Hezký článek, takové sci-fi nahlednutí.
Mimochodem, řidičák nemám a po autu neprahnu. Samé starosti a kam potřebuju, vždycky se dostanu. A navíc: Kdo má peníze, kupuje si auto, kdo peníze nemá, umírá jinak.
Taky jsem se na auta takhle dival, ale pak jsem se prestehoval za mesto...
Dnesni auta jsou ovsem casto takovy zajimavy hybrid mezi lidskym a cim dal vice automatizovanym rizenim - muzete ridit, ale nedovoli vam jit do smyku, prekracovat rychlost, vrati vas zpatky, prejedete-li podelnou bilou caru (pokud si to tedy vsechno zapnete)... Pozitek z rizeni se tak pomalu vytraci, ale vyhody z plne samocinneho rizeni to jeste nema.
Jo, bydlet někde, kde busy/vlaky nestaví, taky bych byl nucen sehnat si vozítko.
Jenže já se znám, můj požitek z řízení by byl plně vyvážen požitkem požitkem z pobytu na JIPce.
Aneb bez požitku z řízení bych se obešel, pokud by to znamenalo větší bezpečnost, ale ani nejlepší dnešní auta mě neochrání před spícím kamioňákem, frajerem, hrajícím si na Formuli nebo Frantou, co mu u Wartburgu chybí brzdy (a víme, jak to chodí s řidičáky a technickými...).
No, nad autama ve stylu Minority Report nebo I, Robot taky premyslim a opravdu s automatickym razenim, navigaci, automatickyma steracema a tema srandickama, co jsi zminil, uz je to opravdu dost blizko. Me osobne by se to libilo na klasickou prepravu. Pokud se chce clovek dopravit z mista A do mista B, bude pro nej lepsi, pokud za nej bude trasu planovat a celou cestu ridit automat. Pokud totiz jedes po dalnici, zvlast v CR, tak pokud jedes v dobrym aute a tech 130 pro tebe neni problem, tak hodne vytoci nejakej dedula ve starej Skoda 120, kterej ve 100 prejede z pravyho do levyho tesne pred tebou a ty musis skoro flekovat. Pak tam samozrejme blokuje provoz jeste dalsich X minut, nez predjede toho nakladaka, kterej to zene 99km/h. Na dalnici v Nemecku s neomezenou to pak je ve 160-170 jeste vetsi lahudka. Nebo kdyz pak potrebujes rychle zabrzdit a ten pekac za tebou to nezvladne, tak taky nepotesi namacklej zadek. V tomhle by byly dobry automaticky rizeny auta, ktery by mely samozrejme info o stavu cest a dokazaly planovat rychle trasy s objizdkami, navic by mohly jezdit opravdu rychle, protoze by nehrozilo, ze se nejakej blbec zblazni a zacne delat na dalnici machra.
No a pro pozitek z jizdy by si clovek mohl poridit manualne rizene auta a jezdit ve vyhrazenych zavodistich. Samozrejme na cestovni silnici by nesmel.
Dokud se budou po silni motat pitomci co maji dojem ze je jen pro ne bude na silnicich nebezpecno. To ze to nekomu nejede jako tobe jeste neni duvod pokladat ho za meneceneho popripade mu upirat pravo na predjizdeni.
Blb co se mi prilepi ve 150 za zadek a blika jak blazen je zralej na fackovaci lecbu.
V podstatě souhlasím. Stačí se jen podívat na ceny paliv. Jestli se nemýlím, tak už jsem kolem benzínky zahlédl 34Kč naturál. Pěkná ojetina z německa nestojí tolik, ale auta mají dneska šíleně drahý servis. I v neznačkovém servise necháte desítku,dvacítku za blbost. Jenom kvůli drahé součástce. Potom dálniční známky,pojištění,technická,výpalné policistům,bouračky a ono se to dost prodraží.
Takže jediné možné východisko je mít služební auto a nebo nějaký kvalitnější pekáč.
Na krátké vzdálenosti jezdím na kole a na ty dlouhé vlakem,busem,letadlem nebo... na kole:)
Řidičák si budu dělat až teď. Ale ne že bych ho potřeboval, ale že to chce zaměstnavatel. Sice nechápu k čemu když celej den sedím na zadku v práci, ale budiž. Je to místo o které mám zájem.
Dobrým důvodem proč ještě nemám řidičák bylo taky to, aby si ze mě zaměstnavatel neudělal děvku hoďtotam. Můj potenciál spočívá ve znalostech a ne ve vztekání se v provozu.
Už dost zažívám jako cyklista kdy mi již zcela automaticky nedávají magoři přednost a tento měsíc mě málem dvakrát přejelo auto na přechodu se světelnou signalizací. Myšky při jízdě autem a machrování na dálnicích naprosto běžná věc.
V tomhle fakt jezdit to bude něco...
Me osobne akorat mrzi, ze takovyhle dulezity projekty vznikaji v ramci armady. Musi to byt zadano armade, aby to vzniklo, misto toho, aby se tim zabyvaly civilni organizace-pro armadu prachy jsou, ale pro civilni ne.
Na druhou stranu, armada ma snad v tomhle aspon trosku lepsi disciplinu a snad tam neni moc flakacu. Mozna, kdyby se ARPANET dal nejakej civilni organizaci na vyvoj, tak jeste dneska nejsou zadne vysledky.
Zlata armada. Prakticky za vyvoj cehokoliv vdecime armade. A jak sam rikate, v civilnim sektoru by se ty prachy akorat rozkradly, bylo by to tercem politickych sporu, uspesne myslenky by si privlastnili ruzni politici a udelali sio z nich kseft... proste utopie. Takovy vaci aby fungovaly, musi byt mimo obzor politiku a lidu...
Projek Orion (viz http://en.wikipedia.org/wiki/Project_Orion_%28nuclear_propulsion%29 ), cili pulni jaderny pohon, neni zas tak kuriozni, alespon ve srovnanim s jinymi jeste kurioznejsimy projekty (napr. s letadly na jaderny pohon). Je to jeden z mala zpusobu pohonu, ktery je realizovatelny pomoci soucasnych technologii a umoznoval by prekonat i mezihvezdne vzdalenosti, i kdyz jen rychlosi max. 0,1c.
Jeho nejvetsi nevyhodou je nutnost startu z obezne drahy, pokud mozno mimo magnetosferu (kvuli kontaminaci) a velka hmotnost (tisice tun), kterou by tam bylo nutne dopravit. Hlavnim duvodem zastaven projektu bylo ale podepsani mezinarodni smlouvy zakazujici jaderne vybuchy v kosmickem prostoru, takze ve vyzkumu uz nebylo mozno dal pokracovat a byl spolu s obdobnymi projekty (jako treba NERVA) zrusen.
Diky za upresneni/doplneni s tim Orionem a BSD. On by ten text mohl byt mnohem delsi, na Wiki je toho nepreberne a i ten odkazovany clanek na New Scientistu zminuje celou radu dalsich, taktez zajimavych projektu (hafniova bomba apod.)...
Nejakou konferenci v sedesatych bylo zakazano predat autu rizeni vozidla(robotu), takze teoreticky by auta bez ridice jezdit normalne nesmely...opravte me jestli se mylim