Vlákno názorů k článku Recenze vyhledavačů: WebFast.cz od Marek Prokop - Nemohu se zbavit pocitu, že autor hodnotí vyhledavač...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 3. 1. 2002 10:27

    Marek Prokop (neregistrovaný)
    Nemohu se zbavit pocitu, že autor hodnotí vyhledavač zcela obecně, bez přihlédnutí ke specifikám vyhledávání na Internetu. Moderní vyhledavače (netvrdím, že právě WebFast takový je), totiž řadí nalezené odkazy nikoli jen podle jakýchsi mechanicky zjištěných shod dotazu se stránkou, ale podle mnoha dalších kritérií.

    Zejména v anglicky hovořících zemích je mimořádně rozvinut "průmysl" (promiňte mi amerikanismus) optimalizace stránek pro vyhledavače. Již léta se optimalizátoři uchylují k nejrůznějším trikům a autoři vyhledavačů proti nim musí bojovat.

    Z toho důvodu mohou např. informace ležící mimo nalezenou stránku ovlivňovat, a u mnoha vyhledavačů i ovlivňují, její pozici víc, než její vlastní text. Příliš ideální shoda klíčových slov a frází s dotazem je podezřelá a bývá častěji penalizována zhoršením pozice, než aby vedla k pozici lepší.

    Zkrátka prohledavače webu se nenacházejí v ideálním prostředí a musí se tomu přizpůsobit. Mohu se autora zeptat, zda toto vzal v úvahu?
  • 4. 1. 2002 0:06

    k.p. (neregistrovaný)
    Predevsim s prvnim odstavcem plne souhlasim. Musi se jednat o soustavu mnoha kriterii, ktere urcuji vysledek. V dalsi recenzi bude patrne, ze dotazy, ktere pro "stourani" pouzivam, nejsou nahodne voleny, ale jsou voleny prave tak, aby ukazaly kvalitu techto kriterii, prip. je alespon odhalily.

    Bavime-li se o kriteriich, asi mate na pameti napr. Yuwono-Lee pristup, kdy se misto klasickeho vektoroveho tf.idf pouzivaji boolsky, vektorovy a nasledne criterion citaci. Stejne tak Kleinberg s HITS (seznam vyznamovych serveru pro slova) neni spatny, a jiste by nasel sve uplatneni v ceske domene. S ohledem na tyto skutecnosti jsem take stanovil body nejvyse kolem bezneho prumeru, protoze zadna z techto technik nebyla z provadenych vysledku patrna.

    Pokud bych zohlednoval vyhradne schopnost skutecneho ostreho nasazeni v prostredi WWW, vysledky by mozna mnohe jeste vice roztrpcily. Duvodem je (bohuzel) to, ze ceske vyhledavace vice sazi na marketing a mene na technologickou vyzralost v souladu s nejnovejsimi poznatky. Zde se musim trochu zastat Ameriky, protoze tam jiz pomalu zacinaji chapat, ze marketing a technologie musi jit v ruku v ruce. Neni prece mozne uvadet v reklame, ze stroj je presny, kdyz to nijak technologicky nezajistuje. Zvlaste kdyz je kupr. pri hledani domovskych stranek nadmiru nepresny.
  • 4. 1. 2002 0:52

    Marek Prokop (neregistrovaný)
    Děkuji za odpověď a už se těším na další navazující články :-)
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).