Myslim, ze je to o tom, ze vetsina lidi z IT branze CHAPE, co se jim deje pred ocima. Nekdo se jim (znovu) snazi vnutit zbytecny kramy.
Problem je v tom, ze ICT ma ve firmach omezeny rozpocet. Podobne pitomosti jako Web 2.0 zvysuji naroky na zdroje firmy a pri omezenem rozpoctu je potom ICT nuceno orezavat svoje zakladni funkce (napriklad fakticka podpora uzivatelu, rozvoj zakladniho ERP, telco infrastruktura).
Nedelam si legraci. Nedavno jsem byl pozadan o posouzeni stavu ve firme, kde odchazejici management nacpal spoustu penez do Business Intelligence (se kterymi pak nikdo nepracoval) a diky tomu byla zcela nedostatecna zakladni IT a telco infrastruktura - vcetne treba zalohovani).
Vždyť o tom jsem psal ... ... manageři totiž technologickým termínům, jako je "blogování", "wiki" a tak nerozumí. Nic jim to neříká.
Ten, kdo "psal článek do toho magazínu" určitě používal úplně jiné argumenty. A popsal přesně to, co ty managery pálí ... ... a pálí je to dost.
Ne, oni vyhodí miliony za věci, o kterých je někdo - jejich řečí - přesvědčil, že je potřebuje (tedy alespoň většinou to to platí). To je rozdíl.
Je jen velmi málo těch, kteří vyhodí peníze za to, "aby byli in". A když, tak jsou to majitelé menších podniků.
Pálí? Já znám ty argumenty. Zvýšíme výkonnost, zvýšíme zisk, zlepšíme firemní procesy atp. Ale už neřeknou jak. Pardon řeknou. Když si koupíte náš produkt!
Takových prezentací jsem už viděl. Je zajímavé, že čím víc prezentovaný produkt znám, tak tím víc vidím, jaké jsou to od obchodníků kecy (někdy až lživé). Když ten produkt neznám, tak si občas řeknu, že by to mohlo být zajímavé.
Mám dojem, že je to přesně naopak. Čím větší podnik, tím víc se vyhazuje za hlouposti. Protože čím větší podnik, tím je větší odtrženost managerů od reálných problémů.
Pan IT managor chodi neustale ne meetingy s panem financnim managorem, obcas si dou zahrat golf a pritom si pokecaj o tom, jak v managorskym casaku XYZ (pozna se podle nadprumerneho vyskytu nadsene se tvaricich ksychtu a vesele vypadajicich rodinek) pisou o tom Webu 2010 a jak to musi byt uzasna technologie a ja by bylo bezva, kdyby si mohli taky delat ty krasne barevny grafiky a vykazovat pomoci nich vykonost (nejen)IT oddeleni.
Pak se shodnou na tom, ze kupovat nejaky novy server nebo switch nebo ...(doplnte dle aktualne horicich potreb vasi firmy) kteremu stejne nerozumi je zbytecny, ze ty ITci chtej porad nejaky prachy a nikde to neni videt, tak se jim zada realizace. ITci se zoufale pokusi vysvetlit jaka je to kravina, ale logicky neuspeji (vysvetlujte neco managorovi, kterej nerozpozna klavesnici od myse).
Takze se vesele (za par set tisic az nekolik milionu) implementuje nejaka uzasna vec a voiala, managor zjistuje, ze aby si mohl kreslit grafiky, musel by nejdriv nekdo do systemu taky zadavat nejaka data. Takze se naridi ... . Nacez bud da 1/2 fi vypoved, nebo klesne efektivita prace na 1/2, nebo managor se zlatym padakem odchazi na lepsi pozici.
Nasledne se kolecko opakuje jen s jinym dodavatelem jine kraviny a s novym managorem.
Jenze na rozdil od uroku spada ICT infrastruktura do kompetence dotycneho.
V opacnem pripade muze delat dobreho ICT reditele kdokoliv, kdo se dokaze usmivat a vladne MS Excelem. Clovek by mel vedet alespon zaklady v oblasti, kterou ridi.
A z praxe znám případy, kdy debata s lidmi z IT vypadala asi takoto:
>Pane dirigente, vy neumíte hrát na housle.
Umím.
>Pane dirigente, vy neumíte hrát na klavír.
Umím.
>Pane dirigente, vy neumíte hrát na čelo.
Umím.
Po dalších x otázkách a odpovědi "umím":
>Pane dirigente, vy neumíte hrát na fagot.
Tak to neumím.
> Ale to je nepřípustné. Jak můžete dobře podporovat firemní procesy, když neumíte...
Přitom byla organizační struktura orchestru úplná. A byli v ní také kvalitní hráči na fagot. Někdy je to jenom "dělání z lidí blce" a "prodej co můžeš".
IT: Dobry den, potrebovali bychom koupit diskove uloziste.
M: Proc ?
IT: Dochazi nam misto na discich, pro dalsi uz neni v serverech misto a vymena by byla zbytecne nakladna
M: Hmm, tak mi sepiste nejakou koncepci
... 14dnu ... nakresleno orientacni schema serveru s kapacitami a aktualnim vyuzitim(vcetne %, protoze M o b/B/GB/.. netusi nic), spocitan narust dat + doba po kterou je jeste mozne systemy provozovat, naznacen navrh reseni a predpokladany dalsi vyvoj.
IT: Tak tady mate tu koncepci, je tam rozepsany aktualni stav, predpokaldany vyvoj a co je treba
M: Dobre, ja se na to podivam
... po mesici
IT: Tak co rikate na ten nakup noveho HW ?
M: Potrebuju aby jste mi to vysvetlili
IT: Jasne, kdy ?
M: (cuci do sveho PDA) ... tak za 3 tydny bych se s vami mohl sejit
...
IT: znovu na prilozenem schematu vysvetli, ze do serveru nejde prikoupit dalsi disky a ze dat je cim dal vice, je tedy treba koupit uloziste
M: dobra, ja to tedy zvazim, ale potrebuji k tomu nejake castky kolik by to asi stalo
IT: dobre, nechame si udelat nabidky
... dalsi mesic
M: naprosto nechapave cumi na predlozene nabidky a zacne licitovat: A neslo by to vyresit nejak jinak ? Prijde mi to zbytecne drahe. (snazi se hrat roli, ale je na nem videt ze vubec netusi co a proc po nem IT chce, jde o castky v radu jednotek MKc)
IT: Slo, muzem nakoupi srot po bazarech a ulozit na to data v hodote nekolika stovek MKc. Ty sroty sice do tydne umrou, ale bude to levne
M: Hmm, tak ja to tedy predlozim vedeni
IT: A kdy to bude ? Zbyva na OPRAVDU malo mista ?
M: No, pristi porada je za mesic
...
IT: Jak dopadla porada ?
M: Vedeni pozaduje rozpracovat detailneji strukturu dat aby mohlo rozhodnout o jejich redukci. Pak se mozna vyhneme temto vydajum.
IT: :roll:
... 14 dnu
IT: Tady to mate, pochybuji ze by se data dala redukovat
M: Co je tady to nejvetsi cislo ? To by neslo smazat ?
IT: Slo, to je firemni IS
M: A to je k cemu ?
IT: ...
M: ...
M: A tady toto cislo mezi daty uzivatelu ?
IT: To je porno ve vasem home
M: ...
IT: Takze ?
M: Tak dobra, predlozim to vedeni
... behem tohoto mesice se M se slzou v oku na tvrdy natlak IT vzdava sveho porna, ale stale nechape proc by se melo neco kupovat, vzdyt ostatni mohou take zajiste neco smazat.
^^^ vyse uvedene berte jako opravdu jemnou nadsazku, vychazi z kazdodeni praxe, kdy se misto na firemnich serverech blizi nule a clovek s rozhodovaci pravomoci stale tvrdi, ze mu nikdo nevysvetlil, co ze to vlastne chceme.
Netvrdim ze manager ma do detailu ruzumet vsemu co delaji "jeho" lide, ale rozhodne by mel mit v danem oboru prehled a kdyz po nem neco nekdo chce, mel by byt schopen pochopit co a proc.
Je vazne povznasejici si chodit kazdodene popovidat do servrovny s par dedecky, chodit kolem nich po spickach, pravidelne provadet obeti a modlit se, aby to jeste zitra .... fatal error, disk:data is full ... SQL error 5687 ... system failure ... a kur ...
Asi se shodneme na tom, ze "ridit" se musi umet. Stejne, jako se musi umet "psat program" nebo "zehlit pradlo". Ve vasem priklade neni problem v tom, ze M nerozumi technologii, ale ze M neumi ridit - neumi si zorganizovat ani vlastni prijem informace.
Obavam se, ze tu dochazi k hlubokemu nedorozumeni.
Pokud vim, nikdy jsem netvrdil, ze ridici pracovnik nemusi umet ridit (lepe vest) lidi.
Kritika v teto diskusi je na zpusob: "dirigent v orchestru musi vedet jak housle vypadaji a co od nich muze cekat, aby je mohl ridit". Nikdo nechce od reditele ICT, aby umel nastavovat diskova pole, ladit smerovani nebo zalohovat databaze. Ale mel by vedet, co principialne krabice delaji a co od nich muze cekat. Bohuzel tomu neni ani zdaleka ve vsech pripadech.
Jeste k orchestru. Predstava, ze dirigent pri zkousce krici na klarinestistu: "Pitomce koukej do tech housli poradne foukat, dyt to vubec neduni", je absurdni. Na druhou stranu, v oblasti ICT se s podobnymi hlaskami na vyssi urovni vedeni ICT setkavam az neprijemne casto. Takovych lidi neni ani zdaleka vetsina, ale dokazi ve firme napachat neuveritelne skody.
Celý problém této diskuse je v poslední větě článku: "Pokud si říkáte, že toto již není IT, pak vítejte do světa, kdy pracovníkům firemního IT oddělení nestačí pouze zvládat IT, ale musí rozumět i business stránce jejich podniku."
IT podniku už nejsou jen technologie, které je možné řídit. Pokud se hodnocení obsahu termínu web 2.0 omezí na technologickou stráku věci, pak chápu, že to může být vnímáno jako bublina. Hodnocení jasné, snadno pochopitelné a odtržené od života. "IT v podniku" je čím dál víc o lidech, o procesech a o vztazích a to se v rovině techologie popsat nedá. Pak je celkem snadné pochopit, proč řada lidí z IT branže nechápe, co se jim děje před očima.
Web 2.0 opravdu není o technologii.
Jako ajťák, který nechápe byznys jsem chodil za managery a vykládal jim o blogování, wiki a spol. O tom, co přináší firmám po byznys stránce. Žádná odezva. Po několika letech si manager přečte něco o Web2.0 v lesklém magazínu a začně mi něco tvrdit o tom, že nerozumím "buzynesu" a jakto, že ještě nemáme Web2.0? Tak pak nevím, kdo čemu nerozumí.
Ona ta argumentace, že "Pokud si říkáte, že toto již není IT, pak vítejte do světa..." je použita proto, aby zdiskreditovala odborníka před managery a tím posílila pozici toho dutohlava, který takové řeči vypouští z úst.
Přesně tak. Podobné bubliny slouží jenom k oklamání lidí s rozhodovacími pravomocemi, kteří ovšem nerozumí podstatě. Takže radši se vyhodí miliony za hype, abysme byli in, než za věci důležité.
Jesli něco chybí lidem v IT, tak je to schopnost odrážet nálety prodavačů deště.