Společnost Netflix dá letos víc peněz na výrobu nového obsahu. Po celém světě natočí pořady za 18 miliard dolarů, tedy v přepočtu za přibližně 435 miliard českých korun. Budou mezi nimi pokračování nejúspěšnějších seriálů Wednesday, Stranger Things a Hra na oliheň. Zároveň Netflix rozšiřuje svůj záběr v oblasti živého vysílání.
Nadšený je třeba z příležitostných sportovních přenosů. Generální ředitel Ted Sarandos při rozhovoru se zástupci investorů ke čtvrtletním výsledkům hospodaření zdůraznil úspěch dvou vánočních utkání amerického fotbalu (NFL). „Byly to dva nejsledovanější zápasy v historii streamovaného sportu, v průměru je každou minutu sledovalo 30 a 31 milionů diváků, což je opravdu mimořádné. A Beyoncé svým vystoupením posunula laťku poločasové show hodně vysoko, i ve srovnání se Super Bowlem,“ pochlubil se.
Nicméně dodal, že ani tento úspěch nezmění názor Netflixu na kupování práv na celou sezonu. „Vysílací práva na celou sezónu velkých lig jsou finančně velmi náročná,“ dodal. „My sportu přinášíme přidanou hodnotu, jak dokazují wrestlingové přenosy i NFL, kde máme početnější, mladší a globálnější publikum než klasická televize. To se ale musí promítnout i do podmínek ve smlouvách. Museli bychom najít model, který by dával smysl oběma stranám.“
Wrestlingové přenosy WWE si na Netflixu našlo zajímavé publikum. „První týden je sledovalo asi pět milionů diváků – dvojnásobek proti dřívější sledovanosti Monday Night Raw v klasické televizi. To přesně odpovídá našim plánům. Zajímavé je, že četnost sledování ze záznamu den po živém přenosu vzrostla o 25 procent, hlavně mimo USA. Získáváme nové diváky ve Velké Británii, Kanadě, Mexiku, Austrálii a Brazílii – a to jsou všechno důležité trhy. Ve Spojených státech má Monday Night Raw nejvyšší sledovanost za posledních pět let,“ argumentoval generální ředitel.
Netflix si kromě toho pořídil americká streamovací práva na ženské fotbalové mistrovství světa v letech 2027 a 2031. „V roce 2023 lámaly zápasy divácké rekordy a popularita ženského fotbalu stále roste. Je to měsíc napínavých zápasů, kde se představí nejlepší hráčky světa. Máme do roku 2027 dost času odvyprávět příběhy týmů a hráček, podobně jako to děláme u jiných sportů v našich seriálech a dokumentech,“ těší se ředitel.
„Naším posláním je bavit celý svět a úspěch měříme tím, kolik času u nás diváci tráví a jak je obsah baví,“ zopakoval firemní zásady. „Naše obsahová ředitelka Bela Bajaria a její tým se soustředí na rozmanitost a kvalitu. Chtějí oslovit diváky všude na světě a nabídnout jim pořady, které je zaujmou. Něco pro každého, v každé náladě, ve všech jazycích, ve všech koutech světa,“ doplnil.
Starosti mu nedělá ani konkurence klipovitého obsahu, který na internetu hodně sledují mladí uživatelé. „Krásné je, že tito diváci mají také rádi filmy a televizní seriály,“ řekl zástupcům investorů. „Sdílejí své dojmy na sociálních sítích a diskutují o pořadech, které viděli. Vytvářejí pocty svým oblíbeným seriálům. Až uvedeme novou řadu Wednesday, sami uvidíte, jak sociální sítě zaplaví příspěvky, které ji budou oslavovat,“ konstatoval.
Vyhovět rozmanitému vkusu amerického, evropského nebo asijského publika není nic jednoduchého. „Je to náročný úkol, ale daří se nám každý večer přitáhnout pozornost diváků tím správným obsahem. Loni dosáhla celková doba sledování 200 miliard hodin, v průměru na jednoho předplatitele to jsou dvě hodiny denně. Na zvyšování těchto čísel intenzivně pracujeme,“ přiblížil.
Druhý z generálních ředitelů Greg Peters poté dodal, že vyšší sledovanost bezprostředně ovlivňuje další měřitelné parametry. „Lépe si udržíme stávající předplatitele a snáze získáváme nové. Proto nás těší, že zájem diváků stále roste, a věříme, že tento trend bude pokračovat,“ sdělil.
Netflix je dlouhodobě největší streamovací služba na světě. Navíc ji ve srovnání s konkurencí netrápí náklady na tradiční mediální byznys, protože neprovozuje žádné televizní stanice ani obrovská filmová studia. Přestože si ji na konci roku 2024 platilo přes 300 milionů lidí, ještě vidí velkou skupinu potenciálních zákazníků.
„Musíme to vidět v širších souvislostech. Z hlediska sledovanosti a tržního podílu jsme stále malí hráči. V domácnostech s připojením k internetu ještě nemáme ani poloviční zastoupení,“ poznamenal finanční ředitel Spencer Neumann. „Máme tedy před sebou ještě dlouhou cestu. Klíčové je správně rozhodnout, kam nasměrovat další miliardy dolarů,“ dodal.
Firma kromě vlastního natáčení rozšiřuje katalog pořadů nakoupených od místních distributorů a producentů. Příští rok očekává, že tržby porostou o 12 až 14 procent. „Všechno stojí a padá s tím, jak často a jak dlouho nás diváci sledují. Od toho se odvíjí příjmy i zisk, je to motor našeho podnikání. Od druhého čtvrtletí začneme data o sledovanosti zveřejňovat pravidelně dvakrát ročně, vždy současně s hospodářskými výsledky. První takovou komplexní zprávu tedy vydáme v červenci,“ oznámil Spencer Neumann. Nejbližší data o sledovanosti vyjdou v únoru, ještě „postaru“, tedy odděleně od průběžné zprávy o hospodaření.
Rostoucí počet uživatelů se musí projevit také na technickém zázemí. „Posilujeme týmy pro vývoj produktů a technická řešení – ať už jde o reklamu, živé vysílání, hry, nebo nové uživatelské rozhraní pro snazší orientaci v nabídce. Investujeme také do marketingu a obchodu, zejména do budování týmů pro prodej reklamy a rozvoj tržních pozic,“ zdůraznil finanční ředitel.
Firma nyní zdražila předplatné v USA, Kanadě, Portugalsku a Argentině. „V posledních čtvrtletích jsme upravovali ceny na mnoha trzích v Evropě, Asii i Latinské Americe, a to napříč různými typy předplatného včetně tarifu s reklamou. Změny proběhly bez problémů, což dokládají naše výsledky. Podobný průběh očekáváme i u nejnovějších úprav,“ komentoval změny v ceníku generální ředitel Greg Peters.
„Náš přístup k cenotvorbě se nemění, je stejný už několik let. Pečlivě sledujeme reakce diváků – jak často službu využívají, kolik jich zůstává a kolik nových přichází. Máme i další ukazatele, které nám pomáhají poznat, jestli se nám podařilo službu skutečně vylepšit. Teprve pak požádáme předplatitele o mírné navýšení platby, abychom mohli v tomto vylepšování pokračovat,“ dodal.
„Levnější tarify s reklamou tvořily ve čtvrtém čtvrtletí více než 55 % všech nových registrací v zemích, kde tento model nabízíme. Počet členů s tímto předplatným vzrostl oproti předchozímu čtvrtletí o zhruba 30 %. Čas, který stráví sledováním pořadů, je srovnatelný s těmi, kteří mají standardní předplatné bez reklam. Ve čtvrtém čtvrtletí jsme překročili stanovené cíle pro příjmy z reklamy, což je významný milník. Za loňský rok jsme tyto příjmy meziročně zdvojnásobili a očekáváme stejný růst i v tomto roce,“ oznámil Greg Peters.
Netflix zůstává věrný své zásadě, že předplatitelé vidí exkluzivní filmové premiéry, které nejsou v kinech. Pokud se nějaký jeho titul objeví v kinech, je to omezený počet kinosálů kvůli podmínkám nominací na filmové ceny.
Za „čistě taktické rozhodnutí“ označil Ted Sarandos také plánovanou premiéru nového zpracování Letopisů Narnie, které natočí režisérka Greta Gerwig. Diváci film uvidí na konci listopadu 2026 po dobu dvou týdnů v kinosálech IMAX. „Výrazně se to liší od běžného uvedení v kinech, protože pochybuji, že někdo má doma obrazovku velkou jako IMAX. Jde tedy o odlišný divácký zážitek,“ vysvětlil generální ředitel.