Vlákno názorů k článku readme.txt: binary.division (opět) hackla České noviny od autor - Bohužel, musím být v této oblasti spíše skeptický....

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 22. 10. 2001 9:10

    autor (neregistrovaný)
    Bohužel, musím být v této oblasti spíše skeptický. Tento projekt již nedokáže nikdo zastavit - zájmy na jeho realizaci jsou příliš velké.
    A co se tedy stane?

    Centralizované připojení začne být pro školy pomalé (tunelování přes internet do intranetu a zase ven na výkonu nepřidá - a po pravdě řečeno, nepřidá vůbec žádnou hodnotu, spíše omezí funkčnost některých aplikací). Školy se začnou ve větší míře připojovat individuálně - dokonce i na vlastní náklady. Nastane další mezník: první škola získá výjimku - bude se smět připojit dokonce v rámci "indoše" přímo k internetu (!), ovšem pouze v době, kdy bude centrální server nedostupný. O tuto výjimku se začnou zajímat i další školy. Některé školy se opominou odpojit od internetu v době, kdy se intranet opět zprovozní...

    Uplyne pár let a nikdo si nevzpomene na to, že jsme mohli mít místo unikátního českého intranetu s vlastním a jistě hodnotným obsahem ve školách dvojnásobek počítačů (nebo o nějaké procento nižší daně).
  • 22. 10. 2001 8:53

    Jirka (neregistrovaný)
    Obávám se, že tento projekt je, tak jak je postaven, velmi nehospodárný a neprůhledný. Zcela konkrétně bych se rád zeptal:

    1. Proč se vůbec buduje školní "intranet"? Jaké jsou výhody tohoto přístupu oproti nákladům, které přinese? To je z odborného hlediska nejproblematičtější část celého projektu. Pokud se totiž navíc zachová konektivita již připojených škol, nemá toto řešení nejmenší opodstatnění, a to dokonce ani z hlediska centrální bezpečnostní politiky -- pouze přidává nesmyslné náklady a centrální zranitelný prvek, který je zdrojem nespolehlivosti celého systému.

    V rámci tohoto přístupu je zapotřebí vybudovat Centrální internetový server CIS. Jaká bude jeho funkce? Internet je nástroj, který je ve své podstatě velmi robustní a spolehlivý. Pokud ale k němu budou všechny školy přistupovat prostřednictvím jediného serveru, přidává se slabý článek, při jehož výpadku budou všechny školy bez internetu. Navíc tento článek odřízne od přístupu k datům žáky, kteří by se chtěli připojit z domova. A navíc tento server budeme muset zaplatit, včetně jeho provozování - i když to je asi ten důvod, proč se buduje :-((. A aby to nebylo levné, navíc se bude budovat centrální datový sklad. Proč, proboha? Co přinese tento sklad školám? A jaké jsou na něj náklady?

    2. Proč se dodávka hardware spojuje s vytvořením portálů (Acol a Indos)? Proč vůbec mají vzniknout tyto portály z peněz daňových poplatníků a jaký bude jejich přínos školám?
    PS: Pokud jsou na to peníze, myslím si, že by se místo toho mohl pro školy koupit například neomezený přístup k encyklopedii Britannica. Ten má alespoň garantovanou a ověřenou kvalitu. Ale kupovat by se nemuselo nic - na internetu je pěkné právě to, že je studnicí informací. Radil bych tedy vyměnit tyto portály za více počítačů, aby se k této studnici dostalo více žáků.

    3. Proč se spojují jedné zakázky věci, které spolu nesouvisí? Tedy dodávka PC, dodávka konektivity, vytvoření a provozování portálů a implementací datového skladu (pokud bychom připustili, že tyto projekty jsou přínosem)? Zvyšuje se tím složitost projektu, jeho neprůhlednost a nakonec i cena (u projektu na dodávku PC si každý spočítá, na kolik to jedno PC vyšlo, tady ale ne). To už by s trochou nadsázky mohla zakázka znít "na vybudování soukromého internetu pro české školy".
    Bohužel, internet2 už tady je :-(.

    Toto jsou konkrétní dotazy. Byl bych velmi rád, kdyby zde někdo mohl uvést konkrétní odpovědi.

    Jak z toho ven? Jedním z rozumných řešení je projekt v této podobě zrušit a místo něj vypsat jediný projekt:
    1. Výběrové řízení na generálního dodavatele PC, jehož výsledkem by byla rámcová smlouva s dodavatelem.
    V rámci této smlouvy by si školy mohly, ale nemusely domluvit nákup počítačů a konektivity s centrálními dodavateli v rámci finančního limitu, který by školy podle své velikosti dostaly na tento projekt přidělen -- zde by se tedy uplatnily kategorie škol. Bylo by ale v pravomoci škol rozhodnout, jakou část z těchto účelově přidělených financí budou věnovat na nákup PC, jakou na nákup konektivity a jakou na instalaci sítí. Školy nejlépe znají své potřeby -- nechť si škola sama zváží, zda při konektivitě 64 kbps opravdu potřebuje kabeláž pro 100 Mbps, nebo raději zvolí jednodušší propojení a pořídí počítače pro více studentů.

    Pouze v oblasti dodávky PC má tedy centralizace smysl a může zaručit množstevní slevu. Při spojení dodávky PC a dodávky konektivity do jednoho projektu a přidání nesmyslných komponent, které jsou popsány výše, je však ekonomický dopad navrhované centralizace přesně opačný. Zaplatíme jej bohužel všichni.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).