Operatori by meli predevsim udelat flatove tarify bez omezeni a to jak volani tak internet, potom lidi nebudou delat a zkouset kraviny VoIP na GSM ktere je mimochodem proste na GSM pripojeni nepouzitelne. Mozna nekde si obcas zavolate ale pokud potrebujete delat, podnikat tak je to o nicem. Hodi se to tak pro hrani, ale ne pro bezny provoz. Sam VoIP pouzivam jiz radu let ale mam to postavene na kvalitni lince a tam rozdil o proti beznemu telefonu ci ISDN nepoznate. Kazdej by se mel soustredit na to co ma, operatori na dostupnost sluzeb a kvalitu, jsou nositelem konektivity a to ze jsou nenazrani je jejich problem. Vyrobci telefonu proste reaguji na to co zakaznik chce.
No já mobilní internet zrušil a pro VOIP volání využívám 100% wifi. Jenom když jedu někdy mimo město, tak si to aktivuju na měsíc a tu sníženou kvalitu nějak přežiju, případně beru přes simkový číslo jen příchozí volání... Celkově mobilní operátory považuju za téměř "mrtvé koně", kteří svůj dostih už dávno prohráli. Zbývá už jen nějaká rána z milosti.
To si nejsem tak jistý, jestli můžou legálně filtrovat provoz na základě toho, co tam chodí. Pokud by to měli přímo ve smlouvě (prodáváme vám mobilní internet, ale nepůjde vám volat, posílat maily atd) tak asi ano, ale s tím je zákazníci pošlou do pryč. Myslím, že nemůžeš prodávat službu a pak ji úmyslně omezovat, aniž bys o tomto omezování zákazníkům řekl.
Já jsem na spam v diskuzích taky dost alergický a je pravda, že příspěvek pana Fišera, který obsahuje link na firmu nabízející VOIP služby, asi může fungovat i jako spam. Na druhou stranu pan Fišer píše poměrně kriticky a upozorňuje na negativa a možné limity diskutovaných/nabízených služeb. Takže tím odkazem taky pan Fišer dává jasně najevo, že "je od fochu", což alespoň v mých očích dává jeho slovům větší váhu, než slova koncového uživatele, který si to párkrát vyzkoušel, a už je "odborník".
No, ty přezdívky jsou historická záležitost z raných dob Internetu (či třeba předtím FidoNetu), kdy uživatelé byli "komunita". A "přezdívková" identita (např. "můj" ViR), byla mezi členy nejméně stejně dobrá, jako občanské jméno. Mj. i proto, že to například stíralo společenské rozdíly mezi členy komunity z běžného života, a stavělo je to v rámci komunity na stejnou "startovní čáru".
Jde o běžnou věc třeba u skautů, radioamatérů a podobně. Další věc je, že kdyby například Ing. Miroslav Kalousek měl náhodou zájem dejme tomu o VoIP a bylo to jeho prací nijak nesovisející hobby, byla by minimálně část diskuzí zatížena tím, že by mu jeho političtí odpůrci a "nesouhlasiči" u každého příspěvku spílali z úplně jiných důvodů, než by bylo meritum věci :-). Takže já osobně považuji přezdívky za v průměru užitečné...
Ja myslim, ze tenhle clanek byl spis o situaci ve svete, urcite ne u nas. U nas operatori z kvalitou a potazmo cenou datoveho spojeni nejsou zdaleka na urovni jinych zemi.
Datova sit je neskutecne nehomogeni, velmi casto pomala az nepouzitelna, 3G je jenom nekde, odezva site jak pisete je tristni, coz je zakladni potreba pro VoIP a jako bonus tu mame nakonec FUP v hodnotach, ktere se daji stahnout za 5min pri nejake rozumne konektivite.
Obavam se ze v cesku se nemusime opravdu o operatory obavat, tady budou jejich grafy financnich zisku v porovnani s ostatnimi dcerinymi spolecnosti vzdy krasne vysoke.
A to je tak těžké začít provozovat VoIP na jiném portu? Nehledě na to že by to najednou museli dělat všichni operátoři (není až takový problém přejít jinam) a hlavně - QoS mohou uplatnit jenom na spojení která jsou v jejich moci. Takže například pokud to máte udělané tak že pokud jste v dosahu wifi tak voláte přes wifi (a ne přes operátora), tak operátor může vesele QoSovat ale je mu to houby platné.
Lidé jsou zvyklí, že telefon funguje 24/7. Když se přidá nějaké kurvítko spolehlivosti v řetězci poskytovatele konektivity, tak celé VoIP "prostý konzervativní člověk" lehce zatratí. Co si budeme nalhávat, smluvní podmínky spotřebitelského běžně dostupného připojení jsou trystní a navíc je tu obrozenecký trend datových limitů.
To ano, ovšem změna VoIP operátora je podstatně jednudšší než změna klasického. Například odorik.cz podporuje SIP URI, podporuje dokonce i ENUM a podporuje propojení na účty u jiných operátorů:
Přes web rozhraní si zadáte přihlašovací údaje pro SIP různých operátorů a ústředna odoriku se na ně přihláší, takže Vám pak příchozí hovory zvoní (zdarma) normálně na odoriku.
Je to ideální, pokud chcete měnit číslo (například nechcete platit 1300 Kč za přenesení čísla), prostě začnete používat nové a staré Vám ale taky normálně funguje :-).
Mimochodem super je, že na VoIP od odorika (ale nejen od něj) jde za 1300 Kč přeportovat klasické pevnolinkové číslo třeba od O2 (bývalý Telecom), vzhledem k tomu, že jenom paušál od O2 je na IČO nejlevnější za 594 Kč a hovory nejsou nijak levné, tak se to vrátí velmi rychle :-)
No a to je právě ten Váš omyl :-). VoIP technologie je skutečně marnotratná, a spektrem plýtvá, zejména proto, že IP protokol původně nebyl vůbec pro přenos hlasu (a obrazu) v reálném čase navržen a určen.. Ale paradoxně, zatím je to pro uživatele v porovnání s operátory předraženou technologií určenou a vyvinutou "přímo k tomu" levnější. A to rozhoduje.
No, ona telefonní čísla dle ITU-T E164 mají jednu výhodu, a to tu, že číslo je relativně krátké a celosvětově jedinečné. Čili může jednoznačně i v různých systémech identifikovat svého držitele. A existuje i nástroj zvaný ENUM, který umožňuje (nejen) telefonní čísla s jinými typy adres vzájemně převádět. V ČR je ovšem trošku problém v tom, že se CZ NIC při zavádění ENUM vymezil proti tuzemským VoIP operátorům, namísto aby využil spolupráce s nimi, a dokonce na nich chtěl (na jejich technologii) tak trochu parazitovat. Navíc způsobem, který koliduje se ZoEK. Čímž to samozřejmě celé zazdil, protože zlikvidoval jakýkoli použitelný obchodní model dříve, nežli vůbec vznikl :-(. A jelikož jsou s tím nějaké náklady, tak to zcela bez obchodního modelu a úplně zdarma trvale "neumí" fungovat a ENUM v ČR už téměř zemřel na úbytě...
To ano. Tedy krom G:711 že. Ale problém je jednak v MOS, čili v poklesu kvality, jednak v nutnosti to na hranici sítě např. z G.729 transkódovat zpět na G.711, protože to je prostě zatím stále pro propojení operátorů standard. A jelikož jde téměř 100% o ztrátové kompresní kodeky, každé transkódování se dále podepíše na kvalitě. Takže nakonec pro "profi" VoIP stejně použijete G.711 a "pro jistotu" mu vyhradíte nějakých 100 kbit/s :-)
To si dovolím mírně nesouhlasit. Jádrem sporu bylo, že CZ NIC původně avizoval cílovou cenu jedné ENUM domény na úrovni domény CZ. A současně po VoIP operátorech chtěl, aby pro ENUM otevřeli zdarma své ústředny (sipproxy). Operátoři tehdy v r. 2007 řekli že ano (byť to je pro ně lehce nebezpečné), a že pro své klienty případně i v rozsahu prefixů 910 ENUM domény za celé bloky zaplatí aby věc podpořili.
Ale že nejsou ochotni platit "rozštěpení bloků" v případě, že někdo z jejich klientů od nich v rámci ENUM "odejde" (v rámci tel. služby nemohl - čísla jsou nepřenositelná). Problém je totiž jaksi v tom, že když vyjmete z desetitisícového bloku (který je jednou ENUM doménou) jediné číslo, vznikne devět nových tisícovkových ENUM domén, devět stovkových, devět desítkových a deset po jednom čísle. Čili náklady VoIP operátora by na udržení ENUM por ostatní klienty vzrostly při první takovéto změně 37x, z cca předpokládaných 200 Kč na cca 7000 Kč ročně. A při odchodu dalších klientů by pochopitelně rostly dále....
Návrh byl jednoduchý - vy nám umožníte, že se devětsedesítkové bloky nebudou štěpit (nebo to nebude za další peníze inkasované původního od držitele bloku/domény) a my vás s ENUM pustíme na naše siproxy. Tomu celkem zodpovědný pracovník CZ NIC docela dobře rozuměl, ale bohužel jen na Invexu nad slivovicí :-). Jinak se nic nedělo, a nikdo s operátory nejednal... Takže to nakonec dopadlo tak, že operátoři ENUM ani nebránili ale ani jej nepodporovali. A dopadlo to tak, jak to dopadlo.
A on VoIP (míněno obecně) nepoužívá standardní protokoly? Samozřejmě, je tu nestandardní Skype a pod., ale třeba SIP (nebo dnes už obsolentní H323) standard jednoznačně je. Jinak samozřejmě, pokud docílíte stavu P2P spojení, nemusíte se na nikoho ohlížet, krom protistrany.
Ale jakmile použijete nějakého prostředníka, VoIP operátora, už to neplatí. A on se zase musí ohlížet na technické standardy telefonních sítí, se kterými se propojuje. Že máte názor, dle něhož výběr kodeku se na kvalitě moc neprojeví, to nikomu neberu. Ale z toho pak často vznikají ta stanoviska, že "VoIP za nic nestojí" ač si to spojení uživatelé v podstatě krásně "zprasili" sami. Své by o tom mohli vyprávět leckteří VoIP operátoři.
Ale to jsme odběhli od podstaty mého příspěvku. Ten pouze upozorňoval na to, že díky vlastnostem IP protokolu a potřebě přenosu v reálném čase je TECHNICKY VoIP díky vysoké datové režii méně vhodnou alternativou, než k telefonování přímo vyvinuté technologie. A že je to plýtvání zdroji.
Ale protože je to ekonomicky výhodné a široce dostupné využívá se a rozšiřuje. A pokud ti, co mají ty vhodnější technologie pod kontrolou nedostanou rozum, tak je prostě VoIP nejspíš převálcuje z ekonomických důvodů.
Pan Hlavenka ve své jinak docela správné analýze opomenul zmínit (nebo nepátral tolik do hloubky). Ale JAJAH již nějakou dobu patří Telefónice.
Stejná Telefónica (divize Digital) uvedla na trh aplikaci Tu Me. Nejprve jen pro iPhone, před pár dny i pro Android. Zdá se že pracují i na verzích pro WP, Blackberry, atd.
Funkčně je to přímá konkurence pro Viber. WhatsAppu, který neumí telefonovat, tomu má šanci ukázat záda.
Zatím nemá tolik uživatelů, jelikož je to celkem novinka. Ale zpracováním se mi zatím líbí víc jak Viber a nebo WhatsApp.
Tak to jen pro dokreslení článku. Není pravda, že by operátoři byli jen zkostnatělí hegemoni, kteří se tomuto brání.
Akorát, že tahle volání mají pár zásadních much:
První problém je poněkud nevýhoda v potřebě neomezeného datového tarifu... V případě, že nevoláte každý den několik desítek minut, tak se vám to v konečném důsledku už nevyplatí, protože cena neomezených dat je až příliš vysoká.
Druhý problém spočívá v samotném dostupnosti služby. Na volaní bude potřeba 3G síť - všichni víme jak to s pokrytím 3G u nás je.
Ano, je tu možnost využívat CallBack, ale není to zrovna moc praktická záležitost a přijde mi to vcelku neohrabané. Nehledě na to, že se cena navýší o další hovor, což zase posunuje laťku, kdy se už služba výrazně vyplatí někam trochu jinam.
Dobrý den,
odkaz u podpisu nechť je prosím považován za mou plnohodnotnou identifikaci coby autora příspěvku. Já jsem pro změnu alergický na anonymitu diskutujících a zásadně se hlásím k zodpovědnosti za své názory. Nějak nejsem schopen pochopit, proč jsou v diskuzích používány přezdívky.
Ivo Fišer
Telefónica to zkouší taky a na trh uvedla aplikaci TU me , http://www.tumeapp.com/en/
skoro to vypadá, že bude brzy telefonování a sms jen doplňková služba a všichni pojedou v mobilech přes internet. mě se to líbí. zaplatit si řekněme 300kč, dostat za to takových 10GB dat a volání zdarma např přes skype, psaní třeba skype, nebo přívětivější whatsapp, které používám už teď ale lidé jsou bohužel velice zabednění a nedošlo jim, jak je to už teď výhodné a funguje to i po FUPu
Nezapomínejte, že jsou kolem nás země, které jsou s LTE o pár kroků dál - a protože jsou frekvence harmonizované a celá Evropa nasazuje standardizované LTE, bude trh pro takové telefony mnohem větší.
A proto je výrobci začnou vyrábět (resp. už jich pár vyrábí).
V době, kdy potenciální nový operátor takovou síť spustí (nejdřív asi na Vánoce 2013), už bude na trhu LTE telefonů dost. A pokud budou i GSM/3G kompatibilní, budou jeho klienti moci využívat i GSM/3G sítí někoho ze stávající velké trojky.
No a? Dovedete si predstavit, ze by vam vas poskytovatel Internetu filtroval nebo nutil nejaky svuj obsah? To spada do kolonky prehistorie. Jsou firmy, co poskytuji draty/vysilace pro tok dat jakehokoliv razeni. Pak jsou firmy, co poskytuji obsah a sluzby. Operatorum ujel davno vlak. Sanci nemaji, ted jenom kolem sebe kopou. Staci jedna sit. K cemu telefon jako sluzbu na separatni siti s oligomonopolnim provozovatelem.
KRAVINA!!
THREE dá za 34 GBP (cca 1088 Kč) 2000 minut po Británii, 5000 minut do vlastní sítě, 2000 SMS, Internet + Samsung Galaxy S3 zdarma a závazek na 24 měsíců.
Za tu dobu uživatel zaplatí 26 112 Kč. Telefon se za plnou cenu nedotovaný prodává za 13000 Kč, operátor v množství desítek stovektisíc kusů za něj neplatí víc jak 8000 Kč.
Takže minimálně 18 112 Kč zaplatí uživatel čistě za služby, což v přepočtu na jeden měsíc je 754 Kč! Vzhledem k tomu, že třeba ve Francii nabízí Free flatový a neomezený tarif za 500 Kč, tak je to vlastně to samé a akorát si uživatel ještě zaplatí telefon "ve splátkách v rámci paušálu" a operátor vydělá na telefonu rozdíl nákupní a prodejní ceny :-).
Protože, když si aktivujete neomezený tarif ve Francii od Free za 500 Kč, tak zaplatíte za 24 měsíců 12 000 Kč + Samsung S3 v ceně 13 000 Kč (který si musíte koupit v plné) = 25 000 Kč, takže v podstatě ta samá cena :-). Akorát v tomto provedení vydělá na telefonu více Samsung :-).
Pro ilustraci, jak to mají velcí kluci ošefované. Po dloooohém vyhlašování a naparování ČTU slavně naplánoval snížení propojovacích poplatků. To se dělo vždy k 1.7. a veškeré indikace jdoucí z ČTU ukazovaly, že to i letos bude od 1.7. Leckteří malí operátoři podle toho upravili tarify a co se nestalo. Nějaké lejstro se někde zadrhlo a snižování se nekoná. Možná od 1.8., ale taky třeba ne.
Myslet si, že v takovém prostředí někomu pokvete pšenka a brzy tady přes VoIP v mobilech někdo s těmi třemi hne? Chystaná aukce kmitočtů má v sobě tolik háčků, že od ní bych ve změnu nedoufal.
Jestli zahřmí, tak leda přes EU, že stlačí ceny roamingu dolů (nebo jej nějak zásadně předefinuje pro EU volání), že bude výhodné kupovat SIMky v Německu (jako už dneska skoro všecko), nebo vymyslí a prosadí pravidla pro EU virtuální operátory.
Az na to, ze totez se da klido prohlasit o IP protokolech obecne, stejne jako o ethernetu (L2), jenze vsemozne "jedine spravne" technologie byly tak predrazene, ze se jich kazdy zbavil jakmile to jen bylo mozne. ATM sem zazil celkem osobne, napr - mam v zive pameti pindy dodavatele, ze to je budoucnost, a ze to je jedina spravna technologie, ze ethernet je tak pro domaci sitky ... . Jo, umelo to moc hezky veci, ktery ethernet dodnes neumi a umet nebude, jenze ono je jaksi levnejsi (a radove levnejsi) nekam natahnout 10 vlaken misto jednoho, nez resit uber technologie na koncich toho jednoho vlakna, ktery usetrej 10, mozna i 20% pasma.
Chtěl jsem to tak dělat už se začátkem Symbianu na nokii 6630, kde šel fring. Největší rozdíl je totiž Mezi operátorem a providerem. Už aby byly z operátorů provideři. Pouze datová linka - nic víc. Čím více konkurence, tím lépe. Jestli Google zařídí globální internet, tak to bude ještě lepší. Volání po světě, posílání souborů, fotek -- ZDARMA a tak to má být. Platit pouze za konektivitu a autorům za data. To co tu bylo a upadá bylo špatně. Operátor není tvůrce informace, o kterou mám zájem.
Ja bych to spis pojmenoval tak, ze se CZ.NIC pri zavadeni user/user-enum podrzel strany zakaznika pred stranou poskytovatele. Ostatne to udelal v souladu s best current practices.
Bohuzel se (opet) ukazalo, ze vetsina uzivatelu je rada v podruci nekoho, kdo jim sluzbu poskytuje.
Nicmene user/public-enum neni jediny enum strom, do ktereho se muzete pripojit.
A proč by mne mělo zajímat, jakým způsobem si to operátoři předávají mezi sebou? Na kvalitě se to imho moc neprojeví. A pokud komunikují dva VoIP mezi sebou, tak si dohodnou to, co se jim jeví nejlepší.
Ale nakonec - volejte si jak chcete, je to vaše věc, pokud si myslíte, že vám standardní telefonní protokoly přinesou něco lepšího než VoIP.
Romane, obavam se, ze jsme naladeni v rozdilnych astralnich rovinach. User ENUM je technologie, ktera prideluje cislo konkretnimu clovekovi, nikoliv operatorovi.
Cela ta vec byla zavedena proto, aby NEBYLO POTREBA TELEFONNICH OPERATORu. A i VoIP operator je telefonni operator.
Existuje Carrier ENUM (a dalsi stromy), ale to uz je jina pisnicka s jinym byznysmodelem.
Uprimne receno, predstava, ze si VoIP operatori podporou user ENUMu pod sebou vesele rezou vetev, je pomerne usmevna (i kdyz lidi delaji ruzne blbosti).
Pokud považujete za vyvrácení to, že u kodeku . G.711, který u nepaketové technologie potřebuje šířku pásma 64 Kbps je u VoIP potřeba (na ethernetové vrstvě - na RTP je to o trochu méně) šířka pásma 87, 2 Kbps, tj. 136,25 %, u G.729 je to 8 Kbps/31,2 Kbps/390 %, u G.726-32 je to 32 Kbps/55,2 Kbps/172,5 % či u iLBC-30 pouhých 13,33 Kbps/28.8 Kbps/216 %, pak tedy ano. Pak jsme to vyvrátili ;-)
Ale ono prostě holt platí, že když nadělám z digitalizovaného zvuku pakety dle IP protokolu, a udělám jich nějakých 50 za sekundu, tak se k tomu co potřebuje ten zvuk samotný (dle použitého kodeku) přičte dalších cca 23 Kbps, potřebných na přenos hlaviček paketů. Obzvláště viditelný je ten (ne)poměr u G.729, což ale neznamená, že G.729 je špatný kodek. (Naopak, vzhledem k MOS je to pro VoIP jeden z nejlepších.)
Obecně to není problém na pevných datových linkách. Ale může to být problém v éteru.
"Existuje Carrier ENUM (a dalsi stromy), ale to uz je jina pisnicka s jinym byznysmodelem."
To samozřejmě vím. Leč CZ NIC se k operátorskému ENUMu stavěl jako že nic takového.... Jinak pár českých VoIP operátorů do nějakého Carrier ENUM, ale i třeba do e164.org, tak nějak zapojeno je, ale že by se to nějak extra ujalo...
"Uprimne receno, predstava, ze si VoIP operatori podporou user ENUMu pod sebou vesele rezou vetev, je pomerne usmevna (i kdyz lidi delaji ruzne blbosti)"
Tak, ona ta myšlenka zapojení VoIP operátorů úplně zcestná nebyla, protože větší než malé množství "koncáků" je za NATem nebo má dynamickou IP (nebo obojí), Čili do doby "než bude IPv6 a veřejných adres bude habaděj" to úsilí využití operátorských sipproxy ze strany CZ NICu jistou logiku mělo. Akorát, že to nebylo tak trochu manažérsky domyšleno. A třeba tuším že Pavel Tůma z CZ NICu se tehdy vyjádřil v tom smyslu, že "zákazníci VoIP operátory donutí".
Jenže těm zákazníkům šlo hlavně o přístup k veřejné telefonní síti (a nahrazení drahé "poslední míle" od inkubenta levnější alternativou) a vzájemné volání zdarma prostřednictvím internetu (a využití ENUM) bylo až druhoplánové. A m.j. i proto, že velká část VoIP operátorů nabízela alternativu v tom smyslu, že ve vlastní síti bylo (a dodnes většinou je) volání zdarma, plus nějaké ty bezplatné peeringy k tomu.
Čili i když vím, k čemu uživatelský ENUM slouží (respektive má sloužit), mám stále za to, že CZ NIC jeho uvedení do praxe nezvládl, Zavedl jej prostě špatně, neb si nevyjednal podporu či alespoň rozumnou toleranci tam kde mohl a měl, a ještě navíc s ním přišel tak o 2 - 3 roky později než bylo třeba, protože předtím proběhl docela bouřlivý vývoj a VoIP operátoři u nás rostli jako houby po dešti.
VoIP na mobilu (v mobilní síti) je dost neohrabaná věc - na rozdíl od klasickýho hovoru je to nestabilní při kratkodobým výpadku signálu (projdete podchodem kde není 3G), žere to baterku ve standby mnohem víc než když je mobil jen přihlášenej na buňce a je to celkově strašně nespolehlivý. Něco jinýho samozřejmě je když jste doma/v práci na wifině, mobil na nabíječce a při hovoru se nepotřebujete přepojovat na jiný AP (čti:sedíte na zadku v kanclu). V jiných případech mi to přijde jako krajně nevhodná záležitost
Voip na 3g je naopak velmi pohodlné, pokud máte dobrého klienta a telefon. Klient nemusí nutně běžet na pozadí, prostě budete používat VoIP pouze pro odchozí hovory, tím se řeší zatížení baterie. Ve městě je potom telefonování přes 3G naprosto v pohodě, trochu problematické může být telefonování v MHD (s narůstající rychlostí pohybu klesá přenosová rychlost, což patrně souvisí s Dopplerovým jevem). Další problém může být s hangoverem mezy jednotlivými nody B, ale nesetkal jsem se s většími problémy. Podle mých zkušeností lze na 3G telefonovot přes VoIP stejně komfortně jako přes GSM
Na displeji Nokie E-52 v1 vidim 3G (mam Vodafone), ale bohuzel videohovor porad nejde a PTT prepinam taky ne.
Vytasil jsem starsi kartu T-mobile.....to same.
O2.... PTT prepinam mi porad chodi a videohovor leda v Praze, ale u nas v Zatci....
Chtelo by to skutecnou konkurenci a ne oligopol kterej diky mafii v parlamentu mame.
Dost by pomohlo aby Orange dostalo 10kanalu v GSM1800 a nejake kanaly v UMTS2100.
A pochopitelne, aby vsichni operatori do urciteho terminu spustili videohovory a PTTprepinam.
Zatim mi na druhem founu Androidu bezi www.echolink.org .
Dobrý den,
mobilní VoIP má v tuzemsku technický problém spočívající ve výpadcíh mobilní konektivity. Už několik měsíců na různých místech testuji kvalitu mobilní datové služby a zjišťuji, že prakticky vždy a všude má výpadky mezi 0,1 a 1 sec. Konkrétně jde o kontinuální ping v délce cca 15 min. Kvalita hovorů tak musí být citelně nižší než v prostředí "drátové" VoIP telefonie, což potvrzují i uživatelé mobilního VoIP. Tato nectnost je nejčastější v době silného hlasového provozu. Problém se netýká WiFi služeb, ale ty zase nejsou dostupné všude. Nakolik budou účastníci ochotni sníženou kvalitu hovorů a případná přerušování spojení přijmout z důvodů nižší ceny se teprve ukáže.
Ivo Fišer
www.xphonet.com
Já můžu místní trojce operátorů poděkovat za to, že konečně volám za lidské ceny. A doporučuji totéž ostatním. Přešel jsem na Voocall a když jsem na wifi (drtivá většina času), volám o 75 % levněji než mám běžnou sazbu, na pevnou je to úspora skoro 90 % nákladů. Kvalita hovoru bez problémů, na super důležité hovory můžu použít GSM, když potřebuji jistou kvalitu hovoru. Udělat to více lidí, nezbyde operátorům než reagovat.
Jak? No NIJAK! Stejně jako mi nepošlete SMS z telefonu, který je nepodporuje, nepošlete mi e-mail z obyčejného telefonu a ani mi nemáte jak poslal telegrafickou zprávu :-D
Vzhledem k tomu, že LTE-A sítě nepodporují PSTN volání a v pozdějším vývoji budou GSM sítě vytlačeny LTE-A stejně jako kdysi byla vytlačena NMT síť, tak ani nebudete mít klasický PSTN telefon. A co se pevných linek týče, tak klasickou HTS (nebo ISDN) v dobách LTE-A sítí bude mít asi málokdo...
Každopádně VoIP umožňuje volání jak na SIP URI jmeno@server.ltd, tak na telefonní číslo +420xxxxxxxxx, takže nějakou dobu budou ještě telefonní čísla fungovat a pak zmizí v propadlišti dějin nadobro - stejně jako například telegraf a telegramy :-D.
Není to tak dávno, kdy (ještě) Telecom ve své síti identifikoval SIPové pakety a měnil jejich pořadí, aby_byl_SIP_nekvalitní. S postupem času se stala identifikace některého VOIPového provozu čím dál složitější (Skype) a velká trojka zjišťuje (přesně podle článku), že jí zatraceně rychle ujíždí vlak. Můj názor je, že už ho nedoběhnou, na trhu jsou již etablovaní hráči, kteří se spokojí s výrazně nižší marží. V podstatě jediné co úspěšně brzdí rozvoj mobilního VOIPu v ČR je technologická nedostatečnost GSM sítí - většina území státu je na EDGE s latencí ~500 ms... S napětím očekávaná aukce dalšího spektra by měla proběhnout již příští týden, tak uvidíme, jestli se objeví nějaká zajímavá "čtyřka"...
hovorim o 3g pripojeni cez konkretneho gsm operatora samozrejme (povedzme orange na SK)
tazko bude nejaky globalny voip operator znasilnovat standardy kvoli tomu, ze orange kurvi trafiku na 5060 (a keby aj nejaky vyznamny operator fungoval na nestandardnom porte, tak je zas len v moci gsm operatora /a to este nehovorim o deep packet inspection/..)
Lidi by se vysrali, ale jaksi neni moc kudy ... kdyz je to vsude prast jak uhod a kdo chce/potrebuje cas od casu volat, tak proste musi mit telefon od jednoho z te nasi "ceske trojky".
Sak se staci mrknout do francie, co tam lidi udelali "svym" operatorum - ani pres dorovnani nabidky u nich nezustavaji a hromadne prchaji.
Clanek je sice primarne o necem jinem, ale srovnani tarifu je opet zajimave:
http://samsungmania.mobilmania.cz/clanky/samsung-galaxy-s-iii-u-operatoru-jiny-kraj-jiny-mrav/sc-309-a-1320862/default.aspx
Jak to ten Three UK dela, ze nezkrachuje ?
Nemyslim si, ze by byl Apple potichu se svym FaceTime (ktere lze samozrejme pouzivat i bez videa a brzy jiz pres 3G) a jeho iMessage povazuju za mnohem vetsi hrozbu smskam nez treba WhatsApp, protoze je to integrovane a uzivatel ani nemusi tusit, ze jeho "sms" vubec nesla pres GSM.
Síť nové (čtvrté) generace LTE-A má perfektní odezvu, téměř nulový jitter, obrovské rychlosti a je koncipiovaná pro VoIP. Pak má ještě jeden takový malý detailík: PŘES LTE-A NELZE VOLAT KLASICKÉ (PSTN) HOVORY, POUZE VOIP!
Takže vývoj je celkem jasný - s příchodem LTE-A (který v ČR asi bude za hodně dlouho, ale jednou bude) stejně nepůjde volat přes nic jiného než VoIP a samozřejmě to nemusí být jen VoIP operátora poskytujícího konektivitu.
Jinak telefonní čísla jsou ve VoIP sítích opravdu zbytečná (používají se jen, aby síťě měli návaznost do klasické PSTN), ale jinak ve VoIP sítích se podle SIP standardu volá na SIP URI, to vypadá úplně stejně jako e-mailová adresa: username@server.ltd, takže například: jan.novak@firma.cz
Obrovská výhoda je v tom, že na vizitku pak nepotřebujete tisknout tisíc údajů, ale na jeden kontakt jde volat i poslat e-mail. Navíc se to mnohem lépe pamatuje než telefonní číslo - takže operátorům asi odpadnou i penízky za všechny "zlatá", "stříbrná" a "platinová" a nevím jaká čísla :-D
Samozřejmě, že přenos mobilních dat je kvalitnější a nyní již dostatečně stabilní pro přenos hlasových hovorů pomocí VOIP. To bohužel stále nemění nic na tom, že vlastníci infrastruktury jsou stále mobilní operátoři a jako takový můžou určovat pravidla (viz. ČR), takže klidně na svých zařízeních filtrovat veškerý VOIP a tím ho jednoduše zakázat, pokud ne, tak dají volání a sms zdarma, jako doplněk k datovému tarifu.
Záleží pouze na nich, jakou cestu zvolí: poskytovat síť, síť + pár služeb, anebo obrovské zázemí služeb.
Je jen otázkou času, kdy operátoři konečně z donucení úplně změní stávající cenovou politiku, protože s nástupem VOIP není aktuální stav trvale udržitelný, ale to je asi všem tady jasné.
První (troufám si říci největší) nesmělý krok již podniká Vodafone - sám nabízí Flash aplikaci pro volání přes internet. Sice nevím proč nevyužívá standardu VOIP a musí nutně bastlit vlastní aplikaci ve Flashi, ale aspoň něco...
Já bych tímto chtěl pomoci všem, kteří dosud VOIP jen zkoušeli a nemají zatím dobré zkušenosti s kvalitou hovoru atd.. - spolehlivé a kvalitní existuje a zdarma pro všechny Android-uživatele: Media5-fone
Při využit v kombinaci s operátorem Voocall (www.voocall.cz) absolutně nikdo nepozná, že voláte pomocí VOIP a ne přes GSM.
Již půl roku bez jediného problému tuto aplikaci používám a již ušetřila stovky Kč nemluvě o volání ze zahraničí...