S autorem souhlasím i nesouhlasím.
Jsou tu opravdu dvě strany - obchodníci a zákazníci.
Obchodníci to mají složité - žádná z v Česku působících bank nenabízí řešení pro online placení platebními kartami, řešení ze zahraničí jsou zase nereálně drahá.
Prodej do zahraničí je až na výjimky omezen na nehmotné produkty, přepravné z Česka do světa je totiž několikanásobně dražší než třeba z Německa do světa. Prostě jak z pohledu bank, tak z pohledu kurýrních služeb jsme jedna z nejméně rozvinutých zemí na světě - bohužel.
Z toho se odvíjejí pokusy o specifickou "českou" cestu a tak tu dnes máme už celou řadu proprietárních, vzájemně nekompatibilních platebních řešení.
Zákazníci dnes již mají poměrně dobrou šanci na získání platební karty, i když řada bank placení přes Internet omezuje a online autorizace ze svšta občas nefunguje, jak by měla. Řadu produktů je ovšem reálné koupit pouze od českých internetových obchodů, ať již kvůli lokálním zvláštnostem, tak kvůli neúměrným nákladům na přepravu ze zahraničí. A protože tuzemští Internetoví obchodníci online placení kartami nemají, musí se i oni podřídit "českým specifikům".
Nevím, co brání všem bankám v Česku povolit obchodníkům online autorizaci plateb z Internetu.
Jenom drobnou poznamku k problemu, zda vyuzivat ci nikoli internetove prodejny pouze z vaseho okoli. Obecne plati, ze v pripade jakehokoli sporu ohledne dodaneho zbozi, ci problemu s jeho zaplacenim se bude soudni pre konat v miste sidla internetoveho prodejce. Pojedete se kvuli nedodane knizce soudit treba do USA ?? Ja rozhodne ne a radej zvazim, jestli obdobnou knizku mohu objednat u nas doma.
Zminovat zrovna staty nebylo moc chytry - drtiva vetsina obchodu (vsechny kde sem nakupoval) nedela vubec zadny problemy s vyrizovanim stiznosti, u vsech staci zvednout telefon a rict ze zbozi nedorazilo. A penize jsou zpatky. Znam spoustu lidi (vetsinu cechu) kteri to dokonce delaji i kdyz jim to prijde, tem obchodnikum se proste vyplati ty penize vratit nez se hadat o tom, jestli to doslo nebo ne (nemluve o tom ze staci jeden telefonat bance a oni ty penize z karty neuvidi tak jako tak). Je to otazka systemu, pokud se bude lidem duverovat za ho nebudou zneuzivat tak vetsinou funguje jednoduse a bez problemu.
Ten článek je fakt vtipný. Autor má nějakou vlastní zkušenost s prodejem zboží do zahraničí a paušalizuje ji na všechny české e-shopy. Nějak si neuvědomuje, že prodávat z Česka českou vážnou hudbu v Německu není to samé jako prodávat z Česka anglickou pop-music v Anglii. Jistě jsou obchody ve kterých je platba on-line pseudoproblém, ale pro 99 % českých obchodů to tak není. Sám se podílím na e-shopu a vím, že zboží na kterém má v německu prodejce 50 % mám já 15-20 %. Jak mohu proboha němcům konkurovat? Abych však nebyl tak expanzechtivý tak bych mohl třeba prodávat v Polsku kde jsou rabaty i ceny mé komodity zhruba stejné. Jenže je tu cena za dopravu zboží a jsem opět mimo. Takže jsem odkázán na český internet a on-line platbu v česku. A to je problém! Deset druhů placení, kvůli každému druhému abych měl založen účet, další náklady na programování platebních bran apod.
No Ivane, ona to neni tak docela pravda. V oboru obchodu, na kterem se ty podilis, je problem s rozdilem rabatu jen u casti zbozi, zejmena u te, ktera se k nam vozi ze zapadni Evropy. A je asi nesmysl prodavat zbozi se zapadni Evropy do zapadni Evropy...
Ale neni duvod neprodavat i za hranice zbozi ceskeho puvodu (treba stavebnice). Pokud presvedcis vyrobce, aby podstatnou cast obratu realizoval nikoli jen pod hlavickou zahranicni firmy, ale sam na sebe, tak ho okamzite primy internetovy prodej bude enormne zajimat. Bude to sice jen jedna z moznosti, ale rozhodne dulezita.
Čeští výrobci v tomto oboru se celkem rychle zorientovali a distribuci ven si řeší vlastními kanály. Pro české odběratele zůstávají jen paběrky. Na tom se nedá postavit kvalitní obchod. Jednou zboží je, jednou ne. To by asi moc nefungovalo. Českým klientům to ještě jakež takež vysvětlíš, ale já neumím natolik německy abych to dokázal pravidelně okecávat :o)
Nesmis to brat tak doslovne. Je jasne, ze tak, jak je v tuto chvili koncipovano konkretne Modelcentrum by prinos zahranicniho obchodu byl sporny. Na druhe strane neni duvod, aby se to nevyplatilo ve stejnem oboru treba JR Models a kdovi, jestli by nebyl na trhu prostor pro jakysi prodejni portal na zaklade dohody s vice vyrobci.
Puvodni clanek chapu spis tak, ze pokud lide kolem eshopu budou jasne preferovat specificky ceske metody placeni, tak se tim defakto cestu k rozsireni trhu znacne uzaviraji. Cim vice plateb se bude realizovat standardne kartami, tim budou banky vstricnejsi a naklady nizsi. Pokud ale bude 90% kseftu realizovano dobirkou, cash, atd., tak budou naklady na tech par zbylych plateb neumerne...
Nevim, myslim, ze internetove obchody zadne problemy mit nemusi. Nedavno jsem kupoval TV prave pres Internet a to u firmy, ktera nepodporuje platby kartami nebo jine podobne (ani neni v zadne asociaci). Plati se proste a jednoduse penezi a to pri dodani zbozi. TV mi dovezli 2. den po zadani objednavky a ja ji na miste zaplatil. Doprava po Praze zdarma, bezne zarucni podminky, spokojenost na obou stranach.
Pokud tedy maji internetove obchody nejake problemy, budou to problemy spise takove, ze nedovedou nabidnout vyhodnejsi cenu zbozi nez jaka je v beznych obchodech.
Ja si dal praci a hledal jsem na Netu opravdu dlouho, az jsem nasel ten svuj obchod. Nema zadne reklamy, neni znamy, ale ceny nabizi doslova uzasne. Asi bych se zdrahal platit uplne neznamemu obchodu neco predem, ale kdyz jsem se docetl, ze se plati az pri predani zbozi, nevahal jsem ani vterinu. Jako zakaznik jsem nic neriskoval a jsem spokojen dodnes.
To že vy rád platíte hotově ještě neznamená, že ostatním se to musí také líbit. Proč bych si měl domů tahat 20 000 na TV? Pro dobrý pocit jak mi šustí v ruce?
Ja jsem si presne stejnym zpusobem kupoval lednicku na www.obchodni-dum.cz. Take jsem platil pri dodani (skoro 30000)
Samozrejme kvuli cene. Nejdriv jsem si ji vybral (nejdriv podle testu v casopise TEST, potom podle ruznych udaju na Internetu, no a nakonec jsem si ji byl prohlednout v nejblizsi prodejne).
Doprava zdarma je sice v Praze bezna vec (obtizne se hleda obchod, ktery toto neprovadi), tady jsem to mel ale hluboko pod maloobchodni cenu. Nekde na venkove, to ale uz muze predstavovat podstatnou polozku z nakladu - a tihle do dovazeji po cele CR.
Dokonce jsem takhle platil i kdyz si rodice kupovali pracku. Odpoledne jsme ji objednali a druhy den dopoledne jsme uz prali. To bylo jeste v dobe (pro me) "predinternetove", tak jsme ji kupovali v normalnim obchode. Doprava rovnez zdarma (az do kuchyne, tehdy to jeste nebylo tak bezne, jako dnes) a predstavte si, ze platba az pri dodani, zadne predem v obchode a "my Vam to zitra privezem".
Takovy obchod, me subjektivne pripada duveryhodnejsi - verim ti zakazniku, ty me muzes take. Zapusobilo na me take to, ze to nebylo zadne es-er-ocko, ale verejna obchodni spolecnost.
Takovy zpusob platby je mi nejsympaticnejsi. Nulove transakcni naklady jak pro me, tak pro obchodnika - ktery by to musel nakonec promitnout do ceny zbozi, takze bych je musel stejne zaplatit.
Problem je v tom, ze se to aplikovat jen na uzky okruh zbozi.
No jo, ale ne každý je ochoten (a schopen) si vybrat 30000 Kč a čekat s takovou sumou doma....
Ačkoli mám kartu s limitem 80000 denně, limit na bankomat mám 20000, takže bych musel do banky....
Zajímavé je, že se zatím u nás nerozšířil způsob placení kartou u zákazníka -- tedy že obchodník doveze zboží, zákazník předloží kartu a je to.
Nejmenovaná (největší) česká banka nabízí právě pro toto použití přenosné platební terminály s vestavěným GSM modulem, které jsou schopny automaticky autorizovat platbu "na dálku".
Takovy modul by si mela poridit kuryrni spolecnost, pro obchodnika je na nic... Ceska posta, messenger i vetsina ostatnich sbira platby a pak mi je prevede na ucet, takze o tom jak je vybere rozhoduje ona.
Mimo to, mala perlicka pokud byste nahodou chteli poslat neco do zahranici na dobirku pres postu, tak to ani nemusite zkouset - CP nema smlouvy skoro s 70% statu...
No ja jsem mel na mysli ty obchodniky, kteri sami rozvazeji zbozi. V pripade elektroniky je pomerne bezne, ze rozvazeji sami. Rada kuryrnich sluzeb totiz neni schopna dopravit velke zbozi (napr. lednicku) anebo zbozi drahe (nad 100000 Kc).
Jinak je samozrejme pravda, ze karty by mely prijimat predevsim kuryrni sluzby...
Vy jste ale blazni! Nechapu proc obchodni firma dava lepsi cenu pri platbe v hotovosti, kdy musi jeji clovek pobihat s nekolika desitkami tisic po meste (dvoji riziko: zpronevera a prepadeni).
Zrovna tak nechapu, ze nekdo ma cas jet do banky, vystat si tam frontu, vybrat penize, s tolika penezma se tahnout domu (opet riziko) atd.
"Nulove transakcni naklady jak pro me, tak pro obchodnika".
Napr. zde zminovany obchodni-dum.cz ma nekdy za den obrat i vice nez 1.000.000,- Kc. Kdyz by se jim vecer ten milion sesel na pobocce cash, tak uz je to docela problem - zajistit bezpecne ulozeni do banky neni zalezitost za pet korun! A pokud zavoznik nosi u sebe par set tisic, co kdyz ho zrovna neci "kamos" vyhmatne, kdyz vyleza v neznamem baraku z vytahu? Nebo ma ty prachy nechavat v aute? ;-) Navic predavat si prachy nekde v predsini je risk i co se tyce jejich pravosti. Takze za nula to neni ani nahodou.
to byl dobry vtip (tento clanek). vite jak je tezke, ne-li nemozne neco dostat z nasich e-obchodu - doruceni, reklamace,platba.. ted vas chci videt,jak si objednavate malickosti (knihy, cd, obleceni) z ciziny... Dodaci lhuty extremni, vubec zadna kontrola kdo tento obchod provozuje (v cechach alespon trochu dohledatelne), jak reklamujete, jak volate kazdy druhy den na celnici...
no nic, jdu si nakoupit do kamenneho obchodu (az e-shopy dosahnou lepsich sluzeb, tak uvidime, treba se budu rozmyslet)
Naprostý souhlas!! V elektronickém obchodu, který si může založit kdejaký šejdíř, je zákazník vydán na milost či nemilost obchodníků. Např. v elektronickém obchodě Musica Bona (spolumajitel David Nebeský) jsem reklamoval vadné zboží - několikaměsíční anabáze a nekonečné urgování!! Telefon žádný, v mailu se podepisují "S pozdravem Musica Bona", hnus.
Dufam, ze uvedenim konkretneho produktu nebudem vyzerat ako totalny pako, ale ja pri nakupoch na Internete vyuzivam vylucne obchody, ktore podporuju "TatraPay" - to je vlastne presmerovanie na internet banking, ktory naskoci s vyplnenymi vsetkymi cislami pre vykonanie platby a potom sa zase zatvori. Jasne, ze security plus dodatkova grid karta, pohoda.
Princip placeni kartou ma jedine stesti, ze je rozsireny. Ale jinak je uplne nesmyslny. Proc bych ja jako platici mel poskytovat svoje cislo uctu k inkasu?
At ten, kdo chce moje penize, rekne svoje cislo a ja mu je tam poslu. Jeho banka mi vyda digitalne podepsane potvrzeni o blokaci penez na mem uctu, na jeho zaklade me robot prodejce obslouzi a kdyz jsem spokojen, dokoncim prevod. Jinak zustanou penize blokovane na mem uctu do rozhodnuti soudu. Co je na tom slozite, proc se to tak davno nedela?
K problemu omezovani se na cesky trh: Jiste se daji nalezt komodity, ktere lze prodavat i v zahranici, a autor puvodniho clanku zrejme nahodou s necim takovym obchoduje, ale napriklad konkretne ja delam support jistych programu pro Cesko. Vsimnete si: support, obchod neni jen prodej, a napriklad madarske zakazniky s radosti prenecham supportu v Madarsku.
Na sve objednavce umoznuji zakaznikovi zvolit zpusob platby a prekvapivo hodne lidi se rozhoduje pro dobirku, naklady navic oproti prevodu jim nevadi. Platbu kartou nenabizim. Kdyz jsem se na to kdysi v bance ptal, tak nevedeli, o cem je rec. Nemam cas zjistovat, jestli uz to jde.