To si nejsem tak jistý, jestli můžou legálně filtrovat provoz na základě toho, co tam chodí. Pokud by to měli přímo ve smlouvě (prodáváme vám mobilní internet, ale nepůjde vám volat, posílat maily atd) tak asi ano, ale s tím je zákazníci pošlou do pryč. Myslím, že nemůžeš prodávat službu a pak ji úmyslně omezovat, aniž bys o tomto omezování zákazníkům řekl.
A to je tak těžké začít provozovat VoIP na jiném portu? Nehledě na to že by to najednou museli dělat všichni operátoři (není až takový problém přejít jinam) a hlavně - QoS mohou uplatnit jenom na spojení která jsou v jejich moci. Takže například pokud to máte udělané tak že pokud jste v dosahu wifi tak voláte přes wifi (a ne přes operátora), tak operátor může vesele QoSovat ale je mu to houby platné.
hovorim o 3g pripojeni cez konkretneho gsm operatora samozrejme (povedzme orange na SK)
tazko bude nejaky globalny voip operator znasilnovat standardy kvoli tomu, ze orange kurvi trafiku na 5060 (a keby aj nejaky vyznamny operator fungoval na nestandardnom porte, tak je zas len v moci gsm operatora /a to este nehovorim o deep packet inspection/..)
Samozřejmě, že přenos mobilních dat je kvalitnější a nyní již dostatečně stabilní pro přenos hlasových hovorů pomocí VOIP. To bohužel stále nemění nic na tom, že vlastníci infrastruktury jsou stále mobilní operátoři a jako takový můžou určovat pravidla (viz. ČR), takže klidně na svých zařízeních filtrovat veškerý VOIP a tím ho jednoduše zakázat, pokud ne, tak dají volání a sms zdarma, jako doplněk k datovému tarifu.
Záleží pouze na nich, jakou cestu zvolí: poskytovat síť, síť + pár služeb, anebo obrovské zázemí služeb.