FINANCE.czFINANCE.cz

Vlákno názorů k článku RE: Kdy Telecom opět zdraží připojení k Internetu? od Petr Souček - - Nějak jsem nepochopil větu "Kvůli provizi je...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 12. 8. 2002 8:59

    Petr Souček (neregistrovaný)
    - Nějak jsem nepochopil větu "Kvůli provizi je od té doby Český Telecom (ČTc) nucen velkoobchodně nakupovat službu vytáčeného připojení k Internetu od své konkurence." Od koho že je nucen ji nakupovat?

    - IAP budou vazaly ČTc i v novém systému. Zmrtvění ceny za Internet není jen chyba provizního systému - třeba v Německu má jeden provider několik telefonních čísel, a na každém jiný minutový tarif - podle výše paušálu. Snad jsem tam našel i možnost volat na linku zdarma (naše 0800). Tedy ono se dá s cenami různě kouzlit, ale musí být rozumná dohoda s telefonním operátorem.

    - Píšete, že oddělení paušálu je v zájmu zákazníků, kteří se připojují na delší dobu. Ale není víc těch, kteří se připojují na menší dobu, a tento zájem má tedy jen menšina zákazníků? Jako rozumné bych viděl možnost výběru mezi oběma variantami.

    - pokud vezmete stávající a nové tarify, tak pro práci s cenou ISP zbyl prostor zhruba 15% z ceny dnes placené zákazníkem, pokud uvážíme, že se ceny ISP nenmůžou z principu výrazně lišit (třeba dvojnásobek), tak můžou být rozdíly mezi ISP ve výši maximálně několika procent.

    - Co bude myslím pro ISP nejhorší, je to, že mají strašně málo času (necelé dva měsíce) na to, aby zvládli

    • vytvořit zcela novou strategii
    • splnit podmínky ČTc pro využití tarifu Internet Plus (= číslo 9712) - tedy např. správně rozmístit access servery na HOST ústřednách ČTc
    • vytvořit zcela nový systém billingu
    • realizovat reklamní kampaň
    • případně dohodnout speciální podmínky pro přístup na Internet přes službu volba operátora (CS), jak v tiskové zprávě propaguje ČTc

    Je tu velmi mnoho nejasného, ČTc aspoň do čtvrtka minulého týdne nezačal o nových podmínkách s IAP jednat (i když podle TZ už běží druhé kolo), jsou dohady, že ČTÚ nové tarify pozastaví, v každém případě je okolo nich tolik nejasného, že vytvořit nějakou strategii je jako věštění z křišťálové koule.

    Tady se projevuje další velká výhoda IOL proti ostatním IAP - všechny kroky uvnitř ČTc můžou být snadno dlouhodobě plánovány a koordinovány a klidně dnes už může mít IOL vše připraveno, zatímco ostatní IAP jen se snaží sehnat nějaké informace.

    No a nakonec je třeba dodat, že mi taková bouře kvůli pár procentům ceny dialupu přijde zbytečná, ostatně hlavním smyslem celé akce je faktické nesplnění 03/PROP/2002 a ne nějaké zlepšení podmínek pro uživatele. Tím bude teprve masové rozšíření ADSL za rozumné ceny včetně rozumného paušálu odpovídajícího paušálům v západní Evropě.

    Uvidíme, co přinese Telecomu nový majitel, jestli to bude skutečný přínos pro konečné uživatele.

    V každém případě je ale nezastupitelná úloha ČTÚ, protože bez jeho regulační úlohy by zcela přirozeně dominantní operátor využíval a zneužíval svého postavení k likvidaci konkurence a maximalizaci svých zisků.

  • 12. 8. 2002 13:00

    Martin Kopta (neregistrovaný)
    Ad velkoobchod. Pokud vy platíte mně a já platím někomu provizi, pak je to tak, že já vám poskytuju službu a ten, komu platím provizi, je můj dodavatel. ČTc poskytuje připojení k Internetu a abyste si mohli vybrat nabízí vám Quick, Volný, Tiscali... Připadá vám to přitažené za vlasy? Možná, ale je potřeba se na to dívat tak, že si v té pozici představíte jakoukoli jinou firmu. Je to jakoby ČD musely do svých vlaků připojovat vagóny konkurence a vyplácet jim podíly z jízdného, které by procentuálně rozstli s počtem lidí, kteří si koupí místenku raději ve vagonu Tiscali než IOL.

    Různá výše provize u nás funguje u čísel 090x, myslím, že internetové tarify by si to zasloužily také. Ale je třeba to vidět z té pozice, že výši provize u 090x si vybírá poskytovatel služby, nikoli Telecom.

    Samozřejmě, že vždycky budou uživatelé, kteří se potřebují připojit jen na okamžik (třeba jen kvůli poště) a těm minutová tarifikace vyhovuje více než paušál. Ale nepleťte si minutovou tarifikaci s provizí.

    Se zbytkem samozřejmě souhlasím.
  • 12. 8. 2002 13:10

    ČoČkin I. Líný (neregistrovaný)
    nechápu, co je na těch vlacích nesmyslnýho :)
    tak to sakra MÁ fungovat, protože koleje NEMAJ patřit ČD, stejně jako jediné zákonem chráněné dráty NEMÁ vlastnit soukromá společnost které funguje konkurence. Buď bez konkurence a státem řízené, nebo s konkurencí, ale pak ať infrastruktura je spravována externě a pronajímána za rovných obchodních podmínek. Jenže sametová byla příliš sametová a to jsou důsledky :(
  • 12. 8. 2002 13:41

    Petr Souček (neregistrovaný)
    Vztahy, ze kterých lze platit provize jsou různé, zdaleka neexistuje jen tem model, který popisujete Vy.

    S těmi vlaky je to hezký příměr, a mohlo by to tak klidně fungovat.

    V případě služeb 09x je procento provize i výše poplatku pevně stanovena Telecomem, viz ceníky
    http://www.telecom.cz/dokumenty/pdf/provize_zluta.pdf
    http://www.telecom.cz/dokumenty/pdf/provize_duhova.pdf
    http://www.telecom.cz/dokumenty/pdf/provize_0909.pdf
    A mimochodem - tady si ČTc účtuje za přivedení drátu k poskytovateli těchto služeb až 24 Kč/min.
  • 12. 8. 2002 14:36

    Martin Kopta (neregistrovaný)
    Je pevně stanovena, ale Telecom vám prostě neřekne: Souček, vám lidi málo volaj, budete mít číslo 090094xxxx a vezmete si dve koruny, lidi zacalujou ctyri. Vy si klidně muzete rict o 090060xxxx a lidi zacalujou 60 (a vy dostanete jenom 40, ale to uz je zivot). ISP dneska dostanou vysi provize, ktera nezavisi na trhu, ale na provolanych minutach. Jinymi slovy: ISP nemuze rict, jestli chce 2 koruny nebo 40. Dostane provizi od Telecomu a nikdo se ho na nic nepta.

    S tim vlakem by to fungovat nemohlo. Protoze v jednom vagonu budou obsluhovat dlouhonohy vyvinuty blondyny nahore bez, bude tam satelitni televize a video u kazdyho sedadla a v druhym vagone budou dreveny lavice, smrad a narvano. Za obe jizdenky ale zaplatite stejne, drahy z nich vzdycky budou mit stejnej podil a majitel vagonu dostane penize podle toho, kolik lidi prepravy. Jenze do dobytcaku se vejde lidi vic nez do first class. Treba ale nekdo chce jet ve first class a klidne by si za to priplatil. Nekomu se zase nezda, ze by za dobytcak musel platit stejne jako za tu first class. O tomhle je muj clanek. U vlaku by to nefungovalo, tak proc to prosazujete do telekomunikaci?
  • 12. 8. 2002 15:14

    Michal Kara (neregistrovaný)
    Ale samozrejme ze by to s vlakem fungovat mohlo. Kdyz mi v dobytcaku nikdo nepojede, tak nevydelam ani kdybych se potento... Jedine v cem me ten system omezuje je vyse nakladu. Ale ja si uz ted _muzu_ za internet priplatit - muzu uzavrit smlouvu s ISP a kdyz si to zaplatim, klidne mne muze pri brouzdani u internetu obsluhovat dlouhonoha blondyna nahore bez :-)

    Ale vec ten model s vlakem modeluje presne - at jsem v kteremkoli vagonu, dojedu vzdy stejne pozde. A to se nezmeni ani kdyz si budou moci jednotlivi "vagonari" uctovat kolik chteji! Proste vyresim problem B, ktery sice trochu pomuze (ISP o neco zlevni, bude vyssi kultura cestovani), ale problem A (vysoke poplatky Telecomu, zpozdeni vlaku) se vubec nevyresi. A o tom to cele je.
  • 12. 8. 2002 17:00

    Zdenek Cendra (neregistrovaný)
    Myslim, ze pokud by jste byly v kuzi Telecomu, tak byste se chovali stejne monopolne. Cilem podnikani je co nejvetsi zisk a to Telecom plni. Hezky den
  • 12. 8. 2002 17:13

    Roj (neregistrovaný)
    Taky nesnasim prirovnavani jablek k transformatorum, ale to s tema vagonama je mimoradne vystizne a funkcni :-)
  • 12. 8. 2002 19:09

    Martin Kopta (neregistrovaný)
    Přirovnání Internetu k železnici není z mé hlavy, četl jsem to na Lupě už dávno, a potom i ve FT. Problem je ten, že vedle vlaků Českých Drah jezdí po kolejích i rakouska Windobona a v zahranici jezdi i rychlovlaky. A krome toho se lidi dopravuji auty, autobusy, letadly...

    Mno, a další pěkná paralela je v tom, že dráhy jsou také monopol. Škoda, že před deseti lety ně+koho nenapadlo rozdělit Telecom na správce drátů a operátora, jak je to časté právě u těch železnic. Pak by neexistovalo, aby majitel nádraží a kolejí ještě vypravoval vlastní vlaky.

    Ale o tomhle ten článek není. Ten řeší jen problém toho jednoho vlaku.
  • 13. 8. 2002 7:05

    Petr Klimovic (neregistrovaný)
    Cilem podnikani je co nejvetsi zisk. Hmmm a bez ohledu na etiku a mravnost? To uz jste opravdu rezignoval?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).