Názory k článku RE: Jak vydělat na Internetu miliony

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 15. 2. 2001 7:05

    Jan Kubesa (neregistrovaný)
    S názorem autora mohu po svých praktických zkušenostech souhlasit. Pouze u zisku si troufám tvrdit, že 20% provize z žádného restauratéra nevyrazí ;-).
  • 15. 2. 2001 7:06

    Petr Klimovic (neregistrovaný)
    Tak nejak mam z nastinene rozvahy pocit, ze autor vylucuje moznost delat neco v malem. Pozoruji to jako obecny jev. K jakemukoliv projektu se hned vyjmenuji naklady typu kancelare, pocitace, dvacet lidi v marketingu, pet lidi v odbytu dva vratni na vratnici. 20 minut reklam v TV atd... Vase rozvaha vychazi z predpokladu, ze to chcete rozjet ve velkem a nejlepe ze dne na den. V uvahu ovsem take pripada zpocatku jednomuzna firma, ktera bude databazi budovat postupne. Pocitac se da postavit za 20000, serverhosting za 5000, 10000 potrebuje majitel-programator na sve zivobyti. Zacit muze treba databazi restauraci v nejakem okresnim meste. Muze to delat "pri zamestnani" nemusi ho to hned zivit. Zjednodusene receno mu staci vydelat asi 200 Kc denne aby se mu zaplatil serverhosting a pak uz jen danou koncepci rozvijet do dalsich mest.
  • 15. 2. 2001 8:56

    m (neregistrovaný)
    to sice ano, jenze neberete v uvahu, ze potrebuje nabrat lidi (zakazniky), coz v malem meste (10 restauraci)jde dost spatne, kdyz uz lidi nalakate reklamou a pak jim nabidnete jen nekolik zarizeni, tak priste neprijdou, protoze napisy za mesic novych 10 restauraci nikoho nezajimaji. jako snad jedina se mi jevi dobre praha (nebo velka mesta), jde to delat si sam (kdyz umite grafiku, mate cas po odpolednach a budete do toho cpat penize jako konicka, pak ale neni zarucena navratnost - predbehne vas nekdo kdo do toho milion - dva nasype a vase penize vyhorely... (nemluvim o ochote restaurateru, jak je psano vsude)
  • 15. 2. 2001 9:29

    Jiří Donát (neregistrovaný)
    Řekl bych, že nejpřirozenější cestou, jak na internetu dělat velké až globální projekty, je spojit lokální projekty, které již dobře fungují. Jinak se proinvestuje zbytečně moc peněz a to samozřejmě ovlivní ekonomickou stránku celého našeho záměru. Hledat revenue model, který by pokryl investice typu Globopolis, není ani dost dobře možné.
  • 15. 2. 2001 9:31

    Nishkam (neregistrovaný)
    Musim rici, ze mam trochu jine propocty. Mozna, ze kdyz mate par milionu na uctu, pak investovat neni problem, ale mam pocit, ze hodne (internetovych) projektu zacina jinak. A sice:
    Lide a jejich mzdy 0,- Kc (casto podnikaji lidi, kteri maji pocitace, nepotrbuji office a jsou programatori). Vyjednavaci muzou delat za provizi.
    Hardware - tady mi nejak nevychazi server za 70.000,- Kc. Jak jsem pocital, tak pro provoz databazovych aplikaci potrebuji minimalne server za 150.000 az 200.000 Kc.
    Poplatky za telefon a hosting se pro mne pohybuji na 5-10 tisic mesicne.
    Reklama - to je potreba, ano. Ale kdyz nemate penize, tak se to da delat i jinak, napriklad ze napisete na LUPU a nechate svoje URL, ze? :-)
    Nejvetsi problem, se kterym jsem se setkal, je to, ze lidi, kteri nedelaji na internetu, velice obtizne vstupuji do tohoto noveho prostredi, i kdyz je to pro ne evidentne vyhodne. I kdyz to je ZADARMO, porad je pro ne z nejakeho duvodu jednodussi pokracovat v placeni faktur za inzerci v casopisech. Asi to nebude uplne zadarmo, vyzaduje to take investici, ale investici jinou nez financni. Investici sveho casu a energie, aby se v tom trochu zorientovali. A tady mozna bude ten hacek.
    Vidim to tak, ze i podnikatelska investice neni jen o penezich, ale take o CASE (about TIME :-)), behem ktereho projekt musi dozrat.
  • 15. 2. 2001 9:43

    Jiří Donát (neregistrovaný)
    Celá oblast restauračních a ubytovacích služeb je ideálním kandidátem pro peer-to-peer aplikace. Ty v podstatě smažou rozdíl mezi "internetovou" a telefonickou rezervací a pravděpodobně časem telefonické rezervace zcela nahradí.
    Bohužel k nasazení takové aplikace v pohostinství ještě není připravena infrastruktura. Ve své čisté podobě totiž peer-to-peer paradigma vyžaduje, aby byly všechny zúčastněné restaurace neustále online (tak jako jsou uživatelé Napsteru (a jak byli obzváště o tomto víkendu:-))).

    Nicméně během několika let se stanou P2P aplikace v rezervaci čehokoliv velmi standardním postupem; pokud někdo najde v archivu Lupy (ta bude stále existovat, i když v P2P podobě s decentralizovanou přípravou obsahu) diskuse tohoto typu, asi se pousměje nad tím, s jakými problémy se museli kdysi setkávat průkopníci internetu v různých oblastech jeho nasazení.

    Více o peer-to-peer viz např. http://www.peertal.com
  • 15. 2. 2001 11:44

    Jiří Kovanský (neregistrovaný)
    Právě dnes byl zprovozněn projekt e-mentál (e-mental.hyperlink.cz), nejmodernějšího elektronického obchodu českého internetu. To je cesta, jak si vydělat na webu peníze!!!
  • 16. 2. 2001 12:39

    Petr Anderle (neregistrovaný)
    Ad gurman.cz - to je pouze jakysi seznam prazskych restauraci a nic vic. Popis u kazdeho podniku obsahuje dve, tri nic nerikajici vety, neni moznost videt menu, proste seznam restauraci. Bohuzel to presne odpovida tem minimalnim nakladum do projektu vlozenych.
  • 16. 2. 2001 17:41

    Ladislav Zajicek (neregistrovaný)
    No slava, ze tady vubec nekdo zminil peer-to-peer coby idealni komunikacni prostredi pro takovy ucel (a zdaleka ne jen pro nej). Mimochodem, IBM ted prodala 15,000 serveru s Linuxem japonske firme, ktera se chysta utvorit sit peer-to-peer pro sit prodejen (zakaznici budou mit klientske aplikace s prohledavanim a nabidkami, prodejny mezi sebou komunikaci ve stylu B2B).

    Mam dojem, ze kdyz tady mluvim o peer-to-peer, je to, jako bych prednasel spanelskovlamsky o zivote kozy s vranimi kridly. Kdo prosvihne blizici se megavlnu aplikaci peer-to-peer, bude se hodne drbat za zatylku.
  • 15. 2. 2001 10:16

    jirka m. (neregistrovaný)
    Ano, souhlasim s nazory nade mnou. Sam podobny projekt, i kdyz ne takoveho rozsahu, chystam a chci (musim) se vejit do 50.000,-Kc a zisk od nej v dobe cca 2-3 let necekame vubec.

    Jinak autor hezky popsal pohled z druhe strany barikady. Vubec si myslim, ze je na Lupe malo clanku tech "uspesnych" i "neuspesnych". Ja vim, ze ti uspesni nemaji cas a ti neuspesni radeji nevylezaji. Ale bylo by dobre, kdyby se obe skupiny zacaly o sve rady i pocity delit a pomohly tak ceskemu internetu a nam vsem dostat se nahoru. Zkuste to na Lupe zvazit. Mam pocit, ze v porovnani s ostatnimi zememi nam podobnymi odvadeji ceske firmy, firmicky, programatori i jednotlivci, co jsou na webu, vysoky nadprumer!!!
  • 15. 2. 2001 10:40

    Jaroslav Fišer (neregistrovaný)
    Souhlasím s Vámi v tom, že počáteční náklady jsou přemrštěné, ovšem autor reagoval na článek pana Němce, kde se hovořilo o velké síti restaurací, ne o jednom městě. Pokud by se do projektu zapojilo několik velkých měst, tak to není nikterak přemrštěné, ba co víc, myslím, že jsou náklady dokonce silně podhodnocené - pro tak velký projekt už neseženete lidi, kteří by pracovali zadarmo, případně za 50 korun na hodinu (navíc po delší dobu).
    Stejné je to i s investicemi na reklamu. Nepotřebujete totiž jenom reklamu na internetu, kde budete lákat lidi, aby si rezervovali místa, ale taky propagaci pro projekt samotný, aby Vaši obchodní zástupi měli lepší výchozí pozici až budou s restauratéry jednat. Podobných "nabízečů reklamy" chodí po firmách deset do týdne, tak proč by se měl bavit zrovna s Vámi. Devět lidí z deseti (možná 99 ze 100), kteří běžně nepracují s internetem, Vám řeknou, že jediný ohlas na reklamu mají buď z odborných časopisů nebo ze Zlatých stránek. A pokud by se přece jen nechali přesvědčit, tak rozhodně nedají provizi 20%, ale maximálně 10. Navíc, jak by se potom prokazovala útrata konkrétního člověka?
    Autor článku přitom vynechal ještě jednu podstatnou věc. Většina restaruací nemá žádný počítač nebo značně předpotopní stroj. Zapojení do systému by pro ně znamenalo
    1/ koupě výkonnějšího stroje (25 000,-)
    2/ pevné připojení na internet(15 000 jednorázově + 3000 měsíčně - vůbec neznám ceny za pevné připojení, střílím od boku) - modem je samozřejmě možný, ale to by mohli nějakou zakázku prošvihnout
    3/ zaškolení pracovníka, který bude se systémem pracovat, případně přijmout někoho jiného, kdo to bude mít na starosti

    Slovo ZADARMO by tak pro ně v lepším případě znamenalo investici 30 - 40 tisíc. Takový projekt nemá šanci na přežití.
  • 15. 2. 2001 10:43

    Martin May (neregistrovaný)
    Ackoli v principu souhlasim s vasim nazorem, ze projekty mohou zacinat jako velmi male, myslim ze prave restaurace nejsou na toto dobry priklad. Nicmene prosim doctete az do konce, reakce cela neni tak negativni.

    Pokud spustim rezervaci v restauracich v malem, jaka bude hlavni a nenapodobitelna konkurencni vyhoda meho reseni, ktera mi zajisti ze nekdo kdo ma jen o 100.000 Kc vice mne hrave nepredhoni.

    Pojdme tedy ten model zrealnit. Pojdme zapomenout na miliony, ovsem i na to ze halere nas uzivi. Existuje velmi pekny model, zacnu a vytvorim aplikaci na urovni prave tak pro okresni mesto. Najdu dobry hosting a mohu zacinat. Prave jak pisete vy. Od restauraci budu chtit registracni poplatk, nicmene nevelky a umerny cenove kategorii a velikosti restaurace.

    Ted ale pridam nekolik veci:
    1) Nebudu chtit vse pro sebe, nabidku komukoliv v dalsich okresnich mestech vyuziti aplikace za poplatek (franchise)... dosahnu tak mnohme rychlejsio tempa rusti.
    2) Sam vytvorim centralni stranku, ktera tyto stranky sdruzi v ramci CR
    3) vytvorim jednoduche propagacni materilay (samolepka na dvere, vizitka) ktere dam registrovanym restauracim k dispozici
    4) pokud se to jen trochu rozjede - je na case zacit vydelavat. K tomu je treba zavest novy prvek - klubovou kartu pro zakazniky, na kterou ziskaji vyhodu (typicky slevu) v registrovanych restauracich. To mi umozni pozadovat nejake penize i od verejnosti, a take, po urcitem case pozadovat vetsi registracni poplatek od restauraci a zacit si vybirat.

    Je tam spousta detailu, ktere je nutno velmi dobre rozpracovat. Prave ty detaily (nikoliv velikost pocatecni investice) nakonec urcuji uspesnost projektu. No nechcete se do toho nekdo pustit?
  • 15. 2. 2001 11:43

    Petr Stransky (neregistrovaný)
    Principialne je to pravda, jenze je tu jedno velke ouha, ktere ostatne souvisi s celym stravovacim businessem v CR. Cely zakopany pes je v tom, ze u nas je toto prostredi znacne nestandardni. Predevsim existuji tri typy restauraci - "knajpy", prumer a standardní az luxusni zarizeni. V pripade prvni skupiny, ktera je pomerne velka, a v takovem rozsahu v Evrope neexistuje, v podstate neni mozne vubec o nicem takovem jako je podobny projekt premyslet. Z jednoho prosteho duvodu: restaurater by byl v takovem pripade blazen, kdyby byt jen korunu investoval do marketingu podobneho typu. Vubec nic mu neprinese...
    V pripade druhych typu restauraci se diky velmi nizko nastavene latce cenovych urovni tento majitel dostava vetsinou do problemu, jak vubec restauraci udrzet ziskovou. Tento problem take jinde v takovem meritku neexistuje. Pouze treti skupina se chova jako typicka firma - a tedy je ochotna v pripade meritelnych prinosu do marketingu investovat. A tato skupina je mala, a jeji cilova skupina je take pomerne mala - ale nachazi se v nemale casti na Internetu. Takze suma sumarum, ve skutecnosti problem ani tak netkvi v Interetu, ale stavu odvetvi stravovani. Nutno podotknout, ze prochazi razantnimi zmenami - ti co meli pocit, ze se lze rychle "napakovat" nebo pouzivaji restauraci jako idealni pracku penez opousteji pole a postupne ho opanovavaji podnikatele s dlouhodobym vyhledem - ale ti narazi na spoustu problemu - od nemoznosti ziskat financne pro svuj rozvoj pres problemy s personalem az po to nejvyznamnejsi - navyky spotrebitelu. Jestlize v Praze to "lepsi" restaurace nemaji tak tezke, v mensich mestech maji nemale problemy.
    Projekt ma jeste dalsich mnoho aspektu, ale jedna pripominka, ktera padla ze strany p. Donata - tedy schudnejsi cesta pres vytvareni "retezcu" lokalnich poskytovatelu informaci je dle meho nazoru jedina mozna, pokud nezvoli provozovatel cestu odlisnou - vertikalni specializaci. Mimochodem, ve skutecnosti neni az tak potrebne nabidnout "all list" restuaraci, ale presne tu, ktera me v danou chvili uspokoji. Uzivatel nechce prohledavat miliony zaznamu v databazi, ale doporucit to prave pro tu pravou chvili....

    Poznamka k entuziastum ochotnym do svych projektu investovat more svého casu: Obavam se, ze celkove je tato doba pryc. Z jednoducheho duvodu - internet jako odvetvi je jiz relativne vyspely, coz jednoduse znamena, ze na trh jiz neni mozne prijit s jakymkoli projektem, ktery si postupne ziskava svuj trh, uz pri svem startu musi mit celou radu "nalezitosti". Pokud je nema je odsouzen od pocatku k neuspechu. Bariery vstupu do odvetvi nejsou sice napr. v porovnani s hutnictvim vysoke, ale rozhodne nejsou nulove. Dovolim si male "klausovske" upozorneni pro technologicky-orientovane podnikatele - uspech internetovych projektu nelezi, ale skutecne nelezi v jejich technologicke rovine.
  • 16. 2. 2001 10:32

    Tomáš Kapler (neregistrovaný)
    Podle mého názoru nemá nikdo z vás pravdu s tím budoucím odhadem. Podle mě takovýto internetový projekt vznikne velmi rychle (do roka ho tu máme) a velmi levně.
    Kalkulace byly plus mínus správné (po pravdě - je to podstatně dražší) ale počítáte zbytečné údaje.
    Databáze takovýto restaurací totiž už dávno existuje, existuje několik velmi kvalitních a kompletních PAPÍROVÝCH katalogů.
    Takže databáze existuje, dokonce je na počítači a hlavně už teď je rentabilní, protože je placená a) kupci katalogu, b) plátci reklamy. Celé jsou tedy pojaty tak, že je tam zdarma uvedená KAŽDÁ firma, ale jen se základními informacemi, kontakty, adresou, cenovým rozmezím a pomocí symbolů jestli mají zahrádku, kuřárnu, hudbu atd. Když chce firma být více vidět (další informace, fotka atd.) tak si zaplatí.
    Přirovnal bych to ke zlatým stránkám - chcete být vidět, zaplattě si inzerát nebo třeba jen tučné písmo. Na seznam.cz jsou zas preferované odkazy - objevují se jako první.
    Navíc může být na takovém serveru cílená reklama - když chce někdo restauraci v Hradci, automaticky mu při načítání seznamu restaurací vyskočí banner nějaké restaurace, která si zaplatila.
    Spokojeni budou všichni - restaurace budou platit zhruba stejně ale získají další reklamní kanál. A propos - u papírových verzí VELMI fungují kupóny. Zákazník si vybere hodně často tu restauraci, u které si vystřihne třeba kupón za 5%. Nebo tam fungují slevové karty.
    Zákazníci zíkají krásný přístup k informacím, možnost restaurace komentovat a inspirovat se předešlými návštěvníky atd.
    No a my - tvůrci projektu budeme získávat penízky z reklamy jak tištěné, tak internetové. Navrhované provize jsou s prominutím blbost, to nemůže fungovat.
    P.S.: může se také hodit databáze jedlíků - každý se na webu bude moci (nebo třeba muset) přihlásit a když tak udělá, dojde mu poštou plastiková karta, na základě které by mohl vyžadovat slevu v restauracích. A my budeme mít jeho mail a preference a tak mu budeme moci třeba poslat direct mailing, když někde v jeho blízkosti se objeví nějaká nová restaurace.

    Náklady - počáteční pár tisíc na promotion, možná koupě nějaké zajímavé internetové adresy
    pravidelné - jeden člověk navíc k těm současným kteří dělali papírový katalog - 20 tisíc. Copyright mně - 10 tisíc. další související náklady - elektřina, hosting atd. Ať nežeru 40 tisíc celkem.
    Když by se z toho vytvořil nejen katalog, ale i s podporou hodnocení kvality atd. tak by byla stránka dost navštěvována a na sebe by si to vydělalo - třeba výše uvedená cílená reklama by mohla stát třeba korunu za shlédnutí a přesto by byla velmi dobře prodejná.

    Ale abych to nějak uzavřel - to co vy tady vymýšlíte už funguje - www.gurman.cz. Elektronicky zatím praha, v papírové podobě už přicházejí i ostatní města, takže na webu to bude co nevidět.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).