Celá oblast restauračních a ubytovacích služeb je ideálním kandidátem pro peer-to-peer aplikace. Ty v podstatě smažou rozdíl mezi "internetovou" a telefonickou rezervací a pravděpodobně časem telefonické rezervace zcela nahradí.
Bohužel k nasazení takové aplikace v pohostinství ještě není připravena infrastruktura. Ve své čisté podobě totiž peer-to-peer paradigma vyžaduje, aby byly všechny zúčastněné restaurace neustále online (tak jako jsou uživatelé Napsteru (a jak byli obzváště o tomto víkendu:-))).
Nicméně během několika let se stanou P2P aplikace v rezervaci čehokoliv velmi standardním postupem; pokud někdo najde v archivu Lupy (ta bude stále existovat, i když v P2P podobě s decentralizovanou přípravou obsahu) diskuse tohoto typu, asi se pousměje nad tím, s jakými problémy se museli kdysi setkávat průkopníci internetu v různých oblastech jeho nasazení.
Více o peer-to-peer viz např. http://www.peertal.com
Principialne je to pravda, jenze je tu jedno velke ouha, ktere ostatne souvisi s celym stravovacim businessem v CR. Cely zakopany pes je v tom, ze u nas je toto prostredi znacne nestandardni. Predevsim existuji tri typy restauraci - "knajpy", prumer a standardní az luxusni zarizeni. V pripade prvni skupiny, ktera je pomerne velka, a v takovem rozsahu v Evrope neexistuje, v podstate neni mozne vubec o nicem takovem jako je podobny projekt premyslet. Z jednoho prosteho duvodu: restaurater by byl v takovem pripade blazen, kdyby byt jen korunu investoval do marketingu podobneho typu. Vubec nic mu neprinese...
V pripade druhych typu restauraci se diky velmi nizko nastavene latce cenovych urovni tento majitel dostava vetsinou do problemu, jak vubec restauraci udrzet ziskovou. Tento problem take jinde v takovem meritku neexistuje. Pouze treti skupina se chova jako typicka firma - a tedy je ochotna v pripade meritelnych prinosu do marketingu investovat. A tato skupina je mala, a jeji cilova skupina je take pomerne mala - ale nachazi se v nemale casti na Internetu. Takze suma sumarum, ve skutecnosti problem ani tak netkvi v Interetu, ale stavu odvetvi stravovani. Nutno podotknout, ze prochazi razantnimi zmenami - ti co meli pocit, ze se lze rychle "napakovat" nebo pouzivaji restauraci jako idealni pracku penez opousteji pole a postupne ho opanovavaji podnikatele s dlouhodobym vyhledem - ale ti narazi na spoustu problemu - od nemoznosti ziskat financne pro svuj rozvoj pres problemy s personalem az po to nejvyznamnejsi - navyky spotrebitelu. Jestlize v Praze to "lepsi" restaurace nemaji tak tezke, v mensich mestech maji nemale problemy.
Projekt ma jeste dalsich mnoho aspektu, ale jedna pripominka, ktera padla ze strany p. Donata - tedy schudnejsi cesta pres vytvareni "retezcu" lokalnich poskytovatelu informaci je dle meho nazoru jedina mozna, pokud nezvoli provozovatel cestu odlisnou - vertikalni specializaci. Mimochodem, ve skutecnosti neni az tak potrebne nabidnout "all list" restuaraci, ale presne tu, ktera me v danou chvili uspokoji. Uzivatel nechce prohledavat miliony zaznamu v databazi, ale doporucit to prave pro tu pravou chvili....
Poznamka k entuziastum ochotnym do svych projektu investovat more svého casu: Obavam se, ze celkove je tato doba pryc. Z jednoducheho duvodu - internet jako odvetvi je jiz relativne vyspely, coz jednoduse znamena, ze na trh jiz neni mozne prijit s jakymkoli projektem, ktery si postupne ziskava svuj trh, uz pri svem startu musi mit celou radu "nalezitosti". Pokud je nema je odsouzen od pocatku k neuspechu. Bariery vstupu do odvetvi nejsou sice napr. v porovnani s hutnictvim vysoke, ale rozhodne nejsou nulove. Dovolim si male "klausovske" upozorneni pro technologicky-orientovane podnikatele - uspech internetovych projektu nelezi, ale skutecne nelezi v jejich technologicke rovine.
No slava, ze tady vubec nekdo zminil peer-to-peer coby idealni komunikacni prostredi pro takovy ucel (a zdaleka ne jen pro nej). Mimochodem, IBM ted prodala 15,000 serveru s Linuxem japonske firme, ktera se chysta utvorit sit peer-to-peer pro sit prodejen (zakaznici budou mit klientske aplikace s prohledavanim a nabidkami, prodejny mezi sebou komunikaci ve stylu B2B).
Mam dojem, ze kdyz tady mluvim o peer-to-peer, je to, jako bych prednasel spanelskovlamsky o zivote kozy s vranimi kridly. Kdo prosvihne blizici se megavlnu aplikaci peer-to-peer, bude se hodne drbat za zatylku.