To ano, ovšem změna VoIP operátora je podstatně jednudšší než změna klasického. Například odorik.cz podporuje SIP URI, podporuje dokonce i ENUM a podporuje propojení na účty u jiných operátorů:
Přes web rozhraní si zadáte přihlašovací údaje pro SIP různých operátorů a ústředna odoriku se na ně přihláší, takže Vám pak příchozí hovory zvoní (zdarma) normálně na odoriku.
Je to ideální, pokud chcete měnit číslo (například nechcete platit 1300 Kč za přenesení čísla), prostě začnete používat nové a staré Vám ale taky normálně funguje :-).
Mimochodem super je, že na VoIP od odorika (ale nejen od něj) jde za 1300 Kč přeportovat klasické pevnolinkové číslo třeba od O2 (bývalý Telecom), vzhledem k tomu, že jenom paušál od O2 je na IČO nejlevnější za 594 Kč a hovory nejsou nijak levné, tak se to vrátí velmi rychle :-)
No, ona telefonní čísla dle ITU-T E164 mají jednu výhodu, a to tu, že číslo je relativně krátké a celosvětově jedinečné. Čili může jednoznačně i v různých systémech identifikovat svého držitele. A existuje i nástroj zvaný ENUM, který umožňuje (nejen) telefonní čísla s jinými typy adres vzájemně převádět. V ČR je ovšem trošku problém v tom, že se CZ NIC při zavádění ENUM vymezil proti tuzemským VoIP operátorům, namísto aby využil spolupráce s nimi, a dokonce na nich chtěl (na jejich technologii) tak trochu parazitovat. Navíc způsobem, který koliduje se ZoEK. Čímž to samozřejmě celé zazdil, protože zlikvidoval jakýkoli použitelný obchodní model dříve, nežli vůbec vznikl :-(. A jelikož jsou s tím nějaké náklady, tak to zcela bez obchodního modelu a úplně zdarma trvale "neumí" fungovat a ENUM v ČR už téměř zemřel na úbytě...
To si dovolím mírně nesouhlasit. Jádrem sporu bylo, že CZ NIC původně avizoval cílovou cenu jedné ENUM domény na úrovni domény CZ. A současně po VoIP operátorech chtěl, aby pro ENUM otevřeli zdarma své ústředny (sipproxy). Operátoři tehdy v r. 2007 řekli že ano (byť to je pro ně lehce nebezpečné), a že pro své klienty případně i v rozsahu prefixů 910 ENUM domény za celé bloky zaplatí aby věc podpořili.
Ale že nejsou ochotni platit "rozštěpení bloků" v případě, že někdo z jejich klientů od nich v rámci ENUM "odejde" (v rámci tel. služby nemohl - čísla jsou nepřenositelná). Problém je totiž jaksi v tom, že když vyjmete z desetitisícového bloku (který je jednou ENUM doménou) jediné číslo, vznikne devět nových tisícovkových ENUM domén, devět stovkových, devět desítkových a deset po jednom čísle. Čili náklady VoIP operátora by na udržení ENUM por ostatní klienty vzrostly při první takovéto změně 37x, z cca předpokládaných 200 Kč na cca 7000 Kč ročně. A při odchodu dalších klientů by pochopitelně rostly dále....
Návrh byl jednoduchý - vy nám umožníte, že se devětsedesítkové bloky nebudou štěpit (nebo to nebude za další peníze inkasované původního od držitele bloku/domény) a my vás s ENUM pustíme na naše siproxy. Tomu celkem zodpovědný pracovník CZ NIC docela dobře rozuměl, ale bohužel jen na Invexu nad slivovicí :-). Jinak se nic nedělo, a nikdo s operátory nejednal... Takže to nakonec dopadlo tak, že operátoři ENUM ani nebránili ale ani jej nepodporovali. A dopadlo to tak, jak to dopadlo.
Ja bych to spis pojmenoval tak, ze se CZ.NIC pri zavadeni user/user-enum podrzel strany zakaznika pred stranou poskytovatele. Ostatne to udelal v souladu s best current practices.
Bohuzel se (opet) ukazalo, ze vetsina uzivatelu je rada v podruci nekoho, kdo jim sluzbu poskytuje.
Nicmene user/public-enum neni jediny enum strom, do ktereho se muzete pripojit.
Romane, obavam se, ze jsme naladeni v rozdilnych astralnich rovinach. User ENUM je technologie, ktera prideluje cislo konkretnimu clovekovi, nikoliv operatorovi.
Cela ta vec byla zavedena proto, aby NEBYLO POTREBA TELEFONNICH OPERATORu. A i VoIP operator je telefonni operator.
Existuje Carrier ENUM (a dalsi stromy), ale to uz je jina pisnicka s jinym byznysmodelem.
Uprimne receno, predstava, ze si VoIP operatori podporou user ENUMu pod sebou vesele rezou vetev, je pomerne usmevna (i kdyz lidi delaji ruzne blbosti).
"Existuje Carrier ENUM (a dalsi stromy), ale to uz je jina pisnicka s jinym byznysmodelem."
To samozřejmě vím. Leč CZ NIC se k operátorskému ENUMu stavěl jako že nic takového.... Jinak pár českých VoIP operátorů do nějakého Carrier ENUM, ale i třeba do e164.org, tak nějak zapojeno je, ale že by se to nějak extra ujalo...
"Uprimne receno, predstava, ze si VoIP operatori podporou user ENUMu pod sebou vesele rezou vetev, je pomerne usmevna (i kdyz lidi delaji ruzne blbosti)"
Tak, ona ta myšlenka zapojení VoIP operátorů úplně zcestná nebyla, protože větší než malé množství "koncáků" je za NATem nebo má dynamickou IP (nebo obojí), Čili do doby "než bude IPv6 a veřejných adres bude habaděj" to úsilí využití operátorských sipproxy ze strany CZ NICu jistou logiku mělo. Akorát, že to nebylo tak trochu manažérsky domyšleno. A třeba tuším že Pavel Tůma z CZ NICu se tehdy vyjádřil v tom smyslu, že "zákazníci VoIP operátory donutí".
Jenže těm zákazníkům šlo hlavně o přístup k veřejné telefonní síti (a nahrazení drahé "poslední míle" od inkubenta levnější alternativou) a vzájemné volání zdarma prostřednictvím internetu (a využití ENUM) bylo až druhoplánové. A m.j. i proto, že velká část VoIP operátorů nabízela alternativu v tom smyslu, že ve vlastní síti bylo (a dodnes většinou je) volání zdarma, plus nějaké ty bezplatné peeringy k tomu.
Čili i když vím, k čemu uživatelský ENUM slouží (respektive má sloužit), mám stále za to, že CZ NIC jeho uvedení do praxe nezvládl, Zavedl jej prostě špatně, neb si nevyjednal podporu či alespoň rozumnou toleranci tam kde mohl a měl, a ještě navíc s ním přišel tak o 2 - 3 roky později než bylo třeba, protože předtím proběhl docela bouřlivý vývoj a VoIP operátoři u nás rostli jako houby po dešti.
Jak? No NIJAK! Stejně jako mi nepošlete SMS z telefonu, který je nepodporuje, nepošlete mi e-mail z obyčejného telefonu a ani mi nemáte jak poslal telegrafickou zprávu :-D
Vzhledem k tomu, že LTE-A sítě nepodporují PSTN volání a v pozdějším vývoji budou GSM sítě vytlačeny LTE-A stejně jako kdysi byla vytlačena NMT síť, tak ani nebudete mít klasický PSTN telefon. A co se pevných linek týče, tak klasickou HTS (nebo ISDN) v dobách LTE-A sítí bude mít asi málokdo...
Každopádně VoIP umožňuje volání jak na SIP URI jmeno@server.ltd, tak na telefonní číslo +420xxxxxxxxx, takže nějakou dobu budou ještě telefonní čísla fungovat a pak zmizí v propadlišti dějin nadobro - stejně jako například telegraf a telegramy :-D.
Síť nové (čtvrté) generace LTE-A má perfektní odezvu, téměř nulový jitter, obrovské rychlosti a je koncipiovaná pro VoIP. Pak má ještě jeden takový malý detailík: PŘES LTE-A NELZE VOLAT KLASICKÉ (PSTN) HOVORY, POUZE VOIP!
Takže vývoj je celkem jasný - s příchodem LTE-A (který v ČR asi bude za hodně dlouho, ale jednou bude) stejně nepůjde volat přes nic jiného než VoIP a samozřejmě to nemusí být jen VoIP operátora poskytujícího konektivitu.
Jinak telefonní čísla jsou ve VoIP sítích opravdu zbytečná (používají se jen, aby síťě měli návaznost do klasické PSTN), ale jinak ve VoIP sítích se podle SIP standardu volá na SIP URI, to vypadá úplně stejně jako e-mailová adresa: username@server.ltd, takže například: jan.novak@firma.cz
Obrovská výhoda je v tom, že na vizitku pak nepotřebujete tisknout tisíc údajů, ale na jeden kontakt jde volat i poslat e-mail. Navíc se to mnohem lépe pamatuje než telefonní číslo - takže operátorům asi odpadnou i penízky za všechny "zlatá", "stříbrná" a "platinová" a nevím jaká čísla :-D