Začnu citací několika paragrafů Etického kodexu novináře:
- nic neomlouvá nepřesnost nebo neprověření informace, každá uveřejněná informace, která se ukáže jako nepřesná, musí být neprodleně opravena
- považovat pomluvu, neprokázané obvinění, překroucení dokumentů, faktů a lži za nejzávažnější profesionální chyby
- nepřipustit, aby domněnka byla vydávána za ověřený fakt a zprávy byly deformovány zamlčením důležitých dat
- dbát na rozlišování faktů od osobních názorů
- nepřijímat žádné hodnotné dary nebo výhody, které by měly souvislost s jeho novinářskou činností, zvláště pak z důvodů zveřejnění nebo zatajení nějaké informace
- nepřijímat peníze ve veřejné službě nebo v soukromém podniku tam, kde jeho postavení novináře a jeho vliv by mohly být zneužity
- nezneužívat výsad, plynoucích z povolání novináře, k prezentování svých osobních postojů
Tyto citované zásady se dají shrnout do tří okruhů: „psát pravdu“, „rozlišovat fakta od osobních názorů“ a „nebýt uplácen za zveřejňování lživých informací“. Rozeberme z tohoto pohledu článek LANGMaster: jen klamavá reklama a nekalá soutěž?, který by se mohl pro studenty žurnalistiky stát učebnicovým příkladem špatné novinářské práce.
Psát pravdu
V odkazovaném článku se píše, že „LANGMaster nezískal Křišťálový disk 2003, získala ho společnost Microsoft za otevřené řešení Moderní škola – brána vědění na bázi MS Class Server, kde je LANGMaster jen jednou z participujících firem spolu s AutoCont, Vogel Publishing a dalšími.“ Pravdou ovšem je, že LANGMaster získal křišťálový disk, jak je uvedeno kupříkladu zde.
Rozlišovat fakta od osobních názorů
Opět citace z článku: „Na českém trhu výukového software působí několik větších výrobců, mezi které můžeme zřejmě zařadit společnosti BSP Multimédia, GRADA, LANGMaster Group, LEDA, Media Trade, Silcom, Terasoft a asi 30–40 menších výrobců. Podle různých zdrojů se odhadoval obrat na tomto trhu do roku 2000 v rozmezí 25–40 milionů Kč, z velké části se prodeje realizovaly do škol. Tento malý trh byl negativně ovlivněn dodávkou tzv. softwarového balíčku v prosinci 2001 v rámci Projektu II Státní informační politiky ve vzdělávání (SIPVZ). Dodávka ve výši 175 milionů Kč bez řádné soutěže zvýhodnila několik výrobců a několik desítek ostatních málem zlikvidovala. Na toto téma bylo napsáno již mnohé a nekorektnost postupu tehdejšího Zemanova vedení ministerstva školství potvrdil i závěr kontroly Nejvyššího kontrolního úřadu.“ První polovina tvrzení se tváří jako fakt, i když nepravdivý – trh s multimedii roku 2000 byl téměř 150 milionů Kč, z drtivé části se prodeje realizovaly mimo oblast škol. Další část tvrzení je osobní a soukromý názor, proložený tendenčním zmíněním o Nejvyšším kontrolním úřadu.
Nebýt uplácen za zveřejňování lživých informací
Jan Wagner není nezávislý novinář, nýbrž reprezentuje zájmy firem, jež jsou v přímé konkurenci ke společnosti LANGMaster. Vystupuje často jménem Projektu B@JT nebo jménem Unie školských asociací CZESHA (například na konferencích, prostřednictvím mailové adresy Jan.Wagner@bait.cz apod.). Kdo se alespoň trochu orientuje na českém trhu s výukovými programy, ví, že iniciativa Škola bez hranic (jehož je projekt B@JT a CZESHA členem) sdružuje přímé konkurenty společnosti LANGMaster na českém trhu.