Panove, dlouho jsem premyslel, jestli se mam do diskuse zapojit a nakonec me to nedalo. Budu ale strucny. Dot.com reklama na televizni obrazovce ma nekolik urovni. Jak rika Olda Bajer, na trhu, ktery je porad jeste "pudou neoranou", se muze v televizi "odjet" kampan pouze na povedomi a znalost. Navic si myslim, ze mnohym z nas unika jedna zasadni pointa : jakakoli kampan na dot.cz - nebo na jinou sluzbu spojenou s Internetem - vlastni net propaguje a dela osvetu mezi temi, kteri treba do shlednuti toho ci oneho spotu nemeli ani tuseni, ze existuje nejaka Sit siti.....takze bychom svym zpusobem meli "pionyrum" jako je Seznam nebo Centrum mozna "podekovat" za propagaci....
Podivejme se ovsem na druhou stranu treba na US trh, kde jsou reklamni casy nejsledovanejsiho poradu roku - Super Bowl Final - vyprodany - v poslednich dvou letech - prevazne prave dot.com spoty. Myslite, ze opravdu marketingove a reklamni tymy nevedi, co delaji, kdyz doslova "lijou" miliony dolaru do par sekund casu? Samozrejme, ze vedi....Jejich situace je ale diametralne odlisna - oni maji penetraci Internetu nekde na 55 procentech...
...touto reakci jsem nechtel pobourit ani jednu ze stran, protoze maji svym zpusobem pravdu obe, jen by mozna stalo za to se pokusit najit na TV spotech na dot.whatever pozitivni veci....
Prave jeden z nejvetsich inzerentu, ktery minuly rok za reklamu na finale Super Bowl zaplatil miliony dolaru oficialne priznal, ze to byly penize vyhozene z okna. Prave v USA se jiz nejaky ten mesic vi, ze televizni reklamy na internetove sajty proste nefunguji.
Souhlasim, ze TV reklama je pravdepodobne dost neefektivni v kratkem obdobi (pokud jde o vliv na navstevnost).
Oslovuje ale budouci uzivatele inetu (a ze vsech uzivatelu inetu za nekolik let tvori ti soucasni pouze zlomek) a domnivam se, ze existuje urcita tendence setrvavat u sluzby, kterou vyzkousim jako prvni, zvlast kdyz v oblasti portalu neni az tak velky prostor pro vzajemne odliseni. Z toho hlediska muze kampan v dlouhem obdobi prinest lepsi vysledky nez v obdobi kratkem.
Navic TV reklama pusobi taky na investory a inzerenty, tzn. nemusi byt nutne uplne k nicemu.
Reklama na Halo noviny se toci v Linxovi a na nekolika dalsich webech, o ktere se staram, a ani anonymni privrzenec pravicove ideologie na tom nic nezmeni.
Puvodne jsem zacal psat komentar podobneho zneni, ale kdyz tady ted jeden je :), tak snad jen kratky dodatek:
Jakkoliv se muzeme dohadovat o vyhodnosti TV reklamy pro ceske .cz spolecnosti, podle me je dulezity fakt, ze konecne nekdo takovou reklamu udelal a v konecnem dusledku z toho budeme mit uzitek vsichni. V zadnem pripade si nemyslim, ze by Centrum udelalo "zasadni chybu", asi zalezi na tom, ceho chteli dosahnout.
Co se tyce TV spotu u nas v porovnani s Amerikou - hlavni problem vidim v penetraci a take v tom, ze u nas neexistuje porad s takovou sledovanosti jakou ma zminovany Super Bowl Final. V ten okamzik by .cz reklam bylo k videni pravdepodobne vyrazne vice.
V neposledni rade se mnohem radsi podivam na vtipny WWW spot, nez na "stupidni" reklamu na praci prasky, apod.
A co si na zaver polozit otazku: TV vs. Internet? Proc by Internet nemohl v budoucnosti fungovat jako "nejmocnejsi medium"?