Pokud považujete za vyvrácení to, že u kodeku . G.711, který u nepaketové technologie potřebuje šířku pásma 64 Kbps je u VoIP potřeba (na ethernetové vrstvě - na RTP je to o trochu méně) šířka pásma 87, 2 Kbps, tj. 136,25 %, u G.729 je to 8 Kbps/31,2 Kbps/390 %, u G.726-32 je to 32 Kbps/55,2 Kbps/172,5 % či u iLBC-30 pouhých 13,33 Kbps/28.8 Kbps/216 %, pak tedy ano. Pak jsme to vyvrátili ;-)
Ale ono prostě holt platí, že když nadělám z digitalizovaného zvuku pakety dle IP protokolu, a udělám jich nějakých 50 za sekundu, tak se k tomu co potřebuje ten zvuk samotný (dle použitého kodeku) přičte dalších cca 23 Kbps, potřebných na přenos hlaviček paketů. Obzvláště viditelný je ten (ne)poměr u G.729, což ale neznamená, že G.729 je špatný kodek. (Naopak, vzhledem k MOS je to pro VoIP jeden z nejlepších.)
Obecně to není problém na pevných datových linkách. Ale může to být problém v éteru.
A on VoIP (míněno obecně) nepoužívá standardní protokoly? Samozřejmě, je tu nestandardní Skype a pod., ale třeba SIP (nebo dnes už obsolentní H323) standard jednoznačně je. Jinak samozřejmě, pokud docílíte stavu P2P spojení, nemusíte se na nikoho ohlížet, krom protistrany.
Ale jakmile použijete nějakého prostředníka, VoIP operátora, už to neplatí. A on se zase musí ohlížet na technické standardy telefonních sítí, se kterými se propojuje. Že máte názor, dle něhož výběr kodeku se na kvalitě moc neprojeví, to nikomu neberu. Ale z toho pak často vznikají ta stanoviska, že "VoIP za nic nestojí" ač si to spojení uživatelé v podstatě krásně "zprasili" sami. Své by o tom mohli vyprávět leckteří VoIP operátoři.
Ale to jsme odběhli od podstaty mého příspěvku. Ten pouze upozorňoval na to, že díky vlastnostem IP protokolu a potřebě přenosu v reálném čase je TECHNICKY VoIP díky vysoké datové režii méně vhodnou alternativou, než k telefonování přímo vyvinuté technologie. A že je to plýtvání zdroji.
Ale protože je to ekonomicky výhodné a široce dostupné využívá se a rozšiřuje. A pokud ti, co mají ty vhodnější technologie pod kontrolou nedostanou rozum, tak je prostě VoIP nejspíš převálcuje z ekonomických důvodů.
A proč by mne mělo zajímat, jakým způsobem si to operátoři předávají mezi sebou? Na kvalitě se to imho moc neprojeví. A pokud komunikují dva VoIP mezi sebou, tak si dohodnou to, co se jim jeví nejlepší.
Ale nakonec - volejte si jak chcete, je to vaše věc, pokud si myslíte, že vám standardní telefonní protokoly přinesou něco lepšího než VoIP.
To ano. Tedy krom G:711 že. Ale problém je jednak v MOS, čili v poklesu kvality, jednak v nutnosti to na hranici sítě např. z G.729 transkódovat zpět na G.711, protože to je prostě zatím stále pro propojení operátorů standard. A jelikož jde téměř 100% o ztrátové kompresní kodeky, každé transkódování se dále podepíše na kvalitě. Takže nakonec pro "profi" VoIP stejně použijete G.711 a "pro jistotu" mu vyhradíte nějakých 100 kbit/s :-)
Az na to, ze totez se da klido prohlasit o IP protokolech obecne, stejne jako o ethernetu (L2), jenze vsemozne "jedine spravne" technologie byly tak predrazene, ze se jich kazdy zbavil jakmile to jen bylo mozne. ATM sem zazil celkem osobne, napr - mam v zive pameti pindy dodavatele, ze to je budoucnost, a ze to je jedina spravna technologie, ze ethernet je tak pro domaci sitky ... . Jo, umelo to moc hezky veci, ktery ethernet dodnes neumi a umet nebude, jenze ono je jaksi levnejsi (a radove levnejsi) nekam natahnout 10 vlaken misto jednoho, nez resit uber technologie na koncich toho jednoho vlakna, ktery usetrej 10, mozna i 20% pasma.
No a to je právě ten Váš omyl :-). VoIP technologie je skutečně marnotratná, a spektrem plýtvá, zejména proto, že IP protokol původně nebyl vůbec pro přenos hlasu (a obrazu) v reálném čase navržen a určen.. Ale paradoxně, zatím je to pro uživatele v porovnání s operátory předraženou technologií určenou a vyvinutou "přímo k tomu" levnější. A to rozhoduje.
No a? Dovedete si predstavit, ze by vam vas poskytovatel Internetu filtroval nebo nutil nejaky svuj obsah? To spada do kolonky prehistorie. Jsou firmy, co poskytuji draty/vysilace pro tok dat jakehokoliv razeni. Pak jsou firmy, co poskytuji obsah a sluzby. Operatorum ujel davno vlak. Sanci nemaji, ted jenom kolem sebe kopou. Staci jedna sit. K cemu telefon jako sluzbu na separatni siti s oligomonopolnim provozovatelem.