Nadpis clanku je opravdu uplne mimo, ze ma RTI dostupny kvalitni zdroj muze byt kazdemu ukradene, kdyz ho nasledne "zprzni" kompresi 96 kbit AAC+.
O studiovou kvalitu se opravdu nejedna ani zdaleka.
Kazdopadne, 96 kbit AAC+ uz je alespon poslouchatelne, na rozdil od hruzy 64-72 kbit v Teleku.
Ovsem samozrejme pokud i tech 96 kbit pustite na slusnejsi audiosestave nebo sluchatkach, taha to za usi.
Ahoj,
moderní SDR moduly VKV-FM přijímače jaké jsou dnes běžné v autorádiích i mobilech šumí až při hraniční úrovni přijímaného signálu. Stačím jim ale nevelké snížení úrovně signálu, aby prakticky eliminovaly stereo-efekt a později zastřely výšky.
Radio 1 si se škodováckým autorádiem Swing vozím ve výseči Praha - Karlovy Vary - Pardubice a až na kratší úseky v hlubokém zastínění a místech s narušiteli je na VKV-FM alespoň zbytkově poslouchatelné, vše ale reálně v mono. O stereo efekt přichází i na řadě míst v Praze. U kapesního příjmu je analogová situace ještě o poznání horší.
Osobně preferuji přítomnost stereo efektu, s jistým zkreslením se dokážu smířit. Volba Lingo DAB + linkový vstup do audiosystému v automobilu nebo Lingo v kapse namísto FM přijímače v mobilu je pro mne i přes počáteční skepsi o smyslu R1 v pražském DABu jednoznačným přínosem i při datovém toku 72 kbit/s. O příjmu mimo Prahu nemluvě. V hranicích Prahy je DAB pokrytí R1 ve výše jmenované auto sestavě téměř 100%. Pro severní a východní Čechy by samozřejmě vnější anténa na automobilu výslednému dojmu velmi pomohla.
I když se stárnutím horší sluch, tak kompresní artefakty jsou dost slyšet, stejně tak jako ty v TV i s horším zrakem vidět. Ucho i zrak stárnou "analogově", digitální chyby mají jinou podstatu. Takže i když matematicky vyjde rozdíl mezi původním a komprimovaným signálem nižší než u zašumněného analogu, často vychází analog na poslech líp - na šum nebo neostrost obrazu jsme od přírody zvyklí.
Ostatně kdyby se do DABu nebo třeba i FM měl pustit stream z netu, pak už ono vysílání postrádá smysl. Žijeme v době plné vyspělé techniky tak opravdu nevím proč má ještě smysl se hnát za nejlevnějším řešením typu stream z internetu který velice rád vypadává. K čemu je takové vysílání potom potřeba? Snad jedině k zaplevelení spektra. A nakonec, stream z netu si dnes mohu spustit kdekoliv i na mobilu
AAC+ taha za usi vice, protoze si zvukove informace vymysli. Respektive nejdrive je kompresi ztrati a pak si je (vysky) domysli.
MP3 nebo WMA ty informace "pouze" vynechava, ale nic si nedomysli.
Ono tohle je pak zas na debatu ti co lepe slysi versus ti, co je jim to jedno (ja napriklad bez problemu poznam MP3 192 kbit, jini neslysi rozdil ani mezi CD a MP3 128 kbit :)
Ale samozrejme to, ze zejmena komercni radia odbavuji hudbu z MP3 nebo WMA o bitrate 192 kbit je realita, na slusnem tuneru to znat je a zejmena v porovnani stanic ceskych vs. napr. Bayern 3
Spíše mi připadá, že mnozí zdejší diskutéři hledájí jen a pouze ve všem negativa. Ohromně mě baví debaty o černě černé a o kvalitním zvuku, přitom se VŠEM horší s přibývajícím věkem jak zrak, tak i sluch. Není výjimkou barvoslepý člověk a nebo "hluchý" třicátník, který si sluch zničil posloucháním hudby z pecek. Nikdy jsem nepochopil, jak někomu může řvát tak hlasitě hudba z pecek, aby byla slyšitelná v širokém okolí.
Už začínám být tak starý, že ani jako Pamětník si už moc nepamatuji, ale do dnešní doby se už asi vůbec nehodím. Mám sice několik DAB a web přijímačů, přijímám rádia z kabelovky UPC, ale stále nemám mobil, na kterém bych mohl poslouchat stream z netu. Jsem snad proto vyobcován z "normální" společnosti?
Chodit stále se sluchátky, nebo se smiřovat s monozvukem z repra mobilu u ucha, to se mi nechce a stejně bych touto cestou nepoznal rozdíl mezi 192kbit mp3, 256kbit WMA, 192kbit WMA, 96 kbit AAC+, 96 kbps HE-AAC, 64-72 kbit v Teleku, MP3 128 kbit,.....
Skoro mám dojem, že tato dnešní debata koresponduje s chýrným článkem o dokonalém domácím stereu, které lze docílit přístavbou k paneláku o objemu mnoha kubických metrů, který vyšel před desítkami let na Apríla v jednom odborném časopisu. :-))