Jezdil jsem na koloběžce do práce několik let. Od té doby co se objevily v Praze elektrokoloběžky jsem přestal. Nestojím o dohadování s policajtem, který nechápe zásadní rozdíl mezi koloběžkou u které se poctivě šlape a koloběžkou s motorem, která je defakto elektro skůtrem.
Stalo se mi to jen jednou. Policajt co ocmrndával u přechodu na Francouzské. Stávají tam ráno mezi 7–8, protože je nedaleko škola. Jel jsem krokem, s nohou těsně nad zemí a širokým obloukem mimo něj – ostatně tak jezdím vždy když jedu po chodníku, nestojím o to se vykřápat jen kvůli tomu, že bych žbrnknul o nějakého chodce. Jak nemám alespoň metr volného prostoru, abych mohl volně projet, tak vždy raději zastavím. Vlezl mi do cesty a pak začal pindat, že to je stejný dopravní prostředek jako kolo.
Koloběžka je vysloveně jmenovaná v zákoně jako jízdní kolo. Musí být ale bez motoru. Vztahují se na ní tedy dopravní předpisy jako na kolo.
Pokud má motor, tak je to samozřejmě skútr a vztahují se na ní nejen dopravní předpisy, ale také všechny homologace jako na auta či motorky, povinnost helmy, brýlí, řidičáku, registrační značky...
Viz zákon o silničním provozu: https://www.horydoly.cz/kolobezky/ve-meste-bezpecne-na-kolobezce-jak-na-to.html
Vztahují se na ní tedy dopravní předpisy jako na kolo. .... No pak na ní samozřejmě vztahuje i Vyhláška č. 341/2002 Sb. Ministerstva dopravy a spojů o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích konkrétně ustanovení o jízdním kole s pomocným motorkem.
Váš odkaz není zcela přesný. Pokud má koloběžka elektromotor do 1 kw a její maximální konstrukční rychlost není vyšší než 25 km/h hledí se na ni jako na kolo (bez motoru). Takové vozidlo se řídí vyhláškou 341/2002 Sb., přílohou 13. Dobře to je popsané zde: https://chebsky.denik.cz/zpravy_region/neznalost-zakona-neomlouva-ani-ridice-kola-s-motor.html
Kde prosím je ta podmínka? Přišlapavání to je další specialita, která pro změnu plyne z evropské normy týkající se prodavaných hotových elektrokol.
http://www.ebike.cz/vykonne-prestavby-v-roce-2016-budou-ilegalni/
„Dotčená příloha vyhlášky je platná a není v rozporu s Nařízením, jedná se o národní úpravu existující paralelně s evropskou, vzhledem k tomu je však platná pouze na území ČR“.
no a pak tu máme ještě eMTB v podstatě s neomezeným výkon, která jsou určena "především pro využití v terénu a zkonstruovaná pro jízdu na nezpevněném povrchu" nicméně tím se jízda po klasické silnici nevylučuje.
Motokolo, nebo-li správně řečeno "kolo s pomocným motorkem", musí být z principu jízdní kolo, kde je agregát odmontovatelný, a zbytek lze použít jako normální jízdní kolo. Rychlost tohoto kola nesmí překročit 25 km/h, výkon motoru má limit na 1000W (u elektrokol 250W) a objem spalovacího motoru nesmí překročit 50 ccm. Pokud je toto splněno, řidič nemusí mít řidičský průkaz, k vozidlu netřeba technický průkaz, povinné ručení, helma.
Tady jsou pěkně popsané příklady podle pardubických a hradeckých policajtů: http://www.motokola.cz/htmls/legislativa.htm
Bože, tenhle 8 let starý blábol nějaké místní mluvčí na stránkách nějakýho prodejce kterýmu to zrovna hraje do not vzhledem k tomu co prodává je fakt libovej :) Najdete mi prosím v té vyhlášce či zákoně kde se píše že ten motor musí být "odnímatelný" a co to vlastně znamená? Tam se mluví jenom o tom že nesmí být zasaženo do nosných částí a zachování charakteru jízdního kola.
Mylis se. Dokonce i stara legislativa pamatujici zrejme jeste nase rodice nebo dedecky pamatovala na tzv. "motokolo" - tj. kolo vybavene malym pomocnym motorkem (v dobe vzniku legislativy jen spalovacim) za urcitych omezeni. Je dobre akorat s sebou vozit papiry k motoru/montazi/vyrobku protoze policajti radi kontroluji.
Nova legislativa odvozena od EU zavadi dalsi kategorie vozidel ale nejsem si jist jak moc "progresivni" jsme v jejim prebirani.
Kdypak jsi si naposledy cetl vyhlasku? Nebylo to jeste kdyz se tady jeste jezdilo vlevo? Tohle je totiz velmi stara vec.
No já po chodníku jezdit budu protože to je bezpečnější. Pokutu od pana policajta snesu a akceptuji jí to je v pohodě. Raději pokutu než tatru s pískem. Když vidím chodce tak defakto zastavuji do doby než mne mine. Pokud je chodník plný chodců tak riskuji tatru s pískem a jedu po silnici.