Jestli Lupa nabidne pristup pro predplatitele bez reklam A S UMIRNENYM DESIGNEM pak ja jsem rozhodne pro.
I ja jsem za sve clanky placen - a proto me docela stve, kdyz pomalu cely honorar zase narvu Telecomu behem toho, co se hadam v diskusich a po zmacknuti kazdeho SUBMITu cekam nekolik desitek vterin na prekresleni stranky (a to mam dualprocessor) - ja vim, mohl bych pouzivat ty skvele Windows a Explorer - ale za co, soudruzi, za co ... Ja jsem proste prislusnik Lupou diskriminovane mensiny - tak je to. Asi bych mel demonstrovat za nase prava.
A nebo bych si mohl jednoduchym scriptem vzdy stahnout jen obsahu clanku a na svem soukromem WWW si je jen pro sebe zobrazovat v jinem, prijatelnejsim layoutu.
Nemyslel jsem, ze "placeny" pristup bude jediny - obavam se, ze je potreba zachovat i pristup neplaceny, zareklamovany - ten totiz ziskava nove pravidelne ctenare (snad) budouci predplatitele. Takze bych si mohl predplatit ten svuj jeden-dva servery, ktere ctu casto, ale klidne bych si obcas mohl odskocit na zminene Zive a za mohutneho protaceni reklamnich blikatek si tam jednou za par mesicu jeden, dva clanky precist.
Kolik neni jednoducha otazka - Lupa sice emituje mesicne znacny pocet clanku, ale ma take znacny zaber - coz znamena, ze okolo poloviny clanku me nezajima takrka vubec. Cim sirsi zaber tim sice vice clanku, ale nikoli nutne musi vzrustat prumerny pocet clanku zajimajici jednoho konkretniho ctenare - ale vzrust ctenarske obce jako takove to jiste (v urcitych mezich) podporuje. Zatimco ochota predplatitele platit se odviji podle toho, kolik ho v casopisu zaujalo, ochota inzerentu platit se odviji podle poctu lidi, kteri casopis alespon prolistovali. Prvni smeruje spise k urcite specializaci a peclivejsimu vyberu (za cenu urciteho omezeni zaberu), druhe spise k maximalnimu rozsahu a nejsirsimu zaberu.
Lupu ja chapu spise jako zpravodajsky server s odbornym zamerenim - nez jako odborny casopis - a tak bych si ji ohodnotil na tak 20Kc mesicne - za soucasneho stavu. 30 pokud omezi celkovou velikost stranek (v zivote jsem nepouzil cokoliv z leveho sloupce) a zacne mi anotace clanku z mnou vybranych rubrik zasilat emailem. Nemusi to byt uplne bez obrazku - tolik nezadam. Dokonce nezadam ani, aby to bylo UPLNE bez reklamy. Pripustil bych i tu jednu nudli a mozna jeste i nejaky maly ctvercovy obrazek, kdyz ted tolik leti - bude-li zarucena jeji omezena velikost, bude-li to cisty obrazek + ALT=text (tedy zadny flash ani jiny plugin a zadny JavaScript), bude-li propagovat veci, kterych se tyka clanek (v horsim pripade alespon musi propagovat veci spadajici do zamereni serveru) a nebude-li zdrojem syntaktickych chyb na strance, ktere komplikuji zobrazovani. Ale jsou odborne casopisy, ktere na WWW nevychazeji a za ktere bych pravdepodobne dal i vic - ale ty jsou vetsinou velice uzce specializovane (a nemivaji nijaky velky rozsah). Zminenych 50Kc mesicne (a mozna o trochu vic) bych asi dal za DSM, napriklad.
Nemyslel jsem, ze "placeny" pristup bude jediny - obavam se, ze je potreba zachovat i pristup neplaceny, zareklamovany - ten totiz ziskava nove pravidelne ctenare
Mně se líbí přístup, který zvolili na mém oblíbeném BusinessWeek. Titulní strana je přístupná komukoli, některé články taktéž, jiné jsou však jen pro předplatitele. Poměr těch volných ku placeným článkům je od oka asi 3 : 7. Takové řešení by IMHO bylo dobré i pro Lupu. Jen bych kromě cenově výhodného předplatného umožnil také koupi jednoho určitého článku.
Reklamní nudle mi také nevadí (i když ta prostitutka Anna nebo Pražské noviny?, to se ČeTKa asi pomátla na rozumu, když vyhazuje peníze za reklamu toho typu na Lupě???). Jen bych uvítal, abych nemusel půl minuty čumět jenom na logo Lupy a nudli, než se mi zobrazí článek. Za to nemůže ani tolik reklama, jako tabulky v kódu. Kdybych navíc jako předplatitel dostal možnost vyhodit si při perzonalizaci z layoutu menu, tip, Atlas, JopPilot, ověřování domén a počasí, "aktuální" témata, nejoblíbenější, nejčtenější a do roka a do dne, byl bych šťastnej jak blecha.
Pokud se týče zmiňovaných časopisů, které na webu nevycházejí, tak třeba Naše řeč taky na webu nevychází, jeden článek má třeba 20 stránek a člověk se může spolehnout na to, že ho předtím četl odborný lektor. Za takový časopis, mít ho na webu, platil bych totéž, co za tištěný (má to své výhody, a vytisknout si ho můžu kdykoli).
Ale měl bych to asi nějak vztáhnout k článku... Mně trvalo (od zasednutí k počítači do zadání do red. sys.) napsání diskutovaného článku asi šest osm hodin (u ostatních to bylo tak tři hodiny). Kdybych se tomu mohl věnovat alespoň týden a vydat o tom třeba patnáctistránkovou zprávu se sumarizací ve dvou jazycích, s přílohami protokolů a metodikou měření, aby tedy Lupa měla opravdu gloriolu odborného media, za které se vyplatí ztratit nějakou korunu na předplatném, předpokládalo by to v první řadě, aby po takových textech byla poptávka. (Omlouvám se za tu Hlavenkovskou konstrukci :-) My ale články píšeme, čteme a diskutujeme jen pro zábavu a kvůli společenskému vyžití, myslím, že mnozí z nás by psali i bez honoráře (i když asi ne do Lupy).
Jak tedy stanovit cenu? Lupa má IMHO z každého PV prospěch cca 0,70 až 1,20 Kč (tím prospěchem může být i barter s Atlasem nebo kredity z rel. sys.), takže cena předplatného by to musela zohlednit. Otázkou je, kolik má Lupa čtenářů a kolik toho průměrně načtou.
Mimochodem, s tou validací kódu :-)) jelikož mě štvalo, že oficiální DTD neobsahuje můj oblíbený atribut garcon="0x7D1" pro <HTML>, tak jsem si ji pro vlastní potřeby drobně upravil.
Jen pro pořádek - tenhle banner je samozřejmě neplacený a na Lupě se objevuje skrze výměnný systém. Poskytovatelé obsahu většinou nejsou zvyklí za reklamu na jiných stránkách platit. :-)