S tim Skype tak uplne nesouhlasim. Nikdy nemel ambice se stat siroce otevrenou platformou kde by kazdy mohl treba provozovat sit vlastnich firmenich linek atd. Resp. reseni nabizi ale pouze jako soucast jejich produktu pro firemni klientelu a ne jako otevrene API pro vyvojare. Naopak ve volani pres internet si stabilne drzi pozici a je siroce pouzivan takze je otazka kde vlastne selhava nebo kam zapadne v pyramide.
Je to přesně tak. Nejspolehlivějším způsobem, jak řešení zafixovat, je udělat jej platformou, na které jsou závislé další firmy - o tom je tento článek.
Existuje ale ještě druhá metoda: udělat na něm "závislé" přímo koncové uživatele - v tom smyslu, že v řešení mají hodně svých vlastních dat a své vlastní práce, o kterou by přechodem ke konkurenci přišli. Také tohle zvládá Facebook výborně (je to mimochodem základem úspěchu či neúspěchu všech sociálních sítí), a navíc je i platformou. Takže to má pojištěné na obou polích.
"Závislost" uživatelů ale nevybuduji tím, že uživatelům prostě nabízím komoditní službu, kterých je na trhu mraky. V takovém případě může uživatel snadno přejít ke konkurenci, protože nic neztratí (jediná data, která v mé službě má, je seznam kontaktů a možná historie chatu - obojí lze ale snadno exportovat).