. 3. 2007 1:16

    W. (neregistrovaný)
    U uměleckých děl možnost volby není. Když chci dílo svého oblíbeného skladatele, nemohu je koupit u jiného vydavatele, který by měl lepší podmínky a ceny, prostě jeden vydavatel má monopol, kterého zneužívá.
    Vy myslíte, že by se umělci bez současného pojetí autorského práva neobešli a přestali by tvořit? Přečtěte si tohle:
    http://glosy.info/texty/predstavte-si-svet-bez-copyrightu/
    http://glosy.info/texty/pryc-s-autorskym-pravem-pozehnani-pro-umelce-umeni-i-spolecnost/
    Ale jinak se mi líbíte, když vám nevadí, že si lidé mezi sebou autorská díla kopírují a tu nesmyslně dlouhou ochrannou lhůtu byste zkrátil (jak píšete v prvním příspěvku). Dnes je ale situace taková, že se ochranná lhůta neustále prodlužuje a běžná práva lidí víc a víc omezují ve jménu ochrany pofidérního duševního vlastnictví. Pak se nelze divit, že se lidé proti tomu bouří a autorskými právy opovrhují, což může klidně skončit jejich úplným zrušením. Zkrátka, když to někdo s ochranou přehání, obrátí se to proti němu. Vydavatelé vedou válku se svými zákazníky a doplatí na to. Autoři a jiní umělci jsou v tom dost nevinně, ale když některý z nich vykřikuje, že kopírování je zločin, tak se mu to taky vymstí a vrhá to špatné světlo i na ostatní umělce.
  • 23. 3. 2007 13:51

    Jirka (neregistrovaný)
    Tohle mi uz koser nepripada. Chtit za jedno a totez dostat zaplaceno dvakrat povazuju za nehorazne. Je to jedna z veci, ktera by se mela zmenit.
  • 23. 3. 2007 14:31

    Mildik
    Proč myslíte, že je to jedno a totéž? Ano, je to stejná skladba téhož autora zahraná stejným ansámblem. Ale je použita dvojím různým způsobem. První způsob je, že televizní nebo rozhlasová stanice ji šíří ke svým divákům či posluchačům, kteří toto dílo zpravidle pasivně konzumují - za to televize platí autorům nějaký bakšiš. Druhý způsob je, že majitel restaurace v rámci své podnikatelské činnosti tuto stanici naladí a pouští ji desítkám lidí ve svém podniku - asi proto, že poskytnutím příjemnějšího prostředí hostům dosáhne vyšších tržeb. Argument, že ti lidé už si to stejně předplatili v koncesionářském poplatku, padá v okamžiku, kdy se jedná o jinou než veřejnoprávní stanici nebo o návštěvníky odjinud. Takové užití díla prostě není ve smlouvě mezi provozovatelem vysílání a autory obsaženo a tedy autorům zaplaceno. Nebo aspoň naše televize ve smlouvách s OSA a Intergramem nemá, že platíme nejen za (například) 10.000 domácností, kteří náš program mohou přijímat, ale také za 50 hospod v okolí, a pochybuji, že ostatní to mají jinak.

    Je nebo není tedy košer, aby hospodský, když k vlastnímu finančnímu prospěchu využívá cizí dílo, za to autorům něco zaplatil?
  • 23. 3. 2007 14:58

    Jirka (neregistrovaný)
    On ale za to samozrejme plati. Plati koncesionarske poplatky, ktere jsou odvozeny od vlastnictvi prijimace. Dokonce na rozdil od rodiny plati za kazdy takovy prijimac. A pak ma platit jeste neco navic? Ze koncesionarske poplatky jdou nekam jinam nez autorum, neni vina hospodskeho. Ze vyse koncesionarskych poplatku neni urcena ucelem vyuzivani prijimace, neni vina hospodskeho. On plati koncesionarske poplatky za prijimac. At si OSA s Intergramem zaridi lepsi smlouvy s temi, kdo signal siri a nesnazi se postihovat ty, kteri signal vyuzivaji ve shode s radne zaplacenou koncesi.

    Budou take hospodsti, co maji zahradku na namesti platit za to, ze na tom namesti nekdo jiny (treba mesto) porada koncert a jeho hoste to slysi? Vzdyt proto tam tu zahradku ma, poslech hudby u pivka na zahradce mu prinasi zisk.

    Povazuju za normalni mit ruzne ochranne svazy. Nepovazuju za normalni to, jak se v soucasnosti tyto ochranne svazy chovaji. A neni to chovani jen k hospodskym, ale take treba k umelcum, kteri o podobnou ochranu nestoji.
  • 23. 3. 2007 15:40

    Mildik
    Za každý přijímač platí nejenom hospodský, ale každá firma z libovolného oboru činnosti; že to nemá logické opodstatnění, uznávám, prostě Česká televize kdysi velmi úspěšně lobbovala. Nebo možná poslanci ve snaze nenaštvat voliče tento princip vymysleli, protože při předpokladu vybrat stejnou cílovou částku si mohli spočítat, že při výběru víc peněz od firem mohou stanovit o pár korun nižší koncesionářský poplatek pro domácnost.

    Zajímalo by mě, jak byste přinutil kteréhokoliv jiného provozovatele vysílání, než je veřejnoprávní televize a rozhlas, aby autorům platilo víc peněz kvůli stovkám hospod, při nekódovaném vysílání, kdy nemohou ovlivnit, kdo je naladí a kdo ne? Proč by třeba naše televize k několika stům tisíc korun, které ochranným svazům ročně odvedeme, měla připlácet ještě další tisíce za hospody, kde nás mohou naladit, když nemáme možnost to ovlivnit?

    Když hospodský zřídí zahrádku a využije přitom toho, že prákrát do roka je na náměstí koncert nebo akce s hudebním doprovodem, je třeba uznat, že je to chytrý podnikatel. Na zahrádce bude mít plno, zvýší se mu tržby a přitom autorům nemusí zaplatit ani korunu, protože to není on, kdo autorské dílo veřejně provozuje. Nevidím v tom problém, naopak si dokážů představit, že některé zákazníky může hudba zkreslená odrazy od okolních budov a často rušená kříkem konferenciéra té akce od posezení v zahrádce odradit.

    Že se ochranné svazy chovají k umělcům, kteří o jejich ochranu nestojí, tak, aby je donutily pod ně přejít, vím a radost z toho nemám.
  • 22. 3. 2007 20:37

    Bennie
    Fajn, nicméně stále jste mi neodpověděl, proč vám připadá normální platit za jednu věc několikrát?

    Proč za stejný film chcete zaplatit stovky na DVD, stovky na VHS, stovky v kině, stovky za soundtrack atd, když je to stále dokola to samé? Proč mi tedy neprodáte jednu převoditelnou "licenci", kterou odkážu dětem, a to bez ohledu na konkrétní médium? U všech jiných produktů je to naprosto normální. A proč např. ta hrůzostrašná hláška na začátku filmu, že zakoupené DVD si nemůžu okopírovat, která je navíc v rozporu se zákonem?

    Kdo vás nutí to dílo zveřejňovat a všem nám ho cpát, když vám vadí, že se pak dál šíří? Tak si to skládejte do šuplíku a nešiřte to mezi lidi :))) Až bude pekař furt mezi lidi rozhazovat z jedoucího auta rohlíky, sotva se bude moci divi, že si lidi sbírají rozhlíky do zásoby a nosí si je domů pro celou rodinu :))
  • 22. 3. 2007 21:31

    Mildik
    To musí být fajn, pokud to, jak jste uvedl o několik příspěvků výše, v zahraničí funguje méně tvrdě než v Česku. Takže třeba ve Francii při koupi lístku do kina dostanu zároveň poukázku na bezplatné půjčení DVD, na odběr DVD zdarma a jako bonus při odchodu z kina ještě dostanu soundtrack? To by se mi líbilo, ale pochybuji, že by pak vstupenka do kina byla pod 1000 Kč. :D

    Pokud jde o univerzální licenci, třeba to některému producentovi bude připadat jako zajímavý obchodní model a jednou se toho dočkáme. Ale vidím spíš tendence k tomu se fyzických médií zbavit a v budoucnu to prodávat jen jako data a ještě ke všemu omezená na konkrétní počítač a stanovený počet přehrání v určitém časovém limitu - to se mi taky nelíbí.

    Hláška o nedovoleném kopírování na začátku filmu je v pořádku, kopírování filmu je zásahem do práva, které je autorovi vyhrazeno dle § 12 odst. 4 písm. a) a v následujícím § 13 je uvedeno, co vše se rozmnožováním myslí. Není tedy v rozporu s § 30 odst. 2, podle kterého nezasahujete do autorského práva kopií pro osobní potřebu (za kterou navíc dle § 25 platíte to takzvané výpalné). Divím se, že to jako právník nechápete.

    K tomu vnucování díla: kdo vás nutí se dívat na filmy, poslouchat hudbu, číst knihy? Je to základní životní potřeba? Autoři vám nabízejí možnost využívat jejich dílo za jimi stanovených podmínek - a je na vás, zda na podmínky přistoupíte a budete dílo využívat, anebo nepřistoupíte a nebudete dílo využívat. Konkrétně u filmů to u některého autora může být placení za každé zhlédnutí (např. pomocí DRM přes internet), u jiného jednorázově na věčné časy (současný model DVD), ale existují i filmy amatérských nadšenců, kteří vám rádi své dílo pošlou jen za cenu média a poštovného, víte o tom? Volba je na vás. Když použiji oblíbenou analogii s rohlíky, připadá mi to, jako když v pekárně bude rohlík za 2 Kč, zákazník přijde a řekne, že jim teď ty 2 Kč dá, ale chce si každý den odnést rohlíky tři.
  • 22. 3. 2007 22:56

    W. (neregistrovaný)
    Tak o tom nevím, že by mi někdo chtěl poslat svůj film za cenu média a poštovného. Máte nějaký odkaz? A rohlíky sem netahejte. Jejich cena je odvozena od nákladů každého, kdežto film je už dávno zaplacen a DVD stojí pořád stejně.
  • 23. 3. 2007 12:32

    Martin V (neregistrovaný)
    Přečetl jsem si vaše názory a jsou opravdu zajímavé, udivuje mě Vaše urputná snaha o zachování křížových plateb za jedno zboží.
    Vám přijde nornální tohle:
    Doma si platim za televizi, prijdu do hospody a pokud tam je televize platim za ní znova (jasně za televizi platí majitel, ale myslím, že nejste tak pitomej, aby vám nedošlo kdo to zaplatí).
    Koupím si originální DVD s pohádkama a na začátku, při každém spuštění musím skoro minutu koukat na černou obrazovku s nápisem v anglictině (opravdu nejde přeskočit), proč jsem potrestaný za to že jsem si koupil originál?
    Koupím si pásku do videokamery a zaplatím poplatek. Proč? Když si na to mohu nahrat jenom svoje vlastní autorské záběry a když budu chtit v kině s tou kamerou nahrát vysílaný film - vyhodí mě! Těžko to ukecám, že v ceně jak kamery, tak pásku byl poplatek pro OSA :-D
    A 100x omílané, proč mi nevymění vydavatel poškozené medium za nové, aniž bych musel zakupovat znovu (již prokazatelně zakoupené) práva ke skladbám?

    A na závěr, dejte mi pár linků na nadšence co mi pošlou svoje filmy a kladby za cenu media a poštovného, celkem mě to zajímá
    Děkuji

    K té vaší analogii s rohlíky - jak by se vám líbilo, kdyby jste musel s každým zakoupeným kilem mouky platit výpalné pekařovi, protože si můžete okopírovat jeho rohlíky a udělat si je sám místo něho?
  • 23. 3. 2007 15:05

    Mildik
    Už jsem to zde psal jednou, tak dobře, ještě tedy jednou. Rozdíl v našich názorech je způsoben odlišným chápaním duševního a materiálního vlastnictví. Já vám právo na váš názor neberu, klidně prosazujte změnu současné úpravy autorského práva od duševního k materiálnímu vlastnictví. Ale dokud se vám to nepodaří, měl byste zaprvé dodržovat dosud platnou úpravu a zadruhé si uvědomit, že v okamžiku, kdy autorům nařídíte, pokud chtějí tvořit, podmínky obdobné pro řemeslné živnosti, mnoho z nich asi ztratí zájem za takových podmínek tvořit.

    Ani mně se nelíbí, když film na DVD stojí stovky korun, ale mohu si ho za desítky korun oficiálně půjčit a podle zájmu i zkopírovat (za to jsou ty bakšiše obsažené v ceně prázdných médií), nebo pokud mi stačí nižší kvalita a ještě počkám, tak se na něj podívám v televizi a můžu si ho za pár korun nahrát na DVD rekordéru.

    Poplatek v pásce do videokamery, respektive za prázdná média vůbec je stanoven § 25 AZ jako kompenzace autorům za to, že vám AZ umožňuje pořídit si kopii díla pro svou osobní potřebu. Nemusí se jednat jen o přesnou kopii CD nebo DVD, ale též o nahrávku pořadu z rádia nebo televize - právě k tomu může být stejná páska použita. Uznávám, že pokud na pásku skutečně nahráváte jen své vlastní záběry z dovolené, můžete se cítit o tyto poplatky neprávem obrán. Jenže znáte nějaký způsob, jak efektivně a dostatečně přesně odlišit při nákupu prázdného média, zda bude nebo nebude použito k zaznamenání chráněného díla? Nevím jestli jste to v minulosti zaznamenal, ale ještě před masovým rozšířením počítačových CD-R/W mechanik byly v nabídkách výrobců spotřební elektroniky stolní audio-CD rekordéry, které dovolovaly jednu generaci přesné kopie hudebního CD, ale pouze na médium CD-R for audio a to bylo několikanásobně dražší než CD-R do počítačové mechaniky. To už je ale minulost a současný rozvoj výpočetní techniky prakticky znemožnil existenci dvojích médií: CD-R pro nechráněná data za 6 Kč a vedle toho CD-R pro chráněná data např. za 30 Kč.

    Ohledně poškozených médií bychom mohli udělat anketu mezi nejznámějšími vydavatelstvími, zda a za jakých podmínek by vyměnili nešetrným užíváním nebo nehodou poškozený nosič za nový s tímž chráněným obsahem, ať máme jasno.

    Konkrétní linky na filmové nadšence vám nedám, zkuste pohledat na internetu. Ale vím že takoví jsou (dobrá, nebudem slovíčkařit, že je to přesně za cenu média a poštovného a ne ještě o pár korun víc), měli jsme předloni festival amatérských krátkých filmů, byly mezi nimi i zajímavé filmečky (přišli i nad 30 minut, ale ty jsme podle propozic nezařadili do soutěže), samozřejmě se nemohly řemeslnou zručností a technickou kvalitou rovnat profesionální tvorbě, nicméně u některých bylo v titulcích napsáno něco ve smyslu: "O další naše filmy si můžete napsat na adresu...".

    Analogii s rohlíky jsem použil nerad a jen proto, že už ji sem zatáhl jiný z diskutujících. Uznávám, že je dost mimo, ale proto, že dílo hudebního skladatele, textaře, hudebníka, scenáristy, režiséra, kameramana či herce s převahou duševní práce chápu jinak než práci truhláře či pekaře, který chrlí jeden stejný rohlík za druhým podle stejné receptury. (Neargumentujte prosím tím, že některé hudební skladby jsou taky jedna jako druhá - ano, dají se najít.)
  • 23. 3. 2007 16:46

    J (neregistrovaný)
    Evidentne nechcete pripustit ze skladani muziky, toceni filmu ... je prace jako kazda jina a podle toho by take mela byt hodnocena.

    Sem zvedav, co by na to rekli zamestnavatele, kdyby zamestanaci chteli zaplatit ne za odvedenou praci, ale za kazde pouziti te prace.

    Vyrobim kladivo a budu chti zaplatit za kazdy zatluceny hrebik a nejen to, budu chtit zaplatit za kazde prodane topurko, protoze si znej nekdo muze to kladivo vyrobit.

    Kdyz nahraju muziku, odvedl jsem nejakou praci a za tu chci dostat zaplaceno. To je OK, ale rozhodne neni OK, abych dostal zaplaceno 10x nebo jeste vickrat, protoze tu praci jsem odvedl proste jednou.

    A dokud se toto nezmeni (a nejen toto), ac jsem sam autorem vseho mozneho (ostatne jako 90% obyvatel planety Zeme), tak odmitam uznavat takovato "prava" a je mi vcelku sumak ze je to napsano na nejakem papire. Je to ostatne jediny zpusob jako proti takovym nesmyslum bojovat - je treba je ignorovat.

    Ostatne, drive nebo pozdeji to "autori" stejne prohraji, je to jen otazka casu.
  • 23. 3. 2007 18:28

    W. (neregistrovaný)
    V jedné věci bych se Mildika zastal. Mě vůbec nevadí, když autor dostane zaplaceno víckrát (vadí mi tedy, když to má být i 70 let po jeho smrti, ale to je věc jiná). Když někdo vydělává na cizí práci (například televize), ať se s autorem podělí o zisk z reklamy. Vadí mi ale, že kvůli totalitnímu pojetí autorského práva přicházíme o osobní svobody, že kvůli nějakému udavači může vtrhnout ke komukoliv policie a kontrolovat, co má na discích a v počítači. V některých zemích je i ta kopie pro osobní potřebu zakázána. Autorský zákon by se měl omezit na komerční aktivity a nezasahovat do soukromí lidí.

    To přirovnání písničky ke kladivu se vážně nedá použít, stejně jako se nedá srovnat okopírování disku s krádeží kladiva. Ale když to použijete proti někomu, kdo nevidí rozdíl mezí krádeží a kopírováním, budu to brát jako adekvátní reakci.:-)
  • 24. 3. 2007 10:33

    Martin V (neregistrovaný)
    ja se také živím převážne duševní prací, a rozhodně nezlehčuji práci truhláře či pekaře, v základu v těch povoláních nevidím rozdíl.
    Ono i chrlit stejné rohlíky je celkem námaha a pořád dokola je to dost těžká práce :-)
    A ten argument, ze pokud nebudou dostatečně veliké poplatky, tak spousta "umělců" přestane tvořit jejich duševní díla jste si obratem vyvrátil sám, když píšete, že existují tvůrci co rezesílají svoje díla doslova za hubičku :-D

    A ješte dodatek k platbám za prázdná média: pokud mám právo si udělat kopii, nechápu proč je toto právo zpoplatněno. nebo mi to můžete nějak logicky zdůvodnit? Mám totiž dost práv, za které platit nemusím.
  • 24. 3. 2007 12:22

    Mildik

    A ten argument (...) jste si obratem vyvrátil sám (...)

    Nevyvrátil. Nepsal jsem, že úplně všichni úplně přestanou. Jako dnes jsou tvořící amatérští nadšenci výjimkou, tak se nedá očekávat, že by po vaší vytoužené změně všichni pokračovali v tvorbě zadarmo nebo skoro zadarmo ve stejném rozsahu jako dosud za hodně peněz. Leda, že byste je nahnali do táborů nucených prací pro autory. :D Neuražte se a neberte si to osobně, ale skutečně z přístupu mnoha lidí nejen v této diskusi cítím, že chtějí, aby pro ně autoři skoro jako v době nevolnictví tvořili - vznikala nová hudba, nové vysokorozpočtové filmy - ale zaplatit autorům takovou odměnu, jakou oni považují za odpovídající, to ne.

    pokud mám právo si udělat kopii, nechápu proč je toto právo zpoplatněno

    Protože využitím tohoto svého "práva" zasahujete do výlučných práv autora na rozšiřování svého díla a tím poplatkem je mu to aspoň nějak kompenzováno, takže místo někým dříve zmíněných 30 Kč, které by on dostal, kdybyste si jeho CD koupil, dostane aspoň 50 haléřů z prázdného média.

    Mám totiž dost práv, za které platit nemusím.

    Například právo vlastnit automobil, který může jezdit po silnicích - a musíte platit povinné ručení, i kdybyste nikdy nezavinil nehodu. Nebo právo cestovat po světě - a za vydání pasu musíte zaplatit a je to určitě víc, než skutečné náklady na vydání pasu. Nebo právo se stěhovat - a za každé ohlášení změny trvalého pobytu zaplatíte 50 Kč, což ještě před pár lety nebylo - přestože jste úředníky už zaplatil z daní.

  • 24. 3. 2007 18:37

    Martin V (neregistrovaný)
    Nechci po nikom aby tvořil zadarmo :-)
    Když půjdu na koncert nejakého umělce, rád mu za představení zaplatím, stejně jako zaplatím když půjdu do divadla. Berte to tak, že když si písničku poslouchám v rádiu prostě poslouchám reklamu na daného interpreta nebo skupinu a mohu se rozhodnout, že si zajdu na koncert za který řádně zaplatím - umělec peníze dostane, akorát je to asi o dost namahavější činnost (pro spoustu umělců skoro nereálná), než sedět doma a čekat každeho čtvrt roku vyúčtování od OSY.
    A opravdu nevidím důvod, proč mám platit za prázdné médium, když si (podle vaší inerpretace) nesmím na to mediu žádnou skladbu vypálit. Nehlede na to ze platím poplatek pro OSA i z radia nebo CD přehrávače na kterém si budu zakoupené media přehrávat nebo proč při koupi orig DVD musim minutu koukat na hlaseni ze to nesmim dale rozšiřovat nebo nemožnost přehrání orig CD na jakekoliv mechanice, když je poctivý uživatel za poctivost bit tak ho to asi dlouho bavit nebude...

    K právům
    Pak mám třeba právo mít děti - poplatek za šukání snad ještě zaveden nebyl :-)
    Jinak mám samozřejmě právo žádné auto nevlastnit a to je snad zadarmo :-)))))
    A že by mohli existovat státy kde vydání pasu nic nestojí vás nenapadlo? Po světě nemusím nutně cestovat s pasem ČR, to je taky moje právo a taky zadarmo ;-)

    Timto povazuji ze sve strany diskuzi za ukoncenou. Porad je mi podstrkavano, ze nechci umelcum dat zadne penize, coz opravdu neni pravda, viz text ( i když netušim k čemu jsou umělci peníze 70 let po jeho smrti). Na druhou stranu kdyby spousta tech co to delají pouze kvuli penezum skoncila, dost by se světu ulevilo...
  • 25. 3. 2007 16:13

    anonymní
    A že by mohli existovat státy kde vydání pasu nic nestojí vás nenapadlo? Po světě nemusím nutně cestovat s pasem ČR, to je taky moje právo a taky zadarmo ;-)
    ...jen tak pro info, je možné získat nějaký jiný pas bez toho, aby byl člověk občanem daného státu? (mohlo by to být zajímavé třeba kvůli vízu)
  • 28. 3. 2007 20:28

    Fil free (neregistrovaný)
    Obdivuju vaši vytrvalost stále odpovídat na totéž.
    Na druhou stranu chápu ty co jim připadá cena v podstatě čehokoli přehnaná. Je to přirozené. I ten rohlík za 2kč je drahej :-) Kilo mouky přece stojí jen 5kč a pšenice roste skoro sama...
    Na další stranu, aspoň si myslím, že existují díla, za které nelze zaplatit nikdy dost. Ale nevím zda jsou lidé kteří by si řekli po návštěvě kina "To bylo super, pošlu autorům ještě 1000kč. Ten zážitek za to stál!"
    Je to prostě nespravedlivé. Myslím si, že tedy ani nejde o to, jaké je právo, ale jakou "dohodu" vytvořit mezi dodavatelem-autorem a odběratelem-divákem. A zde je problém v analogii s rohlíky. Rohlík může dělat každý, ale zazpívat písen jako zminovaný Goták, může jen Goták sám! A proto si jedině on může stanovovat zcela libovolná (třeba i pro nás absurdní) pravidla jak jej můžeme poslouchat a za kolik. A jedině my na tuto nabídku přistoupíme či nikoliv.
    Je tedy na každém z nás zda si své oblíbené interprety kupujete či nikoliv. A příjde mi dost absurdní o někom říkat oblíbený, když mu nechci platit za jeho práci...
    A nedivme se umělcům, že chtějí víc, kdo z vás by nechtěl?
    I když i mě přijde extra absurdní platit umělci x let po jeho smrti...??!! A tak to já osobně řeším tak, že nic nekupuju a poslouchám jen klasiku! :-)

    Mě je jen líto, že autorské právo neplatí pro vynálezce. Tam musíte nejdříve jako autor zaplatit za přihlášení a přesvědčit úředníka, že váš vynález je dílem tzv. "vynálezecké činnosti". A to je velmi velmi obtížné. A až pak Vám laskavě přiznají patent, za jehož udržování můsíte platit, jak za čas tak za místo, kde a kdy má být ochrana. A i tak patent může platit maximálně jen 20let od přihlášení!!!
    Proto je často pokrok založen na tom, že velké firmy počkají těch 20 let (zatím se jim zaplatí staré technologie) a pak v klidu začnou vyrábět dříve vynalezené věci. Pro příklad uvedu, že např. vynález kuličkového pera se prosadil cca až po 40-ti letech.
  • 2. 4. 2007 22:48

    bez přezdívky
    Zatimco kdyby autorske pravo platilo i pro vynalezce, tak se kulickova pera neprosadila dodnes.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).