Když skladba začíná jako tiráda, můžeme očekávat, že se buď zadusí v kakofonii svého vlastního echa, což se přihodilo zde, anebo že se bude rozvíjet jako pivoňkový květ, jenž nás uchvátí hned několikrát: rozevíráním samým, barvou okvětních lístků, tvarem hlavy květu a v neposlední řadě i výraznou vůní.
Ale dost už zahradničení! Možná mě budete chtít umlčet poukazem na mou konceptualistickou školu s didaktickým sklonem, ale troufnu si tvrdit, že přínosnější by pro nás byl rozbor jednoho případu z masa a kostí, kde by bylo lze poukázat na jemné odvažování ingrediencí (20 dkg kompatibility, 3 dcl bezpečných barev, utřít se špetkou standardu, mírně podusit na stylu, pak zalít designem a podávat srolované v tabulkách). Takhle jste jen vyměnil školský system za modelový, čímž jste svoji školu dokonale popřel.
Neexistuje (neměl by) web s jediným cílem. Jako vyznavač geštaltového proudu byste měl vědět, že nic není tak snadné, jak se zdá. ;-)
Od cesty: Nejsem latiník, ale nevyjadřuje náhodou »quo vadis« singularitu?
a/ Weby statni spravy - Nejsou lacinou zalezitosti ani po graficke strance a vetsinou jsou dohazovany znamym ci podplaceny jako kvalitne placeny kseft.
b/ Prirovnani architektury - Architektura je architektura, stejne jako zemedelstvi je zemedelstvi ... Dokazu se jen zasmat, kdyz jeden predseda druzstva hovoril v televizi o filozofii brambor a stejne se smeju i filozofii internetu. Ve funkcionalismu byl design povysen na funkci a obe slozky /fce a dsgn/ meli ruku v ruce, protoze clovek ma rust nejen po horizontale ale i po vertikale.
c/ Rozdeleni skupin designeru - Podle clanku bych patril do posledni, jsem student. Pracuji jako webdesigner pro dve velke firmy a pro dve stredne velke. Webu rozumim jako malokdo a to i po logistice /kolikrat se mi stane, ze neco na ni upravuju/. Rozhodne mi nechybi ani vnitrni disciplina ani zodpovednost. Takova narceni by si autor mohl schovat. Ostatne pochybuji, ze delal statisticky pruzkum ...
d/ Za naprosto scestny nazor povazuji rovnici kvalitni grafika = narocna /datove/ grafika , to nebudu ani komentovat.
e/ Podivejte se adresu autorova mailu - naskoci vam husi kuze a pochopite proc zavrhuje webdesign.
B/ viz predchozi
C/ CZI neni muj web, pouze pouzivam sluzbu jeich mailu, nachapu proc fixni velikost je zavadou - aha tobe se taky doma roztahujou obrazy podle steny a text knizky podle sirky stolu, grafika je jednou dana zalezitost a nevim proc by se mela menit podle velikosti, videl jsi nekdy rozliseni pres 1024 px - asi ne jinak by jsi tohle nenapsal
D/ opakuji se, ale web CZI neni muj web
E/ nerekl jsem ze vsechny, a probud se ty ... ja mam kamarada na uradu vlady a vim o cem mluvim oproti tobe
bod 2: Ano, sluzba ve statni sprave da cloveku to nejlepsi mozne a proto v jejich radach najdeme elitu naroda. Ohrazeni proti nezkusenosti se statni spravou bylo adresovano proti jerrymu - priste ctete pozorne.
bod 3: Nerikam ze proti vasemu clanku brojim, v mnohych nazorech jsem zajedno. Vadi mi povrchnost pristupu a zminene bagatelizovani. Urcite jste mel logiku na skole, takze jsem-li student, tak patrim do mnoziny studentu ne proto ze se tak citim, nybrz protoze jim jsem ...
1/ ale ano ve vasem clanku data jsou, alespon demograficke deleni do tri skupin vyzniva jako sebejista analyza ...
2/ ano, to vam nikdo nebere
3/ hmm a co takhle pouzit kvantifikator kdyz jste webdesignery tak bezvadne rozdelil do tri skupin, ja vam z oleje vypracuju dalsi tri skupiny ... prezentujete to jako pravdu, ale jsou to ciste vase dohady. a mozna by stacila formulace : nekteri z techto autoru ... pripomina mi to clanek v novinach v nemz se zrovna pise ve spojitosti s dagmar havlovou. clanek zacina slovy: verejnost je pohorsena ... ja myslim taky patrim do verejnosti, ale pohorsen nejsem ... je mi to jedno a je to problem pani havlove ...
Abychom mu tady nevycitali, ze neumi spravne neco, o cem ani netvrdi, ze to umi ...
Ovšem odpověď "nepoužívat pro zastaralost", tu jsem tedy - až do teď - nedostal.
Pouze mi není jasné, jak u nás někdy zvláneme UTF-8 a XML, když na tolika místech jsou chyby v kódování češtiny. Jedině tak teoreticky to u nás zvládneme se o tom naučit zasvěceně diskutovat.
> Povšimněme si také toho, že skutečný účel a další cílové parametry vždy leží mimo dílo samé.
No, ted nevim, zdali se to tyka webdesignu nebo architektury, ale zase bych diskusi nepretezoval prilisnou ortodoxii -- "skutecny ucel" je zavadejici vyraz a rozhodne je to spis komplex, nez jasne definovatelna zalezitost. Dobra architektura je priznacna skloubenim funkce s estetickou hodnotou (formou), pricemz to, co se dostava do katalogu a ucebnic, jsou stavby, u nichz je podil esteticke hodnoty o dost vyssi nez je bezne.
"Strohost" funkcionalismu byla samozrejme zaroven estetickym programem (odvrat od ornamentu, atd.), ne nejakym primitivnim zduraznenim funkce. Proto je v ucebnicich Muellerova vila a ne cinzak z ctyricatych let.
Webdesign proste patri do oboru grafickyho designu, a tudiz ohled na prezentaci neni samoucelny, a to rovnez ne v pripade statnich webu. Chyba je v tom, jak napsal Petr Stanicek do konference, ze se absurdne stavi proti sobe, ze "web je bud hezky, nebo bezbarierovy". To se pak neda nic delat...
U nas je myslim specificky trh a ten vyzaduje specificky pristup k webdesignu.
Přesně! A je specifický proto, že většina zadavatelů ještě nechápe, k čemu že ty stránky vlastně jsou. A bohužel i proto, že se jim to většina webdesignerů nesnaží dost důrazně vysvětlit.
Dlouhodobě spolupracuji s několika webovými konzultanty z USA. Záměrně píšu konzultanty a ne designery. Oni totiž neprodávají design, ale úspěšnost stránek. Typický americký zákazník dodá logo, firemní barvy, ukázky výrobků a hafo informací o nich a svém businessu. Pak už do ničeho nemluví, protože dobře ví, že tomu nerozumí a že od toho tu jsou profesionálové.
Úkolem dodavatele je kromě návrhu designu i struktura stránek a jejich kompletní obsah. Firma, se kterou v poslední době spolupracuji nejúžeji také obvykle neúčtuje za čas, který na projektu stráví, ale za to:
Dokud u nás zákazníci nepochopí, že stránky tu jsou od toho, aby vydělávaly peníze a ne od toho, aby se jimi mohli chlubit známým, těžko se tomuto modelu přiblížíme. Jenže ten úkol neleží jen na zákaznících.
Webdesigneru NEBUDIZ vycitano, ze to co ve vysledku dodaji je vuci mnohym bezohledne - pokud si to presne tak klient pral.
Webdesigneru BUDIZ vycitano to, ze se klientovi vubec nezmini o tom, ze jeho pozadavek ma na nej samotneho nejake negativni dopady, ktere si mozna v okamziku vysloveni pozadavku neuvedomuje. Pokud to ale udela a klient presto trva na svem, pak neni co resit (tedy az na to, ze pak opravdu neni co dat do referenci ...).
Webdesignerum BUDIZ DVAKRAT vycitano pokud predchozi zanedbavaji ne z lenosti, pohodlnosti ci obavy ze ztraty kseftu, ale proto, ze si takove dopady vubec neuvedomuji a/nebo si troufaji svevolne posoudit nasledky pro klienta aniz ho s nimi predem seznami.