Nic jineho nez blbost. Doporucuju si nastudovat, kdo je koncovy zakaznik (spotrebitel) na ktereho se obcansky zakonik vztahuje a kdo neni...
Pokud pouzivate PC k praci (k dosazeni odmeny) tak nejste koncovy zakaznik, PC pravdepodobne kupujete k zivnosti, a pravidelne odepisujte -> pak je vas vztah spite rizen obchodnim a nikoli obcanskym zakonikem.
Ze prodejce prodela me vubec nezajima, a mate narok nauhradu vsech nakladu spojenych s reklamaci - tedy samozrejme dopravy(vlastnim autem) a samozrejme i te zapujcky, kterou pouze snizujete skodu, kterou vam nefunkcnost/nemoznost uzivani produktu pusobi.
Pro informaci (vasi). Me napriklad jednodenni nefunkcnost PC pusobi skodu (tedy naklady reklamace) 10kKc. Pokud si tety za tisicovku na den pujcim prislusnou komponentu, tak tim tu skodu razantne omezuji a mam samozrejme narok na uhradu (a muzete jako prodejce byt rad, ze po vas nechci tech 10k). Existuje na to i soudni judukatura, ale hledat vam to nebudu.
Neprodavejte smejd a starejte se o spokojenost zakaznika.
Kdepak, s autem se sakra pletete. I kdyz za zbozi zodpovidate, tak mate jine moznosti dopravy a podstatne levnejsi (pokud to umoznuje podstata veci) - vlak, autobus, mhd... a v takovem pripade auto neni nutny naklad k uplatneni reklamace...
Imho. take to to ze si pujicite grafickou kartu neni nutny naklad spojeny s reklamaci (PC vam nezlouzi jinak nez pro zabavu), kdezto si zkuste zit mesic bez pracky, nebo sporaku. Zde je proplaceni jeho zapujiceni opodstatnene.
Doporucuji vam si nastudovat detailne obcansky zakonik a dalsi patricne zakony, nez placnete dalsi takovotou pitomost.
Jinak v zakone o veskereych nakladech neni ani slovo, ale je rec o nakladech nutnych - to ze ste zhyckany a neznate nic jineho nez auto neni nutnost, stejne tak to ze se neuimite o volnem case zabavit jinak nez u PC :-)
A netvrdte, ze vam PC slouzi k obzive, to by ste totiz nemohl byt koncovy zakaznik (spotrebitel) pro ktereho tyhle paragrafy plati :-)
Reklamoval jsem na jaře základní desku a měl jsem PC nefunkční dva měsíce (skrz opakované opravy/výměny), fakt lahůdka. Nakonec jsem to řešil výměnou desky+procesoru+pamětí, než abych ještě dál čekal. Pochopitelně u jiného prodejce, a moje další nákupy budou taky jinde, bez ohledu na pohodlí, které u původního prodejce mám (a určitých sentimentálních důvodů).
Zakon o nakupu na ICO nemluvi a nikde o tom neni ani zminka. Zakon pouze rika, ze pokud jde o nakup zbozi za ucelem jeho vyuziti pro obchodni ucely => NIKOLI o jeho SPOTREBU, je smlouva uzavrena podle obchodniho zakoniku. ICO stim nema a nikdy nemelo nic spolecneho.
Pokud si tedy jakozto podnikatel koupite PC, ktere budete spotrebovavat (tedy jej nehodlate dal prodat nebo dodat jakou soucast nejake dodavky ...) tak kupujete (jakozto fyzicka osoba) dle obcanskeho zakoniku - bez ohledu na to, ze si na doklad nechate uvest ICO (ktere tam vubec nepotrebujete, protoze pokud me skleroza neklame, do 40k staci anonymni faktura, nebot jde o spotrebni zbozi).
Nezminuju samozrejme dalsi varianty, ze si PC koupite jakozto fyzicka osoba - nepodnikatel, a prodate jej fyzicke osobe - podnikateli (a klidne sam sobe) a to klidne "ustni" (a naprosto platnou) smlouvou, tudiz si jej muzete samozrejme dat do nakladu (pokud pominu DPH, samo).
Ad dodavatele - a on vas nekdo nuti od takoveho dodavatele neco nakupovat?
Vcelku s vámi souhlasím, jen jsem upozorňoval na to, že není možné přepravu na reklamaci zbytečně prodražovat - to by nikdo neuhradil a ani soud by takový náklad neuznal. A souhlasím i s tím, že pošta někdy dokáže zničit i to, co by vlastně zničit nemělo jít. Nebo to ztratit. Navíc reklamační řád pošty vychází z předpokladu, že máte rentgenový zrak a vidíte, co s obsahem nepoškozeného obalu provedli - otevřít balík ještě před převzetím na poště a zkontrolovat obsah vám "dovolí" jen při viditelném poškození obalu (musíte je k tomu většinou donutit).
Jenže ani osobní přeprava vám nemusí pomoci. Rozmáhá se zlozvyk, že opravny fungují jen jako sběrny a stejně to pak nějaký dopravce vozí do centrálního servisu bůhvíkam a zase zpátky. Závadu posuzuje až ten centrální servis - takže s tím klidně o zem třísknout mohou. A vy se pak klidně můžete pár let soudit o náhradu škody...
Víte je velká spousta zákazníků, spotřebitelů, kteří zneužívají svých "práv". Souhlasím s Vámi, že prodejce se musí starat o spokojenost zákazníka, většina to určitě dělá, je to z hlediska dalších příjmů rozumné. Šmejd prodává ten obchodník, který má zákazníky, kteří šmejd chtějí koupit. Předpokládám že mi rozumíte. Takový zákazník má v hlavě nastavené přesně Vaše uvažování, tedy : "že prodejce prodělá mě nezajímá". Rozumný zákazník s prodejcem komunikuje, nekupuje šmejd a v případě reklamace většinou jde o proces, který obě strany zvládnou s přehledem. Vzhledem k Vašim vysokým příjmům, zkuste se posunout do kategorie zákazníků, kteří nekupují šmejdy a zkuste nakoupovat u obchodníků, kteří Vám budou schopni poskytnout takový servis, jaký očekáváte. Hezký den
Ja bych si rad smejd nekupoval, jenze drtiva vetsina prodejcu mi nabizi nalesteny houno, ktery vychvaluje az do nebe a pak se divi, kdyz jim "nachciju do krku" pri reklamaci.
A jesli mate pocit, ze marze 100% je malo, a ze utratit rocne za servis 100k je taky malo, tak ja mam pocit ze za svy prachy chci dostat odpovidajici vysledek.
Bohuzel pro 90% prodejcu plati, ze chteji ze zakaznikem vydrbat. Potom nezbyva, nez vydrbat snimi. Prodejci se jiste vyplati zacalovat 30k kvuli reklamaci veci za 500 ... ;D. Toz kdo chce kam...
Ja totiz od prodejce ocekavam predevsim jeho vlastni aktivitu smerem k minimalizaci problemu => pokud jdu reklamovat zbozi, ktere sem si "vcera" koupil, a on chce mesic zkoumat ... mno tak mu to jednoduse osladim, naprosto v souladu se zakonem.
Ono by stacilo, kdyby kupujici bez vyjimek trvali na uplatneni vsech svych prav pri reklamaci - tedy vcetne nahrady zapujcky po dobu reklamace (na coz maji narok). Ono by se pak prodejci jednoduse vyplatilo jim to vymenit na miste kus za kus (pripadne jim alespon neco pujcit - uzasna vec kdyz reklamujete trebas VGA a mate mesic nefunkcni PC).
PC nepoužívám zdaleka jen k zábavě, ale i k práci, či přístupu ke vzdělání, k informacím... Žít měsíc bez ledničky či pračky mi přinese menší komplikace, než bez notebooku - prádlo můžu vyprat v ruce a pokud nepotřebuji mít zásobu chlazených potravin, tak se není problém mít doma takové věci, kterým pokojová teplota nevadí, a ten jogurt, nebo šunku ke svačině si koupit v obchůdku za rohem.
Zapomínáte na to že se za vše platí, výrobce i prodejce si musí náklady na reklamace započítat do ceny, jestliže nakupujete za pět prstů tak se nedá čekat supr servis, existuje řada produktů které vaším požadavkům vyhoví, výměna kus za kus, servis u zákazníka, ale to je jiná cenová skupina. Zajmalo by mne jakou záruku na své produkty a služby dáváte, teda jestli vůbec něco vytváříte.
V zákoně je jasně uvedeno, že se hradí veškeré NEZBYTNÉ náklady - když si na cestu z Aše do Brna vezmete taxík, zcela zákonně budete poslán... někam pryč. I když tutéž cestu vlastním autem vám (neradi) zaplatí. Pošta nebo jiný dopravce ručí za všechno, co převezme - nemůže přepravované věci beztrestně ničit. A rozflákané zásilky musí nahradit podle zákona a svých podmínek přepravy. Pochopitelně, když pošlete drahou plazmovou tv a jako cenu zásilky uvedete 500,- Kč, pak také podle té udané ceny dostanete náhradu...
Omyl! Pokud podnikatel něco kupuje jako spotřebitel (tj. nebude to dál prodávat, ale použije to), tak je úplně jedno, že díky tomu bude tvořit zisk. Navíc koupený počítač se už dávno neodepisuje ani neeviduje. Na to ceny příliš klesly. Takže by se na něj měly uplatňovat úplně stejná pravidla jako na ostatní spotřebitele. Včetně dvouleté záruky a zákona na ochranu spotřebitele.
Že si někteří obchodníci vymysleli tuhle historku o obchodním zákoníku? To je jen jejich názor, který ovšem soudy nesdílejí. Viz judikatura na toto téma.
neni to mozna nutny naklad; nicmene nazor pravniho oddeleni opravdu velkeho domaciho obchodnika je, ze je - pro ne bohuzel - v teto veci spotrebitel temer vzdy v pravu. Na taxika jsou instrukce, aby se vsichni cukali co nejvic; nicmene prinejhorsim proplatit. Vlastni auto neresit a proplatit rovnou.
Vseobecne u nas mame paradoxni situaci, kdy je v reklamacich spotrebitel zvyhodnen pomerne vyrazne proti jinym zemim, nicmene temer nikdo toho nevyuziva a chovani prodejcu je tristni - v naproste vetsine pripadu nezakonne - a zehra se na to, ze prece kvuli takove blbosti nikdo zalovat nebude.
Plkate z cesty, zda si nekdo kupuje dle obcanskeho/obchodniho zakoniku nema s tim zda si s danou veci vydelava nic spolecneho, nehlede na to ze to muze klido byt zamestnanec pracujici doma na svem PC.
Ani nemluve o tom, ze prodavajici neni ten, kdo rozhoduje o rezimu koupe. To je vzdy kupujici (i nepodnikajici fyzicka osoba muze uzavrit smlouvu dle obchodniho zakoniku), ovsem takova smlouva je neplatna, pokud by byla nevyhodna, coz v tomto pripade je.
BTW: Taktez s rezimem nema nic spolecneho to, zda kupujici chce/nechce doklad na kterem bude uvedeno ICO (navic koupe PC je dnes za penize, ktere se vpohode vejdou do anonymniho dokladu). Nekteri prodavajici taktez (trestny cin) odmitaji vydat danovy doklad fyzicke osobe.
Nez neco plknete, tak si to dohledejte, existuje rozhodnuti nejvyssiho soudu ze doprava vlastnim vozem je oduvodneny naklad reklamace. (!tecka!)
Reklamace je predevsim chyba prodejce je je tudiz ciste v jeho zajmu, aby se postaral ! I ! o dopravu takoveho zbozi. V principu totiz kupujici neni vubec povinen zbozi prodejci dorucovat. Staci, kdyz uplatni reklamaci - napr i mailem. Tim okamzikem zacina bezet lhuta pro jeji vyrizeni (nikoli okamzikem predani zbozi). Jak si prodavajici zbozi prevezme je ciste jeho problem.
Doporucuji vam neplacat kraviny, a uz vubec se to nepokouset aplikovat v praxi, ono se to celkem prodrazi (vam, nikoli kupujicimu).
Ostatne se 14ti dny na vraceni je to stejne - staci posledni den oznamit prodejci ze zbozi vracite a fyzicky jej musite predat v "rozumne" lhute, za kterou se obecne bere mesic. Jop, prodejci to nemaj snadny.
Proto je soucasti predani k reklamaci veta, ze zbozi neni mechanicky poskozeno - je zakonnou povinosti prodejce mit na pobocce cloveka, ktery je schopen reklamaci prevzit, a toto vyhodnotit a to po celou oteviraci dobu. Pak necht si to rozflakaji a rozemelou na drt, to uz je jejich problem.
Vážený,přečtěte si občanský zákoník-kde máte nárok na zápůjčku během reklamace.
Vezměte si třeba menšího živnostníka,který bude měnit vadné zboží za nové,ale dovozce mu toto zboží již nevymění,pouze opraví-živnostník prodělá,protože toto zboží již neprodá,snad jen s výraznou slevou.
Zákazník bude spokojený,ale prodejce prodělá.
Kdepak, doprava autem je umerna vzdy - viz prislusna judikatura - a to predevsim proto, ze kupujici je za zbozi odpovedny az do okamziku predani a zaslani jakkoli jinak nez osobne v sobe nese riziko, ze prodavajici zbozi prevezme rozflakane a vrati zpet s tim, ze reklamace se neuznava (pripadne zbozi i sam rozflaka a tvrdi, ze to tak prislo).
Az prodavajici prevezmeodpovednost za dopravce, bude mozne bez potizi reklamovat postou.
Ad zapujcka, placate z cesty, nebot v zakone je jasne uvedeno ze prodavajici hradi VESKERE naklady spojene s reklamaci.
Kdyz vam posta hodi s trebas VGA, tak to rozflaka aniz by byl poskozen obal (utrhne se chladic napr - a balit to muzete jak chcete, uz sem videl na vlastni oci totalne rozflakanou klikovku). Jakmile prodejce balik prevezme (aniz by jej na miste reklamoval - ale proc by to delal, ze), tak posta(nebo jinej dopravce) za zasilku jiz neodpovida (a je nereklamovatelna). => prodejce rozbali (vizuelne) neposkozenouo zasilku, shleda ze je utrzen chladic a posle vam zpet hromadku srotu, kterou si muzete nalozit.
Nemluve o tom, ze u nas neni vyjimecna ani varianta nasledujici - prodejce svihne kartou o zem a tvrdi, ze mu to presne takto prislo - dokazde ze ne.
=> zakladem jakekoli reklamace je osobni predani a piemny protokol stvrzujici, ze produkt nejevi zadne znamky mechanickeho poskozeni.
Taxik neni vlastni auto.
Omyl.
Zákon zcela jasně rozlišuje, zda je zboží kupováno tzv."na IČO", tzn. dáváte si jeho nákup do nákladů, nebo na koncového zákazníka. A podle toho nastupuje Obchodní, nebo Občanský zákoník. A to je velký problém i pro prodejce - koncový zákazník má právo např.na 30ti denní lhůtu, obchodník vůči distributorovi ne atd. Takže bit je většinou pouze prodejce, nikoliv výrobce, či distributor.
O náhradě jakýchkoliv nákladů si pak může jak prodejce, tak zákazník-podnikatel nechat jen zdát.
Je to podle mne špatná právní úprava, protože znevýhodňuje jednu stranu obchodního sporu (jde o spor, protože nefunkční zboží neznamená automatický nárok na bezplatné vyřízené), ale je momentálně platná a je potřeba ji znát a dodržovat.
Hezky to motáš dohromady. Ano odstoupení běží podle oznámení a nikoliv doručení, u reklamace je to ale naopak. Reklamaci musí někdo PŘEVZÍT a až pak běží lhůta.
No a když už jsme u toho, prodejce musí reklamaci ve lhůtě vyřídit. Ze zákona ale NEMUSÍ sám aktivně o vyřízené reklamaci informovat klienta. Opravené zboží může klidně čekat půl roku než se klient ozve jak to s reklamací vypadá.
"Ze zákona ale NEMUSÍ sám aktivně o vyřízené reklamaci informovat klienta. Opravené zboží může klidně čekat půl roku než se klient ozve jak to s reklamací vypadá."
Tak toto je naprosty blabol. Copak vy nevite, ze Nejvyssi soud prave v takovem pripade nedavno rozhodl, ze v takovem pripade zakaznik ma narok na vraceni penez? Jinak receno, i kdyz prodejce zbozi opravi v zakonem stanovene lhute, ale NEDA vedet zakaznikovi, ze reklamace je vyrizena, zakaznik muze prijit sam po uplynuti 30denni lhuty a pozadovat penize,protoze reklamace z pohledu zakona vyrizena neni.
Tady:
http://aktualne.centrum.cz/domaci/soudy-a-pravo/clanek.phtml?id=709994
Cituji: "Reklamace je podle soudců vyřízena až ve chvíli, kdy firmy písemně nebo ústně vyrozumí nakupující o výsledcích celého řízení."
Takze, co vy na to?